• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora mattråden

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Josef B skrev:
Aurum skrev:
@Josef B, det var väl sin sak att du valde en glasbelagd gryta, Staub är ändå rätt tuffa, men att du steker på en plastbelagd panna är inte ok. Man kan/får inte springa runt med en VC/PP? och sedan steka på plast.


Ajdå! Vilka pannor skulle du rekommendera? Personligen skulle jag välja nån teflon för enkelhetens skull men det är kanske dags för lite rejäla saker. :)
Hehe, teflon är halt och fint men när det kommer till att steka kött i hög värme finns det nog ingen som förespråkar dem. Varm plast är inte bra helt enkelt. Det blir rätt töntigt/tråkigt när jag rekommenderar pannor men jag tycker du skall testa riktigt gjutjärn. Kräver lite mer fett men klarar hur höga temperaturer som helst och ger en annan stekyta. Sedan håller de tyvärr hela livet med... Obelagda stekpannor tillverkas nästan endast av Skeppshult :D och det finns faktiskt inget annat vettigt alternativ i Europa. Annars får du gå på emaljerade (glasbelagda) så som din Staub, men då kan du lika väl testa att steka i din Staub. Sista vettiga förslaget är de franska kolstålspannorna, typ De Buyer, men de är lite svårare att ha och göra med då de inte har samma poriga yta som gjutjärnet och därför fastnar maten lättare i pannan. Men de kan diskas i diskmaskinen och tåler oftast rätt hög värme (de kan slå sig).

Känner mig igen lite smutsig över detta svar men tror de flesta som nördat in på mat håller med mig till största del.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: OT - den stora mattråden

Av alla Dina svar, Aurum, så är detta det som får Dig att känna Dig smutsig..? :shock:
 

ErikGBG

Audemars
Skeppshult eller ronneby bruk gör bra pannor. Du kan lika gärna(eller till och med bättre) köpa en begagnad som en ny. Jag använder dock min teflon från Tefal rätt mycket, men den är jävligt tjock och får upp en riktigt bra värme.
Att bryna kött till BB hade jag dock kört uteslutande gjutjärn.
Edit: staub gör grymma grytor. Kör själv Stauboch le Creuset.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
ErikGBG skrev:
Skeppshult eller ronneby bruk gör bra pannor. Du kan lika gärna(eller till och med bättre) köpa en begagnad som en ny. Jag använder dock min teflon från Tefal rätt mycket, men den är jävligt tjock och får upp en riktigt bra värme.
Att bryna kött till BB hade jag dock kört uteslutande gjutjärn.
Edit: staub gör grymma grytor. Kör själv Stauboch le Creuset.
Ronneby Bruk tillverkar inga pannor då det är massproducerade pannor tillverkade i Frankrike. Problemet med plastpannorna är inte att de inte kan få upp värmen utan att plasten förångas.
 

max

Dancing Queen
Begagnad gjutjärn på loppis som en gammal tant från medelpad stekt kattmat i? Nej tack, jag nöter nog hellre in mina matnära verktyg själv :D
Går ju bra att steka köttet direkt i en gjutjärns- eller glasemaljgrytan så får man med all smak in i grytan...
Har man inte egen fond så är för övrigt knorrs fond-du-chef (geleburkarna) ett väldigt bra alternativ!

Ser himelskt gott ut Josef, måste nog fasen slänga ihop en jag också snart!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Soppa på morötter och ingefära med en croque monsieur av enkelt slag, lite man tar vad man har hemma middag.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1364584770.731470.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1364584770.731470.jpg
    45.8 KB · Visningar: 230

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Idag vart det burgers.
Malde högrev o bringa, glömde fota.

Först vart det ett par sliders.





Sen ett par vanliga
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1364666835.209770.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1364666835.209770.jpg
    50.4 KB · Visningar: 211
  • ImageUploadedByTapatalk1364666844.869061.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1364666844.869061.jpg
    30.9 KB · Visningar: 220
  • ImageUploadedByTapatalk1364666862.685843.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1364666862.685843.jpg
    45.7 KB · Visningar: 222
  • ImageUploadedByTapatalk1364666872.269092.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1364666872.269092.jpg
    41.3 KB · Visningar: 216
  • ImageUploadedByTapatalk1364666887.636401.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1364666887.636401.jpg
    39.9 KB · Visningar: 214

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Mmm, härligt mycket fett i köttet! Tips:Inget stekfett i pannan, då bränner den fast lite och skapar en fin skorpa=)
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
CaptainOats skrev:
Micke B skrev:
Mmm, härligt mycket fett i köttet! Tips:Inget stekfett i pannan, då bränner den fast lite och skapar en fin skorpa=)

Yes vart fint !
Jo men den är inte inbränd ordentligt än så det fastnar lite väl mkt utan fett :)
Nää jag ser det :) Bränn in den då?

