• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

Jag är nog rätt osexig, eller praktisk av mig
V70 ryms ju väl inom budget men min upplevelse är att de inte är så stora i kupén, på längden vill säga, för att rymma två barnstolar på rad. Bagaget har ju däremot sina fördelar. V90 är väl på gränsen till lite dyr än så länge med min budget om man inte kan tänka sig det allra mest avskalade exemplaren till salu.
Vet att Subarukombin är riktigt stor i baksätet, har en bekant med 3 barn som valde den pga av baksätesutrymmet. Har inte provat själv. Jag vill själv byta bil snart då min är snart 7 år gammal men vet inte vad man ska ha. Det jag vill ha har jag inte råd med. Jag kör en 7-sits Sorento, men jag har ju 4 ungar. Även om jag kör två av dem 99.9% av tiden..

Väcker liv i den här tråden. Jag såg en pryl från ett norsk bolag som man hänger på barnvagnen och som skakar den åt dig. Den kostade närmare 1500 kronor och efter lite googling hittade jag något liknande från Amazon för 399kr. Är det någon som testat denna? Ska man gå för den eller ska man lägga 1500 kronor på en kraftig norsk vibrator? https://www.amazon.se/gp/product/B076KP7HKW/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Den väger drygt 300 gram. Räcker det för att få en barnvagn i gungning? Det kanske är så att man får vad man betalar för.. ;)

Ingen aning. Den norska väger 650 gram, fortfarande inte jättemycket men 100% tyngre...Den är också uppladdningsbar vilket den på amazon inte är.
Alla barn är olika....våra funkade det öht inte att vagga vagn. Det enda som fungerade var att gå rundor med vagnen eller ibland bara lämna den stilla. Vaggade man den så skrek de bara värre och längre 🤔🙄

Alla barn är olika....våra funkade det öht inte att vagga vagn. Det enda som fungerade var att gå rundor med vagnen eller ibland bara lämna den stilla. Vaggade man den så skrek de bara värre och längre 🤔🙄
Just därför jag tänker att man börjar med den billiga varianten. Vår son gillar ju att bli vaggad. Men man vet ju inte heller hur länge de gillar att bli det. En dag kan de ändra sig helt plötsigt. Ingen dag är den andra lik när det kommer till barn har jag märkt.
Vårt barn hatar exempelvis att sitta i bärsjal eller bärsele, men de flesta andra barn verkar gilla det?

Just därför jag tänker att man börjar med den billiga varianten. Vår son gillar ju att bli vaggad. Men man vet ju inte heller hur länge de gillar att bli det. En dag kan de ändra sig helt plötsigt. Ingen dag är den andra lik när det kommer till barn har jag märkt.
Vårt barn hatar exempelvis att sitta i bärsjal eller bärsele, men de flesta andra barn verkar gilla det?
Ja, helt hopplösa är de 🙄😂

Jag tänkte mer att helt plötsligt gillar ungen den billiga vaggningen medan den dyra inte alls är ungens smak. Man vet aldrig 🤔🙄 man får bara chansa helt enkelt......suck (tur att mina är större nu. Men större barn, större problem)

Väcker liv i den här tråden. Jag såg en pryl från ett norsk bolag som man hänger på barnvagnen och som skakar den åt dig. Den kostade närmare 1500 kronor och efter lite googling hittade jag något liknande från Amazon för 399kr. Är det någon som testat denna? Ska man gå för den eller ska man lägga 1500 kronor på en kraftig norsk vibrator? https://www.amazon.se/gp/product/B076KP7HKW/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Kan inte svara på frågan om billig kontra dyr, men den norska fungerar. Flera i barnehagen (förskolan) som har sådana här.
Ser så skumt ut när vagnen står och skakar, men verkar hålla barnet i vagnen nöjda.

Någon som har testat följande?

Vi hade till äldsta grabben ett kort tag när han var halvåret eller så om jag minns rätt. (Drygt tre år sen).
Han accepterade den i butiken, not so much hemma.
Blev mycket bärsjal för mamma.
Nr två nöjde sig fint med å sitta i en vanlig babysitter.

