• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora hundtråden!

Ja det är där vi står nu, och har gjort sedan länge haha. Jag är rätt så ambivalent när det kommer till dagis då man sett bekantas hundar blivit halvt slitna i stycken av andra hundar pga okunnig personal m.m. Bästa vore om man kunde få till en liknande lösning som ni har, eller att man kan ha med sig polarn till jobbet.

Sällskapshund är den preliminära typen vi vart inne på, men inget är hugget i sten ännu!
Vi skulle även kunna tänka oss en mer aktiv/krävande ras och träna den därefter.
Finsk lapphund fanns med som alternativ då tjejens kusin har en sån som vi blivit kära i. Hon erbjöd även oss en valp den dagen det var dags, förutsatt att vi hade möjligheten och tiden osv osv osv osv.

Men kanske en Corgi eller en Sheeba eller en Schäfer eller en.......... The list goes on and on and on and on :)

A8970DED-CC48-40FC-96CD-889EFE657E7F.png
Ni har ingen möjlighet till bekant som vill ha hund på dagarna då eller kanske känns dumt å lasta någon?
Ja jag har inte själv behöva haft hund på dagis men varit i kontakt med flera under åren pga att jag haft å göra med omplaceringar ideellt.
Ja haha the list goes on and on det kommer nog komma att ni ramlar över en uppfödare eller en omplacering som ni inte kan slita er från haha
Har ni ambition av tex lydnad, sök och spår så kör på en bruks variant:)
Men åter till er fundering jag har en folisofi att ingen väntat på att man tar beslut än sig själv det är bara bestämma er och sedan kommer vardagen formas efter hur det ser ut:) förutsatt att ni hinner med att ha hund då vill säga:)
Skala ned till kanske 2-3 alternativ och sedan vägen en för och nackdelar och slår slag i saken:)

...Eller borderterrier! ;)
Nåja, ni kommer att hitta den rätta så småningom. Kolla upp hur det är med jobbet, om du kan ha med hunden. Jag har haft förmånen att kunna ha mina med på jobbet. Fantastiskt trevligt om det tillåts och många gånger till och med en fördel för företaget. Hunden blir ibland nästan hela företagets angelägenhet, maskot och får arbetskamraterna i gruppen att bli tightare.

Ja det löser sig nog till slut :)
Jag har kollat. Tro mig. Inte en eller två gånger. Kanske dussintalet gånger haha.
Funkar inte pga allergiska kollegor......
Har erbjudit dom gratis allergitabletter men ingen nappade :(

Vad kör ni för fästingskydd på era kompisar? Funderar på att dra ut på landet och där är det nog bra att ha.
Jag har haft Scalibor sedan 2002 och de halsbanden har fungerat klockrent, om hunden inte behövt schamponeras för det tar några dagar innan det är fullt skydd igen. 2015 gick vi över till Bravecto och det har faktiskt fungerat ännu bättre, inte en enda levande fästing har vi plockat. Däremot flera döda och torra som dött medan de försökt bita sig fast.
Om hunden tål Bravecto ser jag bara en nackdel, fästingarna bara vandrar runt utan att kunna sätta sig och till slut vandrar de över till tvåbeningarna i hushållet.

Senast ändrad:
Ni har ingen möjlighet till bekant som vill ha hund på dagarna då eller kanske känns dumt å lasta någon?
Ja jag har inte själv behöva haft hund på dagis men varit i kontakt med flera under åren pga att jag haft å göra med omplaceringar ideellt.
Ja haha the list goes on and on det kommer nog komma att ni ramlar över en uppfödare eller en omplacering som ni inte kan slita er från haha
Har ni ambition av tex lydnad, sök och spår så kör på en bruks variant:)
Men åter till er fundering jag har en folisofi att ingen väntat på att man tar beslut än sig själv det är bara bestämma er och sedan kommer vardagen formas efter hur det ser ut:) förutsatt att ni hinner med att ha hund då vill säga:)
Skala ned till kanske 2-3 alternativ och sedan vägen en för och nackdelar och slår slag i saken:)

Vi har undersökt det alternativet också men precis som du säger så kan det ställa till problem. Så det alternativet har fått gå tyvärr.
Skönt att slippa dagis och att ni fått ihop det såpass bra som ni har nu!

På 8 år med nästan dagliga samtal om införskaffande av hund så har man hunnit beta av X antal olika alternativ och möjliga scenarion.
Den tråkiga sanningen är att vi ändå kommit fram till att skaffa en hund inte funkar just nu, oavsett hur mycket vi än vill, vrider och vänder på det..
Kände ändå för att kolla med er om det fanns något alternativ man kanske hade missat haha. Vi har även funderat att bli dogbuddys men det är inte samma sak!

Den som lever får se! Det räcker med att en av oss byter jobb eller kammar hem storvinsten på eurojackpot så ser läget helt annorlunda ut ;)
Annars har vi väl något att längta efter till den dagen när/om man går i pension...... SUCK.

