• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora och radiostyrda tråden!

nissehult

Patek
2-Faktor
Har skaffat en liten instegsmodell. Körde Mini-Z för en massa år sedan innan den började bli för dyr i reparationer. Tror den här är lite mer kvalitet.

DSC_1346-01.jpeg
 

Måberg

Panerai
Har skaffat en liten instegsmodell. Körde Mini-Z för en massa år sedan innan den började bli för dyr i reparationer. Tror den här är lite mer kvalitet.

DSC_1346-01.jpeg
Riktigt kul bil det där, och lätt att få tag på delar/skruva med:)
Räkna dock tyvärr med att den snart tuggat i sig dreven i styrservot om du kör i gräs som på bilden. Dessa finns som tur är som reservdel, artikelnummer 2064 ;)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Riktigt kul bil det där, och lätt att få tag på delar/skruva med:)
Räkna dock tyvärr med att den snart tuggat i sig dreven i styrservot om du kör i gräs som på bilden. Dessa finns som tur är som reservdel, artikelnummer 2064 ;)
Tack för tipset. Generellt sett så anser jag att saker och ting skall användas, men det är bra att känna till konsekvenserna. Att skruva är en (liten) del av nöjet :)

"Tuggat i sig dreven" eftersom det är tyngre att styra i gräs, dvs högre slitage, eller pga att det kommer in skit i dreven?
 

Måberg

Panerai
Tack för tipset. Generellt sett så anser jag att saker och ting skall användas, men det är bra att känna till konsekvenserna. Att skruva är en (liten) del av nöjet :)
Jo så är det helt klart!

"Tuggat i sig dreven" eftersom det är tyngre att styra i gräs, dvs högre slitage, eller pga att det kommer in skit i dreven?
Precis, det är tungt för bilarna att svänga i gräset. Det får plastkuggarna i servot att kugga över, men kan även få motorn (art nr 7575x) att bränna för att den för jobba hårdare.
 
Har skaffat en liten instegsmodell. Körde Mini-Z för en massa år sedan innan den började bli för dyr i reparationer. Tror den här är lite mer kvalitet.

DSC_1346-01.jpeg
Körde lite radiostyrt som barn och hittade den här tråden häromdagen och blev inspirerad. Var och kikade på Teton i dag och den såg trevlig ut men tycker det blev saftigt med ca 2k med extrabatteri osv. Någon som vet om det finns någon billigare variant som man kan justera hastigheten på så även barnen kan testa? Någon som har en åsikt om Vortex a959?
 

Måberg

Panerai
Körde lite radiostyrt som barn och hittade den här tråden häromdagen och blev inspirerad. Var och kikade på Teton i dag och den såg trevlig ut men tycker det blev saftigt med ca 2k med extrabatteri osv. Någon som vet om det finns någon billigare variant som man kan justera hastigheten på så även barnen kan testa? Någon som har en åsikt om Vortex a959?
Vortex är väl helt ok för vad den är, men kvalitet, tillgång på delar, "skruvvänlighet" är den inte närheten av en Latrax Teton. Hade själv hellre letat efter en beggas Teton själv i så fall :)

Är 2000kr en "smärtgräns", eller var det mer att du tyckte det var för mycket för just en så liten bil? Kan spåna lite andra alternativ i så fall :)
 
Vortex är väl helt ok för vad den är, men kvalitet, tillgång på delar, "skruvvänlighet" är den inte närheten av en Latrax Teton. Hade själv hellre letat efter en beggas Teton själv i så fall :)

Är 2000kr en "smärtgräns", eller var det mer att du tyckte det var för mycket för just en så liten bil? Kan spåna lite andra alternativ i så fall :)

Mer än 2000 vill jag inte lägga ut men hamnar gärna runt 1000-1500 med något extrabatteri. Tanken är att köra i skogen på landet. Ha lite kul med barnen, inget avancerat. Farten är inte heller det viktigaste. Om någon har något begagnat så är jag öppen för förslag. Tänker också att den ska vara lite större än Teton så det blir lite stabilare. Önskar också att det ska gå att få tag i delar så bilen inte måste kasseras om den går sönder.
 

Måberg

Panerai
Mer än 2000 vill jag inte lägga ut men hamnar gärna runt 1000-1500 med något extrabatteri. Tanken är att köra i skogen på landet. Ha lite kul med barnen, inget avancerat. Farten är inte heller det viktigaste. Om någon har något begagnat så är jag öppen för förslag. Tänker också att den ska vara lite större än Teton så det blir lite stabilare. Önskar också att det ska gå att få tag i delar så bilen inte måste kasseras om den går sönder.
Borde med lite tur gå att hitta en beggad 2wd Traxxas för runt 1500! Rustler, bandit eller Stampede. De är i 1:10 storlek och är lite som en gammal Volvo: delar finns alltid att få tag på (och till vettiga priser) och det är lätt att skruva med :)
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Vad är det för fördelar/nackdelar med limmade däck (speciellt för monstertruckar ute i vildmarken)?
Håller med det @skyseeker säger.
Finns ju inga större nackdelar med att limma förutom att du kan råka limma ihop fingrarna ;).
Skaffa aceton för att få bort limningen sedan.
Har du kört slut på däcken så kan du ändå skära sönder dem för att få av dem.
 

Number 6

Omega
Dumma frågor nu, men jag vill förstå laddaren (en Maxam Pro 5000) bättre. Mina Lipo är 2S på 5000mAh / 7.4V.
1. Varför står det i displayen exv ”Li2S 1.5A 8.40V”? Går mAh ner ju närmare fullt man kommer? Den startar ju på 5.0A.
2. Samma med V - varför står det 8.4 när acket är på 7.4?
Sorry men ström och batterier är nog det jag är sämst på av allt i världeno_O
 

Måberg

Panerai
Dumma frågor nu, men jag vill förstå laddaren (en Maxam Pro 5000) bättre. Mina Lipo är 2S på 5000mAh / 7.4V.
1. Varför står det i displayen exv ”Li2S 1.5A 8.40V”? Går mAh ner ju närmare fullt man kommer? Den startar ju på 5.0A.
2. Samma med V - varför står det 8.4 när acket är på 7.4?
Sorry men ström och batterier är nog det jag är sämst på av allt i världeno_O
1. Amperen (dvs hur mycket den "trycker på") minskar i slutet när den mest balanserar ut batteriet.

2. En lipocell som är fulladdad går upp på 4.2v per cell. Ett 2s lipo blir med andra ord 8.4v när det är fullt. Ett 3s till 12.6 osv :)
 

Number 6

Omega
Om man vill uppgradera Slash 4x4 till lite mer ”monster” med större 2.8” däck så kan man ju höja karossen tämligen enkelt, men nån som vet om man även måste ändra drev/kuggar eller nåt? Vet inte om det är nåt man måste beakta på en 4wd vs en 2wd? Kollade YT men jänkarna byter ju alltid ut halva bilen på alla upgrade videos...:)
 
Topp