• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora fisketråden (linan?).

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Förmodligen blir det en sväng på vildmarksvägen i år, vilka ställen rekommenderas att man stannar till och blöter spöna på?
Det blir ingen övernattning på fjäll då jag inte kan lura med tanten på det.
@TobiasD , du var väl i Stekenjokk, är det något/några ställen där som du rekommenderar?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Förmodligen blir det en sväng på vildmarksvägen i år, vilka ställen rekommenderas att man stannar till och blöter spöna på?
Det blir ingen övernattning på fjäll då jag inte kan lura med tanten på det.
@TobiasD , du var väl i Stekenjokk, är det något/några ställen där som du rekommenderar?
Kul!
Ska jag vara helt ärlig så är jag inte supersäker på exakt vilka ställen som finns lättåtkomliga.
Frågan är hur länge du ska stanna och om du är villig att vandra några timmar för att komma till tjärnen bortom bergen efter "parkeringen", se bild.

Det du gör är att stanna bilen där vid vägen, på sommaren finns det säkert en del husbilar och annat där så man ser det ganska enkelt. Sen vandrar man norrut, över en liten bergstopp, och sen kommer en dal. Nere i "dalen" mellan bergen finns dessa tjärn som du ser norr på bilden nedan, fortsättning efter bilden...
da30eb792551866f16719e89afe2abf9.jpg


Det var i dessa tjärnen som vi fiskade, väldigt fint! Orkar du vandra ca 2 timmar till någon dag kan du komma till det som kallas för "drillicken". Det är då typ nordväst, över ett till berg, där uppe finns vatten som det ska finnas fina fiskar i, men vi fick inget just det året. Se bilden efter denna.
P1150251.JPG

P1150249.JPG


Oavsett vad du väljer att göra så är det ett fantastiskt fint och trevlig ställe att vara på under sommaren. Vi var där under sensommarn i Augusti men det funkar säkert under Juni och Juli också. Mobiltäckning finns, även om den kan vara lite halvdålig ibland. Bäst är den när du kommer upp lite i altitud, men det finns täckning även nere bland tjärnen.

Ska du tälta eller åker du bara förbi? Ska du tälta delar jag gärna med mig av lite mer information om vad ni kan göra där. Förvänta dig inga superstora fiskar, men det finns en hel del där, och de är vackra.

Du får gärna ställa mer specifika frågor så ska jag se om jag kan svara på dem :)

(min första fjällöring)
P1150191.JPG
 

Bilagor

  • P1150123.JPG
    P1150123.JPG
    714.7 KB · Visningar: 12

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Kul!
Ska jag vara helt ärlig så är jag inte supersäker på exakt vilka ställen som finns lättåtkomliga.
Frågan är hur länge du ska stanna och om du är villig att vandra några timmar för att komma till tjärnen bortom bergen efter "parkeringen", se bild.

Det du gör är att stanna bilen där vid vägen, på sommaren finns det säkert en del husbilar och annat där så man ser det ganska enkelt. Sen vandrar man norrut, över en liten bergstopp, och sen kommer en dal. Nere i "dalen" mellan bergen finns dessa tjärn som du ser norr på bilden nedan, fortsättning efter bilden...
da30eb792551866f16719e89afe2abf9.jpg


Det var i dessa tjärnen som vi fiskade, väldigt fint! Orkar du vandra ca 2 timmar till någon dag kan du komma till det som kallas för "drillicken". Det är då typ nordväst, över ett till berg, där uppe finns vatten som det ska finnas fina fiskar i, men vi fick inget just det året. Se bilden efter denna.
P1150251.JPG

P1150249.JPG


Oavsett vad du väljer att göra så är det ett fantastiskt fint och trevlig ställe att vara på under sommaren. Vi var där under sensommarn i Augusti men det funkar säkert under Juni och Juli också. Mobiltäckning finns, även om den kan vara lite halvdålig ibland. Bäst är den när du kommer upp lite i altitud, men det finns täckning även nere bland tjärnen.

Ska du tälta eller åker du bara förbi? Ska du tälta delar jag gärna med mig av lite mer information om vad ni kan göra där. Förvänta dig inga superstora fiskar, men det finns en hel del där, och de är vackra.

