• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora fisketråden (linan?).

45cm silver i Stockholms skärgård.

IMG_0497.JPG

Har skummat tråden men inte hittat det jag sökte, om det ändå finns så får ni tillrättavisa mig.

Jag tänkte prova på fiske i sommar och behöver lite tips och råd om vad för utrustning jag ska skaffa mig.
Tänkte börja med billigare grejer, t.e.x https://www.jula.se/catalog/fritid/fiske/fiskespon-och-rullar/insjofiskespon/haspelset-772215/

Men vad behöver jag mer, vilka drag etc etc?

Tanken är väl att fiska det som finns här nere i Skåne, och vad jag förstått så ska det vara lite abborre, gädda och dylikt.

Har skummat tråden men inte hittat det jag sökte, om det ändå finns så får ni tillrättavisa mig.

Jag tänkte prova på fiske i sommar och behöver lite tips och råd om vad för utrustning jag ska skaffa mig.
Tänkte börja med billigare grejer, t.e.x https://www.jula.se/catalog/fritid/fiske/fiskespon-och-rullar/insjofiskespon/haspelset-772215/

Tanken är väl att fiska det som finns här nere i Skåne, och vad jag förstått så ska det vara lite abborre, gädda och dylikt.
Ska du fiska gädda med lite större beten så är det bara att glömma det skitspöt. Bättre du köper nått begagnat på tex fiskesnack.com .
Men hur mycket är det tänkt att fiska? Vilka vatten? etc etc
Du borde ha nån sportfiskebutik i din närhet? bara gå in där så får du all hjälp du behöver

• Like
Reactions: kbw
Nytt gear inför säsongen som snart drar igång, så redo :)

St Croix Top N Tail
Daiwa Coastal

IMG_6542.JPG
När jag är i stora staden brukar jag lufsa in till Lundgrens. Har kikat många gånger utan att ha nappat om man ska vara lite lustig. Har för mig att dom är rätt ensamma om märket i Sverige? Verkar vara riktigt bra grejer!

När jag är i stora staden brukar jag lufsa in till Lundgrens. Har kikat många gånger utan att ha nappat om man ska vara lite lustig. Har för mig att dom är rätt ensamma om märket i Sverige? Verkar vara riktigt bra grejer!
Tänker du på rullen eller spöt? Har själv aldrig varit på lundgrens men alltför ofta på Söders Sportfiske som har båda grejerna :) Är supernöjd!

Stick in till sportfiskegiganten på lundavägen, förklara vad du tänkt fiska så hjälper dem dig så du får rätt grejer. Dem är riktigt bra där :)

• Like
Reactions: kbw
Tänkte höra med er om någon har ett schysst tips nu på våren att kasta från land i Stockholm? Kan tänka mig att åka upp typ 20min utanför typ. Letar efter gädda specifikt :)

Grymt! Jag får rota fram lite gamla gäddprylar, kör mest öringfiske nu för tiden men har ett 18 år gammalt gäddpb på 7,2 som behöver uppdateras!

Tjena!

Någon som har erfarenhet av fiske kring Bengtsfors i Dalsland? Skall dit i helgen men är osäker på vilka sjöar som är ok. Spinnfiske, möjligt med kastmete.
Lelång?

Återupptäckte hur skoj det var att fiska förra säsongen, denna säsong känns det helbull, ingen lust alls. Om någon är i behov av spön eller drag kan ni pma! Köpte tre olika uppsättningar för olika scenarion förra året, knappt använt... :blackalien:

Om det är någon som fiskar runt om i Stockholmstrakterna och är sugen på sällskap så hänger jag gärna med. Bidrar med gott sällskap snarare än expertis för det får andra gärna stå för :)

I eftermiddag har jag tvättat och smörjt min vintagerulle ABU Svängsta 333 ver. 2 (köpte den ny på 70-talet). Spöet är ett ABU282. I dag har den fått ny modern lina, Sufix 832 0.20mm, och några nya drag - TOBY och Tuna Lax. Skall testa på väskusten i morgon.
DSC_9723.jpg

Tillbaka
Topp