Hehe, teflon är halt och fint men när det kommer till att steka kött i hög värme finns det nog ingen som förespråkar dem. Varm plast är inte bra helt enkelt. Det blir rätt töntigt/tråkigt när jag rekommenderar pannor men jag tycker du skall testa riktigt gjutjärn. Kräver lite mer fett men klarar hur höga temperaturer som helst och ger en annan stekyta. Sedan håller de tyvärr hela livet med... Obelagda stekpannor tillverkas nästan endast av Skeppshult och det finns faktiskt inget annat vettigt alternativ i Europa. Annars får du gå på emaljerade (glasbelagda) så som din Staub, men då kan du lika väl testa att steka i din Staub. Sista vettiga förslaget är de franska kolstålspannorna, typ De Buyer, men de är lite svårare att ha och göra med då de inte har samma poriga yta som gjutjärnet och därför fastnar maten lättare i pannan. Men de kan diskas i diskmaskinen och tåler oftast rätt hög värme (de kan slå sig).Josef B skrev:Aurum skrev:@Josef B, det var väl sin sak att du valde en glasbelagd gryta, Staub är ändå rätt tuffa, men att du steker på en plastbelagd panna är inte ok. Man kan/får inte springa runt med en VC/PP? och sedan steka på plast.
Ajdå! Vilka pannor skulle du rekommendera? Personligen skulle jag välja nån teflon för enkelhetens skull men det är kanske dags för lite rejäla saker.
Känner mig igen lite smutsig över detta svar men tror de flesta som nördat in på mat håller med mig till största del.