• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Girard-Perregaux tråden

Joakim1

Panerai
Mitt lilla bidrag till GP tråden
911A65D6-0B2D-4849-A86B-3EE9562A0ECA.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Well, jag är mer av en good guy... Så kanske finns en poäng att jag inte har den 🤷‍♂️

Aldrig sett en enda av denna modell beg för övrigt.
Jag försökte vara lite rolig och få ”bad” att syfta mot ditt andra val, att köpa båt. Båt och bad brukar höra ihop.

Den är nog svår att hitta begagnad. Det såldes nog inte så många och de var troligen inte billiga. Kan de ha kostat ca 170000 kr nya? Spontant låter det som att det borde finnas helt nya någonstans? De borde ligga hyfsat bra till i pris. Lägg ut lite krokar i olika klockforum för GP. Fint anrikt märke och en riktigt fin klocka.
 

Timer

Panerai
Jag försökte vara lite rolig och få ”bad” att syfta mot ditt andra val, att köpa båt. Båt och bad brukar höra ihop.

Den är nog svår att hitta begagnad. Det såldes nog inte så många och de var troligen inte billiga. Kan de ha kostat ca 170000 kr nya? Spontant låter det som att det borde finnas helt nya någonstans? De borde ligga hyfsat bra till i pris. Lägg ut lite krokar i olika klockforum för GP. Fint anrikt märke och en riktigt fin klocka.
Aha, hängde inte med i ordvitsen där 😀

Modellen säljs fortfarande, list på Fredmans är 157 men de går hos diverse EU-handlare för 120, nya med officiell garanti. Men antar att de är gråhandlare då. Och det går inte att uppskatta vad andrahandsvärdet är om det aldrig kommer ut några beggade...

Kan tyvärr inte rättfärdiga dessa pengar på en klocka dock, när en båt hägrar. Tycker även att gamla Richeville kronografer är riktigt eleganta, kanske en sån en dag.
 

RobHK

Cartier
Klockintresset har varit svalt i många år, men elden har fått lite nytt syre här på slutet, oklart varför :)

Blev lite nyfiken på Laureato klockorna och eftersom en av få Bouqtiques i världen finns i Hongkong och jag råkade ha vägarna förbi så tittade jag in idag. Förstår ni förövrigt varför bolaget satsar så hårt på Asien, verkar som en konstig strategi i min mening. Asiater köper ju det som trendar i västvärlden..

WhatsApp Image 2021-07-18 at 19.22.30 (5).jpeg


Jag tänkte att blue dial stålklockan förståss är slut, men till min förvåning fanns den och han var även snabb att ge 10% rabatt på listpriset.


WhatsApp Image 2021-07-18 at 19.22.30.jpeg

WhatsApp Image 2021-07-18 at 19.22.30 (1).jpeg


Storleksmässigt satt den perfekt på min 7" handled. Men var lite besviken på tavlans utseende, jag tyckte faktiskt nästan den gråa var finare.

Den Onyx färgade i 42mm var tydligen slutsåld med in damversion fanns den kvar att köpa, 1 av 88 klockor

WhatsApp Image 2021-07-18 at 19.22.30 (3).jpeg


Jag tyckte den va fin, men det föll tydligen inte tjejen i smaken..

WhatsApp Image 2021-07-18 at 19.22.30 (4).jpeg


Jag tycker det är synd att klockorna inte är mer tillgängliga i Europa då det ändå är riktigt fina klockor för den som vill ha något annorlunda. Här i Hongkong fanns i alla fall stora delar av sortimentet tillgängligt, vilket kändes uppfriskande jämfört med andra märken där varenda klocka är slut i butik. Tror dock dom tappar lite på att dom inte har en 40mm variant, då de flesta inte har så stora vrister som mig. Kanske det kommer snart?
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Klockintresset har varit svalt i många år, men elden har fått lite nytt syre här på slutet, oklart varför :)

Blev lite nyfiken på Laureato klockorna och eftersom en av få Bouqtiques i världen finns i Hongkong och jag råkade ha vägarna förbi så tittade jag in idag. Förstår ni förövrigt varför bolaget satsar så hårt på Asien, verkar som en konstig strategi i min mening. Asiater köper ju det som trendar i västvärlden..