Screenshot_20220424-212211_Facebook.jpg

Är det där en någorlunda korrekt representation av status klockan åtta på morgonen har man verkligen inget att klaga på.
Jag har för mig att jag har suttit några gånger och väntat på att Barnkanalen skall börja sina sändningar.. Före 05:00 är jag inte så prydligt kammad..

Vet att det råder delade åsikter om skärmtid men en iPad med Barnkanalen-app har räddat min morgonsömn. Att få snooza från kl 06-07 på helgerna är guld värt.

Vet att det råder delade åsikter om skärmtid men en iPad med Barnkanalen-app har räddat min morgonsömn. Att få snooza från kl 06-07 på helgerna är guld värt.
Vi gör likadant på helgmornar fast med mobilen. Dottern nöjd, likaså vi vuxna. Ofta ligger hon i sängen mellan oss och tittar.

Läser inläggen om småbarnsåren och tänker att så var det för en vecka sedan för oss också. Men sedan tittar jag upp och inser att den äldsta ska börja på gymnasiet efter sommaren. Helt sjukt vad tiden går fort, det känns som att allt jag gjorde var att blinka.

Ipad tv osv

Barn 1. Herr o fru Zeke söker forskningsresultat på skärmtid för unga barn. Restriktiv med tv osv då det är skadligt.

Barn 2. Herr o fru Zeke: Fuck it!!
Hör igenkänningsfaktor på den. Dottern på snart 4 år har vi varit ganska restriktiva med, och är typ fortfarande av ngn anledning. Sonen på 2 år har mer eller mindre en skärm integrerad i handen 🫤
(Jag överdriver lite) märkligt att man gör så olika med sina barn!

Läser inläggen om småbarnsåren och tänker att så var det för en vecka sedan för oss också. Men sedan tittar jag upp och inser att den äldsta ska börja på gymnasiet efter sommaren. Helt sjukt vad tiden går fort, det känns som att allt jag gjorde var att blinka.
Ja, jag var inte alls beredd när äldsta grabben fick basröst och hår under armarna.

Hör igenkänningsfaktor på den. Dottern på snart 4 år har vi varit ganska restriktiva med, och är typ fortfarande av ngn anledning. Sonen på 2 år har mer eller mindre en skärm integrerad i handen 🫤
(Jag överdriver lite) märkligt att man gör så olika med sina barn!
Man orkar inte bara. Vi försöker vara restriktiva också, men det är ett konstant tjat om bonustid osv. Sen om man ger efter och ger dem bonustid blir det den nya normen så då blir de besvikna över att de aldrig får någon bonustid. Nä, man kan inte vinna eller göra helt rätt. Man får begränsa lite, se till att de kommer ut och rör på sig varje dag och så får man blanda sig själv en grogg när det blir för tufft. ;)

Har berättat för mina barn att före Kl 8/9är tv:n deras förälder 🙈 (lördag/söndag om vi inget ska göra…)

Oftast sover 9-åringen till dess och 6-åringen är nöjd med lösningen de ggr hon vaknar innan 8.30 🙂

Blev lite nostalgisk när jag lekte med gammalt duplo min 2-åring och tänkte på gamla leksaker man haft. Minns ni dom där ”plaströr/pinnarna” som låter när man vänder dom upp och ner? Sjukt oklart hur jag ska beskriva ljudet, men läs detta på grov skånska: ”ÄUUUÖÖÖÖUUUUÖÖÄÄÄUUUUÖÖÖ”

Någon som förstår vad jag letar efter och vad det egentligen heter?

Blev lite nostalgisk när jag lekte med gammalt duplo min 2-åring och tänkte på gamla leksaker man haft. Minns ni dom där ”plaströr/pinnarna” som låter när man vänder dom upp och ner? Sjukt oklart hur jag ska beskriva ljudet, men läs detta på grov skånska: ”ÄUUUÖÖÖÖUUUUÖÖÄÄÄUUUUÖÖÖ”

Vi har den pinnen hemma…

Aha! Ett ljudrör? (tog det på skånskan)

Tillbaka
Topp