• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Vardagsrummet i princip klart. Mattan kom igår och blev mycket bra i min mening!
BAE682BF-D59E-4953-9D8A-D506E43FD06C.jpeg

Snyggt! Vart är mattan ifrån, letar själv efter en ny?

Någon som har erfarenhet av att klä om Lamino fåtölj + fotpall?
Enkelt att göra själv eller värt att lämna bort?

Tips på färg, har ljus ek och mörkgrönt ull nu men hunden har tyvärr bitit sönder den :(

Jag bytte fårskinnet på lamino+pall i våras. Hade fördelen att väven under inte behövde bytas, och att träet inte va så gammalt att det sprack i processen. Att bara byta skinnet va då ganska enkelt, googlade och hittade lite bloggare som dokumenterat processen(fast de bytte även väven) och beställde härifrån(mailade för att kunna beställa en bit som passade pallen): https://www.lammskinnsbutiken.se/laminoskinn

Kan föreställa mig att om man får sprickor i trä eller byter väven är det genast mer komplicerat. För att endast byta skinnet behöve jag bara skinn, häftpistol, tving, sandpapper, textillim och lite verktyg för att få ut gamla häftklamrar :)

Tänkte bara stämma av om det finns något intresse innan det åker ut på blocket.

OX Denmarq Ninety 80 i svart marmor - Kan ta eventuella frågor via PM.

0F66C978-BB99-4091-8A82-5F1C793D2C0B.jpeg

EDIT: Tog bort tänkt pris då jag nog måste öppna upp en säljes annons för att ha med pris.

Senast ändrad:
Så, nu har jag skrapat ihop 50 inlägg så jag kan posta i t.ex. detta forumet :) (jag har inte spammat för att komma upp i 50 inlägg).
Min fråga, någon som har tips på snygga hallmöbler. Vi har en inte allt för stor hall där vi vill ha något form att skoställ med kombinerat bänk. Ca1m bred. Vi tänker någon form av hatthylla men det kanske man inte kör nu för tiden?

0E2F4A75-DDE7-4275-90C5-E0F672DCFF22.jpeg

GAD-möbel Roma, ungefär som ovan fast i tre fulla sektioner istället för två, nypris c:a 50k. Någon som vågar uppskatta ett andrahandsvärde? De är väl fortfarande rätt populära, men den är kanske inte helt lättplacerad pga storleken.

Så, nu har jag skrapat ihop 50 inlägg så jag kan posta i t.ex. detta forumet :) (jag har inte spammat för att komma upp i 50 inlägg).
Min fråga, någon som har tips på snygga hallmöbler. Vi har en inte allt för stor hall där vi vill ha något form att skoställ med kombinerat bänk. Ca1m bred. Vi tänker någon form av hatthylla men det kanske man inte kör nu för tiden?
Norrgavel har en serie som är rätt nice.

Kikat på Rowico? https://rowico.com/sv-SE/rowico/mobler/hall/
Beror väl på vad du har för tänkt budget också :)

Någon som har råd om tillvägagångssätt för att försegla/skydda en betsad yta? Håller på och renoverar en gammal karmstol/fåtölj och vill matcha ytan på stolen till höger så gott jag kan. Dvs en något mer polerad/blank yta. Har slipat och gått över fåtöljen med en bets/woodstain från Zar, men ska göra om det då den jag valde var alldeles för röd. Dom hade också en Polyuretanlack. Tror ni den skulle funka? För att skydda, och något som går att polera för att ge lite mera glans.
P1080017.jpg

5367567A.jpg

Senast ändrad:
Jag kom över 4st M
ogensen j39 i bok för ett tag sen för en relativt billig peng. stolarna är i fint skick och snörningen är i mycket bra skick, inga fläckar på någon av dem. Nu har jag en fyraåring hemma och funderar på att skicka dem vidare innan dem är fyllda med blåbär och filmjölk. Någon som har bra koll på va dem går för i bra skick? Bara sett fläckiga med risiga snörningar.
20200917_153735.jpg

Någon som vill hjälpa till att inreda mitt vardagsrum?

Jag är rätt snål och lite tråkig, men väldigt tacksam.
Fick inte så många PM här, så jag testar att be om lite expertis på en specifik (men rätt ospecifik) fråga..

Har väldigt mycket vita väggar och tak, med mycket naturligt ljus. Typiskt tråkigt hyresrättsparkett. Vita och grå möbler, med inslag av svart. Kort och gott iskallt och svintråkigt, och egentligen inte alls som vi vill ha det.
Tanken är att få in mer värme, och byta ut typ allt förutom soffa. Det ska bli lite härligare helt enkelt.

Hur ska vi resonera, och var ska vi börja?
Initialt är det matta (behöver något större på typ 240x340-ish), soffbord samt två stycken stolar som ska stå tillsammans med soffan (som är ljusgrå).

Fick inte så många PM här, så jag testar att be om lite expertis på en specifik (men rätt ospecifik) fråga..

Har väldigt mycket vita väggar och tak, med mycket naturligt ljus. Typiskt tråkigt hyresrättsparkett. Vita och grå möbler, med inslag av svart. Kort och gott iskallt och svintråkigt, och egentligen inte alls som vi vill ha det.
Tanken är att få in mer värme, och byta ut typ allt förutom soffa. Det ska bli lite härligare helt enkelt.

