• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora fisketråden (linan?).

icalle

Friends of KS
image.jpeg

Skagen
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Is från Östersjön
image.jpeg

Tätt skarpsillstim. Samma färg på stimmet som på botten.

Fisket va en rolig tid i livet.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    40.8 KB · Visningar: 37

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Teleskopspö: http://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/savage-gear-xlnt-tele-finesse.html
Annars: http://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/savage-gear-roadrunner-xlnt2-haspel.html
Rulle tex: http://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/shimano-sienna-fd-.html

Inte fiskat just dom spöna själv men haft ett MPP från Savage Gear som var riktigt skönt och hört bra grejer om Roadrunnerspöt iaf. Rullen har jag testat och var mycket nöjd med sett till priset, svågern har tagit över den och inte klagat iaf.

Det blev tele finesse spöt och FD-1000 rullen, har bara fiskat lite bäcköring än så länge men grejerna känns riktigt bra och håller en mycket högre klass än de saker jag har haft tidigare, tack för tipset! :)
 

Beech

Cartier
Det blev tele finesse spöt och FD-1000 rullen, har bara fiskat lite bäcköring än så länge men grejerna känns riktigt bra och håller en mycket högre klass än de saker jag har haft tidigare, tack för tipset! :)
Härligt, alltid svårt att rekommendera grejer då alla fiskar lite olika men det var kul att höra! :)
 

snajgel

Panerai
Dock är känslan och direktkontakten med multi överlägsen.

Kastar lika långt med min ambassadeur 2601 som haspel. Kräver dock mer övning med lätta beten.
Kolla på majoriteten av bass-fiskare i USA, de kör multi i 8 fall av 10.
Gammalt inlägg men hojta gärna till om du får för dig att sälja 2601'an. :)
 

UncleBear

Panerai
I morgon havsöringpremiär på västkusten.
Snurrebassen, Michael Jackson, på linan. Stella C3000 gör sedan jobbet. I alla fall i enlighet med min gameplan innan de obligatoriska byten som sker när det inte blir som jag tänkt...
image.jpg

Skitfiske på er!
Edit: missade bilden. För exalterad...
 

snajgel

Panerai
I morgon havsöringpremiär på västkusten.
Snurrebassen, Michael Jackson, på linan. Stella C3000 gör sedan jobbet. I alla fall i enlighet med min gameplan innan de obligatoriska byten som sker när det inte blir som jag tänkt...
image.jpg

Skitfiske på er!
Edit: missade bilden. För exalterad...

Coolt med enkelkrok! Vad kör du för spö till?
Körde bompass från land i Stockholms skärgård på Påskafton, testade nytt (beg) spö och ny rulle.
image.jpeg


Hur gör du med drag likt snurrebassen? Färdigtacklat eller knyter du om dom vid varje byte?
 

UncleBear

Panerai
Coolt med enkelkrok! Vad kör du för spö till?
Körde bompass från land i Stockholms skärgård på Påskafton, testade nytt (beg) spö och ny rulle.
image.jpeg


Hur gör du med drag likt snurrebassen? Färdigtacklat eller knyter du om dom vid varje byte?
Kör med ett spö som heter Shimano Speedmaster BX 300 M.
När det gäller Snurrebassen så är många upptacklade innan.

Har dock inte hjälpt med något idag. Bom än så länge...
 

UncleBear

Panerai
Coolt med enkelkrok! Vad kör du för spö till?
Körde bompass från land i Stockholms skärgård på Påskafton, testade nytt (beg) spö och ny rulle.
image.jpeg


Hur gör du med drag likt snurrebassen? Färdigtacklat eller knyter du om dom vid varje byte?
Enkelkrok kör jag med på västkusten eftersom det är för mycket småfisk som tar skada när de skall få simma åter...
 

snajgel

Panerai
Kör med ett spö som heter Shimano Speedmaster BX 300 M.
När det gäller Snurrebassen så är många upptacklade innan.

Har dock inte hjälpt med något idag. Bom än så länge...
Jag kör också speedmaster för haspel och beastmaster för multi.. Ska iväg på predatordagen hos Fiskarnas redskapshandel och kolla Reliants nya HÖ-spö idag... :)
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
3 st havsöringar håvade på premiären idag. 2 tappade.
Största ca 50 cm men fortfarande utlekt (besa) så den simmar vidare.
Kallt om fötterna i vattnet men riktigt gött premiärväder:)
 

UncleBear

Panerai
Bra jobbat, jag höll ut ganska länge. Dock bara ett napp (snurrebassens rosa pattegris) och en följare på hela dagen. Var det rosa för dig idag eller bytte du strategi?
Tröstar mig med att de andra i närheten av mig inte heller fick upp något...
Får leva på skönt väder och ledig från jobbet. Nya tag på söndag. Måste få i båten också så att jag blir mer rörlig.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Vi hade en del aktivitet mellan 06 och ca 8:30. Sedan dog det i princip ut.
Var emellanåt mycket folk ute men få som fick något.
Alla 3 tog på laxrosa dräparmask, kör i princip bara den första veckan...
Såg en som behöll sin fångst men stod inte tillräckligt nära för att se storlek o skick.
Precis, med ett sånt väder som idag, ledig dag och fiske så är det synd att klaga
 

UncleBear

Panerai
Vi hade en del aktivitet mellan 06 och ca 8:30. Sedan dog det i princip ut.
Var emellanåt mycket folk ute men få som fick något.
Alla 3 tog på laxrosa dräparmask, kör i princip bara den första veckan...
Såg en som behöll sin fångst men stod inte tillräckligt nära för att se storlek o skick.
Precis, med ett sånt väder som idag, ledig dag och fiske så är det synd att klaga
Jag hade hugg och följare (inte på krogen) vid ca 15:00, inget innan eller efter (inte heller då på krogen). Då hade lufttemperaturen stigit till 7,5 grader i Torslanda. Uppgifterna inom parantes för de som inte har erfarenhet av öringfisket på forumet...
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
I morgon havsöringpremiär på västkusten.
Snurrebassen, Michael Jackson, på linan. Stella C3000 gör sedan jobbet. I alla fall i enlighet med min gameplan innan de obligatoriska byten som sker när det inte blir som jag tänkt...
image.jpg

Skitfiske på er!
Edit: missade bilden. För exalterad...
+1 på enkelkrok vid HÖ fiske :happyhappy:
Man ser allt för många under måttet som är söndertrasade av trekrokar...
 

snajgel

Panerai
@UncleBear och @-JL-
Upplever ni att ni tappar mer fisk med enkelkrok? Eller är det så att dom sitter bättre när dom väl sitter?
Har inte träffat någon som fiskar med enkelkrok i mina trakter...
 

UncleBear

Panerai
@UncleBear och @-JL-
Upplever ni att ni tappar mer fisk med enkelkrok? Eller är det så att dom sitter bättre när dom väl sitter?
Har inte träffat någon som fiskar med enkelkrok i mina trakter...
Jag upplever att fisken sitter väldigt bra och tycker inte att jag tappar mer fisk. Framförallt inte HÖ som hugger så aggressivt. Det är ju inte så att flugfiskare tappar så mycket mer fisk än andra fiskare.

Har även bytt ut alla trekrokar på mina vobblers vid de få tillfällen som jag trollar. Sätter då även ett lekande mellan enkelkrok och vobbler. Upplever då att jag krokar fisken ännu bättre än vid fiske med trekrokar.
 
Topp