• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tack, men tyvärr helt off för min del. Det är något med böjarna och dom plufsiga kuddarna som helt sabbar det för mig. Gillar strikheten hos Muuto mer.



Köpt en möbel på EM, aldrig mer. Dyrare än Ikea, men fan vet om kvalitén ens når Ikeanivå. Kanske liet väl kategorisk, det brukar jag vara, men har lite svårt för den prisklassen precis under vettiga kvalitétsmöbler, där man ändå verkar göra avkall på så mycket av just kvalitén. En småsur bismak av plagiat infinner sig ofta där också.
Håller med, gillar ej EM. Denna soffa säljs av flera dock.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Förmodligen inte 100 år...
Är det vad du siktar på. En sönderfisen soffa som man aldrig byter.

En soffa slits rätt hårt om man inte finsitter varje söndag.
Det finns flerhundraårigt svenskt hantverk kring möbelsnickeri och det finns Kina-tilverkade. Det är skillnad. Beskriver inte annonsen vilken nivå det är, är det sannolikt det sämsta (= bästa marginalen för säljaren).
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Det finns flerhundraårigt svenskt hantverk kring möbelsnickeri och det finns Kina-tilverkade. Det är skillnad. Beskriver inte annonsen vilken nivå det är, är det sannolikt det sämsta (= bästa marginalen för säljaren).
För det priset tror jag inte man behöver fundera på om det är handbyggt i Sverige.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
För det priset tror jag inte man behöver fundera på om det är handbyggt i Sverige.
Priset berättar bara om priset, inget om råvarornas härkomst/kvalité i design och konstruktion/kompetens i möbeltillverkning. Jag vill gärna få veta vid vilken fabrik de tillverkas, vilka människor som är involverade, gärna också deras utbildning och erfarenhet. Det är lätt att bygga upp felfria kulisser idag. Är det en produkt av Carl Malmsten eller Bruno Matsson, vet man att kvalitet är världsklass. Här får man ingen bakgrundsfakta. Det finns säkert en anledning till det. Det skulle inte räcka för att övertyga mig med ett högt pris. Jag skulle inte dra slutsatsen att det då måste vara handbyggd i Sverige. Finns det inget att dölja vill man säkert visa upp det goda.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
@Aurum @demondave
Här var en där budet snart är uppe i 20". Made in Denmark. Muuto outline är snäppet vassare dock tycker jag, men sticker denna inte iväg mer är det nog ett bra köp.
https://www.lauritz.com/sv/auktion/...nstipset&utm_medium=referral&utm_campaign=bid
F95128F26A89C98AB3DAA60389E76B1B
 

demondave

Rolex

Ftira

Omega
Vad skulle ni sätta för värdering på ett par IKEA Espri från 1976? Hittade en auktion på Bukowskis men kan inte se slutpriset. Går det att göra något åt fläckarna på lädret?
6E298BA3-121C-40ED-9671-7EC6A5C2A7B7.jpeg
F40196C8-D501-47F7-A854-7483D88B34A4.jpeg
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Vad skulle ni sätta för värdering på ett par IKEA Espri från 1976? Hittade en auktion på Bukowskis men kan inte se slutpriset. Går det att göra något åt fläckarna på lädret?
6E298BA3-121C-40ED-9671-7EC6A5C2A7B7.jpeg
F40196C8-D501-47F7-A854-7483D88B34A4.jpeg
Verkar spreta lite men troligen 2-4" för ett par :) Klinte ligger omkring 1-2" styck beroende på skick men de är mer eftertraktade tror jag. Lämna in till buckan och prova lyckan
http://online.auktionsverket.se/1806/553961-fatoljer-espri-ikea/
http://online.auktionsverket.se/1810/582759-fatolj-espri-ikea/
 

Ftira

Omega
Verkar spreta lite men troligen 2-4" för ett par :) Klinte ligger omkring 1-2" styck beroende på skick men de är mer eftertraktade tror jag. Lämna in till buckan och prova lyckan
http://online.auktionsverket.se/1806/553961-fatoljer-espri-ikea/
http://online.auktionsverket.se/1810/582759-fatolj-espri-ikea/

Jag var intresserad av att köpa men det går inte direkt att fynda hos antikaffären i stan. 7 500 kr för paret ville han ha:) Jag har hållit mig till vintageklockor men nu fick jag upp intresset för inredning så uppskattar tips på något liknande den här modellen. Det ska vara cognacfärgat läder och helst i den här prisklassen men kan sträcka mig till 30 k/par om det går att se som en investering. Klinte var fina men föredrar stomme av trä. Ska läsa på mer och leta vidare men tar gärna del av kunskapen som finns på forumet:)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Jag var intresserad av att köpa men det går inte direkt att fynda hos antikaffären i stan. 7 500 kr för paret ville han ha:) Jag har hållit mig till vintageklockor men nu fick jag upp intresset för inredning så uppskattar tips på något liknande den här modellen. Det ska vara cognacfärgat läder och helst i den här prisklassen men kan sträcka mig till 30 k/par om det går att se som en investering. Klinte var fina men föredrar stomme av trä. Ska läsa på mer och leta vidare men tar gärna del av kunskapen som finns på forumet:)
Finns massor, bara jaga på länkarna jag postat här :)

7,5’ är väl inte helt off hos en handlare ändå om de går för 3,4’ exkl slag/ prov. på auktion, de såg fina ut. Kanske går att pruta lite?