Du får gärna ställa mer specifika frågor så ska jag se om jag kan svara på dem :)

(min första fjällöring)
P1150191.JPG
Det lutar åt att vi åker upp till Hemavan och att vi tar en avstickare via Vildmarksvägen.
Vi har inte spikat planerna ännu men det blir förmodligen inget tält.

Jag hänger med på var du menar på beskrivningen ovan, tack så mycket 👍
 
Senast ändrad:

zeke_varg

Omega
Kul!
Ska jag vara helt ärlig så är jag inte supersäker på exakt vilka ställen som finns lättåtkomliga.
Frågan är hur länge du ska stanna och om du är villig att vandra några timmar för att komma till tjärnen bortom bergen efter "parkeringen", se bild.

Det du gör är att stanna bilen där vid vägen, på sommaren finns det säkert en del husbilar och annat där så man ser det ganska enkelt. Sen vandrar man norrut, över en liten bergstopp, och sen kommer en dal. Nere i "dalen" mellan bergen finns dessa tjärn som du ser norr på bilden nedan, fortsättning efter bilden...
da30eb792551866f16719e89afe2abf9.jpg


Det var i dessa tjärnen som vi fiskade, väldigt fint! Orkar du vandra ca 2 timmar till någon dag kan du komma till det som kallas för "drillicken". Det är då typ nordväst, över ett till berg, där uppe finns vatten som det ska finnas fina fiskar i, men vi fick inget just det året. Se bilden efter denna.
P1150251.JPG

P1150249.JPG


Oavsett vad du väljer att göra så är det ett fantastiskt fint och trevlig ställe att vara på under sommaren. Vi var där under sensommarn i Augusti men det funkar säkert under Juni och Juli också. Mobiltäckning finns, även om den kan vara lite halvdålig ibland. Bäst är den när du kommer upp lite i altitud, men det finns täckning även nere bland tjärnen.

Ska du tälta eller åker du bara förbi? Ska du tälta delar jag gärna med mig av lite mer information om vad ni kan göra där. Förvänta dig inga superstora fiskar, men det finns en hel del där, och de är vackra.

Du får gärna ställa mer specifika frågor så ska jag se om jag kan svara på dem :)

(min första fjällöring)
P1150191.JPG
Snyggt!

Vi tog husbil till riksgränsen. Jag är skeptisk till liknande igen men fru o kids är på. Får se om jag kan ta rygg på denna som du kört. 😬 Kanske kan smyga in fisket som huvudattraktion?

Riksgränsen med en husbil som var i sämsta skicket man kan framföra/sova i. Gasolkyl paj, stödben paj, myggnät paj i ventilation.. 45mil/dygn i snitt under 12 dagar. 💩

Men det fanns fina stunder förutom att fisket var svårt. Sista bilden, en ställplats där man har grym utsikt från skithuset. Chans på öring o harr från muggen.👌

2F793A53-6BC3-4B7C-8398-3642017278EC.jpeg 5617C462-9B17-4186-835C-2BC0CCFD071A.jpeg 54381B65-B427-49FA-915D-30EC22431DF2.jpeg 321D9D6E-3A75-4C9E-B98C-480B57D48F42.jpeg 53668D72-9AC2-46F5-B7E3-FEB13C4DA369.png 14BB8F18-DA9E-4329-B1C9-6780E8697385.png 3C363E9A-B18E-42C9-9BE5-6AC060D5DC79.jpeg
 
Senast ändrad:

ErikGBG

Audemars
Kan höra av mig om jag och min polare tar upp havsöringsfisket igen. Vi har lagt mång timmar men inte lyckats knäcka koden :D Nu har vi båt i Mjörn så det blir mest aborre, gädda och gösfiske.
Ja havsöringen kan ta knäcken på den bäste, därför man älskar den. Utmaningen att fiska dag efter dag utan fångst. Men när den väl kommer….. lyckan
 
Senast ändrad:

Reverso

Panerai
Någon som fiskar havsöring i trakten kungsbacka-Göteborg. Söker fiskekompisar för säsongen!


Kommer nog bli en del timmar ute vid Amundön när säsongen börjat. Har du varit där?


