• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IMG20220826180125.jpg

Funkar även till kostym. 🕴️
 
Är det jag som är blind eller är det bara datumvisning och speciell baksida som skiljer den vanliga titanmodellen från LE? Produktbeskrivningarna såg i princip identiska ut vid en snabb anblick.

imgonline-com-ua-twotoone-Psq8hWNhw6SRXV.jpg
 
Är det jag som är blind eller är det bara datumvisning och speciell baksida som skiljer den vanliga titanmodellen från LE? Produktbeskrivningarna såg i princip identiska ut vid en snabb anblick.

imgonline-com-ua-twotoone-Psq8hWNhw6SRXV.jpg
Har alltid undrat samma. Även bezeln ser ut att skilja. Men är det ngt mer? Vad är det som är speciellt med L.E?
 
  • Like
Reactions: HSK
Är det jag som är blind eller är det bara datumvisning och speciell baksida som skiljer den vanliga titanmodellen från LE? Produktbeskrivningarna såg i princip identiska ut vid en snabb anblick.

imgonline-com-ua-twotoone-Psq8hWNhw6SRXV.jpg

Har alltid undrat samma. Även bezeln ser ut att skilja. Men är det ngt mer? Vad är det som är speciellt med L.E?

Mer eller mindre ja, paul hade svarat på WUS att enda skillnaden var att datumfönstret är fasat, samt den fullt graderade bezeln + baksidan. Argumentet var att Mil spec är som det är..

Sen är ju MS22 och MS20 rätt lika, precis som MS19 & MS21. Kolla de sista sidorna av scurfa tråden på WUS så finns det någon som har alla MS. Inte så stor skillnad..
 
Har alltid undrat samma. Även bezeln ser ut att skilja. Men är det ngt mer? Vad är det som är speciellt med L.E?
:bag: :bag: :bag:

Specsavers_logga.width-500.png


Mer eller mindre ja, paul hade svarat på WUS att enda skillnaden var att datumfönstret är fasat, samt den fullt graderade bezeln + baksidan. Argumentet var att Mil spec är som det är..

Sen är ju MS22 och MS20 rätt lika, precis som MS19 & MS21. Kolla de sista sidorna av scurfa tråden på WUS så finns det någon som har alla MS. Inte så stor skillnad..
Tack, inga större skillnader då med andra ord. Jag föredrar faktiskt den vanliga modellen då avsaknaden av datum och färre graderingar på vridringen ger ett betydligt lugnare intryck.

Jag har aldrig handlat direkt från Scurfa men såg att de flesta modeller skulle komma in i lager igen nu i september. Brukar man behöva ställa alarm och kasta sig över hemsidan eller finns de i överflöd när de väl är till salu?
 
:bag: :bag: :bag:

Specsavers_logga.width-500.png



Tack, inga större skillnader då med andra ord. Jag föredrar faktiskt den vanliga modellen då avsaknaden av datum och färre graderingar på vridringen ger ett betydligt lugnare intryck.

Jag har aldrig handlat direkt från Scurfa men såg att de flesta modeller skulle komma in i lager igen nu i september. Brukar man behöva ställa alarm och kasta sig över hemsidan eller finns de i överflöd när de väl är till salu?

Onsdag kväll ska det fyllas på lite med modeller i titan! Enligt deras instagram.
 
  • Like
Reactions: HSK
Onsdag kväll ska det fyllas på lite med modeller i titan! Enligt deras instagram.
Tack, får kika in där ikväll! 👍 Jag har haft en D1 i stål och upplevde den som onödigt tjock och topptung men man blev ju bra sugen på titanmodellen efter alla dina bilder och förhoppningsvis bärs den bättre. 75g vs 100g borde vara ganska märkbart på handleden.
 
Tack, får kika in där ikväll! 👍 Jag har haft en D1 i stål och upplevde den som onödigt tjock och topptung men man blev ju bra sugen på titanmodellen efter alla dina bilder och förhoppningsvis bärs den bättre. 75g vs 100g borde vara ganska märkbart på handleden.

Jag tycker den bärs bra! Kan verkligen rekommendera att köpa en D1 i titan. Jag vill köpa en till!


sZ5tCTG.jpg

Wrtt0KC.jpg
 
En annan subtil detalj som jag uppskattar är att klockan är kapabel till att dyka ner till 500m utan att nödvändigtvis ”skrika” om det på tavlan. Coolt.
 
Senast ändrad:
Jag tycker den bärs bra! Kan verkligen rekommendera att köpa en D1 i titan. Jag vill köpa en till!


sZ5tCTG.jpg

Wrtt0KC.jpg
Tack för tipset, blev en vanlig svart titan. 🙂 Jag är lite kluven kring skillnaderna mellan standard och MS. Å ena sidan känns standardmodellen mycket renare i sitt utförande tack vare färre markeringar och avsaknad av datum men MS har en väldigt trevlig symmetri i vridringsinlägget. Det hade varit intressant att jämföra dem sida vid sida.

En annan subtil detalj som jag uppskattar är att klockan är kapabel till att dyka ner till 500m utan att nödvändigtvis ”skrika” om det på tavlan. Coolt.
Jag hade gärna sett att de gick tillbaka till att även erbjuda 300m (eller var det 200m?) i en tunnare boett. Jag vet inte när de upphörde med det men det nämndes i en youtuberecension jag såg.

Annars håller jag med dig och jag tror att det till stor del är det som gjort Scurfa så framgångsrikt då många framhäver just att det är en seriös och opretentiös dykare utan krusiduller framtagen av någon som faktiskt vet vad det innebär att dyka på stora djup och vilka kriterier en klocka bör uppfylla. Den första modellen togs tydligen fram som ett billigare och enklare alternativ till Submariner/Sea Dweller som inte lämpade sig för bruksanvändning när priserna började sticka iväg.

Jag gillar också att det känns väldigt familjärt (i dubbel bemärkelse) då fru Scurfa tydligen hjälper till med att packa klockor och besvara mail. 🙂 Det finns lite intressant läsning på deras hemsida där man bl.a. får veta att modellbeteckningarna är baserade på dykarnas positioner och det finns även lite bilder från tidigare modeller: https://www.scurfawatches.com/history/

De har en ganska säregen box och detta var tydligen en typ av förpackning som dyktillbehör levererades i och Paul letade upp tillverkaren för att kunna få fram likadana burkar till sina klockor. Som sagt, de små detaljerna bildar en väldigt tilltalande helhet.
 
Hur gjorde du detta? Har du fler bilder på processen? Såg riktigt trevligt ut.
Urtavla samt visare i ugnen ett tag, tror jag gick upp till 170° på urtavlan och 220° på visarna för att få liknade beige
20220904_110845.jpg


Vridning i Klorin ett tag, tryckte ut inserten efter bilden:
20220904_154202.jpg


Blev mer åt lilahållet istället för ljusgrått så körde på ett tag till tills den blev blek:
20220904_203902.jpg
 
Om nån har en svart scurfa som är ledsen över att den inte får nån handledstid så finns här en aqualand som vill byta plats!
2824EA51-B316-4B0D-8054-C438E8192568.jpeg
 
1666789548284.jpeg

Ingen som har en svart D1 liggandes som kan säljas till mig?
Edit MS20 funkar oxå.

Edit hittat ett alternativ!
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp