• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Har du bilder på lägenheten? har du bilder på något du gillar?
Hoppas detta var riktat till mig.

Lägenheten utan möbler.
757D4AF8-E5C1-4141-BF8B-7EAF43E11F4C.jpeg

Gillar trä. Gärna lite mörkare varianter. 50/60-tal, fast har inget emot en lite modernare touch. (Vet inte om det är en tydlig förklaring, eller ens korrekt för den delen)
Vill gärna få in lite färg (matta? kuddar?), men känns lite klurigt mtp hur tråkiga väggarna och golv är.
Initialt så är det som sagt matta, två stolar och soffbord som ska köpas. Ljusgrå soffa står redan borta längs väggen till höger mot hörnet.
Det mesta i den här bilden tycker jag är snyggt, även om det kanske inte är komponerat på "mitt" sätt. Väldigt förtjust i svart skinn, ljusgrått, mörkare trä, lite beige och lite färg. Osäker på om det hade blivit lika vasst i en tråkigare lägenhet dock.
41B33B42-D44C-4489-9646-98D7B61D45DD.jpeg

Lägenheten utan möbler.

Gillar trä. Gärna lite mörkare varianter. 50/60-tal, fast har inget emot en lite modernare touch. (Vet inte om det är en tydlig förklaring, eller ens korrekt för den delen)
Vill gärna få in lite färg (matta? kuddar?), men känns lite klurigt mtp hur tråkiga väggarna och golv är.
Initialt så är det som sagt matta, två stolar och soffbord som ska köpas. Ljusgrå soffa står redan borta längs väggen till höger mot hörnet.
Det mesta i den här bilden tycker jag är snyggt, även om det kanske inte är komponerat på "mitt" sätt. Väldigt förtjust i svart skinn, ljusgrått, mörkare trä, lite beige och lite färg. Osäker på om det hade blivit lika vasst i en tråkigare lägenhet dock.

Jag har inga konkreta tips men det där är ju ett grymt rum - skoj med lite annat än den normala miljonprograms-kuben liksom.

Gillar du stolen på bilden ser jag inga problem att rippa den rakt av i princip. Tror det skulle göra sig bra!

Jag har inga konkreta tips men det där är ju ett grymt rum - skoj med lite annat än den normala miljonprograms-kuben liksom.

Gillar du stolen på bilden ser jag inga problem att rippa den rakt av i princip. Tror det skulle göra sig bra!
Har inte sett några bilder på lyckad kombo av hyresrättsparkett, vita väggar och orientalisk matta. Därför rätt tveksam. Funderar istället på en taupe/mullvad/beige/brun matta.

Har inte sett några bilder på lyckad kombo av hyresrättsparkett, vita väggar och orientalisk matta. Därför rätt tveksam. Funderar istället på en taupe/mullvad/beige/brun matta.

Allt beror väl på vad man tycker är lyckat förvisso.

Kör beige/grått mot schysst parkett i vardagsrummet och orientalisk(a) på ’hyresrättsparkett’ i hemmakontoret.

Tycker det finns bra förutsättningar, har du fler bilder på lägenheten? hur ser det ut möblerat? Dvs vad kan du använda.
Enda som ska leva vidare är prylar & en ljusgrå soffa. Tyvärr ser det ut som skit, vi satte ihop alla möbler på typ en vecka med tight budget för en massa år sedan (allt är ikea).

Däremot adderat en del trevliga lampor och prydnad under åren, men måste kasta ut allt förutom soffan. Ska börja i "vardagsrummet", så omedelbar prio blir matta, soffbord, två stolar.

Lägenheten utan möbler.

Har du en bild från andra hållet? Jag tycker det ser ut att finnas bra potential. Jag hade haft låga och ljusa möbler för att få allt att se större ut. Vad har du för budget för vardgasrummet? Ska det få plats ett matbord också i det rummet eller har ni ett separat kök?