Är en glad nybörjare, jag och en vän till mig fiskar från kusten, kommer bli en del insjöfiske också framöver. Snöat in lite mer på fiske senaste tiden och köpt 2 nya spön, på jakt efter ett tredje, med multirulle för lite kraftigare tag. Havsöringarna ligger illa till : )


Min setup just nu består av:


Abu Garcia Vendetta 8 fots spö + Abu Garcia Elite Max 40 rulle

+

Abu Garcia Revo X LTD 8 fots spö + Revo X 30 rulle


Vad fiskar du havsöring med?


Sugen på Revo X Beast multirulle, någon som har bra tips om vad man ska tänka på vid köp av multirulle?


Aldrig fiskat med multirulle förut.
 

vonvasknacke

Cartier
2-Faktor
Kommer nog bli en del timmar ute vid Amundön när säsongen börjat. Har du varit där?


Är en glad nybörjare, jag och en vän till mig fiskar från kusten, kommer bli en del insjöfiske också framöver. Snöat in lite mer på fiske senaste tiden och köpt 2 nya spön, på jakt efter ett tredje, med multirulle för lite kraftigare tag. Havsöringarna ligger illa till : )


Min setup just nu består av:


Abu Garcia Vendetta 8 fots spö + Abu Garcia Elite Max 40 rulle

+

Abu Garcia Revo X LTD 8 fots spö + Revo X 30 rulle


Vad fiskar du havsöring med?


Sugen på Revo X Beast multirulle, någon som har bra tips om vad man ska tänka på vid köp av multirulle?


Aldrig fiskat med multirulle förut.
Gällande val av multirulle så beror det lite på vad du ska fiska efter. Ska du använda den till det lättare fisket med typ spinnare, mindre jiggar, cranks och jerks så satsa på en rulle i 100 storlek. Fiskar själv med en Revo Beast X (som jag tror är en 200 storlek) och använder den endast för gäddfisket. Har 0.32 lina påspolad så det blir svårt att kasta drag under runt 30-40 gram.

Sedan tog det ett litet tag för mig att få kläm på bromsarna vilket är lite annat jämfört med en haspelrulle. Men med lite träning med olika vikter på drag så lär man sig hitta sweetspot och hur hårt magnet/centrifugalbromsen ska ställas.
 

ErikGBG

Audemars
Kommer nog bli en del timmar ute vid Amundön när säsongen börjat. Har du varit där?


Är en glad nybörjare, jag och en vän till mig fiskar från kusten, kommer bli en del insjöfiske också framöver. Snöat in lite mer på fiske senaste tiden och köpt 2 nya spön, på jakt efter ett tredje, med multirulle för lite kraftigare tag. Havsöringarna ligger illa till : )


Min setup just nu består av:


Abu Garcia Vendetta 8 fots spö + Abu Garcia Elite Max 40 rulle

+

Abu Garcia Revo X LTD 8 fots spö + Revo X 30 rulle


Vad fiskar du havsöring med?


Sugen på Revo X Beast multirulle, någon som har bra tips om vad man ska tänka på vid köp av multirulle?


Aldrig fiskat med multirulle förut.

inte testat amundön, men säkerligen bra. Väldigt mkt folk där bara
Kör westin w8 och daiwa caldia 2500.
Multirulle till öringfiske på västkusten?
 

Reverso

Panerai
Gällande val av multirulle så beror det lite på vad du ska fiska efter. Ska du använda den till det lättare fisket med typ spinnare, mindre jiggar, cranks och jerks så satsa på en rulle i 100 storlek. Fiskar själv med en Revo Beast X (som jag tror är en 200 storlek) och använder den endast för gäddfisket. Har 0.32 lina påspolad så det blir svårt att kasta drag under runt 30-40 gram.

Sedan tog det ett litet tag för mig att få kläm på bromsarna vilket är lite annat jämfört med en haspelrulle. Men med lite träning med olika vikter på drag så lär man sig hitta sweetspot och hur hårt magnet/centrifugalbromsen ska ställas.

Gädda framförallt.

Sneglar på Abu Garcia Svartzonker X Combo 7'11" 30-100g för ändamålet. Men det kommer även användas till annat.

