• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag vet ju att världen ser ut såhär, så problemet ligger nog hos mig men kunde det inte vara någon annan märke än just Brajtling. Alla som gillar Brajtling kanske tycker att detta låter lite konstigt men jag hade hellre sett att Tudor och Invikta eller Tudor och regimen i Iran ägde en fabrik ihop.
Kan någon upplysa mig! Vad är det för fel på Breitling? Har jag missat något? Har inte varit sysslat med denna hobby så länge... Med tanke på att Invicta och Iran kom upp i samtalet.

Den är "in house".. Kenissi ägs av Breitling och Tudor (edit: och Chanel) och tillverkar verken åt båda. Dock så har man även börjat sälja verken till andra handlare såsom Norqain och nu Fortis nu när ETA strypt tillgången.
Jag ser inte riktigt problemet. Det är nog bra att Tudor är delägare med andra i denna utflykt till inhouse urverk. De har ju aldrig sysslat med sådant rent historiskt. Om Tudor ska fortsätta att vara hyfsat prissatta i jämförelse med Rolex så behöver urverken vara rätt billiga att tillverka vilket en högproduktion av dem ger (skalfördelar). Taken är nog att det kommer att sitta Kenissi urverk i alla Tudor framöver (pga av ETA nu endast säljer till sina egna) och i många andra klockmärken. ETA sitter i alla möjliga klockar och även Tudor fram tills nyligen. Vi tycker inte mindre om Tudor ändå. Eller...

Jag ser inte riktigt problemet. Det är nog bra att Tudor är delägare med andra i denna utflykt till inhouse urverk. De har ju aldrig sysslat med sådant rent historiskt. Om Tudor ska fortsätta att vara hyfsat prissatta i jämförelse med Rolex så behöver urverken vara rätt billiga att tillverka vilket en högproduktion av dem ger (skalfördelar). Taken är nog att det kommer att sitta Kenissi urverk i alla Tudor framöver (pga av ETA nu endast säljer till sina egna) och i många andra klockmärken. ETA sitter i alla möjliga klockar och även Tudor fram tills nyligen. Vi tycker inte mindre om Tudor ändå. Eller...
Tyvärr tycker nog jag lite sämre om Tudor nu (inte jättemycket men lite) Det är ju som sagt en personlig åsikt.

Jag vet ju att världen ser ut såhär, så problemet ligger nog hos mig men kunde det inte vara någon annan märke än just Brajtling. Alla som gillar Brajtling kanske tycker att detta låter lite konstigt men jag hade hellre sett att Tudor och Invikta eller Tudor och regimen i Iran ägde en fabrik ihop.
Jag är inget större fan av Breitling men seriöst.... Invicta? 😁 Då hade jag nästan sålt min Tudor jag äger idag 😅

För oss med småbarn. Vad innebär detta? Tudors GMT är inte inhouse?
Tudors GMT är delad med andra?
Saxar in den mest intressanta biten :)

Detta gäller urverken till både exvis BB58 och GMT:n. Noterar med intresse att Chanel använt samma bas som BB58ans verk, men lagt till datumhjul.

"In 2016, Tudor founded a new movement producer in Geneva known as Kenissi managed by Eric Yvon Pirson (head of Tudor), Jean-Paul Girardin (formerly of Breitling), and Philippe Jacques Dalloz. Two years later, the company constructed a new factory in Le Locle on land owned by Rolex. Chanel invested in Kenissi in 2019, taking a 20% stake in the company. As of 2020, Kenissi produces movements for Tudor, Chanel, Breitling, and Norqain."

Saxar in den mest intressanta biten :)

Detta gäller urverken till både exvis BB58 och GMT:n. Noterar med intresse att andra Chanel använt samma bas som BB58ans verk men lagt till datumhjul.

"In 2016, Tudor founded a new movement producer in Geneva known as Kenissi managed by Eric Yvon Pirson (head of Tudor), Jean-Paul Girardin (formerly of Breitling), and Philippe Jacques Dalloz. Two years later, the company constructed a new factory in Le Locle on land owned by Rolex. Chanel invested in Kenissi in 2019, taking a 20% stake in the company. As of 2020, Kenissi produces movements for Tudor, Chanel, Breitling, and Norqain."
Intressant, men uppge gärna källa så man kan läsa hela texten.

