• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Tips på kontorsstolar för hemmajobb som inte ser bedrövliga ut? Tänker en lagom avvägning mellan design och ergonomi – någonstans mellan Sjuan och Herman Miller Aeron? :)

Tips på kontorsstolar för hemmajobb som inte ser bedrövliga ut? Tänker en lagom avvägning mellan design och ergonomi – någonstans mellan Sjuan och Herman Miller Aeron? :)
Sjuan kontorsstol med armstöd. Förvånansvärt bekväm och passar bra i hemmiljö. Rimligt pris med.
Fritz-Hansen-3217-Sjuan-Kontorsstol.jpg

Herman miller Cosm. Lite mer "kontorig" men snäppet över sjuan i bekvämlighet
iu

Eller den givna Vitra EA
vitra-ea217-soft-pad-stoel-leder-nero_1.jpg

Bubblare,
Prouvé fauteliuer direction
iu

Sjuan kontorsstol med armstöd. Förvånansvärt bekväm och passar bra i hemmiljö. Rimligt pris med.
Fritz-Hansen-3217-Sjuan-Kontorsstol.jpg

Herman miller Cosm. Lite mer "kontorig" men snäppet över sjuan i bekvämlighet
iu

Eller den givna Vitra EA
vitra-ea217-soft-pad-stoel-leder-nero_1.jpg

Bubblare,
Prouvé fauteliuer direction
iu
Tack! Gillar verkligen Sjuan men inte säker på armstöden. Är dom avtagbara?

Om någon sitter på en 3117/3217 får dom gärna hojta. Velar mellan armstöd/icke armstöd.

Vet inte tbh, sväng förbi en butik som har båda och prova eller maila Fritz H. och fråga.

Har testat båda och armstöd är klart bekvämare när man arbetar men snyggare utan.
Armstöden är svetsade. Stolen är skön och snygg men hade jag behövt sitta på den 8h om dagen hade jag nog gått för något mer ergonomiskt.

Hur har ni som kör Samsungs The Frame löst det med ljudet? Har en tanke om att integrera en Frame i en tavelvägg men vet inte riktigt var jag ska göra av högtalarna. En soundbar bör väl vara det som syns minst men tycker även det känns sådär. Känns dumt att lägga massa pengar på en tv som inte ska synas och sedan skruva upp högtalare som ändå avslöjar att det är en tv.

EDIT: Bilder, eftersom det blir roligare så. Tänker något i denna stilen.
Frame-01-1024x768.jpg
Frame-04-1024x768.jpg

Senast ändrad:
Hur har ni som kör Samsungs The Frame löst det med ljudet? Har en tanke om att integrera en Frame i en tavelvägg men vet inte riktigt var jag ska göra av högtalarna. En soundbar bör väl vara det som syns minst men tycker även det känns sådär. Känns dumt att lägga massa pengar på en tv som inte ska synas och sedan skruva upp högtalare som ändå avslöjar att det är en tv.

Frame-01-1024x768.jpg
Frame-04-1024x768.jpg
Beosound shape är ju läckra men dyra saker.
Annars kan du väl bygga in något i väggen?

Bilagor

• shape-gallerycarousel-2-square.jpg
    shape-gallerycarousel-2-square.jpg
    381.8 KB · Visningar: 69

Frame-01-1024x768.jpg
Frame-04-1024x768.jpg
En trevlig Beosound 2 på golvet skulle vara fint!

c44dca9de47c1a59e2cd5420fcfc8cc0.jpg

Konstig fråga, men skulle vilja ha en coffee table book om berg?

Alltså bilder och text om Everest, K2, Annapurna m.m

Finns det?

Beosound shape är ju läckra men dyra saker.
Annars kan du väl bygga in något i väggen?
Riktigt läckra men tyvärr för dyrt. Bygga in något i väggen går tyvärr också bort, funkar inte. Tack för tips iaf.
En trevlig Beosound 2 på golvet skulle vara fint!

c44dca9de47c1a59e2cd5420fcfc8cc0.jpg
Häftig, den ska jag spana in. Tack.
Konstig fråga, men skulle vilja ha en coffee table book om berg?

Alltså bilder och text om Everest, K2, Annapurna m.m

Finns det?
Finns hur mycket som helst på Amazon, kika där. Den här tex:

Frame-01-1024x768.jpg
Frame-04-1024x768.jpg
Om du ska ha en sideboard/byrå så skulle ju en vanlig integrerad förstärkare samt ett par mindre högtalare vara schysst.
Alternativt ett par aktiva högtalare/monitorer om du vill komma undan en separat förstärkare.

Frame-01-1024x768.jpg
Frame-04-1024x768.jpg
Förstår verkligen inte Frame's stora popularitet.

Dels så kan TV inte hänga fritt då den måste kopplas ihop med en box (vilket gör att man måste ha en TV-bänk under och då försvinner ju halva charmen) samt att människor i 99 fall av 100 ändå inte har el bakom TV så att en ful sladd (eller ännu värre: sladdkanal) måste löpa vertikalt.

Personligen har jag en Samsung Serif som enligt mig är betydligt snyggare. Den försöker inte vara någonting annat än vad det är (en TV) men har en design som är lite mer tilltalande än de flesta andra på marknaden samt att sladd-problematiken blir enklare då sladden löper längst ena benet och enkelt går att putta in under sockeln (iallfall i ett gammalt snett hus).
75BBE1DF-D36B-4B2C-9DDC-3D45A51DD52C.JPG

Dels så kan TV inte hänga fritt då den måste kopplas ihop med en box (vilket gör att man måste ha en TV-bänk under och då försvinner ju halva charmen) samt att människor i 99 fall av 100 ändå inte har el bakom TV så att en ful sladd (eller ännu värre: sladdkanal) måste löpa vertikalt.

