• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora fisketråden (linan?).

Ingen som ska till trosametet imorgon?
E de ok om jag väger in lite Havskatt, torsk och bleka i morgon på trosametet?
Taggad för morgondagen och känner fantomsmärtor i biceps för morgondagens fiske (slakt)!
Maskinen som får kämpa imorgon blir en Shimano Torsa.
image.jpg

Trevlig kväll

bang for the buck så att säga... 2-5 tusen kanske?
Man får vad man betalar för.. Skulle satsa på minst 5" skärm, gärna 7".
Vad för fiske kör du?
Bara lod, men med bättre kvalle än 2D är helix 7 DI (jag har denna men med Sideimage & plotter):
http://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/humminbird-helix-7-di-sonar.html

Billigare är:
http://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/humminbird-helix-5-di-sonar.html
http://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/lowrance-hook-5.html

Åkt 100 mil ToR och hämtat denna, som det nu ska monteras lite extra lullull.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Fin fiskeracer! Vad är det för lulllull som du kompletterar med?
För egen del har jag svårt att sätta borrmaskinen i en ny båt.
Måste känna in noga först.
Försöker att lösa det mesta montagen på relingen med enkla saker som fenderkorgar, Spöhållare, termos och drickahållare...
Skitfiske!

Fin fiskeracer! Vad är det för lulllull som du kompletterar med?
För egen del har jag svårt att sätta borrmaskinen i en ny båt.
Måste känna in noga först.
Försöker att lösa det mesta montagen på relingen med enkla saker som fenderkorgar, Spöhållare, termos och drickahållare...
Skitfiske!
Tack :)
Visst tar det emot att börja köra sticksåg i en helt ny båt, men då får jag grejerna precis där jag vill ha dem.
Installerade stereo och 2 högtalare, samt plotter/ekolod till att börja med. Ska montera lite belysning i stuvfacken och längs durken, men det blir höstens projekt.
Båten är utrustad med "alumatrack", små flyttbara klämmor som man kan montera spöhållare osv på. På dessa klämmor monteras 4st rapala deluxe spöhållare.
Då det är en amerikansk båt, finns det ett antal drickahållare monterat :)
Elmotor sitter i fören också, en Minn kota riptide 55 med I-pilot link (monteras på snabbfäste, den vita pucken som syns i fören).

Tack :)
Visst tar det emot att börja köra sticksåg i en helt ny båt, men då får jag grejerna precis där jag vill ha dem.
Installerade stereo och 2 högtalare, samt plotter/ekolod till att börja med. Ska montera lite belysning i stuvfacken och längs durken, men det blir höstens projekt.
Båten är utrustad med "alumatrack", små flyttbara klämmor som man kan montera spöhållare osv på. På dessa klämmor monteras 4st rapala deluxe spöhållare.
Då det är en amerikansk båt, finns det ett antal drickahållare monterat :)
Elmotor sitter i fören också, en Minn kota riptide 55 med I-pilot link (monteras på snabbfäste, den vita pucken som syns i fören).

Tänk tiden när man nöjde sig med en liten roddbåt, med 5hk snurra på om man hade tur, för att bedriva sitt nöjesfiske. ;)

Lillgrabben ska lära sig fiska i år så han får ta mitt UL-set så fick jag anledning att köpa lite nya prylar. :D

Ville inte ha ett regelrätt UL igen utan ett som tar liiiiite större beten. Blev ett Shimano Beastmaster DX 180L 3-14gr. Superlätt och skönt. Rullen blev en Shimano Stradic 1000FK HG med en 0,10 flätlina. Känns som en riktigt bra combo.
Rulljäkeln kostar 1900kr hos skittfiske. Svenska handlare tar 2800-2900kr för den. I Tyskland köper man den för ca 1400kr inkl frakt. Shimanos rullar är kraftigt överprisade i Sverige. Gäller alla modeller. Ta en titt på http://www.angel-domaene.de som har grymma priser på Shimanos rullar.

Shimano Stradic 1000FK HG (bild från nätet)
01-7701509.jpg

Imorrn ska jag ut med båten en sväng och dra efter lite borre. :)

Shimano is da shit.
Sportar denna:
Hade den som min snuttefilt under första året. Ansträngande dagar på jobbet blev lättare efter några varv med veven...
Ingen lina på första året, bara leksak. Nu används den. Grym rulle. För havsfiske sportas Shimano Torsa. Upplever att den är bra men ansträngande med att den är ojämn i vikten. Vobblar lite över på högersidan som är grövre.