Känner mig lite kluven kring om jag ska slå till på ett 7 fots spö 5-15g eller om det är "onödigt" i dagsläget.

Eller så kör jag med haspel och slipar tekniken där istället. Svåra livsval : )

Vad använder du vid kustfiske?

inte testat amundön, men säkerligen bra. Väldigt mkt folk där bara
Kör westin w8 och daiwa caldia 2500.
Multirulle till öringfiske på västkusten?

Lite klumpigt formulerat av mig.

Multirullen är tänkt att framförallt användas för att fiska gädda.

Men den kommer även användas allround om jag köper den.
 

vonvasknacke

Cartier
2-Faktor
Gädda framförallt.

Sneglar på Abu Garcia Svartzonker X Combo 7'11" 30-100g för ändamålet. Men det kommer även användas till annat.

Känner mig lite kluven kring om jag ska slå till på ett 7 fots spö 5-15g eller om det är "onödigt" i dagsläget.

Eller så kör jag med haspel och slipar tekniken där istället. Svåra livsval : )

Vad använder du vid kustfiske?



Lite klumpigt formulerat av mig.

Multirullen är tänkt att framförallt användas för att fiska gädda.

Men den kommer även användas allround om jag köper den.
Säkert en bra kombo med spöt och rullen. 7’11 är ju ganska kort men helt klart ett plus vid jerkfiske om du bedriver den tekniken. Kör själv med 8’ och tycker det funkar bra både vid jerk och när jag fiskar med större jiggar etc. För att få lite längre kast.

Använder inget jättespeciellt för kustfisket, prio ligger på insjöfisket i Mjörn just nu 😊
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Finns det något kul uttryck i fiskehobbyn motsvarande båtvärldens "bryggseglare"? Någon som har alla grejerna men aldrig lämnar hamnen. Vad kallas en fiskare som bara skaffar utrustningen men aldrig ger sig ut och fiskar?
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Finns det något kul uttryck i fiskehobbyn motsvarande båtvärldens "bryggseglare"? Någon som har alla grejerna men aldrig lämnar hamnen. Vad kallas en fiskare som bara skaffar utrustningen men aldrig ger sig ut och fiskar?

Verkar inte som om det finns något (nu är det här ett klockforum så det kanske inte är rätt ställe att fråga...). När jag höll på med mc kallade vi det att "torrbryta" när man satt på hojen i garaget på vintern och längtade. "Torr-sim" har jag hört talas om också. Kanske man kan kalla det att torrfiska?

Nåja, idag var jag lite trött efter veckan, tog en cigarr - och gav en 5000C från 1967 en full-service. En "fyraskruvars" vilket bara tillverkades en kort tid. Den är i bra skick och nu fungerar den som en ny igen.

Före (OK - lite tjuvstart)

51891312066_9a7f0f7e8e_h.jpg


Sprängd

51891968150_d674a43a35_h.jpg


Efter ultraljudstvätt (inte alla delar med på bilden men alla fick bada)

51890352462_bb555799c7_h.jpg


Klar (det här är de fyra skruvarna... senare var det bara tre)

51892160435_54b0890cc9_h.jpg

51891843719_b7feaba1ac_h.jpg


Cigarr och 60g Toby (relativt ovanlig)

51891395933_3ede6ac227_b.jpg

51890346927_a36678973e_b.jpg


Imorgon är en annan dag...
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Haft flyt på sistone - en 5000 från 1965 och en 6000 från 1972 - båda i nära nyskick och billigt. Bilden visar innan rengöring...

51964489931_931a77c7a1_k.jpg


Och en dålig bild på det riktiga fyndet - en 5000 från 1958-59 i superskick. Även denna innan rengöring. Tänk att man kan köpa en superfin rulle från slutet av 50-talet för 850 kr! Galet!