Köper du av privatperson/ auktion är det ju som med vintageklockor att man får göra hemläxan själv.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Priset berättar bara om priset, inget om råvarornas härkomst/kvalité i design och konstruktion/kompetens i möbeltillverkning. Jag vill gärna få veta vid vilken fabrik de tillverkas, vilka människor som är involverade, gärna också deras utbildning och erfarenhet. Det är lätt att bygga upp felfria kulisser idag. Är det en produkt av Carl Malmsten eller Bruno Matsson, vet man att kvalitet är världsklass. Här får man ingen bakgrundsfakta. Det finns säkert en anledning till det. Det skulle inte räcka för att övertyga mig med ett högt pris. Jag skulle inte dra slutsatsen att det då måste vara handbyggd i Sverige. Finns det inget att dölja vill man säkert visa upp det goda.
Jag förstår din poäng och håller med om vikten av tydlig faktaspec. Gäller ju i princip alla prylar men seriöst, i vilken annons kan du utläsa de aktuella möbeltillverkarnas individuella utbildningsnivå? I slutändan vill jag nog hellre ändå ta en egen titt och provsitta lite...
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag förstår din poäng och håller med om vikten av tydlig faktaspec. Gäller ju i princip alla prylar men seriöst, i vilken annons kan du utläsa de aktuella möbeltillverkarnas individuella utbildningsnivå? I slutändan vill jag nog hellre ändå ta en egen titt och provsitta lite...
Jag överdrev lite, men på ett sätt inte. Jag vill veta mer helt enkelt. Jag är kunden och fattar besluten, men det går inte utan bra beslutsunderlag. Med näthandel sätts kunden i underläge eftersom den tar del av selekterad information. Förr kunde man snacka med de så höll på, men nu har man ingen aning. Jag tycker det är lite märkligt att det är så lite snack om detta, men det beror säkert på att de yngre, som saknar perspektiven, tycker att det känns naturligt och bekvämt. Det fanns en yrkesheder förr som är förändrad idag. Det är inte bara produkten man köper utan även djurplågeri, slavlöner, dun som rysk loss från levande djur, för höga marginaler till de som redan är för rika och styr världen åt helvete etc. Det är inte bara att titta på en digital bild, eftersom ens beslut påverkar så många andra. Man måste få veta mer om hela kedjan. Jag kan njuta av en skön soffa som jag vet är tillverkad av en erfaren möbelsnickare med yrkesstolthet, men inte en soffa som ser fin ut på bild, men som producerats under mänskliga ovärdiga förhållanden. För mig är det viktigt.
 

P-A

Sir Spamalot
Jag gör om lilla toan nere och tänker gå loss ordentligt.
Vore kul att ordna ett myntgolv.
Men vart får jag tag på va 2500 mynt?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Förvisso. Men de vill ju ha så mycket för en massa osorterade mynt i olika valörer från världens alla hörn :)
Det brukar finnas ett föreningregister på kommunernas hemsidor. Leta upp filatelister. De brukar hålla på med mynt också, inte bara frimärken. Har du tur finns det säkert medlemmar som har en hel hink med gamla kopparmynt.
 
  • Like
Reactions: P-A

demondave

Rolex
Anilinläder, hur jobbigt är det på en soffa? Det är ju sjukt skönt, och vill få patinan som kommer med det men helst undvika fula fläckar. Någon bra behandling kanske?
 

demondave

Rolex
Beror på hur mycket du smutsar ner och vilken färg det är. Även på hur lädret är behandlat så klart.

Inga småbarn eller husdjur, men levt med en svartbrun Ikeaskinnsoffa i massa år nu så har dålig koll på hurpass krävande jag är :D Finns det någon vettig behandling man kan fixa själv på anilinläder?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Någon som kan tipsa om en schysst hylla som ska fungera som rumsavdelare. Gammal som nytt. Bör vara runt 2x2 M minst.

Max 5000-6000 kr
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Inga småbarn eller husdjur, men levt med en svartbrun Ikeaskinnsoffa i massa år nu så har dålig koll på hurpass krävande jag är :D Finns det någon vettig behandling man kan fixa själv på anilinläder?
Haft en mellanbrun i anslutning till ett gjuteri, inte speciellt smutsig. Finns ju egentligen inget vettigt alternativ till anilint om man ska vara ärlig. Går att behandla med lite vad som helst egentligen då det sjunker in i lädret. Vet inte exakt vad man ska ha faktiskt.
 
Tänkte kolla vad ni har för erfarenheter av vård av skinnmöbler.
Har en Superspider som jag tänkte ge lite kärlek. Hur står sig tex ”effekt” läderbalsam som säljs hos skomakare jämfört med de som säljs i möblaffärerer?
Några favoriter eller erfarenheter?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Någon som kan tipsa om en schysst hylla som ska fungera som rumsavdelare. Gammal som nytt. Bör vara runt 2x2 M minst.

Max 5000-6000 kr
Något i denna stil? Finns el uppsjö av olika varianter, designers och tillverkare till en human slant :) Annars slår jag ett slag för en snygg rumsavdelare/ vikskärm, finns ju moderna likt Aaltos nedan eller äldre med handmålade motiv etc.

https://www.bukowskis.com/sv/lots/1...a-gustafsson-mobelfabrik-virserum-1950-60-tal
11486639_fullsize.jpg


Vikskärm - Aalto
10312931_fullsize.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Något i denna stil? Finns el uppsjö av olika varianter, designers och tillverkare till en human slant :) Annars slår jag ett slag för en snygg rumsavdelare/ vikskärm, finns ju moderna likt Aaltos nedan eller äldre med handmålade motiv etc.

https://www.bukowskis.com/sv/lots/1...a-gustafsson-mobelfabrik-virserum-1950-60-tal
11486639_fullsize.jpg


Vikskärm - Aalto
10312931_fullsize.jpg
Tack för tipset, jag gillar hur du håller koll på alla auktionssidor :)
Ja den där var riktigt snygg , problemet är att den måste vara snygg på båda sidorna, då den syns från 2 håll.
Denna var mer en hyll mot väggen stuk.
 
Topp