• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

RosaCasio

Cartier
iPad med babblarna på. Finns på youtube

Brännvinsklut?

Svår ålder! Jag har inga riktigt bra tips, men försök - enligt mig - att undvika majskrok/ipad-distraktion. Verkar svårt att bli av med, om man tittar på vänner till mig.

En skål med olika smågrejer att plocka med. Russin, kex, torkad frukt osv brukar funka. Även om vi också drar till med babblarna utan ljud om det ballat ut totalt...

Allt beror på lillen, sedan påverkas de av en bra dålig dag. Vår son var inga problem att ha med på restaurang, men våra vänner med en jämnårig dotter.... aldrig! Som ovan tipsat om, babblarna eller något som lillkrabaten tycker om annars är ju en barnvakt kanske att föredra :oops:
Tack för tipsen, har redan testat allt det ni skriver utan större framgång. När han väl vill kaosa är han supersvår att få kontakt med och jag antar att han har så mycket spring i benen för att sitta still. Jag tror kanske att jag och frun ibland glömmer att han är rätt liten fortfarande eftersom han är stor som en tvååring och har gått sen han var 10 månader.
 

sventon

Omega
Undrar om det är någon som har bra restips (ca 3-4h flygtid) när man har en knodd på 6 månader och därmed barnvagn, det får gärna finnas en strand och god mat med i bilden.
 

Case

Panerai
Undrar om det är någon som har bra restips (ca 3-4h flygtid) när man har en knodd på 6 månader och därmed barnvagn, det får gärna finnas en strand och god mat med i bilden.
Barcelona. Men ta pendeln ett par stationer om ni ska till stranden. Tex till Montgat.
Tips, bor ni i närheten av stationen Clot är det smidigt att ta tåget norrut. Trevlig stadsdel är det också. Inte massiv turism. 15min till city, om ni nu skulle vilja åka dit. Men det vill ni inte.
 

sventon

Omega
Barcelona. Men ta pendeln ett par stationer om ni ska till stranden. Tex till Montgat.
Tips, bor ni i närheten av stationen Clot är det smidigt att ta tåget norrut. Trevlig stadsdel är det också. Inte massiv turism. 15min till city, om ni nu skulle vilja åka dit. Men det vill ni inte.
Tack! Ska kolla upp det :)
 

Case

Panerai
Tar tacksamt emot tips på hur man kan lugna ner en väldigt aktiv 15 månaders. Speciellt vid restaurangbord, tänk klassisk banka så högt man kan i bordet-typ

Välj ställen där han kan gå omkring kring ert bord utan stt störa för mycket. Funkar förstås bara om han inte sticker som en avlöning. Ta med böcker, och papper och kritor. Plockmat som tar tid att äta är bra. Russin i en TicTac ask tex. Kul att pilla med men det tar tid att få ut något.

Vi bara på ställen där dottern (snart två) kan gå kring själv, eller så blir det att en av oss måste leka med henne när hon käkat färdigt och tröttnat på att sitta still. När hon är uttråkad kräver hon uppmärksamhet, så är det nog med de flesta barn.

Paddan funkar säkert bra också, men vi är såna där jävla bakåtsträvande hippies som försöker minimera skärmtid. Använder det bara när det skiter sig och varken sånger eller böcker funkar under transport i bil eller taxi. På plan, tåg och buss går det oftast att hitta på något
 

Leafvalley

Cartier
Undrar om det är någon som har bra restips (ca 3-4h flygtid) när man har en knodd på 6 månader och därmed barnvagn, det får gärna finnas en strand och god mat med i bilden.

Åkte med vår 7 månaders till Sri Lanka 12h flyg tid plus transit ett par timmar. Tog inte med oss barnvagnen utan det blev bärsele typ babybjörn och bilbarnstol som nyttjar tre punktsbälte. Vilket var optimalt för oss då det inte riktigt fanns bra platser att köra barnvagn (typ sandstrand) däremot kom bilbarnstolen till användning då det blev mycket taxi och bil. Så allt beror på destination och hur mycket en barnvagn kan utnyttjas. Annars är den bara ivägen... Bilbarnstolen kan ju nyttjas som tillfällig sovsäng, glöm inte ett myggnät!
 

RosaCasio

Cartier
Välj ställen där han kan gå omkring kring ert bord utan stt störa för mycket. Funkar förstås bara om han inte sticker som en avlöning. Ta med böcker, och papper och kritor. Plockmat som tar tid att äta är bra. Russin i en TicTac ask tex. Kul att pilla med men det tar tid att få ut något.

Vi bara på ställen där dottern (snart två) kan gå kring själv, eller så blir det att en av oss måste leka med henne när hon käkat färdigt och tröttnat på att sitta still. När hon är uttråkad kräver hon uppmärksamhet, så är det nog med de flesta barn.

Paddan funkar säkert bra också, men vi är såna där jävla bakåtsträvande hippies som försöker minimera skärmtid. Använder det bara när det skiter sig och varken sånger eller böcker funkar under transport i bil eller taxi. På plan, tåg och buss går det oftast att hitta på något
Tack för tipset om russin i en tictac-box, blir till att testa det eftersom han tyvärr är en kille som bara rymmer iväg så fort han kan så vi måste ha honom i stolen .
 
D

Deleted member 5780

Guest
Tack för tipset om russin i en tictac-box, blir till att testa det eftersom han tyvärr är en kille som bara rymmer iväg så fort han kan så vi måste ha honom i stolen .
Bra tips ja, förutom om man som jag har en unge som blir helt speedad efter tre russin. Socker har samma effekt på sonen som adrenalinsprutan i hjärtat på Uma Thurman i överdosscenen i Pulp Fiction.
 

