• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den smala tråden om ROLEX Yacht Master!

chimaira

Cartier
Det finns dock ett stort MEN med Yacht-Mastern och det är datumbubblan, denna styggelse som så många sportrollar också lider av:D.
Jag kommer verkligen inte överens med den. Tycker att den är onödig, ful, förstör symmetrin och så måste man titta RAKT uppifrån för att se datumet. Nej, där borde Sea Dwellern stå som modell.
 

Calfen

Panerai
Jag kom aldrig överens med min yacht:( fick inte samma kvalitets känsla som med min SD eller för det mina föredettingar exp2 lr dj2. På nått sätt upplevde jag klockan snyggare på bild:)
IMG_0622.JPG
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag kom aldrig överens med min yacht:( fick inte samma kvalitets känsla som med min SD eller för det mina föredettingar exp2 lr dj2. På nått sätt upplevde jag klockan snyggare på bild:)
IMG_0622.JPG
Skumt, tvärtom för mig. En av få rollar som jag känner faktiskt kostar vad den kostar.

Ännu skummare att k&s plötsligt svämmar över av YM till salu??? Blev alla mätta av tråden eller? :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det finns dock ett stort MEN med Yacht-Mastern och det är datumbubblan, denna styggelse som så många sportrollar också lider av:D.
Jag kommer verkligen inte överens med den. Tycker att den är onödig, ful, förstör symmetrin och så måste man titta RAKT uppifrån för att se datumet. Nej, där borde Sea Dwellern stå som modell.
Jag förstår inte motståndet mot datumbubblan måste jag säga. Den är den bästa uppfinning som gjorts för oss med terminalglasögon. Jag skulle inte vilja vara utan den. Jag kollar av datum flera ggr/dag i jobbet och det är alltid lätt att läsa av. Jag har inga problem med att läsa av min Panerai Radiomir heller iofs som inte har bubblan men då är den å andra sidan 45 mm istället så siffrorna är redan från början "normalstora" så att säga. :) Heja bubblan!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Kan någon något om polering av yacht-master? Den består av olika metaller och den är båda borstad och polerad. För att den ska bli perfekt måste man ta isär bezel, boett och samtliga länkar? Hur gör de?
 

jabla

Sarlacc
Kan någon något om polering av yacht-master? Den består av olika metaller och den är båda borstad och polerad. För att den ska bli perfekt måste man ta isär bezel, boett och samtliga länkar? Hur gör de?
ROB bland annat har en jigg/mall där de kan blästra bezeln, länken är väl ingen skillnad mot alla andda TT oysters.
Borde finnas en gammal tråd här om någon som köpte en sliten i guld på Blocket och fick den fixad hos AD.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
ROB bland annat har en jigg/mall där de kan blästra bezeln, länken är väl ingen skillnad mot alla andda TT oysters.
Borde finnas en gammal tråd här om någon som köpte en sliten i guld på Blocket och fick den fixad hos AD.
Jag får leta lite i gamla trådar. Det borde vara omöjligt att polera och borsta perfekt utan att ta isär hela länken, men de kanske har något magiskt instrument.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag förstår inte motståndet mot datumbubblan måste jag säga. Den är den bästa uppfinning som gjorts för oss med terminalglasögon. Jag skulle inte vilja vara utan den. Jag kollar av datum flera ggr/dag i jobbet och det är alltid lätt att läsa av. Jag har inga problem med att läsa av min Panerai Radiomir heller iofs som inte har bubblan men då är den å andra sidan 45 mm istället så siffrorna är redan från början "normalstora" så att säga. :) Heja bubblan!
Jag vill tillägga att vissa dagar tittar jag bara en gång, sen kommer jag ihåg det resten av dagen :meh:
 

chimaira

Cartier
Jag förstår inte motståndet mot datumbubblan måste jag säga. Den är den bästa uppfinning som gjorts för oss med terminalglasögon. Jag skulle inte vilja vara utan den. Jag kollar av datum flera ggr/dag i jobbet och det är alltid lätt att läsa av. Jag har inga problem med att läsa av min Panerai Radiomir heller iofs som inte har bubblan men då är den å andra sidan 45 mm istället så siffrorna är redan från början "normalstora" så att säga. :) Heja bubblan!
Jag skulle vilja kunna välja om jag vill ha bubbla eller ej.
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Jag är ingen anhängare av Rolex men skulle jag få en i present är det Yacht-Mastern som ligger överst på listan. Det enda jag inte gillar med den är namnet. Jag tycker verkligen inte om saker med båtrelaterade namn.
I kategorin stålisar föredrar jag därför den här. En gammal enkel Longines HC. Jag kan inte få för många av dem. (Men den här är tagen från nätet.)
IMG_4155.JPG
 

chimaira

Cartier
Jag är ingen anhängare av Rolex men skulle jag få en i present är det Yacht-Mastern som ligger överst på listan. Det enda jag inte gillar med den är namnet. Jag tycker verkligen inte om saker med båtrelaterade namn.
I kategorin stålisar föredrar jag därför den här. En gammal enkel Longines HC. Jag kan inte få för många av dem. (Men den här är tagen från nätet.)
IMG_4155.JPG
Själv har jag lite problem HC enormt stora siffror 12, 6 och 9. och tycker därför YM är snyggare.
Utveckla gärna agget mot båtrelaterade namn;).
 

Linuss

Breitling
Har börjat snegla efter en YM 16623 med blå tavla.
Har någon koll på vilket år denna har tillverkats?
Jag tycker att det finns ovanligt få utav dessa begagnat och väldigt få på C24. Går man in på uret.se så framstår det som att de säljer dessa nya.

Sen undrar jag om det går att härleda vilken tavla som har funnits original på klockan. T.ex på referens eller certifikat.

Tacksam för all info som kan underlätta ett köp.

Lånad bild.
IMG_0785.JPG
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har börjat snegla efter en YM 16623 med blå tavla.
Har någon koll på vilket år denna har tillverkats?
Jag tycker att det finns ovanligt få utav dessa begagnat och väldigt få på C24. Går man in på uret.se så framstår det som att de säljer dessa nya.

Sen undrar jag om det går att härleda vilken tavla som har funnits original på klockan. T.ex på referens eller certifikat.

Tacksam för all info som kan underlätta ett köp.

Lånad bild.
IMG_0785.JPG
Det finns begagnade på chrono24, https://www.chrono24.se/search/inde...chexplain=true&accessoryTypes=&goal_suggest=1
Tänk på att det är lätt att byta tavla så hittar du en annan variant av tavla spå kostar en ny blå tavla ca 5300 kr inklusive montering så stirra dig inte blind på tavlan. Se mer hur sliten den är, ålder kontra användning kanske kan slita länken, ålder kontra hur länge sedan servades klockan. TT kom 2005. Köper du en sån från de första åren får du nog kalkylera med att serva den för ca 6000 kr. Orininaltavlan på Yacht-master är den här vita men såldes bara på helguld när den kom 1992. Du kommer bli nöjd! :)
IMG_0762.JPG
 
Topp