• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Heads up

Denna kommer att läggas ut på köp och sälj ikväll. Mycket trevlig klocka men jag börjar få abstinens utan Speedmaster
C18A9ECB-61E3-4B81-B1E3-C2583E7F2D8B.jpeg

Är faktiskt sugen på en FOIS, men de dyker ju aldrig upp!

Den hade jag missat, tack!

På tal om väntetider så beställde jag en bb36 via Uret.se i januari. 2-5 månader är angett som leveranstid. Snart gått 4 månader. Faktiskt rätt behagligt att sitta och vänta på en fin klocka. Man hinner känna in beslutet och mogna i det innan klockan ens kommer. Är mer bestämd om bb36:an nu än när jag beställde den!

Jag hade nog inte ställt mig på någon lista när man kan köpa helt nya med box papper och full garanti från t ex Millenary watches, de hade alldeles nyligen nya för 36900, det är ju bara drygt 200 kronor över list. Har köpt både bb58 svart och blå av dem. Funkar fint. Detta är ett bra alternativ om man inte har tålamod och vänta. Eller köpa här på forumet, det brukar dyka upp i princip nya till list rätt ofta.
Om det bara är klockan man är ute efter så kan ju det vara ett alternativ, sedan skall man ju veta att det fortfarande föder hela gråhandlarmarkanden. Om man även är ute efter att bygga en relation till sin AD så kan ju även detta vara värt att vänta en tag i kö.

Exempel: Gråhandlare har en oanvänd BB58 för 37000. Det är endast 300 över list detta ger 3 scenarios:
1. Antingen är inköpspris för 27000-32000. När listpris inom EU är runt EUR3500 kan man undra varför den inkommit så billigt? OK detta är nog det mindre sannolika.
2. Gråhandlaren är OK med att göra en mindre förtjänst på SEK200. Men detta är knappast en hållbar affärsmodell så vart tar denne avansen? Jo andra klockor där denne redan lagt på 30% över list och dammsugit marknaden på modeller och gjort dem otillägnliga för kunder som verkligen är intresserade.
Millenary som du nämner lade ju även ut den nya BB58-925 för 55K. (ca 12k över list), vad den slutligen hamnade på vet jag inte.
3. Gråhandlaren har köpt en 2020 modell för 27000 som denne sedan polerar och säljer för listpris. Dvs. du kan få en begagnad till priset av en ny oanvänd.

Av de Tudor jag ägt är alla köpta från AD. Nu sitter jag tyvärr i kö igen och ska medge att det lockat att köra en snabb via en gråis. Men prioriterar att bygga relationen med AD för att kunna köpa annat senare och sedan vill jag inte vara en bidragande orsak till att åtkomsten blir svårare och svårare.

Generellt sett skulle jag nog gå på forumet här för att hitta en mer ärligt prissatt (givetvis finns det undantag).
Och givetivs är ovan riktigt lockande för att kunna få denna direkt och det är givetvis upp till var och en att välja var de vill köpa sina klockor. Men det kan ju vara värt att tänka på att detta är en del av orsakerna till att det sedan är skralt i butik.

Hej alla det sket sig, min arm är alldeles för tjock för klockan. PM ifall nån är sugen på en stort sett flax ny 925 😎
aj fasiken, har du kollat med AD om de kan beställa in ett längre band? I mitt fall hade jag det omvända problemet tidigare och AD beställde in ett kortare band utan kostnad. Tycker iof annars att det ser bra ut. Kanske är en vanesak?

Jag har tänkt slå till på en BB36 om det dyker upp någon intressant. Dock har jag inte testat modellen på handleden. Undrar hur den bärs i jämförelse med en ny DJ36. Känns rent spontant att de är snarlika. Eller vad säger ni?

Jag har tänkt slå till på en BB36 om det dyker upp någon intressant. Dock har jag inte testat modellen på handleden. Undrar hur den bärs i jämförelse med en ny DJ36. Känns rent spontant att de är snarlika. Eller vad säger ni?
Har bara provat en DJ36 som hastigast men upplevde att den bars marginellt nättare än BB36.
Jag tycker BB36 bärs närmare en 38mm och något större än min OP36.
Men det är min feeling bara :)

Har bara provat en DJ36 som hastigast men upplevde att den bars marginellt nättare än BB36.
Jag tycker BB36 bärs närmare en 38mm och något större än min OP36.
Men det är min feeling bara :)
Tack för din input! Skönt att höra att den bärs något större, men förstår att det är väldigt individuellt.

Då har man äntligen kommit till ett beslut och lagt handpenning på en blå BB58 på länk!
Stod mellan en GMT och BB58 men blev helt såld på den blå urtavlan och storleken på BB58.

Ni som har gjort detta förut, hur väl brukar AD:s uppskattning på leveranstid stämma? När jag har varit runt och kollat har det ju varit väldigt varierande, allt från stängd lista till 1-3 månader. Men det kanske är en väldigt varierande tilldelning Tudor som spelar in?

Bjuder på lite bilder för vem gillar inte bilder på goa Tudors! Tar också gärna emot tips på hur man står ut väntan. ;)

F182A966-777A-471F-9295-AA1F83485DFF.jpeg

9D633C49-67B8-435A-ADFD-CD7B843836DF.jpeg
Spansk AD gav mig 4-6 veckor, i förra veckan. Köpte en begagnad direkt istället.

Lär ju kanske inte få objektiva svar i tråden, men ändå. Har sedan tidigare två Tudor, en daydate och en Hydronaut. Jag har varit sugen på en blå BB58 ett bra tag, men inte köpt en pga saknat datumkomplikation på BB58. För att köpa en BB58 så måste (blir för mycket med två blåa dykare) jag sälja min midsize (36.25mm) Omega SMP, med ganska ovanlig referensen 2222.80.00.

Så hade ni sålt Omegan och köpt BB58an eller ej, ifall ni var i mina skor?
95D9CD45-A2BF-4ED7-BCBA-5D61F0FA1A30.jpeg

Lär ju kanske inte få objektiva svar i tråden, men ändå. Har sedan tidigare två Tudor, en daydate och en Hydronaut. Jag har varit sugen på en blå BB58 ett bra tag, men inte köpt en pga saknat datumkomplikation på BB58. För att köpa en BB58 så måste (blir för mycket med två blåa dykare) jag sälja min midsize (36.25mm) Omega SMP, med ganska ovanlig referensen 2222.80.00.

Har själv en svart BB58 och en svart SMPc av den förra generationen. Jag hade inte sålt Omegan, iaf inte innan du är helt övertygad om att den blå BB58 är en keeper. Om finanserna tillåter, köp en blå BB58, lägg undan Omegan ett tag och sen fattar du beslutet några månader senare!

Som jag ser det är det helt olika klockor (doh!). Dvs. delvis storleksmässigt men även designen är ju väldigt olika. Jag har personligen lite svårt för Omegans design och sedan gillar jag att just en dykare skall vara lite större. 36 kör jag gärna på min kontorsbeater. Om du sedan har en personliganknytnings till Omegan och det finns ett affektionsvärde tycker jag absolut inte att du ska sälja den.

Hur menar du att din arm är för tjock? Är det så att klockan ser för liten ut?
Sistnämnda är nog rimligaste orsaken, i butik såg det/kändes toppen...
Vad är det för omkrets på handleden?
19cm ovan och under knölen. 19,5cm mitt på knölen dit 925 letade sig fram konstant.
Tycker det ser bra ut! Hellre lite större handled i förrhållande till klocka än tvärtom.
Stort tack :)
aj fasiken, har du kollat med AD om de kan beställa in ett längre band? I mitt fall hade jag det omvända problemet tidigare och AD beställde in ett kortare band utan kostnad. Tycker iof annars att det ser bra ut. Kanske är en vanesak?
Bandet räcker runt thank god, mest en vanesak antagligen. Provat en DJ36mm med jubilee flertal ggr och på nåt vänster funkar det bättre än en 39mm klocka.
Värst var OP36 det var på gränsen oystern klarade min handled 🤣

På tal om väntetider så beställde jag en bb36 via Uret.se i januari. 2-5 månader är angett som leveranstid. Snart gått 4 månader. Faktiskt rätt behagligt att sitta och vänta på en fin klocka. Man hinner känna in beslutet och mogna i det innan klockan ens kommer. Är mer bestämd om bb36:an nu än när jag beställde den!
Då är vi två kamrat! beställde också en BB36 hos Uret i Januari, great minds think alike eller vad brukar man säga?

Vilken färg väntar du på? efter många om och men blev det den blåa för mig. Sen kan jag bara hålla med dig att väntetiden gör att man verkligen får fundera om klockan verkligen är den rätta, men i detta fallet är jag också mer säker på mitt val av modell än jag var när jag la ordern.

Hej alla det sket sig, min arm är alldeles för tjock för klockan. PM ifall nån är sugen på en stort sett flax ny 925 😎
Off topic: Jag önskar att jag hade en så "tjock" handled. Är det inte ölen så är det camo-jackan. Fast 3-serien hade jag kunnat vara utan då jag har smekmånad med min femma.

Om det bara är klockan man är ute efter så kan ju det vara ett alternativ, sedan skall man ju veta att det fortfarande föder hela gråhandlarmarkanden. Om man även är ute efter att bygga en relation till sin AD så kan ju även detta vara värt att vänta en tag i kö.