WhatsApp Image 2021-07-18 at 19.22.30 (5).jpeg


Jag tänkte att blue dial stålklockan förståss är slut, men till min förvåning fanns den och han var även snabb att ge 10% rabatt på listpriset.


WhatsApp Image 2021-07-18 at 19.22.30.jpeg

WhatsApp Image 2021-07-18 at 19.22.30 (1).jpeg


Storleksmässigt satt den perfekt på min 7" handled. Men var lite besviken på tavlans utseende, jag tyckte faktiskt nästan den gråa var finare.

Den Onyx färgade i 42mm var tydligen slutsåld med in damversion fanns den kvar att köpa, 1 av 88 klockor

WhatsApp Image 2021-07-18 at 19.22.30 (3).jpeg


Jag tyckte den va fin, men det föll tydligen inte tjejen i smaken..

WhatsApp Image 2021-07-18 at 19.22.30 (4).jpeg


Jag tycker det är synd att klockorna inte är mer tillgängliga i Europa då det ändå är riktigt fina klockor för den som vill ha något annorlunda. Här i Hongkong fanns i alla fall stora delar av sortimentet tillgängligt, vilket kändes uppfriskande jämfört med andra märken där varenda klocka är slut i butik. Tror dock dom tappar lite på att dom inte har en 40mm variant, då de flesta inte har så stora vrister som mig. Kanske det kommer snart?

Det finns ju en 38mm för oss med lite tunnare handleder. Sitter riktigt bra, tycker jag, men samtidigt vet jag ju att modet länge varit stora klockor jmf med historiska mått.

IMG_20210803_105551.jpg
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Riktigt trevlig. Ingen AD i Stockholm längre? När tappade Fredmans sin status?
Oklart. Jag köpte min begagnad på warchfinder och har inte varit i kontakt med någon svensk AD. Jag har en 9050 också som jag servat, men då vände jag mig till en brittisk verkstad eftersom jag sparade ganska många tusenlappar på servicen.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Svårt att fota och mäta, men jag mindes rätt. 17,5cm ganska precis.

Jag tycker klockor ska vara åt det lite mindre hållet och att det är synd att modet gjort att många går runt med alldeles för stora klockor för sin handled. Jag har en sweetspot på 39mm ungefär, beroende på hur långa bandhorn det är såklart.

Laureaton bärs bedömt något mindre än sin storlek, eftersom boetten är ganska mycket bredare än tavlan, men jag tycker ändå den passar mig ganska mycket bättre än 42mm-modellen.

IMG_20210804_095401__01.jpg
 

Barricello

Audemars
Svårt att fota och mäta, men jag mindes rätt. 17,5cm ganska precis.

Jag tycker klockor ska vara åt det lite mindre hållet och att det är synd att modet gjort att många går runt med alldeles för stora klockor för sin handled. Jag har en sweetspot på 39mm ungefär, beroende på hur långa bandhorn det är såklart.

Laureaton bärs bedömt något mindre än sin storlek, eftersom boetten är ganska mycket bredare än tavlan, men jag tycker ändå den passar mig ganska mycket bättre än 42mm-modellen.

IMG_20210804_095401__01.jpg
Tack för värdefull info! Speciellt nu när man inte kan kila in på Fredmans å klämma. 👍😎
 

RobHK

Cartier
Har kommit fram till att jag har en ovanligt platt handled, då mina 18cm inte är särskilt stort. Men som ni kan se på bilderna så bär jag 42mm nästan likadant som Oli bär sin 38a med bara 0.5cm i skillnad på handleds-omkretsen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har kommit fram till att jag har en ovanligt platt handled, då mina 18cm inte är särskilt stort. Men som ni kan se på bilderna så bär jag 42mm nästan likadant som Oli bär sin 38a med bara 0.5cm i skillnad på handleds-omkretsen.
Håller jag inte riktigt med om, tycker den ser stor ut på din handled.
 

