• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora fisketråden (linan?).

Wollen

Mao
2-Faktor
Hade fått för mig att AGM och GEL-batteriet fungerade bättre med djupurladdning än vanliga och att det är därför man använder dom som bruksbatteri.
Tror du man klarar en dag på 85ah? Försöker komma ner lite i vikt då det ska släpas fram och tillbaka till båten för varje laddning.
Ja det gör dem, men det kortar ned livslängden avsevärt om du drar djupurladdningar.
En gång är ingen gång.. Men att dra ned till 30% varje tur, så lever det inte så länge.
Om plånboken tillåter, så kör ett litiumbatteri.
Skulle säga att det beror helt på hur du använder elmotorn, väder vind samt vilken typ av båt du har!
Trolling, dift i motvind samt att köra korta transportstäckor suger mycket kraft, medans spotlock inte drar så farligt i lugnare vatten.
Om jag var du skulle jag satsa på 115ah, och sedan ha en liten kärra eller liknande för att transportera grejerna på.
 

snajgel

Panerai
Ja det gör dem, men det kortar ned livslängden avsevärt om du drar djupurladdningar.
En gång är ingen gång.. Men att dra ned till 30% varje tur, så lever det inte så länge.
Om plånboken tillåter, så kör ett litiumbatteri.
Skulle säga att det beror helt på hur du använder elmotorn, väder vind samt vilken typ av båt du har!
Trolling, dift i motvind samt att köra korta transportstäckor suger mycket kraft, medans spotlock inte drar så farligt i lugnare vatten.
Om jag var du skulle jag satsa på 115ah, och sedan ha en liten kärra eller liknande för att transportera grejerna på.
Har en Silver Fox på nästan fem meter, kommer använda motorn för spot lock och driva av kanter.
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Har en Silver Fox på nästan fem meter, kommer använda motorn för spot lock och driva av kanter.
Då skulle jag satsa på 115ah!
Jag har monterat en fast laddare i båten, så när det är dags att ladda trailar jag upp.
Anser att det är smidigare än att släpa runt 30kg extra utöver 1 ton fiskeutrustning..
 

snajgel

Panerai
Då skulle jag satsa på 115ah!
Jag har monterat en fast laddare i båten, så när det är dags att ladda trailar jag upp.
Anser att det är smidigare än att släpa runt 30kg extra utöver 1 ton fiskeutrustning..
Önskeläge att kunna traila:)
Själv får jag nöja mig med familjebåten som ligger i sjön hela säsongen.
Får kanske åka och känna hur det är att bära. :bookworm:
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Önskeläge att kunna traila:)
Själv får jag nöja mig med familjebåten som ligger i sjön hela säsongen.
Får kanske åka och känna hur det är att bära. :bookworm:
Bära är inget jag hade velat göra längre sträckor, möjligtvis om du fixar någon form av sele.
De små plasthandtagen är inte speciellt sköna när du kånkar på 30kg....
 

kexet77

Cartier
Delar med mig några minnen från årets norgefiske som jag nyss kom hem ifrån. Hemligt smultronställe ;). Resulterade i ca 200kg fångst i år fördelat på 6 pers och 5 dagars fiske. Mest torsk och sej och inget monster i år. Torsk på 10kg blev rekordet. Noll kveite...

IMG_0152.JPG

IMG_0166.JPG

IMG_0134.JPG

IMG_0165.JPG
 

Bonumm

Panerai
Har börjat kikat på en ny flytoverall men kanske skulle man slå till på en överlevnadsdräkt?
Skall användas främst till havsfiske i Nordnorge och hummerfiske här hemma. Vad har ni för åsikter? Lika bra att gå på Ursuit direkt eller finns det likvärdiga mer prisvärda alternativ?
Gå på en tvådelad Ursuit, blir aldrig fel.
 

kexet77

Cartier
@kexet77 Du vet att det är 15kg per person över Norska gränsen som gäller. Har hört ganska många som åkt på den. Vill du dra hälle ska du åka till http://www.nordic-sea-angling.se/sv/havoysund.html där drog jag den som är på profilbilden 226cm och ca 170kg. Vi släpper tillbaka alla flundror över 25kg. Man brukar kunna få en 30-50st per resa/båt och vi har lyckats att dra fisk över 150cm varje gång.

Vi släpper tillbaka allt nästan så ingen fara ;). Tar bara matfisk för dagen.

Nice! Vilket jäkla monster :). Finns hälle vid vår stuga med, hade bara oflyt i år med linbrott och lite sånt.
 
Någon som är sugen på ett grymt abborre kit? Fastnade aldrig för det som slemgurkorna.

Lite info, hade tänkt 3500 men kan diskuteras vid smidig affär.

Daiwa Zillion TWS 100 - 7:3:1 utv. Helt ny i princip med Sufix 832, fiskad med 2 ggr. Magisk rulle, inköp i Juni.
ST Croix Avid X - AXC70MF (odelat) Grymt skick och perfekt för jigg fisket! Köpt i Juni.[/
Både fisk och klocka på bild, vilken fullpoängare för denna tråd på detta forum! Eller..? En liten fisk och en snudd på oidentifierbar klocka.. nåja.
IMG_1202.JPG
[/
 
Både fisk och klocka på bild, vilken fullpoängare för denna tråd på detta forum! Eller..? En liten fisk och en snudd på oidentifierbar klocka.. nåja.
IMG_1202.JPG
Harr på fluga är riktigt roligt. För att göra det ännu värre plockar jag ibland fram mitt Leonardspö från 20-talet med en modern silkelina. Det är verkligen speciellt. Kör nästan enbart med bambuspö och i mindre strömmar.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Någon som kollat pikefight iår? Vad tyckte ni? :D Utan att spoila så har jag hållt på Abu förta året och iår :) Måste säga att den är en riktigt bra produktion och sjukt kul att se folk som är riktigt duktiga på det dem gör.
 

Sammeh

Cartier
Någon som kollat pikefight iår? Vad tyckte ni? :D Utan att spoila så har jag hållt på Abu förta året och iår :) Måste säga att den är en riktigt bra produktion och sjukt kul att se folk som är riktigt duktiga på det dem gör.
Håller också på ABU och ja, det är en grym produktion. Tobias och Håkans jargong är ibland oslagbar :D
 
Topp