Skolläraren

Panerai
I går klappade ryggen ihop helt. Hoppas på snabbt tillfrisknande, annars blir det att avbryta föräldraledigheten och sjukanmäla sig istället.
 

Skolläraren

Panerai
Jag vet varför ryggen la av; jag har tränat för lite. Jag borde veta bättre, men det är lätt att bli lat.

Jag kör DDP Yoga, och min rygg har inte varit så bra på många år som när jag skötte träningen med den. Bara att komma igång igen.

Tur min far har varit behjälplig i dag. Annars hade det varit kris.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag vet varför ryggen la av; jag har tränat för lite. Jag borde veta bättre, men det är lätt att bli lat.

Jag kör DDP Yoga, och min rygg har inte varit så bra på många år som när jag skötte träningen med den. Bara att komma igång igen.

Tur min far har varit behjälplig i dag. Annars hade det varit kris.
Det är nog den största baksidan med barnen, att "man" inte tar sig tid att ta hand om sig själv. Jag har tappat vansinnigt mycket muskler, och fått risig hållning, nu med senaste. Usch.
Och självklart ska man prioritera barnen, men jag är en bättre förälder när jag mår bra, och det gäller nog inte bara mig.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Det är nog den största baksidan med barnen, att "man" inte tar sig tid att ta hand om sig själv. Jag har tappat vansinnigt mycket muskler, och fått risig hållning, nu med senaste. Usch.
Och självklart ska man prioritera barnen, men jag är en bättre förälder när jag mår bra, och det gäller nog inte bara mig.
Det där med att prioritera barnen håller jag helt med om men shit vad svårt det är att prioritera sig själv för att i det långa loppet vara en bättre förälder. Just träningen får ju snabbt stryka på foten. Precis som alla andra mår jag bra mycket bättre när jag tränar och har alltid tränat 4-5 pass i veckan. För att lösa problematiken, på ett realistiskt sätt, har jag börjat träna på lunchen och relativt ofta innan jobbet. Detta kompletteras av en löprunda eller två på kvällar och helger. Måste säga att det funkar förvånansvärt bra. Lunchträningen har dessutom trippel effekt; 1) Jag tränar 2) Jag sparar pengar på att inte gå ut och äta 3) Jag äter inte feta food court-luncher.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det nämndes i tråden att ett tandläkarbesök kan vara som en liten minisemester nästan. Jag håller numera med. :)
Stödmatning varannan - var tredje timme 24/7 är rätt tufft. :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Var ute ensam med frun igår, första gången på nio månader (bebin är 8,5).
Teater och en hyfsad middag, GUD så skönt!
Jag har ju en massa barn sen förut, men även denna gång har jag glömt hur mycket det är värt att få vara vuxen och prata om vuxengrejor (inte liggande) en stund då och så.
Barnvakt FTW!
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Var ute ensam med frun igår, första gången på nio månader (bebin är 8,5).
Teater och en hyfsad middag, GUD så skönt!
Jag har ju en massa barn sen förut, men även denna gång har jag glömt hur mycket det är värt att få vara vuxen och prata om vuxengrejor (inte liggande) en stund då och så.
Barnvakt FTW!
Underbart! Jag är på elitloppet as we speak och blåser ut. Fru och barn incheckade på hotell. Ser fram emot lååång sömn imorgon :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Var ute ensam med frun igår, första gången på nio månader (bebin är 8,5).
Teater och en hyfsad middag, GUD så skönt!
Jag har ju en massa barn sen förut, men även denna gång har jag glömt hur mycket det är värt att få vara vuxen och prata om vuxengrejor (inte liggande) en stund då och så.
Barnvakt FTW!

Låter härligt. Mina systrar passar ungen mer än jättegärna (de messar ofta och undrar när de får komma och sitta barnvakt) så jag och frugan går och storhandlar varje lördag. :) Trodde aldrig att det skulle kännas som en avkoppling att hänga på Willys.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Var ute ensam med frun igår, första gången på nio månader (bebin är 8,5).
Teater och en hyfsad middag, GUD så skönt!
Jag har ju en massa barn sen förut, men även denna gång har jag glömt hur mycket det är värt att få vara vuxen och prata om vuxengrejor (inte liggande) en stund då och så.
Barnvakt FTW!
Härligt! Det är verkligen skönt med vuxenprat.


Själv är jag och dottern, snart nio, i Helsingfors to-sö. Underbart att få lite egentid med barnet. Speciellt när man som jag inte jobbar hemma.
Gräner mig dock att jag bokade flyget hem 07:25 i morgon bitti. Kändes smart då, men inte nu.
 

16610

Patek
2-Faktor
Var ute ensam med frun igår, första gången på nio månader (bebin är 8,5).
Teater och en hyfsad middag, GUD så skönt!
Jag har ju en massa barn sen förut, men även denna gång har jag glömt hur mycket det är värt att få vara vuxen och prata om vuxengrejor (inte liggande) en stund då och så.
Barnvakt FTW!


Underbart!

Jag och sambon lämna barnen förra helgen och körde två nätter på hotell. Helt galet skönt och att man fick längta efter sina barn. Win win säger jag...
 

sventon

Omega
Återkopplar lite om resor utomlands som jag frågade om tidigare. Var precis en vecka på Sardinien (Alghero) kan varmt rekommendera det! 3.5h direktflyg och ca 10-15 min transfer fram till hotellet vi bodde på (San Marco) som låg precis vid playan. Perfekt för den som vill äta gott, dricka gott och ha ett bra promenadstråk med barnvagn :)
 
Topp