51964547538_c4141df855_k.jpg
 

Solvik

Panerai
Kul att se! Älskar gammal fiskeutrustning.
Tog min första gädda med en record 1800 på 1,5 m teleskopspö i stål och ett svartguld-randigt atom från bryggan. Sen var man fast. Har köpt några gamla recordrullar genom åren men inga samlarexemplar direkt.. Har dock länge tyckt att dessa fina borde kosta mer än de gör. Har också en Shakespeare service 1944 FE från 46-56 (har ej forskat närmare) och den gillar jag, riktigt gedigen pjäs. Två kvällsbilder (ursäkta kvalitén) på några gamla dräpare och shakespearen😀
7D41EED3-4C6B-47B3-8FB2-539CBD7A4C0D.jpeg

04033B9B-3699-4738-8760-4B5E9E9E7198.jpeg
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Semestern så här långt. 3 st 2-kilos gäddor på sammanlagt 15 kast.

52202281326_ef18f1beeb_k.jpg

52202281276_cb26b2d3d7_h.jpg

52202552669_cae36c9b4f_k.jpg


Alla tagna på ett klassiskt 35g Abu Atom, senapsgult ABU Atlantic 1182S glasfiberspö och den sista versionen av min stealth "vintage"-konvertering av en 2018 Ambassadeur 5000 Orbis. Det jag har gjort är att byta ut alla Philips/stjärnskruv till spårskruv, bytt till klassiska "svampmuttrar" och monterat en gammal 6000-vev. Uppenbarligen lurar den gäddor i varje fall!

52202752785_f80614bde4_k.jpg

52202752870_d80581d79d_k.jpg
 
Första fiskedagen (1h) på 10+ år. Familj och barn etc etc. Invigde min nya combo Shimano Stradic 2500 med Sportfiskeprylars Scout Lunker och Strike Pro’s popper. Pang! En liten borre, underbart! Jag hade nästan glömt bort hur kul det är att fiska. Innan barn och sambo var det egen båt, predatormete, havsöring och allt som hör till. Nu ”villhöver” jag mer prylar. Btw, grymt kul att knyta egna tafsar/leaders. Imorgon blir det mete med 5-åringen. Semestern är räddad!
07580991-6AB3-47E5-AE35-422221FF9C8E.jpeg
 

bob_sthlm

Cartier
Va en snabbis i Kungshamn för några dagar sen och lyckades få en timmes fiske mellan middag och lägga barnen.
Lyckades få både en bergsgylta och vad jag tror är en liten Torsk.

Riktigt kul då jag bara hade abborre grejer med mig men en dropshot funkade bra.

Klockan syns inte så bra men det är Citizen Enzo
Screenshot_2022-07-15-19-55-37-794_com.miui.videoplayer.jpg
Screenshot_2022-07-15-19-50-33-513_com.miui.videoplayer.jpg
 

zeke_varg

Omega
Va en snabbis i Kungshamn för några dagar sen och lyckades få en timmes fiske mellan middag och lägga barnen.
Lyckades få både en bergsgylta och vad jag tror är en liten Torsk.

Riktigt kul då jag bara hade abborre grejer med mig men en dropshot funkade bra.

Klockan syns inte så bra men det är Citizen Enzo
Screenshot_2022-07-15-19-55-37-794_com.miui.videoplayer.jpg
Screenshot_2022-07-15-19-50-33-513_com.miui.videoplayer.jpg
Precis, det är en lite torskrackare med skäggtöm.

Kul att du gick tid till några kast. 👌
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Lite nya gamla drag! Hälften fanns redan i boden på landet. Fick lite sug på att börja samla på alla storlekar och färger Hi-Lo som ABU har tillverkat. Jag har långt kvar... De måste vara gjorda i Sverige (dvs pre-1981) och ju äldre desto bättre. Små konstverk. Inte omöjligt att det blir gjort en tittskåpstavla av dem.

52309132929_7fd7eef3a2_k.jpg


Katalog från 1968

52309148505_1bb825ed6f_b.jpg


De "moderna" har inte alls samma kvalitet men duger att fiska med. De två översta har ändå de klassiska kulörerna BGL och RH. Den nedersta tolereras knappt men jag har fått fisk på den så med det sagt är det bevisat att fiskar inte vare sig har smak eller klass... ;-)

52309088393_645014dd4b_h.jpg


PM: a om du har en gammal i fint skick och som du kan tänka dig att sälja. Helst någon variant jag inte har.
 
Topp