• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora mattråden

Mickelraev

Breitling
Fläskytterfilé = kotlett med ananassås

Fläskytterfilé
Skivad ananas i sitt eget spad (burk)
Salt & peppar
Vitlöksklyfta
Kalvfond
Matlagningsgrädde
Smör

Gör så här
Skiva köttet
Stek köttet i olja och en klick smör. Krydda!
Ta ur köttet ur pannan
Häll i ananasspadet i pannan och pressa i en vitlök.
Koka hårt så att spadet reduceras till ca hälften.
Häll på grädden, blanda i lite kalvfond och
avsmaka med salt.
Lägg i köttet igen samt (den uppskurna) ananasen.

Timjankryddat jordnötsris
Hönsbuljongtärning
Timjan
Jordnötter
Ris

Gör så här
Mät upp vatten och ris
Koka upp vattnet med buljongtärningar
Häll i riset, en handfull jordnötter samt 2-3 krm timjan
Låt koka under lock, enligt anvisningarna på
förpackningen
 

Mickelraev

Breitling
Huh?
Får man inte lägga in recept på "Den stora mattråden - bilder eller recept"?

Jag lagar mat.
Jag fotar.
Dock inte på samma gång.
Klockor, ringar etc använder jag inte när jag lagar mat (yrkessjukdom)
 
De flesta rödviner blir brunaktiga då man anv de i matlagning. Undantaget är Pinot Noir (och även Nebbiolo), som från början är "rödrött" till skillnad fr de flesta andra som är "blåröda". Bouef Bourguignogne är en rätt fr Bourgogne, och PN är ett vin med ursprung fr Bourgogne, så... Att däremot de billiga PN vinerna i princip är odrickbara är ju en helt annan sak. Köp ett billigt fr NZ, de duger till sås. :)


Är det här ett svar på någons fråga i tråden? o_O
 
Spär på lite till med en härlig bouillabaisse med rökta blåmusslor som jag gjorde för någon vecka sen. Dagen innan köpte jag och min sambo ett skaldjursfat, resterna kokade jag en fond på som sen blev grunden för denna trevliga rätt.

Boulabaisse.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Skämtar du eller? Han tipsar om bra recept? Sen skulle man kanske kunna önska en motivering från Mickelraev varför man ska testa just de recepten, men jag ser i a f det bara som positivt med lite fina tips.


Det finns en sökmotor som heter google, testa! Den är grym! Du anar inte!
 

JiiWe

Cartier
Det finns en sökmotor som heter google, testa! Den är grym! Du anar inte!

Hahahahaha, gud vad rolig du är JakobZ! Vilken toppenkommentar, 5+ på den!

Jo, jag vet vad Google är. Det är en grym sökmotor precis som du skriver men jag tycker inte det skadar att han tipsar om "Mickes svampsoppa" direkt. Den bör väl vara hans egna recept som inte går att finna på Google?

Sedan tycker jag att han kanske borde motivera lite mer, varför ska vi testa den här, när funkar denna bra o.s.v men att vara så jäkla otrevlig som du är... Fyfan.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hahahahaha, gud vad rolig du är JakobZ! Vilken toppenkommentar, 5+ på den!

Jo, jag vet vad Google är. Det är en grym sökmotor precis som du skriver men jag tycker inte det skadar att han tipsar om "Mickes svampsoppa" direkt. Den bör väl vara hans egna recept som inte går att finna på Google?

Sedan tycker jag att han kanske borde motivera lite mer, varför ska vi testa den här, när funkar denna bra o.s.v men att vara så jäkla otrevlig som du är... Fyfan.


"Så jäkla otrevlig" hehe... Jag skrev typ: lägg upp lite bilder med eller så kan vi googla recepten själv tack. Nåja...

Recept utan motivering, bilder, koppling, tema eller tanke är inte intressant över huvud taget, vilket jag tror att du kan hålla med om, rent objektivt.
 

JiiWe

Cartier
"Så jäkla otrevlig" hehe... Jag skrev typ: lägg upp lite bilder med eller så kan vi googla recepten själv tack. Nåja...
Recept utan motivering, bilder, koppling, tema eller tanke är inte intressant över huvud taget, vilket jag tror att du kan hålla med om, rent objektivt.
Jag har skrivit två gånger att jag tycker att han borde motivera varför vi ska testa receptet men mer än så behöver det väl knappast vara. Visst är det trevligt med bilder men det är väl inte ett kriterium för att man ska få posta i den här tråden som du antydde tidigare:

"Bilder på att du gjort det själv eller så kan vi få googla recepten själv tack."

Det finns en sökmotor som heter google, testa! Den är grym! Du anar inte!
Tycker det här är otrevligt om inte annat...
 
Hahahahaha, gud vad rolig du är JakobZ! Vilken toppenkommentar, 5+ på den!

