• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora mattråden

Micke Sjogren

Breitling
Googla "frasvåfflor" och laga till dem.
Alt köp en påse. Anv kolsyrat vatten.

Köp löjrom efter behag
En brk Créme fraiche
En halv rödlök
Blanda och ät valfritt antal

Alt (min frus variant)
Vispa grädde
Hjortronsylt
Blanda och ät två st


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Googla "frasvåfflor" och laga till dem.
Alt köp en påse. Anv kolsyrat vatten.

Köp löjrom efter behag
En brk Créme fraiche
En halv rödlök
Blanda och ät valfritt antal

Alt (min frus variant)
Vispa grädde
Hjortronsylt
Blanda och ät två st


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har du inga bilder på dina kulinariska mästerverk?
 

Micke Sjogren

Breitling
y3are5e4.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Micke Sjogren

Breitling
Självklart ska man ha mössa även om man är skallig. Hudflagor, svamp finns även där. Skägg kortare än 5 mm är ok. Men hemma är det en HELT annan sak ;-) Men jag har provat ATP-mätaren på en klocka och på ospritade händer. Ohygieniskt är det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

ErikGBG

Audemars
Om företaget ska följa reglerna för livsmedelshygien så...
Du får gärna länka till reglerna gällande skägg och mössor. Jag läste livsmedelshygienkursen förra året och har jobbat på stjärnrestauranger där det aldrig ens hade funnits på kartan att raka av sig skägget eller använda mössa. Eller ta av sig klockan för den delen
 
  • Like
Reactions: ZQT

Mickelraev

Breitling
Mitt bageri är BRC-standardiserat. Vi blir kontrollerade av Kommunens miljö- och hälsoenhet 2 ggr per år, BRC varje år, Ikea iWay varje år, samt av andra kunder varje år. Det verkar märkligt att restauranger, som hanterar färsk fisk och kött, som har en högre kravnivå i BRC, inte har dessa krav. Men, vad vet jag. Våra riktlinjer och krav, se sid 29-31 i bif dokument: http://www.slv.se/upload/dokument/l...er/Branschriktlinjer_bagerier_konditorier.pdf
 

Glusch

Cartier
Mitt bageri är BRC-standardiserat. Vi blir kontrollerade av Kommunens miljö- och hälsoenhet 2 ggr per år, BRC varje år, Ikea iWay varje år, samt av andra kunder varje år. Det verkar märkligt att restauranger, som hanterar färsk fisk och kött, som har en högre kravnivå i BRC, inte har dessa krav. Men, vad vet jag. Våra riktlinjer och krav, se sid 29-31 i bif dokument: http://www.slv.se/upload/dokument/l...er/Branschriktlinjer_bagerier_konditorier.pdf


För er som är ointresserade av att läsa hela dokumentet antar jag att Mickelraev refererar de stycken där det står:

Smycken, klockor, mobiltelefoner och liknande
Under arbetet får du inte bära smycken eller armbandsklocka som kan komma i beröring med
produkterna. Om du har ring som inte går att ta bort från fingrarna måste du använda skyddshandskar.
Örhängen och piercing som är rena och verkligen sitter säkert och där såren är läkta är tillåtet utom på
händerna
sid 29

Hårskydd (och vid skägg även skäggskydd) ska användas när livsmedel hanteras oförpackade och det finns risk
för kontaminering.
sid 31
 
Topp