...Eller borderterrier! ;)
Nåja, ni kommer att hitta den rätta så småningom. Kolla upp hur det är med jobbet, om du kan ha med hunden. Jag har haft förmånen att kunna ha mina med på jobbet. Fantastiskt trevligt om det tillåts och många gånger till och med en fördel för företaget. Hunden blir ibland nästan hela företagets angelägenhet, maskot och får arbetskamraterna i gruppen att bli tightare.

Haha jaa, helt riktigt! På mitt tidigare jobb precis innan jag slutade så var det en tjej som skaffat sig en frallavalp hon hade med sig.
I samma sekund sköts min produktivitet i sank hahaha.. Kunde inte slita mig ifrån den :)
Fyfan vad en hund skulle förgylla mitt liv.. Sjukt deppigt det blev nu!! Trivs väldigt bra där jag jobbar, men får nog börja leta nya, mer hundlämpade alternativ känns det som.

Jag och tjejen har nog varje dag sedan 8 år tillbaka (utan att överdriva) pratat om att vi vill/ska skaffa hund. Problemet är bara hur vi jobbar för tillfället då hundens bästa alltid kommer i första hand. Därav har det inte blivit någon hund ännu.

Hur ser vardagen ut för er och hur får ni det att gå ihop? Kan ni ha med eran buddy på jobbet? Jobbar ni hemifrån? Hunddagis? Pensionerad? Osv.
Tjejen jobbar på djursjukhus och har hundhus för personalhundar. Och rastgård för desamma...
Kör på Scalibor vet, dvs halsband. Funkar bra utan några märkbara biverkningar.

Aldrig ens hört talas om märket?
Kikar lite på deras sida och känns sådär men funkar de så kör på.
Scalibor är bra skit men en del hundar blir kassa på det. Men bästa medlet resultatmässigt. Men man måste ta av det innan bad och inte helt bra att ha om man har småbarn hemma (enligt vissa). Det andra tjocka grå halsbandet är kass. Bravecto funkar skitbra men man får med fästingarna hem och då kan de byta värdkropp innan de biter sig fast. Men har man halsband typ scalibor så vill de ju inte ens åka med på hunden

Sambon vill ha en itialian greyhound och *insert* ”lista med alla andra hundar som finns” :)
Personligen är det inget ras som jag vart sugen på (även om jag tycker dom är fina).
Min barndomsvän växte upp med en liten whippetflock så har spenderat en del tid med sånna!
Jag har ju iggy och kan gå i god för dem ;)

Jag och tjejen har nog varje dag sedan 8 år tillbaka (utan att överdriva) pratat om att vi vill/ska skaffa hund. Problemet är bara hur vi jobbar för tillfället då hundens bästa alltid kommer i första hand. Därav har det inte blivit någon hund ännu.

Hur ser vardagen ut för er och hur får ni det att gå ihop? Kan ni ha med eran buddy på jobbet? Jobbar ni hemifrån? Hunddagis? Pensionerad? Osv.
Vi var i ungefär samma sits och började tålmodigt lägga ut krokar i omgivningen och fick kontakt med ett pensionärspar som hade haft hundar tidigare. Dom ville inte ta ansvaret att skaffa en ny egen hund men gärna vara dagmatte/-husse. Det blev verkligen en win-win situation.

Vi var i ungefär samma sits och började tålmodigt lägga ut krokar i omgivningen och fick kontakt med ett pensionärspar som hade haft hundar tidigare. Dom ville inte ta ansvaret att skaffa en ny egen hund men gärna vara dagmatte/-husse. Det blev verkligen en win-win situation.

Hur la ni ut dessa krokar? Lokaltidning?

Hur går de för alla era fyrbenta i denna värme?
Vår kille tycker de är sämst och tillbringar den största tiden i skuggan ute på baksidan.
20180708_193924.jpg
Går långtur på morgonen innan värmen. Sen är det två korta rundor med mkt skugga under dagen. Hunden sover hela dagarna. Sen blir det lite längre igen på sista turen men det är fortfarande varmt så inte alltför långt.. hund vill men det går inte.

Värmen är inga bekymmer. 10 bast snart och springer iaf några nätta km i hettan utan att tappa ork.. Han ligger gärna och trycker i solen så länge han har tillgång till hav eller pool. Då tar han sig en simtur med jämna mellanrum. Det enda jag pasdarmig för är het asfalt. Jäkla otyg.

Just idag är han mindre tuff efter slagsmål med en grävling i förrgår. Som tur är så är han van vid att hänga på djurakuten och sover bort väntetiden.
15313994565183069265085024116163.jpg

Värmen är inga bekymmer. 10 bast snart och springer iaf några nätta km i hettan utan att tappa ork.. Han ligger gärna och trycker i solen så länge han har tillgång till hav eller pool. Då tar han sig en simtur med jämna mellanrum. Det enda jag pasdarmig för är het asfalt. Jäkla otyg.