Exempel: Gråhandlare har en oanvänd BB58 för 37000. Det är endast 300 över list detta ger 3 scenarios:
1. Antingen är inköpspris för 27000-32000. När listpris inom EU är runt EUR3500 kan man undra varför den inkommit så billigt? OK detta är nog det mindre sannolika.
2. Gråhandlaren är OK med att göra en mindre förtjänst på SEK200. Men detta är knappast en hållbar affärsmodell så vart tar denne avansen? Jo andra klockor där denne redan lagt på 30% över list och dammsugit marknaden på modeller och gjort dem otillägnliga för kunder som verkligen är intresserade.
Millenary som du nämner lade ju även ut den nya BB58-925 för 55K. (ca 12k över list), vad den slutligen hamnade på vet jag inte.
3. Gråhandlaren har köpt en 2020 modell för 27000 som denne sedan polerar och säljer för listpris. Dvs. du kan få en begagnad till priset av en ny oanvänd.

Av de Tudor jag ägt är alla köpta från AD. Nu sitter jag tyvärr i kö igen och ska medge att det lockat att köra en snabb via en gråis. Men prioriterar att bygga relationen med AD för att kunna köpa annat senare och sedan vill jag inte vara en bidragande orsak till att åtkomsten blir svårare och svårare.

Generellt sett skulle jag nog gå på forumet här för att hitta en mer ärligt prissatt (givetvis finns det undantag).
Och givetivs är ovan riktigt lockande för att kunna få denna direkt och det är givetvis upp till var och en att välja var de vill köpa sina klockor. Men det kan ju vara värt att tänka på att detta är en del av orsakerna till att det sedan är skralt i butik.
Jag köper ditt resonemang, men själv har jag ingen möjlighet att bygga någon relation med AD, jag har 100 mil till närmaste AD som säljer Tudor. Jag köpte min första BB 58 svart hos Rob Engström efter en väntetid på 6 månader. Men, sedan när jag ville köpa en den blåa BB58:an av dem, endast 5 månader senare, fick jag inte ens ställa mig i kö. Då blev jag less och tänkte, jag skiter i AD, kommer aldrig att få tag på klockor den vägen. Sedan gillar jag inte att vänta på på klockor när jag vill ha en, därav vänder jag mig till andra aktörer.

Senast ändrad:
Jag köper ditt resonemang, men själv har jag ingen möjlighet att bygga någon relation med AD, jag har 100 mil till närmaste AD som säljer Tudor. Jag köpte min första BB 58 svart hos Rob Engström efter en väntetid på 6 månader. Men, sedan när jag ville köpa en den blåa BB58:an av dem, endast 5 månader senare, fick jag inte ens ställa mig i kö. De blev jag less och tänkte, jag skiter i AD, kommer aldrig att få tag på klockor den vägen. Sedan gillar jag inte att vänta på på klockor när jag vill ha en, därav vänder jag mig till andra aktörer.
Förstår resonemanget. Kan iof förstå AD inte vill sälj svart (speciellt Rob E med tanke på de vite de fått för kontanthantering etc.). Däremot som diskuterats på hissa/dissa en AD tråden är ju tyvärr servicen rätt blandad. Ett alternativ kan ju iof vara utländska ad genom Chrono 24.

Förstår resonemanget. Kan iof förstå AD inte vill sälj svart (speciellt Rob E med tanke på de vite de fått för kontanthantering etc.). Däremot som diskuterats på hissa/dissa en AD tråden är ju tyvärr servicen rätt blandad. Ett alternativ kan ju iof vara utländska ad genom Chrono 24.
Jag skrev fel, jag menade inte köpa svart. "Då blev jag less" var det jag menade. Har ändrat inlägget så det står rätt.

Men jag skulle gärna bygga en relation med en AD, men jag vet inte vilken, tips på någon i Stockholm eller övriga Sverige som säljer Tudor som även tycker "lantisar" kan få köpa Tudor ;)

Då är vi två kamrat! beställde också en BB36 hos Uret i Januari, great minds think alike eller vad brukar man säga?

Vilken färg väntar du på? efter många om och men blev det den blåa för mig. Sen kan jag bara hålla med dig att väntetiden gör att man verkligen får fundera om klockan verkligen är den rätta, men i detta fallet är jag också mer säker på mitt val av modell än jag var när jag la ordern.
Jag gick för den svarta. Toppen att en till väntar. Då kan man kanske bli förvarnad om en av oss får info om leverans!

Jag skrev fel, jag menade inte köpa svart. "Då blev jag less" var det jag menade. Har ändrat inlägget så det står rätt.

Men jag skulle gärna bygga en relation med en AD, men jag vet inte vilken, tips på någon i Stockholm eller övriga Sverige som säljer Tudor som även tycker "lantisar" kan få köpa Tudor ;)
Ja du, inte helt lätt, men tyvärr lite samma även om man bor nära AD (iaf för de mer efterfrågade modellerna). I Stockholm brukar jag köra på Krons/Nymans. Ett tips kanske kan vara att kika igenom hissa/dissa tråden där kan det inbland nämnas bra anställda hos olika AD.

Tillbaka
Topp