Har du en bild från andra hållet? Jag tycker det ser ut att finnas bra potential. Jag hade haft låga och ljusa möbler för att få allt att se större ut. Vad har du för budget för vardgasrummet? Ska det få plats ett matbord också i det rummet eller har ni ett separat kök?
Ingen satt budget egentligen. Matbord står redan på plats under takfönstrena. Ytan bortanför dörren är nästan 3m bred. Allt hänger ihop förutom sovrum och badrum. Väldigt många kvadrat, speciellt golvyta.

Ingen satt budget egentligen. Matbord står redan på plats under takfönstrena. Ytan bortanför dörren är nästan 3m bred. Allt hänger ihop förutom sovrum och badrum. Väldigt många kvadrat, speciellt golvyta.
Hm ok. Snedtak brukar ge känslan att det är mindre än vad det är, därav min tanke om att få det luftigt. Tycker att ett par stringhyllor hade suttit fint och där kan du ju lägga din egen touch med prydnader, böcker vaser osv. De finns i vitt men också i olika träslag om du vill ha det inslaget och de är luftiga hyllor dessutom. Om du kan tänka dig köpa ett par designmöbler så tycker jag du ska kika på pk11, pk22, pk61, karin dux de går att få tag i på auktionssidor och blocket för en ok slant jmf med nytt.

Lägenheten utan möbler.

Har svårt att bedöma färgen på din parkett, men vi har en rätt tråkig och ganska gul parkett i vårt vardagsrum och har inrett med taupe/beige/grått och varma bruna toner. :)

Så blev även fåtöljerna klara, jag är supernöjd!
0F209099-7355-4F60-960B-BC5A61F3A6BD.jpeg
8F60D714-2BB7-41E7-9AAD-ECB30EFD3FBC.jpeg

Hm ok. Snedtak brukar ge känslan att det är mindre än vad det är, därav min tanke om att få det luftigt. Tycker att ett par stringhyllor hade suttit fint och där kan du ju lägga din egen touch med prydnader, böcker vaser osv. De finns i vitt men också i olika träslag om du vill ha det inslaget och de är luftiga hyllor dessutom. Om du kan tänka dig köpa ett par designmöbler så tycker jag du ska kika på pk11, pk22, pk61, karin dux de går att få tag i på auktionssidor och blocket för en ok slant jmf med nytt.
Stämmer absolut. Försöker få ihop färgerna och material först.. sen får vi se om det blir kul eller tråkiga möbler ;)
Har svårt att bedöma färgen på din parkett, men vi har en rätt tråkig och ganska gul parkett i vårt vardagsrum och har inrett med taupe/beige/grått och varma bruna toner. :)
Ser likadan ut!

Lägenheten utan möbler.

Den där lägenheten går att få till riktigt fräckt med små medel.
1) måla stödben och takbjälkar (hanband) i svart eller mörkt brunsvarta.

2) måla (med fin roller) dörren vit eller matchande svart.

3) om det är 3mm tunnparket kan en golvslipare slipa om det. Sedan kan du vaxolja det matt. Kanske med lite grått pigmenterad vaxolja till och med. Alternativt om du vill ha det riktigt cool och lägenheten är rejält ljus från början så kan tu måla eller hellre betsa golvet matt svatt.

4) måla väggarna med obruten (kritvit) helmatt takfärg.

5) sätt några fräcka armaturer med spots på talbjälkarna istället. Ikea har coola till lågt pris. Blanda spots riktade mot golvet med någon riktigt nära väggen på varje takbjälke så du får släpljus mot väggen och därmed även får indirekt ljus (har du inte släta väggar utan väv bör man nog spackla slätt först.

Nu har du en riktigt cool grund att börja inreda från. Gör du bara npgra av stegen kommer vart och ett höja känslan. Du kommer komma ganska nära i känsla mot bilden du postade som exempel.

Kolla in den här som inspiration den har jag ritat och byggt en gång i tiden. https://bo-laget.se/journal/2017/11/09/minimalistisk-varme-pa-davidshall/

Här är en annan lägenhet som jag ritat och byggt med lite gråaktigt golv istället för det svarta som kanske kan ge lite inspiration. https://bo-laget.se/webhp/home/start.php?id=1306091

Senast ändrad:
Den där lägenheten går att få till riktigt fräckt med små medel.
1) måla stödben och takbjälkar (hanband) i svart eller mörkt brunsvarta.

