• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Förslag på riktigt sköna stolar till matbordet?
Vi har myran-stolar med läderklädsel i köket men jag vill ha ett stort matbord där man ska vilja sitta länge och ha trevligt.

Senast ändrad:
Förslag på riktigt sköna stolar till matbordet?
Vi har myran-stolar med läderklädsel i köket men jag vill ha ett stort matbord där man ska vilja sitta länge och ha trevligt.
Ovan nämnda alternativ med Lilla Åland och Vardags tycker jag är bra. Edsbyverkens pinnstolar är fina även dom, till ett bra pris också. Vill även slå ett slag för att blanda olika stolar och färger. Ger en hemtrevlig känsla och gör det dessutom enkelt att köpa, inte minst begagnat - bara att plocka på olika modeller du tycker om. Fan, gärna begagnat och auktion måste jag också säga, det är roligt att ha något annat än vad alla andra har.

1642632540070.png

Det beror på matbord skulle jag säga. Just nu har jag Lilla Åland som både är sköna och tåliga klassiker. Sjuan är riktigt sköna så länge dom är i gott skick. Jag hade tidigare Carl Malmsten Vardags som har stoppad sits, dom var också trevliga.
Mycket bra stolar båda två, jag kom över mogensens j39 för en liten peng. Kan du nog komma över för under 2000kr/st. Riktigt gedigna och bekväma. Väldigt nöjd med dessa.

Bilagor

• Screenshot_20220120-073054_Chrome.jpg
    Screenshot_20220120-073054_Chrome.jpg
    96.6 KB · Visningar: 23
Någon som vet var man kan få tag i detta bord? Eller lampan? Eller något i närheten av detta…
A5DB61B1-3673-4C2E-9867-D27579FE1859.jpeg
Bordet liknar detta:

Tips; Använder du Chrome så högerklicka på bilden och "Serach image with Google Lens" så hittar du butiker som säljer liknande lampor.
Screenshot 2022-01-24 at 10.59.08.png

Vänligen,
Martin

Hallo gänget! Vi har köpt hus och Jag blir inte klok på hur vi ska placera möblerna! Var hade ni haft matplats och vardagsrum med tv?

Från vägg till vägg finns en platsbyggd förvaring och sittbänk i ljust trä. Blå området är det skåp (ca 1m högt) och det gröna är sittbänk. Säljarna har alltså matbordet vid sittbänken idag.

Hur hade ni gjort? Tacksam för all input! :)

DE3F581F-A0C3-4E79-B165-77DDE15B6D1B.jpeg

Hallo gänget! Vi har köpt hus och Jag blir inte klok på hur vi ska placera möblerna! Var hade ni haft matplats och vardagsrum med tv?

Från vägg till vägg finns en platsbyggd förvaring och sittbänk i ljust trä. Blå området är det skåp (ca 1m högt) och det gröna är sittbänk. Säljarna har alltså matbordet vid sittbänken idag.

Hur många i familjen är ni? Är det enda tv-rummet eller har ni ett till på öv?

Och hur ”kinkiga” är ni med ljud och bild? Måste högtalare placeras optimalt? Kollar ni mycket på TV eller kan man möblera mer för häng och bokläsning?

Och, har ni ofta gäster så det måste finnas möjlighet att sitta många samtidigt?

Kanske såhär..
Svårt att ha matbord någon annan stans än vid sittbänken.
Om ni river den och förvaringen så kvarstår problemet med en stor yta utan fönster som är lite svårutnyttjad, så jag skulle köra på samma upplägg.

Vardag, ni äter i köket, det blir lite trångt att komma in i tvättstugan så ett litet runt bord.

Middag / fest, matbord vid sittbänken.
Matbordet hamnar i blickfånget så det behöver vara ganska monumentalt, det bör även vara utdragbart så det vid fest kan ge plats åt många gäster samtidigt som det inte blir för stort vid en familjemiddag.
Stolarna behöver kunna skjutas in under bordet för att inte vara i vägen när de inte används, stolarna kan vara av samma typ som ni har i köket så att alla kan användas vid fest.
iom att middagsbordet står mitt i mörka delen av huset så behöver ni en lågt pendlad lampa/lampor som skapar ett intimt "ljusrum" runt middagsbordet, inget slaskljus som lyser upp allt. Kanske ett draperi mot hallen så man inte sitter med ryggen oskyddad mot ytterdörren.
Satsa på att fluffa till passagen.

