• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora och radiostyrda tråden!

Fick hem min nya helikopter men tyvärr har jag inte haft tillfälle att åka upp till flygfältet och testa den då det blåst lite för mycket i helgen. Ska bli riktigt kul att testa den sen :)

IMG_20220606_114254.jpg
 
Ni som kör TRX4 (och de bilarna), vilka dämpare tycker ni är bäst sett till slaglängd? Jag testade några från lokala RC butiken (kommer inte ihåg vad de heter) som var 20mm längre än original men slaglängden var samma som original. Jag vill ha så korta dämpare med så lång slaglängd som möjligt. Ride heighten blev bara väldigt hög fast med samma slagläng vilket inte gav mig något.
 
Ni som kör TRX4 (och de bilarna), vilka dämpare tycker ni är bäst sett till slaglängd? Jag testade några från lokala RC butiken (kommer inte ihåg vad de heter) som var 20mm längre än original men slaglängden var samma som original. Jag vill ha så korta dämpare med så lång slaglängd som möjligt. Ride heighten blev bara väldigt hög fast med samma slagläng vilket inte gav mig något.
Jag kör originaldämpare på min TRX-4 (och alla mina andra crawlers för den delen), har tyckt de har funkat jättebra för den körning jag gör 🙂
 
Ni som kör TRX4 (och de bilarna), vilka dämpare tycker ni är bäst sett till slaglängd? Jag testade några från lokala RC butiken (kommer inte ihåg vad de heter) som var 20mm längre än original men slaglängden var samma som original. Jag vill ha så korta dämpare med så lång slaglängd som möjligt. Ride heighten blev bara väldigt hög fast med samma slagläng vilket inte gav mig något.
Samma med min Axial. Original på den oxå. Längst fjädringsväg, Köpte en uppsättning med samma längd, men dom hade bara hälften så lång fjädringsväg, så dom blev lagda åt sidan direkt.....
 
Samma med min Axial. Original på den oxå. Längst fjädringsväg, Köpte en uppsättning med samma längd, men dom hade bara hälften så lång fjädringsväg, så dom blev lagda åt sidan direkt.....
Det var precis det jag upptäckte också. Riktigt dåligt att få kortare fjädringslängd på en längre dämpare. Samma här! Original åkte på direkt efter jag kört en runda.

På min Axial SCX10 II kan jag inte köra originaldämparna då jag höjt bilen och experimenterat med olika storlek på däck, olika vikter osv för att få en så kompetent bil som möjligt. Originaldämparna är förkorta som den är nu. Jag får se om jag lyckas hitta något vettigt! Är förövrigt väldigt nöjd med SCX10:an förutom dämparna där jag vill ha längre slaglängd. Tar däcken inte i på innerskärmarna vid max flex är det för kort fjädringsväg 😉

TRX4:an får vara original! Det är roligt att kunna variera körningen då TRX4:an beter sig mer som en riktigt bil medan SCX10:an är betydligt mer kompetent än en vanlig bil.
 
Det var precis det jag upptäckte också. Riktigt dåligt att få kortare fjädringslängd på en längre dämpare. Samma här! Original åkte på direkt efter jag kört en runda.

På min Axial SCX10 II kan jag inte köra originaldämparna då jag höjt bilen och experimenterat med olika storlek på däck, olika vikter osv för att få en så kompetent bil som möjligt. Originaldämparna är förkorta som den är nu. Jag får se om jag lyckas hitta något vettigt! Är förövrigt väldigt nöjd med SCX10:an förutom dämparna där jag vill ha längre slaglängd. Tar däcken inte i på innerskärmarna vid max flex är det för kort fjädringsväg 😉

TRX4:an får vara original! Det är roligt att kunna variera körningen då TRX4:an beter sig mer som en riktigt bil medan SCX10:an är betydligt mer kompetent än en vanlig bil.
Vad har du för SCX10? Kaross alltså :)
 
Vad har du för SCX10? Kaross alltså :)
Jag har en Rubicon :)
Dock är den lite moddad med annan kofångare där bak, monterat innerhjulhus, annan kofångare fram med vinsch, 4st extra lampor fram, höjningskitt, bytt dämpartornen, andra dämpare, större hjul med andra fälgar. Det är väl det kosmetiska som är gjort med den. Sedan är det även bytt fartreglage, motor, lite olika plastdelar som blivit bytta till metall/koppar delar m.m. Jag är riktigt dålig på att ta bilder men här är en bild på den från sidan där man ser en del av det som är gjort på den! Jag har även moddat den genom att rulla med den så karossen gick sönder där sidospegeln ska sitta. Men det är sådant som händer när man höjer bilen! Så den högra sidospegeln är bortplockad i förebyggande syfte😉
6EE5F8BE-CB43-40D0-9427-53A23D8B5FBF.jpeg
 
Gått lite halvt "all-in" på helikoptrar. Fick hem delar så har lagat den stora, ska bli kul att testa den igen, dock med orginalsändaren så jag kan se hur det fungerar utan programmeringsfel :)

Till vänster är en Eachine E129 som gick att koppla till stora sändaren. Lite mer utmanande att flyga än K127 till höger, men kul att lära sig mer och kunna köra inne :)

IMG_20220614_100806.jpg
 
Inte blivit så mycket kört på sistone, men nu ikväll fick jag tummen ur att montera på ytterligare lite lampor på Bronco'n!

Var något fruktansvärt pilligt, men rätt ballt i slutändan!

