• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora och radiostyrda tråden!

Fick äntligen tummen ur att köra lite idag för första gången på några månader!

Barnsligt kul att bara åka runt på grus/lervägen och bröta på bredställ med lilla 1:18 shortcoursen på 3s lipo 😅 Blir dock en del att rengöra efteråt...
20250201_140359.jpg
20250201_141243.jpg

20250201_143240.jpg

Blev även lite test av HPI'n efter att den stått orörd sen sist den blev misshandlad. Tyvärr inte så mycket kul ställen att crawla på runt huset

20250201_141811.jpg
20250201_142823.jpg

Fortfarande helt, jag satte fast det i träd hemma 5ggr, sen ut på öppen gräsyta. Inga problem än.
Bra köp. :)
1000006013.jpg
Ska vi starta en vadslagning här i tråden om hur länge det kommer vara helt..?
Skämt åsido, hoppas det håller och framförallt att det är lika kul som det ser ut! 😀

Har testat mycket RC, men just flygplan har jag faktiskt aldrig vågat mig på! Kanske är dags att ändra på det 😅

Jag har ca 2% tidigare erfarenhet av rc grejer, men hade jag inte börjat hemma i trädgården med träd o buskar ivägen hade jag listat ut det på första flygningen.
Sitter nån slags stabiliseringsgyro i den så har man koll på gasen så flyger det rakt. Ganska vindkänsligt iaf som nybörjare.
Nästan mörkt ute så i vissa vinklar var det svårt att se vart man pekade nosen.
Kan helt klart rekommendera ett köp.

Jag flög en del när jag var typ 10. Sakerna var av balsa-trä, motorerna gick på etanol, och jag gjorde kaffeved av allt.

Har haft en flik med ett sånt här uppe på telefonen i typ ett år nu. Borde vara perfekt för att flyga på egen tomt:

Om man vill köpa en enkel radiostyrd bil till grabbarna 3-7 år), som inte kostar skjortan, men inte heller är billigt skräp som pajar, vad är då lämpligt?

Om man vill köpa en enkel radiostyrd bil till grabbarna 3-7 år), som inte kostar skjortan, men inte heller är billigt skräp som pajar, vad är då lämpligt?
Jag köpte en sådan här till min 4 åring. Finns reservdelar, billig, justerbar hastighet på kontrollen. Fungerar bra! Jag kör dock med ett större batteri än det som följer med.

I helgen skulle vi köra lite i trädgården men när jag pluggade in min fcx så startar den inte :(

Besvikelsen över tanken på en trasig bil kom direkt men när jag har läst runt lite så verkar det mer sannolikt att batteriet är kaputt. Folk nämner att laddaren som följer med är skräp och att man bör ha någon annan. Vad rekommenderar ni för laddare till den här sortens batteri? Och är jag helt blind eller kan man på något vis se att det skulle vara fel på batteriet?

image.jpg image.jpg

I helgen skulle vi köra lite i trädgården men när jag pluggade in min fcx så startar den inte :(

Besvikelsen över tanken på en trasig bil kom direkt men när jag har läst runt lite så verkar det mer sannolikt att batteriet är kaputt. Folk nämner att laddaren som följer med är skräp och att man bör ha någon annan. Vad rekommenderar ni för laddare till den här sortens batteri? Och är jag helt blind eller kan man på något vis se att det skulle vara fel på batteriet?

image.jpg image.jpg

Sent svar kanske, och ingen nördexpert på området.
Inte ovanligt att batterierna bli kassa när de ligger länge. Laddarna som brukar följa med ”ready-set” är heller inte de bästa.
Min rekommendation är o köpa nytt batteri och en bra multiladdare på närmaste RC-butik. Kostar inte skjortan och du kan ha dem till allt o lång tid framöver. 🙂

image.jpg image.jpg
Batteriet ser ut att vara ”svullet”. Det är ett tecken på att det är trasigt och kan vara brandfarligt dessutom. Var försiktig med det vid laddning (kan börja brinna) och fungerar det inte alls så kassera det i lämplig återvinning. Batteriet går inte att återställas med tex en laddare som kan ladda/ladda ur i cykler. Det som först märks med ett trasigt batteri (litium-jon) är att det tappar laddningen när det inte används. Ett friskt batteri håller laddningen länge, minst ett år.

Batteriet ser ut att vara ”svullet”. Det är ett tecken på att det är trasigt och kan vara brandfarligt dessutom. Var försiktig med det vid laddning (kan börja brinna) och fungerar det inte alls så kassera det i lämplig återvinning. Batteriet går inte att återställas med tex en laddare som kan ladda/ladda ur i cykler. Det som först märks med ett trasigt batteri (litium-jon) är att det tappar laddningen när det inte används. Ett friskt batteri håller laddningen länge, minst ett år.
Tack för svar! Det var så senast jag skulle köra att batteriet verkade ha laddat ur. Blir väl att leverera det till återvinningen och köpa ett nytt helt enkelt.

