• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora fisketråden (linan?).

snajgel

Panerai
I eftermiddag har jag tvättat och smörjt min vintagerulle ABU Svängsta 333 ver. 2 (köpte den ny på 70-talet). Spöet är ett ABU282. I dag har den fått ny modern lina, Sufix 832 0.20mm, och några nya drag - TOBY och Tuna Lax. Skall testa på väskusten i morgon.
DSC_9723.jpg
Satan vilken cool!
Hur är linuppläggningen på en sån där?
 

kalufsen

Panerai
Någon som är sugen på ett grymt abborre kit? Fastnade aldrig för det som slemgurkorna.

Lite info, hade tänkt 3500 men kan diskuteras vid smidig affär.

Daiwa Zillion TWS 100 - 7:3:1 utv. Helt ny i princip med Sufix 832, fiskad med 2 ggr. Magisk rulle, inköp i Juni.
ST Croix Avid X - AXC70MF (odelat) Grymt skick och perfekt för jigg fisket! Köpt i Juni.
 

snajgel

Panerai
Någon som är sugen på ett grymt abborre kit? Fastnade aldrig för det som slemgurkorna.

Lite info, hade tänkt 3500 men kan diskuteras vid smidig affär.

Daiwa Zillion TWS 100 - 7:3:1 utv. Helt ny i princip med Sufix 832, fiskad med 2 ggr. Magisk rulle, inköp i Juni.
ST Croix Avid X - AXC70MF (odelat) Grymt skick och perfekt för jigg fisket! Köpt i Juni.

Åh det säger du nu!!!! ;)
Har en Tatula 100 + grund spole på väg hem.
 

snajgel

Panerai
Dags att sätta frontmonterad elmotor på båten. Men skulle behöva hjälp att tillverka ett fäste.
Någon av de fiskeintresserade KSarna som jobbar med metall?
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Dåligt drag (;)) här, är det ingen som fiskar längre?
Har haft skitdåligt abborrfiske den här sommaren men det börjar lossna nu. Va ute ett par timmar idag med en topp på ca 800g

IMG_0192.JPG
Var ute och kasta igår lite utan resultat. Tyvärr jobbat mycket i sommar men är ledig nu fyra veckor så ska ta ikapp lite :D
 

snajgel

Panerai
Ja, en del kan jag iaf.
Vad undrar du över?
Tänkte köpa mig en minn kota powerdrive 12v och ansluta till ett förbrukningsbatteri. Batteriet kommer bäras från båten för laddning då jag inte har möjlighet till landström.
Så frågan är egentligen vilket batteri jag ska köpa? Typ, ah, märke osv...
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Har börjat kikat på en ny flytoverall men kanske skulle man slå till på en överlevnadsdräkt?
Skall användas främst till havsfiske i Nordnorge och hummerfiske här hemma. Vad har ni för åsikter? Lika bra att gå på Ursuit direkt eller finns det likvärdiga mer prisvärda alternativ?
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Tänkte köpa mig en minn kota powerdrive 12v och ansluta till ett förbrukningsbatteri. Batteriet kommer bäras från båten för laddning då jag inte har möjlighet till landström.
Så frågan är egentligen vilket batteri jag ska köpa? Typ, ah, märke osv...
Det beror lite på...
Jag har en MK riptide 55 ipilot, och till det har jag ett 115ah agm-batteri.
Beroende på väder och vind kan jag köra två dagars fiske på det, innan batteriet bör laddas. (ska ej dras ned under 50%).
Är du sugen på att bränna pengar för att komma ned i vikt kan du köpa ett 6+ah litiumbatteri, men då kostar det ca 6k....Väger dock knappt hälften.
Kör detta till min Alumacraft escape 145cs.
Vad har du för båt, och motor?
Antingen kör du 2st 75ah och paralellkopplar eller ett större som jag.
https://www.hjertmans.se/produkter/...atterier-batterier/tudor-marin-batteri-115-ah
 

snajgel

Panerai
Det beror lite på...
Jag har en MK riptide 55 ipilot, och till det har jag ett 115ah agm-batteri.
Beroende på väder och vind kan jag köra två dagars fiske på det, innan batteriet bör laddas. (ska ej dras ned under 50%).
Är du sugen på att bränna pengar för att komma ned i vikt kan du köpa ett 6+ah litiumbatteri, men då kostar det ca 6k....Väger dock knappt hälften.
Kör detta till min Alumacraft escape 145cs.
Vad har du för båt, och motor?
Antingen kör du 2st 75ah och paralellkopplar eller ett större som jag.
https://www.hjertmans.se/produkter/...atterier-batterier/tudor-marin-batteri-115-ah

Hade fått för mig att AGM och GEL-batteriet fungerade bättre med djupurladdning än vanliga och att det är därför man använder dom som bruksbatteri.
Tror du man klarar en dag på 85ah? Försöker komma ner lite i vikt då det ska släpas fram och tillbaka till båten för varje laddning.
 
Topp