Och hur ”kinkiga” är ni med ljud och bild? Måste högtalare placeras optimalt? Kollar ni mycket på TV eller kan man möblera mer för häng och bokläsning?

Och, har ni ofta gäster så det måste finnas möjlighet att sitta många samtidigt?
Vi vill gärna att tvn ska vara bra placerad och vad gäller högtalare så har vi en sonos beam. Sedan är det ju trevligt med häng och läshörna men inget måste.

Kanske såhär..
Svårt att ha matbord någon annan stans än vid sittbänken.
Om ni river den och förvaringen så kvarstår problemet med en stor yta utan fönster som är lite svårutnyttjad, så jag skulle köra på samma upplägg.

Vardag, ni äter i köket, det blir lite trångt att komma in i tvättstugan så ett litet runt bord.

Middag / fest, matbord vid sittbänken.
Matbordet hamnar i blickfånget så det behöver vara ganska monumentalt, det bör även vara utdragbart så det vid fest kan ge plats åt många gäster samtidigt som det inte blir för stort vid en familjemiddag.
Stolarna behöver kunna skjutas in under bordet för att inte vara i vägen när de inte används, stolarna kan vara av samma typ som ni har i köket så att alla kan användas vid fest.
iom att middagsbordet står mitt i mörka delen av huset så behöver ni en lågt pendlad lampa/lampor som skapar ett intimt "ljusrum" runt middagsbordet, inget slaskljus som lyser upp allt. Kanske ett draperi mot hallen så man inte sitter med ryggen oskyddad mot ytterdörren.
Satsa på att fluffa till passagen.
Tack för många kloka tankar och tips. Hur menar du med att fluffa till passagen? :)

Här kommer lite bilder på hur det ser ut just nu för inspiration :)

1DF503E3-1892-4B3E-B495-B9D9DA181FAF.jpeg
F8C12CF8-64EF-4F7C-A398-4FEEAA0318F6.jpeg
B04E16DB-8D18-4423-8B68-AACAD96EFF71.jpeg

Ser ju bättre ut på bilderna/verkligheten
än hur jag tänkte planlösningen efter skissen.
Verkar ju ändå vara öppet in mot köket utan att matbordet är ivägen som dom har nu.
Så det känns som den mest naturliga lösningen.

Är det par/kedje hus eller lika hus i området så knacka på hos grannarna och presentera dig och på så sätt få tips på hur andra gjort med liknande förutsättningar.

Tv på den här väggen och vrida soffan så man har fönstret i ryggen skulle få ihop tv-delen mer

1643282783245.png

Verkar ju vara vettigare setup med tv;n i rumsdelen, nuförtiden är man ju inte lika beroende av var tv uttaget sitter som man var förr.
Sen blir det problem med soffrygg mot fönsterdelen då man täcker elementet.
Blir varmt på soffan (förstör den?) och minskar värmen i resten av huset.

Verkar ju vara vettigare setup med tv;n i rumsdelen, nuförtiden är man ju inte lika beroende av var tv uttaget sitter som man var förr.
Sen blir det problem med soffrygg mot fönsterdelen då man täcker elementet.
Blir varmt på soffan (förstör den?) och minskar värmen i resten av huset.
Det är ju en bra alternativ!

Jag tror nog att jag helst hade sett att matplatsen var i där soffan är idag men då vettefan hur v rummet ska se ut :/

Såhär? Men risken är att rummet känns dåligt utnyttjat och att man ”krockar” med soffenheten på väg till/från bordet..

Bilagor

• 3BBDEB5F-3E2F-48CC-9329-7E277E5A9311.jpeg
    3BBDEB5F-3E2F-48CC-9329-7E277E5A9311.jpeg
    62.6 KB · Visningar: 20
Tillbaka
Topp