2) måla (med fin roller) dörren vit eller matchande svart.

3) om det är 3mm tunnparket kan en golvslipare slipa om det. Sedan kan du vaxolja det matt. Kanske med lite grått pigmenterad vaxolja till och med. Alternativt om du vill ha det riktigt cool och lägenheten är rejält ljus från början så kan tu måla eller hellre betsa golvet matt svatt.

4) måla väggarna med obruten (kritvit) helmatt takfärg.

5) sätt några fräcka armaturer med spots på talbjälkarna istället. Ikea har coola till lågt pris. Blanda spots riktade mot golvet med någon riktigt nära väggen på varje takbjälke så du får släpljus mot väggen och därmed även får indirekt ljus (har du inte släta väggar utan väv bör man nog spackla slätt först.

Nu har du en riktigt cool grund att börja inreda från. Gör du bara npgra av stegen kommer vart och ett höja känslan. Du kommer komma ganska nära i känsla mot bilden du postade som exempel.

Kolla in den här som inspiration den har jag ritat och byggt en gång i tiden. https://bo-laget.se/journal/2017/11/09/minimalistisk-varme-pa-davidshall/

Här är en annan lägenhet som jag ritat och byggt med lite gråaktigt golv istället för det svarta som kanske kan ge lite inspiration. https://bo-laget.se/webhp/home/start.php?id=1306091
Mkt snyggt. Stort tack!

Får se om jag gör något av detta. Måla dörr lockar, resten blir nog tveksamt pga hyresrätt+snålhet :)

Mkt snyggt. Stort tack!

Får se om jag gör något av detta. Måla dörr lockar, resten blir nog tveksamt pga hyresrätt+snålhet :)

Ah. Det komplicerar. Men jag hade absolut gett mig på att måla alla balkar svarta och slänga upp några ikeaspots. Går förvånansvärt fort med pensel och väldigt lite färg behövs så det blir billigt. Det är även tillåtet att göra i en hyresrätt. Fixar du alla balkar svarta så kommer det lyfta lägenheten jättemycket.

Här är tips på billiga ikeaspots som hade passat till:
https://www.ikea.com/se/sv/p/hektar-takskena-3-spots-moerkgra-50297485/
Eller
https://www.ikea.com/se/sv/p/ranarp-takskena-3-spots-svart-70396390/

Bara att skruva fast i några balkar och sedan dra en sladd från takuttaget. Köp tygklädd svart kabel eller i någon färg och låt dem synas.

Edit: eftersom du inte vill/får slipa golvet hade jag köpt flera stora gamla mattor med orientaliskt mönster (som på exempelbilden). Köper man wiltonmattor på auktion eller likande kostar de nästan gratis och ser ut som äkta mattor.

Lägenheten utan möbler.

Vad säger ni som kan om storlek på matta till det ”bortre rummet/utrymmet”?

Hur mycket golv vs matta i just det specifika utrymmet?

Notera att det är en yta längst bort till vänster med fönster osv, så inte helt fyrkantigt. Men utöver det så är det knappt 3 m på bredden.

Vad säger ni som kan om storlek på matta till det ”bortre rummet/utrymmet”?
Hur mycket golv vs matta i just det specifika utrymmet?

Notera att det är en yta längst bort till vänster med fönster osv, så inte helt fyrkantigt. Men utöver det så är det knappt 3 m på bredden.
Jag hade nog fyllt ut så mycket som möjligt. Kanske bara lämnat sådär 20-30cm mot väggarna

Många bra tips i denna tråd så jag passar på med en fråga angående lampor. Renoverar ett hus och behöver tips på vägglampor till en hall.

Nämnda hall är ~10m lång och på höger sida kommer det en platsbyggd förvaring vägg->vägg från -62 när huset byggdes som just nu renoveras (utsidan behålls men ny insida), parkettgolv, vita dörrar och troligen någon ljusare grönton på väggen. I taket kommer det en list vägg->vägg där man ”hakar i” spotlights.