[video]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=xoIO8YOpyN4[/video]
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Borde väl göra det bättre än jag gjorde från början, dock har jag inte gasol och det underlättar ju en del.
Får satsa på att steka in den ist, tar ju lite längre tid men funkar det med.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Micke B skrev:
CaptainOats skrev:
Micke B skrev:
Mmm, härligt mycket fett i köttet! Tips:Inget stekfett i pannan, då bränner den fast lite och skapar en fin skorpa=)

Yes vart fint !
Jo men den är inte inbränd ordentligt än så det fastnar lite väl mkt utan fett :)
Nää jag ser det :) Bränn in den då?

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... oIO8YOpyN4
+1 på inbränningen. Lite enklare med gjutjärn iom materialegenskaperna och att de är inbrända från början (obehandlat gjutjärn). Precis som nämns i videon är linfröolja att föredra när man steker in pannan då den bildar den hårdaste ytan av de ätbara oljorna.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Aurum skrev:
Micke B skrev:
CaptainOats skrev:
Micke B skrev:
Mmm, härligt mycket fett i köttet! Tips:Inget stekfett i pannan, då bränner den fast lite och skapar en fin skorpa=)

Yes vart fint !
Jo men den är inte inbränd ordentligt än så det fastnar lite väl mkt utan fett :)
Nää jag ser det :) Bränn in den då?

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... oIO8YOpyN4
+1 på inbränningen. Lite enklare med gjutjärn iom materialegenskaperna och att de är inbrända från början (obehandlat gjutjärn). Precis som nämns i videon är linfröolja att föredra när man steker in pannan då den bildar den hårdaste ytan av de ätbara oljorna.


Jo, ska dock tilläggas att jag fick fina stekytor på börgarna så nu ska vi inte överdriva med inbränningsmanin ;)
Inte första gången jag steker i pannan heller, den har en bättre yta än det ser ut.
 

ErikGBG

Audemars
Gjort BB i både rostfritt, vanligt gjutjärn och emaljerad, alla funkar finfint!
Ta den ovala så klart!
Spencer: haha vilket actionfyllt kort!
 

carlanton

Audemars
Aurum skrev:
ErikGBG skrev:
Skeppshult eller ronneby bruk gör bra pannor. Du kan lika gärna(eller till och med bättre) köpa en begagnad som en ny. Jag använder dock min teflon från Tefal rätt mycket, men den är jävligt tjock och får upp en riktigt bra värme.
Att bryna kött till BB hade jag dock kört uteslutande gjutjärn.
Edit: staub gör grymma grytor. Kör själv Stauboch le Creuset.
Ronneby Bruk tillverkar inga pannor då det är massproducerade pannor tillverkade i Frankrike. Problemet med plastpannorna är inte att de inte kan få upp värmen utan att plasten förångas.

Men hur är Ronneby Bruk jämfört med Skeppshult? Har en RB och tycker att den fungerar skitdåligt. Får aldrig till en bra och fin instekt yta på den, trots oändliga mängder instekningsolja och baconfrukostar med minimal mängd diskning (aldrig diskmedel, såklart).

Ytan jag får till på kött blir dock oslagbar, men i nio fall av tio blir det bättre på min keramiskt coatade Hackman.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
carlanton skrev:
Aurum skrev:
ErikGBG skrev:
Skeppshult eller ronneby bruk gör bra pannor. Du kan lika gärna(eller till och med bättre) köpa en begagnad som en ny. Jag använder dock min teflon från Tefal rätt mycket, men den är jävligt tjock och får upp en riktigt bra värme.
Att bryna kött till BB hade jag dock kört uteslutande gjutjärn.
Edit: staub gör grymma grytor. Kör själv Stauboch le Creuset.
Ronneby Bruk tillverkar inga pannor då det är massproducerade pannor tillverkade i Frankrike. Problemet med plastpannorna är inte att de inte kan få upp värmen utan att plasten förångas.

Men hur är Ronneby Bruk jämfört med Skeppshult? Har en RB och tycker att den fungerar skitdåligt. Får aldrig till en bra och fin instekt yta på den, trots oändliga mängder instekningsolja och baconfrukostar med minimal mängd diskning (aldrig diskmedel, såklart).

Ytan jag får till på kött blir dock oslagbar, men i nio fall av tio blir det bättre på min keramiskt coatade Hackman.

Nästan omöjligt att svara på frågan. Dock tycker jag man kan klassa Skeppshult över RB, men när det kommer till en rå gjutjärnsyta är inte skillnaden särskilt stor mellan alternativ. Angående ytan kan jag bara rekommendera att rengöra pannan och steka in i linfröolja såsom i videon. Stektekniken är givetvis avgörande och det gäller ju att inte röra på köttet förrän porerna stängt sig i köttet. Dvs. värm upp pannan till rätt temp släng på köttet och rör inte köttet förrän det fått en yta.

Angående stekytan med en keramisk panna kan jag bara gratulera dig. Att en keramisk panna fungerar väl efter att plastytbeläggnigen/behandlingen släppt är inte illa. Kör på det som fungerar, gjutjärn är inte för alla precis som att GS inte faller alla i smaken...
 
Topp