Personligen har jag en Samsung Serif som enligt mig är betydligt snyggare. Den försöker inte vara någonting annat än vad det är (en TV) men har en design som är lite mer tilltalande än de flesta andra på marknaden samt att sladd-problematiken blir enklare då sladden löper längst ena benet och enkelt går att putta in under sockeln (iallfall i ett gammalt snett hus).
Instämmer 100%. Funderade på en Serif för något år sedan men slog till på ett stativ härifrån istället och monterade min befintliga TV. https://jalg.me/
Inte riktigt samma grej, men snudd på.

RegularBirchBlack.2.12.2020copy_1800x1800.jpg

Lånad bild

Instämmer 100%. Funderade på en Serif för något år sedan men slog till på ett stativ härifrån istället och monterade min befintliga TV. https://jalg.me/
Inte riktigt samma grej, men snudd på.

RegularBirchBlack.2.12.2020copy_1800x1800.jpg

Lånad bild
Ser tusen gånger bättre ut än valfri smart-tv på väggen med sladd dragen i äcklig vit sladdkanal.

Sa jag att jag hatar sladdkanaler?

Frame på stativ

image.jpg

Om du ska ha en sideboard/byrå så skulle ju en vanlig integrerad förstärkare samt ett par mindre högtalare vara schysst.
Alternativt ett par aktiva högtalare/monitorer om du vill komma undan en separat förstärkare.
Det där var för avancerat för mig, vad är aktiva högtalare? Monitor är väl en skärm? Men du menar att det ska placerar i möbeln under?

Har kikat på Serif också men Frame vinner om det görs snyggt, tycker tex det ser riktigt bra ut på den andra bilden jag länkade längre upp. Sladdar ska givetvis gömmas och bänken måste ju inte stå precis under TVn, kan placeras var du vill inom rimligt avstånd från TVn.

Antar att du har en Chromecast/AppleTV som hänger bakom din tv?

Det där var för avancerat för mig, vad är aktiva högtalare? Monitor är väl en skärm? Men du menar att det ska placerar i möbeln under?

Har kikat på Serif också men Frame vinner om det görs snyggt, tycker tex det ser riktigt bra ut på den andra bilden jag länkade längre upp. Sladdar ska givetvis gömmas och bänken måste ju inte stå precis under TVn, kan placeras var du vill inom rimligt avstånd från TVn.

Absolut, men har du dragen el precis bakom TV? Annars kommer du inte ifrån sladdar längst väggen.

Som sagt - många tror att frame bara är en skärm när den också kräver en ful och omodern box vid sidan om. Och rimligt avstånd vette tusan. inom 2-3 meter måste den ju placeras.

Har ingen Chromecast/appleTV. Samsungs egna appar funkar toppen.

Högtalare där själva förstärkardelen, och ofta streamingmöjligheter (blåtand, airplay, spotify connect m.m ) är inbyggd i själva högtalaren.
Typ: Köp Audio Pro A26 stativhögtalare med Wifi & BT, vitt par Audio Pro | Högtalare | Lj (ljudfokus.se)
Dvs. du behöver bara en strömsladd till ena högtalare, och högtalarkabel mellan de två högtalarna. Sen finns det olika möjligheter att ansluta den till tvn.
En passiv högtalare kräver separat förstärkare. Studiomonitorer (högtalare) fungerar ungefär likadant som vanliga aktiva högtalare. Dvs inbyggd förstärkardel fast färre trådlösa anslutningar. Lite annan ljudbild.

På skänken, eller på stativ vid sidan om?

Ni är ju roliga. På repertoires bild hade det väl varit mycket snyggare att hänga tvn på väggen istället för att ha ett otympligt stativ på golvet. Jag förstår om man vill ha tvn i ett hörn el dyl men finns det en naturlig plats på väggen är det väl bara att smälla upp den. Stör man sig så otroligt mycket på en diskret kabelkanal får man väl bila upp ett spår i väggen och flytta eluttaget. Själv stör jag mig betydligt mer på glipor mellan golv och sockel än att en sladd syns.

Att ha en diskret hylla eller ett odjupt skåp under tvn är väl bara bra för att skapa extra förvaring. Det är ändå väggyta som inte används till något och dessutom är ett skåp perfekt för att dölja sladdar. Gör en fuling och montera skåpet över eluttaget så är alla problem lösta!

Men med det sagt så är det viktigaste att man gör det snyggt. Oavsett om det gäller väggmontering eller stativ.

Ni är ju roliga. På repertoires bild hade det väl varit mycket snyggare att hänga tvn på väggen istället för att ha ett otympligt stativ på golvet. Jag förstår om man vill ha tvn i ett hörn el dyl men finns det en naturlig plats på väggen är det väl bara att smälla upp den. Stör man sig så otroligt mycket på en diskret kabelkanal får man väl bila upp ett spår i väggen och flytta eluttaget. Själv stör jag mig betydligt mer på glipor mellan golv och sockel än att en sladd syns.

Att ha en diskret hylla eller ett odjupt skåp under tvn är väl bara bra för att skapa extra förvaring. Det är ändå väggyta som inte används till något och dessutom är ett skåp perfekt för att dölja sladdar. Gör en fuling och montera skåpet över eluttaget så är alla problem lösta!

Men med det sagt så är det viktigaste att man gör det snyggt. Oavsett om det gäller väggmontering eller stativ.
Tycke och smak, alla kan inte gå runt med blanka dykarur på handleden under kontorstid.

Each to their own!

@EmmiiLL Skriv en rad i Hifi-tråden så får du säkert bra rekommendationer.
https://klocksnack.se/threads/bad-sound-kills-good-music-hi-fi-dylikt.32928/

Tillbaka
Topp