Det vi är på jakt efter är 3 lampor som ska sitta på väggen till vänster och de är enbart för trivselljus. Har förberett med rörelsesensor så möjligheten finns att de tänds nattetid när någon går igenom hallen (till toa tex).
Vi renoverar som sagt huset och försöker behålla element från när huset blev byggt, nämnda förvaring och samtliga handtag till de nya dörrarna är original från -62 osv. Så lampan måste passa den stilen och inte se för ”high tech” ut, samtidigt vill vi inte ha en glödlampa med lampskärm...

Firman vi jobbar med rekommenderar en lampa från Occihio, sett den i en utställning och den ser riktigt bra ut. Dock osäker på om den passar ”stilen” vi är ute efter.

Någon här som har ett tips? Extra pluspoäng om den har någon koppling till Sverige. Budget? Den är redan spräng men så ”prisvärt” som möjligt.
Ett par bilder:
hall.png

lex_occhio_io_verticale_volt-d_bronze-700x700.jpg

Occhio lampa (osäker på färg - finns flera alternativ).

Vänligen,
Martin

Säljer en mycket fin original Ingvar Hildingsson pall som är etikettmärkt Made by Kalmar Läns Slöjdare IH Slöjd Rugstorp. Höjd 33cm. Pallen är i mycket bra skick. Möbelsidor som tex 1stdibs.com och galerienorth.com säljer dessa populära pallar för ca 20 000kr styck. https://www.1stdibs.com/creators/ingvar-hildingsson/furniture/ https://www.galerienorth.com/products/ingvar-hildingsson-stool-1970s-3

Mitt pris 7000kr eller högst bjudande, först till kvarn. Skicka Pm vid intresse.
pall1.jpg

pall3.jpg

pall4.jpg
Är verkligen 1stdibs en bra måttstock?
pall.JPG

Är verkligen 1stdibs en bra måttstock?
pall.JPG
Det är ju en auktion med budgivning.. Priset går ju alltid över utropspriset. Speciellt på föremål som är väldigt populära som dessa pallar.. Denna stängdes till exempel för 6870 kr sen tillkommer köparprovision på cirka 20 % och administrationsavgift. Så jag skulle säga att prissättningen på min pall är väldigt rättvis. Sen kan du ju alltid maila till 1stdibs och galerienorth (som är verksam i sthlm) och fråga varför dom säljer pallarna för 20 000kr om du är nyfiken. Det handlar ju om utbud och efterfrågan. Ingvar Hildingsson pallarna som är "vintage" går alltid för mer.
pall5.JPG

Det är ju en auktion med budgivning.. Priset går ju alltid över utropspriset. Speciellt på föremål som är väldigt populära som dessa pallar.. Denna stängdes till exempel för 6870 kr sen tillkommer köparprovision på cirka 20 % och administrationsavgift. Så jag skulle säga att prissättningen på min pall är väldigt rättvis. Sen kan du ju alltid maila till 1stdibs och galerienorth (som är verksam i sthlm) och fråga varför dom säljer pallarna för 20 000kr om du är nyfiken. Det handlar ju om utbud och efterfrågan. Ingvar Hildingsson pallarna som är "vintage" går alltid för mer.
pall5.JPG

Man kan ju fråga sig varför du inte bemödat dig att läsa reglerna kring annonsering?

Det kan jag förklara för dig. Om två personer erbjuder sig att köpa pallen för 7000kr vardera så säljer jag till den som hämtar pallen först "först till kvarn med andra ord". Skulle det komma in en tredje person som lägger ett bud på t ex 8000kr så går pallen till högst bjudande. Varsågod Mr. Kent, det var väl inte så svårt att förstå? :) Istället för att ni ska sprida negativ energi och gnälla i tråden där det ska flödas med trevliga design prylar så kan ni ju vara så snälla att hänvisa mig till rätt tråd direkt istället. Då tar jag bort posten och lägger den i rätt tråd. Simple as that!
Budgivning är inte tillåten på forumet mig veterligen, i annat fall än organiserade auktioner för BCF, exempelvis. @Leben @hook

Tillbaka
Topp