RobHK

Cartier
Håller jag inte riktigt med om, tycker den ser stor ut på din handled.

Jag har en 4mm större klocka med en 17.5 vs 18 cm handled, man kan nästan se bara på bilden hur min handled är platt jämfört med Olipheus arm som ser mer jämn rund ut (även om då vinkeln är lite annorlunda). 42mm hade sett gigantisk ut på Olis handled. Förövrigt älskar jag att klockan ser stor ut på handleden, förstår inte alls dom som har en kraftig arm och har små sportklockor. Dress-klocka är en annan sak, kan se riktigt snyggt ut med ett litet urverk, men för sportklocka då vill jag ha size
GP_comp.jpg
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jag har en 4mm större klocka med en 17.5 vs 18 cm handled, man kan nästan se bara på bilden hur min handled är platt jämfört med Olipheus arm som ser mer jämn rund ut (även om då vinkeln är lite annorlunda). 42mm hade sett gigantisk ut på Olis handled. Förövrigt älskar jag att klockan ser stor ut på handleden, förstår inte alls dom som har en kraftig arm och har små sportklockor. Dress-klocka är en annan sak, kan se riktigt snyggt ut med ett litet urverk, men för sportklocka då vill jag ha size
GP_comp.jpg
Det beror lite på hur jag fotar. Det här kanske en mer rättvis bild. Jag tycker nog allt att 38mm har trevligare proportioner, men smaken är som baken.


IMG_20210805_140605.jpg
 

Michael.

Rolex
Några fler Laureato ägare på forumet? Snöat in mig helt på 38mm nu. Hade helt missat att den fanns i fler storlekar än 42. Är det utomlands som gäller nu för att klämma och känna?
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Några fler Laureato ägare på forumet? Snöat in mig helt på 38mm nu. Hade helt missat att den fanns i fler storlekar än 42. Är det utomlands som gäller nu för att klämma och känna?
Jag har en 38:a 👍 Riktigt trevligt mått. Jag köpte den online utan att ha provat. Modellen skulle jag ha, men 42:an var bedömt för stor, och den är (min subjektiva åsikt) för stor för de flesta utan stockar till underarmar. Och det gick väl hem, skulle jag påstå 😁


IMG_20210806_195326.jpg
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har en 38:a 👍 Riktigt trevligt mått. Jag köpte den online utan att ha provat. Modellen skulle jag ha, men 42:an var bedömt för stor, och den är (helt i mitt tycke) för stor för de flesta utan stockar till underarmar. Och det gick väl hem, skulle jag påstå 😁


IMG_20210806_195326.jpg
Mycket trevlig på alla sätt ovh vis, 38 mm är ett riktigt bra mått på oss som hör till de flesta.
 

Michael.

Rolex
Jag har en 38:a 👍 Riktigt trevligt mått. Jag köpte den online utan att ha provat. Modellen skulle jag ha, men 42:an var bedömt för stor, och den är (min subjektiva åsikt) för stor för de flesta utan stockar till underarmar. Och det gick väl hem, skulle jag påstå 😁


IMG_20210806_195326.jpg
Grymt fin!
Hur känns länken på denna? Kan man jämföra denna GP modellen med Chopard alpine eagle? Fördelen med bra size på 38mm :)
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Grymt fin!
Hur känns länken på denna? Kan man jämföra denna GP modellen med Chopard alpine eagle? Fördelen med bra size på 38mm :)
Jag gillar ju clous de Paris och ogillar romerska siffror, så Choparden lockar inte mig, även om jag aldrig provat den, bara sett den i skyltfönster.

Länken är bra, men jag upplever att kanterna är lite vassa mot utsidan, så att säga.

Sen är spännet ganska brett på insidan, så har man riktigt smala handleder kan det nog sticka ut och ev. kännas lite obehagligt att bära, men annars är det som väntat ett väldigt bra spänne. Mig passar det mycket bra.
 
Topp