Hur ska vi resonera, och var ska vi börja?
Initialt är det matta (behöver något större på typ 240x340-ish), soffbord samt två stycken stolar som ska stå tillsammans med soffan (som är ljusgrå).
Nu är jag egentligen inte speciellt bra på inredning men har du inte fått mycket svar så kanske det är bättre än inget? Jag personligen gillar material som åldras bra. Ullmattor, lite patinerade skinnfåtöljer, något mörkare träslag eller någon möbel i något betsat trä istället för all fanér man ser överallt kanske? Jag har mycket färgglada detaljer, tavlor och personliga saker framme. Jag gillar hem där man ser andra lever och bor, inte när det ser ut som en avskalad arkitektbild. Fram med böcker, skålar, tavlor, skivor, lampor och allsköns skit du tycker är snyggt bara. Sen är det bara att flytta runt eller ta bort grejor.

Är du ute efter specifika möbeltips vet jag inte om jag är till någon hjälp. Jag köpte väldigt mycket som stilmässigt passade min förra lägenhet men i huset funkar det inte lika bra. Möbler efter boendet helt enkelt?

Nu är jag egentligen inte speciellt bra på inredning men har du inte fått mycket svar så kanske det är bättre än inget? Jag personligen gillar material som åldras bra. Ullmattor, lite patinerade skinnfåtöljer, något mörkare träslag eller någon möbel i något betsat trä istället för all fanér man ser överallt kanske? Jag har mycket färgglada detaljer, tavlor och personliga saker framme. Jag gillar hem där man ser andra lever och bor, inte när det ser ut som en avskalad arkitektbild. Fram med böcker, skålar, tavlor, skivor, lampor och allsköns skit du tycker är snyggt bara. Sen är det bara att flytta runt eller ta bort grejor.

Är du ute efter specifika möbeltips vet jag inte om jag är till någon hjälp. Jag köpte väldigt mycket som stilmässigt passade min förra lägenhet men i huset funkar det inte lika bra. Möbler efter boendet helt enkelt?
Letar mest efter resonemang likt ditt. Konkreta tips är ju alltid kul, men sjukt svårt. Tar dock gärna tips på färger osv.

Letar mest efter resonemang likt ditt. Konkreta tips är ju alltid kul, men sjukt svårt. Tar dock gärna tips på färger osv.
Skulle säga att det beror väldigt mycket på vad du egentligen tänkt göra och hur ditt boende är. Har du enorma fönster och mycket takhöjd så är det ju lättare att välja mörka färger utan att rummet känns krampaktigt. Om inte, välj majoriteten ljusa färger och mindre detaljer i annan färg. Jag hade en hel vägg med stringhyllor i valnöt med svarta gavlar. Det kompenserade jag med ett vitt soffbord med valnötskant (Swedese Flower) och sedan en vit tv-bänk i vitt med mässingben, kommer inte ihåg vad den heter. Till kalaset en skitstor soffa i djupröd sammet. Rätt tunga nyanser rakt igenom, skulle nog inte göra samma val om jag börjar om nu i ett hus med små rum. Hade velat känna ännu mer naturmaterial som linne, bomull, ull och trä.

En rätt trevlig instagram att följa som lägger ut mycket miljöbilder är den nedan. Överdådigt i många hem men man kan få inspiration till enstaka möbler eller detaljer om inte annat!

https://www.instagram.com/m.a.r.c.c.o.s.t.a/

Skulle säga att det beror väldigt mycket på vad du egentligen tänkt göra och hur ditt boende är. Har du enorma fönster och mycket takhöjd så är det ju lättare att välja mörka färger utan att rummet känns krampaktigt. Om inte, välj majoriteten ljusa färger och mindre detaljer i annan färg. Jag hade en hel vägg med stringhyllor i valnöt med svarta gavlar. Det kompenserade jag med ett vitt soffbord med valnötskant (Swedese Flower) och sedan en vit tv-bänk i vitt med mässingben, kommer inte ihåg vad den heter. Till kalaset en skitstor soffa i djupröd sammet. Rätt tunga nyanser rakt igenom, skulle nog inte göra samma val om jag börjar om nu i ett hus med små rum. Hade velat känna ännu mer naturmaterial som linne, bomull, ull och trä.

En rätt trevlig instagram att följa som lägger ut mycket miljöbilder är den nedan. Överdådigt i många hem men man kan få inspiration till enstaka möbler eller detaljer om inte annat!

https://www.instagram.com/m.a.r.c.c.o.s.t.a/
Knepig lägenhet med snedtak, rätt högt i nock men förutom stora tankfönster så är det mer en mysigare känsla trots väldigt mycket vita väggar.

Konkretare fråga, vad tycker ni om den här stolen? Skall isåfall stå med en identisk kompis i vardagsrum.
Kostar 1500kr-ish styck, vet inte om det är rimligt eller ej.

79409893-K1i2l.jpg

Konkretare fråga, vad tycker ni om den här stolen? Skall isåfall stå med en identisk kompis i vardagsrum.
Kostar 1500kr-ish styck, vet inte om det är rimligt eller ej.

79409893-K1i2l.jpg
Stolen ser fin ut, 1500 är väl ett normalt pris om det är hos handlare och i större stad. Dock ser den ganska rak ut i ryggen, provsitt ordentlig så den också känns skön. Har själv gjort missen att köpa snygga möbler som sen knappt används för att de inte är bekväma.

Tillbaka
Topp