Shimano is da shit.
Sportar denna:
Hade den som min snuttefilt under första året. Ansträngande dagar på jobbet blev lättare efter några varv med veven...
Ingen lina på första året, bara leksak. Nu används den. Grym rulle. För havsfiske sportas Shimano Torsa. Upplever att den är bra men ansträngande med att den är ojämn i vikten. Vobblar lite över på högersidan som är grövre.

Stella är fina! Aldrig ägt någon, blir för snål när det väl ska handlas. :)
Nya Stradic är väldigt stabil och har nästan inget vobbel i sig alls. Sen har de ansträngt sig en del för att den ska passa saltvatten också. Tagit bort backspärr och serviceport bl a för att täta den så bra som möjligt.

Drog på för lite lina så den kastar inte långt nu, så bara att dra av allt och dra på lite mer. :D
När det gäller lina så beställer jag faktiskt på AliExpress. 8-trådad flät som funkar jäkligt bra. Körde hela förra säsongen och hade inga linbrott trots stora fiskar och kraftiga bottennapp. :) Den fransar inte och håller sig mjuk och smidig. MEN!! En del färger färgar av sig som attans till en början. Svart är nog värst. Multicolor lina som byter färg var nionde meter färgade inte så mycket. Kostnad!? Ca 20 dollar för 500 meter och fri frakt till Sverige!!!! :D

http://www.aliexpress.com/store/pro...lb-12colors-available/901970_32243265426.html

Ber att få återkomma. Första fiskedagen blir torsdag.
20160606_221722.jpg
Har du varit där förut? Är till att hoppas att det inte blåser för mycket. Kommer ni ut till Storskalltaren är det ju en bonus.
Det första hindret ut är ju förstås Norrmännen som ju inte kloka när de tar sig fram i för hög hastighet på de smala vägarna...

Har du varit där förut? Är till att hoppas att det inte blåser för mycket. Kommer ni ut till Storskalltaren är det ju en bonus.
Det första hindret ut är ju förstås Norrmännen som ju inte kloka när de tar sig fram i för hög hastighet på de smala vägarna...
Det blir fjärde gången. Dock är det fem år sedan sist. Knappt fiskat sedan dess faktiskt, saknat det mycket.

Någon som binder flugor och pillar nu för tiden? Hittade massa lådor med flugfiskeprylar när jag tömde förrådet som jag skänker bort. Tänkte att det kan komma till användning utav någon intresserad istället. Flugrullar och spön vill jag spara men allt med bindning är ett avslutat kapitel. Bara PMa . Mvh
IMG_20160612_221433270.jpg
IMG_20160612_221444905.jpg
IMG_20160612_221450150.jpg
IMG_20160612_221532007.jpg
IMG_20160612_221535807.jpg
IMG_20160612_221622461.jpg
IMG_20160612_221822413.jpg
IMG_20160612_221952454.jpg

Någon som binder flugor och pillar nu för tiden? Hittade massa lådor med flugfiskeprylar när jag tömde förrådet som jag skänker bort. Tänkte att det kan komma till användning utav någon intresserad istället. Flugrullar och spön vill jag spara men allt med bindning är ett avslutat kapitel. Bara PMa . Mvh
IMG_20160612_221433270.jpg
IMG_20160612_221444905.jpg
IMG_20160612_221450150.jpg
IMG_20160612_221532007.jpg
IMG_20160612_221535807.jpg
IMG_20160612_221622461.jpg
IMG_20160612_221822413.jpg
IMG_20160612_221952454.jpg
Mycket givmilt av dig..Sann KS anda!

Har spenderat några dagar i väglöst land i Jämtland. Bra fiske med säkert runt 80 öringar och en handfull rödingar. Ingen storlek för men några mellan 6-8hg. Däremot tog kompisen en riktig vacker pjäs på 2.5kg i ett litet hemligt vatten högt upp på fjället.
DSC_0116.JPG

Bränner upp till Grövelsjön nästa vecka för att lura några ädelfiskar. Har aldrig fiskat med fluga runt där, någon som har ett eller två tips? :D

Tillbaka
Topp