Den är "in house".. Kenissi ägs av Breitling och Tudor (edit: och Chanel) och tillverkar verken åt båda. Dock så har man även börjat sälja verken till andra handlare såsom Norqain och nu Fortis nu när ETA strypt tillgången.
kenissi ägs ej utav breitling!

tudor äger en liten del av kenissi.
huvudägare utav företaget ska vara en okänd safirglasproducent från schweiz!
dock så är tudors vd och en fd chef på breitling dom två högsta utåt sett.

själva ägande delen är rätt svär att ta reda på och alla skriverier om att kenissi är tudors egnaföretag är ju helt fel.

man skrev ju på ett avtal med fortis om att hjälpa dom med sina urverk.
sen producerar man urverk till både chanel och noraquin, den senare har istort sätt samma urverk som tudor i sina klockor fast dom är inte lika förfinade.

angående urverksutbytet med tudor så gör kenissi sin trehandsvariant hos dom i ett billigare utförande än vad tudor kräver med bland annat en billigare balans och inte lika förfinat till utsidan.

Jean-Paul Girardin är den som styrde hos breitling före kern tog över och det är så urverkutbytet har kommit till med breitling.

Tudor ställer högre krav på B-01 verket än breitling själva så alla tudors med det verket har ett mer förfinat urverk än vad som sitter i breitlings egna klockor eftersom man byter ut balansen till en variant med silicon i bland annat och man har en 45 minuters subdial istället för breitlings 30 min.

Fick lite feeling idag för 2 av mina intressen

Tudornes.jpg

Tudornes 2.jpg

Ni med GMT's, hur upplever ni storleken? Blir den för topptung om man sitter på 17cm handleder? Posta gärna någon bild 😁

Snyggt! Har du någon länkbild att bjuda på så man får en uppfattning om hur den sitter på 16,5? ;)
Mellan halvkasst till helt ok på 16.5, alldeles beroende hur ens handled är skapt! 50mm L2L, så fördel platta handleder. Inte en sportmössa att få in den bekvämt under de skjortärmar som brukar höra till 16.5 cm tassar. Jag har 39-40 i skjortstorlek och det går väl att peta in klockan under ärmen på vissa skjortor och andra inte, men den trillar fram så fort man rör på sig pga den sitter så tajt under ärmen. Rakt av obekvämt 😢

Kort sagt, enligt undertecknad ska man ha BB och Pelagos till en hyffsat lös tröja, om man har handleder liknande mina 16.5!

Bilagor

• IMG_20191201_103956.jpg
    IMG_20191201_103956.jpg
    454.9 KB · Visningar: 42
  • IMG_20191214_083540__01.jpg
    IMG_20191214_083540__01.jpg
    689.7 KB · Visningar: 47
  • IMG_20191127_131909.jpg
    IMG_20191127_131909.jpg
    450.6 KB · Visningar: 46
Senast ändrad:
Mellan halvkasst till helt ok på 16.5, alldeles beroende hur ens handled är skapt! 50mm L2L, så fördel platta handleder. Inte en sportmössa att få in den bekvämt under de skjortärmar som brukar höra till 16.5 cm tassar. Jag har 39-40 i skjortstorlek och det går väl att peta in klockan under ärmen på vissa skjortor och andra inte, men den trillar fram så fort man rör på sig pga den sitter så tajt under ärmen. Rakt av obekvämt 😢

Kort sagt, enligt undertecknad ska man ha BB och Pelagos till en hyffsat lös tröja, om man har handleder liknande mina 16.5!
Ah, trist. Ungefär sådär sitter min Casio MR-G som är 54-55mm lug to lug. BB58 är ju klart en bättre storlek om man har mindre handleder men GMT är ju så snygg.

Ah, trist. Ungefär sådär sitter min Casio MR-G som är 54-55mm lug to lug. BB58 är ju klart en bättre storlek om man har mindre handleder men GMT är ju så snygg.
Håller med, har BB58 nu och den sitter så pass mkt bättre att det är värt det, trots att GMTn absolut var en roligare klocka. Sedan också synd att BB58 har 20mm länk som smalnar till 18, på en smal och lång arm är GMTns bredare 22/20-länk mycket bättre. Man kan inte få allt, verkar det som :)

Håller med, har BB58 nu och den sitter så pass mkt bättre att det är värt det, trots att GMTn absolut var en roligare klocka. Sedan också synd att BB58 har 20mm länk som smalnar till 18, på en smal och lång arm är GMTns bredare 22/20-länk mycket bättre. Man kan inte få allt, verkar det som :)
Älskar BB GMT och skulle utan problem valt den om den haft samma mått som ’58. Men med min 16cm handleder fungerar den inte. Den blev helt enkelt för bred men framförallt skapar tjockleken problem för mig.

Jag testade GMTn men såldes direkt. Kändes extremt klossig och topptung på min 17cm handled. 58an sitter som en smäck.

Tråkigt då jag i övrigt gillar GMTn

Jag testade GMTn men såldes direkt. Kändes extremt klossig och topptung på min 17cm handled. 58an sitter som en smäck.

Tråkigt då jag i övrigt gillar GMTn
Det låter ju helt klart som att jag borde skaffa en BB58 i väntan på bättre tider 🤔 Synd, GMT'n är ju så ball!

Tillbaka
Topp