Tack för svar! Det var så senast jag skulle köra att batteriet verkade ha laddat ur. Blir väl att leverera det till återvinningen och köpa ett nytt helt enkelt.
Nu vet inte jag vad du har för laddare men den behöver kunna balansera cellerna. Dvs se till att det blir lika laddning (i ditt fall båda cellerna då du har två) i cellerna. Det är vad den sladden med 3 kablar är till för. Jag har sett att en del enklare laddare bara använder balanskontakten men om jag har förstått det rätt så blir det inte lika bra som när man använder båda kontakterna.
Om du ska skaffa ny laddare så se gärna till att den klarar fler celler så du i framtiden inte behöver köpa ny igen. Samt att laddaren kan ladda cellerna till en underhållsspänning på ca 3,85v om de inte ska användas på ett tag. LiPo mår bäst då vid lagring (fulladdade har de ca 4,2v).
Ställbar strömstyrka är mkt bra också så att du kan ladda med rätt ampere. I ditt fall så klarar ditt batteri att laddas upp till 5 x amperen. Det är vad 5C står för på batteriet. Det är ganska mycket och normalt brukar man ladda ca 2 x strömstyrkan. Dvs 900mA x 2 blir 1,8A. Laddtiden blir då ca 30min. Vissa laddar bara 1x och då tar laddningen ca 1 timma.

Tips på egenskaper på en ny laddare:
  • 1 till 4-6 celler (oftast dyrare ju fler celler)
  • Ska kunna balansladda (det klarar nog alla)
  • Ha ett program för underhållsladdning till ca 3,85/cell, sk storage charge
  • Ha tillräcklig effekt, mäts i watt då hur många Ampere beror på spänningen. Runt 50 watt brukar räcka bra.
  • Vill du bara kunna ladda hemma via 230v eller även från tex bilbatteriet eller cigguttag?
  • De flesta multiladsarna har sx X60-kontakt så du behöver en adapterladdsladd som passar din batterikontakt. Balanskontakten är samma på alla batterier men i olika storlekar på bredden för antalet celler (2S, 3S, 4S, osv).

Det finns många laddare och här kommer en som verkar vara bra (jag har inte testat den själv men tillverkaren har gott rykte vad jag har förstått):

Oj vad långt inlägg det blev men lycka till:)

Nu vet inte jag vad du har för laddare men den behöver kunna balansera cellerna. Dvs se till att det blir lika laddning (i ditt fall båda cellerna då du har två) i cellerna. Det är vad den sladden med 3 kablar är till för. Jag har sett att en del enklare laddare bara använder balanskontakten men om jag har förstått det rätt så blir det inte lika bra som när man använder båda kontakterna.
Om du ska skaffa ny laddare så se gärna till att den klarar fler celler så du i framtiden inte behöver köpa ny igen. Samt att laddaren kan ladda cellerna till en underhållsspänning på ca 3,85v om de inte ska användas på ett tag. LiPo mår bäst då vid lagring (fulladdade har de ca 4,2v).
Ställbar strömstyrka är mkt bra också så att du kan ladda med rätt ampere. I ditt fall så klarar ditt batteri att laddas upp till 5 x amperen. Det är vad 5C står för på batteriet. Det är ganska mycket och normalt brukar man ladda ca 2 x strömstyrkan. Dvs 900mA x 2 blir 1,8A. Laddtiden blir då ca 30min. Vissa laddar bara 1x och då tar laddningen ca 1 timma.

Tips på egenskaper på en ny laddare:
  • 1 till 4-6 celler (oftast dyrare ju fler celler)
  • Ska kunna balansladda (det klarar nog alla)
  • Ha ett program för underhållsladdning till ca 3,85/cell, sk storage charge
  • Ha tillräcklig effekt, mäts i watt då hur många Ampere beror på spänningen. Runt 50 watt brukar räcka bra.
  • Vill du bara kunna ladda hemma via 230v eller även från tex bilbatteriet eller cigguttag?
  • De flesta multiladsarna har sx X60-kontakt så du behöver en adapterladdsladd som passar din batterikontakt. Balanskontakten är samma på alla batterier men i olika storlekar på bredden för antalet celler (2S, 3S, 4S, osv).

Det finns många laddare och här kommer en som verkar vara bra (jag har inte testat den själv men tillverkaren har gott rykte vad jag har förstått):

Oj vad långt inlägg det blev men lycka till:)
Tack för den genomgående utläggningen!

https://www.fmshobby.com/products/fms-usb-2s-lipo-quick-charger-cable

Det här är laddaren som följde med bilen. Den använder bar en av kontakterna som sagt.

Ska kika lite mer innan jag beställer ny laddare 🤓

IMG_9993.jpeg
Ni som kan det här. Är denna något att försöka få igång till en nio- och femåring? Eller är det skräp och man skall istället köpa något nytt runt tusenlappen?

Tillbaka
Topp