Har likadana till bak också, får se när jag får monterat dem också.
Men nu är frågan om det finns mer lampor att hänga på..? 😂
20220706_011207.jpg
 

Bilagor

  • 20220706_011229.jpg
    20220706_011229.jpg
    951.8 KB · Visningar: 8
Besökte hobbybutik i förmiddags och fick syn på ett par fälgar jag var tvungen att ha med mig hem 🙄
Inhandlades ihop med en uppsättning LouiseRC Griffin-däck, så blir lite mer "skala-look" med dessa på bilen.

20220723_154827.jpg
 

Bilagor

  • 20220723_154953.jpg
    20220723_154953.jpg
    1 MB · Visningar: 5
  • 20220723_154917.jpg
    20220723_154917.jpg
    1.5 MB · Visningar: 7
  • 20220723_153435.jpg
    20220723_153435.jpg
    549.9 KB · Visningar: 7
Var och kollade på TRX Defendern idag, jäklar vad fin den är! Den enda som hindrar mig är rädslan för att det inte ska bara så roligt som jag tänker mig.. någon som kan ge lite input? 🤙🏻 (vet att frågan är lite flummig haha)
 
Var och kollade på TRX Defendern idag, jäklar vad fin den är! Den enda som hindrar mig är rädslan för att det inte ska bara så roligt som jag tänker mig.. någon som kan ge lite input? 🤙🏻 (vet att frågan är lite flummig haha)
Sök på "rc crawling" på FB och gå med i nån av grupperna som är närmast dig och se om du kan få testa en bil när det är något "event" 🙂👍
 
Vad säger panelen, ska man köra på defendern eller ”nöja” sig med sporten? Jag kommer enbart att använda den för att crawla..
 
Senast ändrad:
Vad säger panelen, ska man köra på defendern eller ”nöja” sig med sporten? Jag kommer enbart att använda den för att crawla..
Jag stod i valet och kvalet och tänkte att jag var i behov av de två växlarna. Men till slut valde jag sporten efter devisen "färre saker som kan krångla". Och jag är inte lockad av allt skala-enligt. Priset var till viss del en faktor också.
Jag har drevat ner den så att den blir långsammare (typ snabb promenadtakt) men starkare.
 
Jag stod i valet och kvalet och tänkte att jag var i behov av de två växlarna. Men till slut valde jag sporten efter devisen "färre saker som kan krångla". Och jag är inte lockad av allt skala-enligt. Priset var till viss del en faktor också.
Jag har drevat ner den så att den blir långsammare (typ snabb promenadtakt) men starkare.
Precis det tänket som jag också är inne på, mindre saker som kan gå sönder och behovet av växel och låsning känns inte särkilt stort.

Smart att dreva ner den, gjorde det stor skillnad?

Är du nöjd med den? :)
 
Precis det tänket som jag också är inne på, mindre saker som kan gå sönder och behovet av växel och låsning känns inte särkilt stort.

Smart att dreva ner den, gjorde det stor skillnad?

Är du nöjd med den? :)
Ja, jag är nöjd med den. Och med tanke på hur jag kör så skulle jag inte ville ha en pimpad Defender eller liknande (även om de är väldigt finns att se på).

Att dreva ner tar ju bort lite av möjligheten att "köra bus", men jag hade en motor som brann upp (kanske för mycket bus i mossig skog...) så då satsade jag på mindre bus och mer klättring :D
 
Ja, jag är nöjd med den. Och med tanke på hur jag kör så skulle jag inte ville ha en pimpad Defender eller liknande (även om de är väldigt finns att se på).

Att dreva ner tar ju bort lite av möjligheten att "köra bus", men jag hade en motor som brann upp (kanske för mycket bus i mossig skog...) så då satsade jag på mindre bus och mer klättring :D
Ja för detta så tänker jag också att funktion går före utseende. Har också läst att sporten har lägre tyngdpunkt osv 🤙🏻

Jag förstår, låter ju inte alls dumt. Får se till att bränna motorn på min snabbt om jag köper en ;)
 
Ni som crawlar.. Var i landet håller ni till?? Själv finns jag i sydöstraste Småland.
Tänkte om det nån gång framöver gick att fixa nån KS-körning kanske😀
Ett par mil norr om Göteborg 👍

@xuper hade jag nöjt mig med en crawler hade jag gått på en sport!
Min Bronco får mest köra "trail" och se snygg ut på kort, medan min HPI Venture får agera mer bergs-get 😅
 
Ett par mil norr om Göteborg 👍

@xuper hade jag nöjt mig med en crawler hade jag gått på en sport!
Min Bronco får mest köra "trail" och se snygg ut på kort, medan min HPI Venture får agera mer bergs-get 😅
Så jäkla knepigt detta.. har hittat en nästan sprillans ny Blazer med dubbla batterier & laddare som jag kan få för 5.5k 😅 bara en tidsfråga innan jag tvångsmässigt köper en heh
 
Fick tag på ett vinterprojekt (om man får tummen ur dvs..)!

Har kvar en gammal Kyosho Atlantio 600 från min barndom som man tyckte var jättesnabb då, men som inte var lika imponerande när jag väckte liv i den igen för ett par år sedan. Men kunde inte med att "sätta kniven" i den och uppgradera.

Men så kom det ut en likadan på FB marketplace i veckan så då kunde jag inte låta bli!

Kommer inte bli något "herrejösses" fartmonster, men nån enklare borstlös motorcombo med vattenkylning. Siktar på typ 50-60km/h toppfart med 3s lipo så är jag mer än nöjd! Orginal gör kanske omkring 20.

20220827_184424.jpg
 
Tillbaka
Topp