Just idag är han mindre tuff efter slagsmål med en grävling i förrgår. Som tur är så är han van vid att hänga på djurakuten och sover bort väntetiden.
Ojoj! Grävlingar är tuffa, hoppas det gick bra?

Önskar krya på!

Grävlingar är ett jävla otyg och ibland har man oturen att skaffa hundar som tycker att de är roliga att slåss med.
Min gamla amerikanska bulldog-tik hade ett hatobjekt, en gammal grävling som jag döpte till Gösta efter nåt barnprogram som gick då. Gösta härjade runt utanför garaget på kvällarna och min tik gick mest runt och morrade och ville ut till fanskapet.
En kväll när jag inte hade riktig koll stack hon iväg ner till Gösta och efter tio minuters slagsmål så kom hon tillbaka lite tilltufsad och med ett par bitmärken, men glad i hågen. Trodde att Gösta hade knackat på pärleporten ett tag, men efter ett par veckor var han tillbaka.

Sista kvällen när vi skulle ta bort gammeltiken så går vi ner till bilen. Helt plötsligt hör vi Gösta vid garaget fixandes med cyklarna. Gammeltiken tittar på mig gammal, grå och halt. Det såg ut som om hon bad om en sista match, men vi tog den lätta vägen ist.
Jag tror att hon fått sin sista fight nu uppe på dom ständigt grönskande ängarna ist, Gösta är iaf inte kvar här nere.

J

Ojoj! Grävlingar är tuffa, hoppas det gick bra?
Det gick över all förväntan. Jag fick tag i hunden och Herr surgrävling drog när han insåg att en människa var med i bilden.
Det var tre hål och en rejäl varsamling. Han står på kortison (och lite annat smått o gott) sen förut så han är känslig i hyn och rejält medicinerad redan. Med sårvård och massera så bör det klara sig annars blir det dränage och medicin. Öppna sår, sårvätska och dagens värme är inte så bra kombination. Men nu har han iaf mindre ont.
Önskar krya på!

Grävlingar är ett jävla otyg och ibland har man oturen att skaffa hundar som tycker att de är roliga att slåss med.
Min gamla amerikanska bulldog-tik hade ett hatobjekt, en gammal grävling som jag döpte till Gösta efter nåt barnprogram som gick då. Gösta härjade runt utanför garaget på kvällarna och min tik gick mest runt och morrade och ville ut till fanskapet.
En kväll när jag inte hade riktig koll stack hon iväg ner till Gösta och efter tio minuters slagsmål så kom hon tillbaka lite tilltufsad och med ett par bitmärken, men glad i hågen. Trodde att Gösta hade knackat på pärleporten ett tag, men efter ett par veckor var han tillbaka.

Sista kvällen när vi skulle ta bort gammeltiken så går vi ner till bilen. Helt plötsligt hör vi Gösta vid garaget fixandes med cyklarna. Gammeltiken tittar på mig gammal, grå och halt. Det såg ut som om hon bad om en sista match, men vi tog den lätta vägen ist.
Jag tror att hon fått sin sista fight nu uppe på dom ständigt grönskande ängarna ist, Gösta är iaf inte kvar här nere.

J

Häftigt (dumdristigt?:nailbiting:) att våga sig på en grävling mer än en gång. Men verkar som de hade en egen liten fightclub som kanske fortsatte bakom pärleporten.
Bulldog känns lite mer stryktåligt än en portugisisk vattenhund.

Här brukar vi vanligtvis bara hata grannkatten och få lite stryk av den med jämna mellanrum. :bag:

Jäkla krigare! Kunde ju slutat med mer skador så verkligen kudos. Som tidigare skrivit är dom där förvuxna skogsdjävlarna stenhårda och backar inte i första taget när dom stöter på en vovve.
Så nu blev de dränering och smärtis?
Hoppas på snabb återhämtning!:)

Samma modell som min? Bouvier?
DSC_0620.JPG

Det gick över all förväntan. Jag fick tag i hunden och Herr surgrävling drog när han insåg att en människa var med i bilden.
Det var tre hål och en rejäl varsamling. Han står på kortison (och lite annat smått o gott) sen förut så han är känslig i hyn och rejält medicinerad redan. Med sårvård och massera så bör det klara sig annars blir det dränage och medicin. Öppna sår, sårvätska och dagens värme är inte så bra kombination. Men nu har han iaf mindre ont.

Häftigt (dumdristigt?:nailbiting:) att våga sig på en grävling mer än en gång. Men verkar som de hade en egen liten fightclub som kanske fortsatte bakom pärleporten.
Bulldog känns lite mer stryktåligt än en portugisisk vattenhund.

Här brukar vi vanligtvis bara hata grannkatten och få lite stryk av den med jämna mellanrum. :bag:
Det sitter mycket i rasen, men mest i huvudet.

J

Tillbaka
Topp