Jo, jag vet vad Google är. Det är en grym sökmotor precis som du skriver men jag tycker inte det skadar att han tipsar om "Mickes svampsoppa" direkt. Den bör väl vara hans egna recept som inte går att finna på Google?

Sedan tycker jag att han kanske borde motivera lite mer, varför ska vi testa den här, när funkar denna bra o.s.v men att vara så jäkla otrevlig som du är... Fyfan.

Måste säga att "Mickes svampsoppa" är en riktigt innovativ historia :)
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag får hålla med JakobZ, jag tycker det är väldigt märkligt att regga sig på ett klockforum och copy-paste-sno recept från nättet och klippa in i följd

Lorensborgslaxen = http://www.schramm-johansson.se/recept lax lorensborg.htm

Allt han gjort är att formattera texten och tagit bort:

" "Snott från "Gamens öga" av Jan Mårtensson"

Märkligt beteende, ogillar när man snor andras recept utan att ge cred samt det hör inte riktigt hemma på ett klockforum ÄVEN om detta är en OT-tråd... någon form av värde måste det finnas i inläggen. Att återberätta stulet material har tyvärr ganska lågt värde i mina ögon...

On-topic så kan jag rekommendera att göra Gennaros Carbonara :) busenkelt och blir riktigt gott!
carbonara.JPG
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag har skrivit två gånger att jag tycker att han borde motivera varför vi ska testa receptet men mer än så behöver det väl knappast vara. Visst är det trevligt med bilder men det är väl inte ett kriterium för att man ska få posta i den här tråden som du antydde tidigare:

"Bilder på att du gjort det själv eller så kan vi få googla recepten själv tack."


Tycker det här är otrevligt om inte annat...

Om du uppfattar det som otrevligt så ber jag om ursäkt men står kvar vid min åsikt om att det känns sjukt tråkigt att posta inlägg utan syfte eller substans.

Jag håller med Bingoraalf i det han skriver, det reflekterar min åsikt väl.
 

JiiWe

Cartier
Jag får hålla med JakobZ, jag tycker det är väldigt märkligt att regga sig på ett klockforum och copy-paste-sno recept från nättet och klippa in i följd

Lorensborgslaxen = http://www.schramm-johansson.se/recept lax lorensborg.htm

Allt han gjort är att formattera texten och tagit bort:

" "Snott från "Gamens öga" av Jan Mårtensson"

Märkligt beteende, ogillar när man snor andras recept utan att ge cred samt det hör inte riktigt hemma på ett klockforum ÄVEN om detta är en OT-tråd... någon form av värde måste det finnas i inläggen. Att återberätta stulet material har tyvärr ganska lågt värde i mina ögon...
Ser nu att så är fallet så jag håller med dig att det är förbannat märkligt...

Om du uppfattar det som otrevligt så ber jag om ursäkt men står kvar vid min åsikt om att det känns sjukt tråkigt att posta inlägg utan syfte eller substans.

Jag håller med Bingoraalf i det han skriver, det reflekterar min åsikt väl.

Med den här nya informationen känns det inte som så mycket att bråka om längre. Håller med er om att det är mycket bättre om inläggen innehåller något mer än bara recept för annars blir det bara tråkigt (och det får såklart gärna finnas en bild på någon trevlig dinka!). Aja, finns inte så mycket mer att snacka om, nu vill vi har mer bilder på dinkor, god mat och bra recept! :D
 
  • Like
Reactions: ZQT

Micke Sjogren

Breitling
Lorensborg var/är en restaurang. Fick receptet av kocken, på 80-talet. Makrillmoussen är en variant av svärfars. Svampsoppan och kycklingen är mina prisbelönta (!) recept. Sillinläggningarna är inte prisbelönta, men mina. Fast det torde nog finnas liknande. Klockor, armband och ringar hör inte ihop med matlagning, om man inte är kåt på Per Morbergs snusande. Men det är lugnt, jag är ingen magar besserwisser, bara en glad amatörkock...


Skickas från min iPad via Tapatalk
 
D

Deleted member 1265

Guest
Lorensborg var/är en restaurang. Fick receptet av kocken, på 80-talet. Makrillmoussen är en variant av svärfars. Svampsoppan och kycklingen är mina prisbelönta (!) recept. Sillinläggningarna är inte prisbelönta, men mina. Fast det torde nog finnas liknande. Klockor, armband och ringar hör inte ihop med matlagning, om man inte är kåt på Per Morbergs snusande. Men det är lugnt, jag är ingen magar besserwisser, bara en glad amatörkock...


Skickas från min iPad via Tapatalk
Välkommen!
Gillar att du inte använder klockor när du lagar mat, hygieniskt korrekt!
Ser fram mot bilder på de läckra rätterna!:)
 

ErikGBG

Audemars
Givetvis bär man klocka i köket! Så länge man inte doppar armen i maten ser jag inga problem. Många kockar jag jobbat med bär klocka i köket. Ringar däremot är en annan femma men det är vanligare än klockor tyvärr.
 
Topp