• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Detta såg inte illa ut, vilken storlek är detta, och hur sitter den/gör den sig jämfört med din Explorer 1:a?

Mvh
Den är 41mm. Exp1 och AT är rätt olika faktiskt även om man skulle välja AT i svart på länk. AT är roligare. Iofs mindre GADA med gråblå tavla och ljusblå sekundvisare men det är ett medvetet val. På sex månader har jag inte tröttnat ett dugg på denna, har länk också så man kan variera den. Till Rolex försvar så är kvalitetskänslan högre och oysterlänken bättre, får sägas sitta skönare. Glasbaksida och gummi ger ju en annan känsla. Nyligen kom jag till en slutlig insikt att även min Speedy Pro är roligare än Explorern varpå jag inte längre äger någon Rolex. Kom aldrig riktigt över Rolex avsaknad av AR heller.

Den är 41mm. Exp1 och AT är rätt olika faktiskt även om man skulle välja AT i svart på länk. AT är roligare. Iofs mindre GADA med gråblå tavla och ljusblå sekundvisare men det är ett medvetet val. På sex månader har jag inte tröttnat ett dugg på denna, har länk också så man kan variera den. Till Rolex försvar så är kvalitetskänslan högre och oysterlänken bättre, får sägas sitta skönare. Glasbaksida och gummi ger ju en annan känsla. Nyligen kom jag till en slutlig insikt att även min Speedy Pro är roligare än Explorern varpå jag inte längre äger någon Rolex. Kom aldrig riktigt över Rolex avsaknad av AR heller.
Ok ok. Ja, det är väl kanske dumt att ha en massa klockor som fyller samma plats/uppgift..
Men den var snygg, snyggare än Explorern. Explorer känns eg lagom ljumma och "tråkig", men som du säger, nog den bästa GADA klocka man kan ha, om den dessutom är väldigt bekväm att bära, flyger under radarn och har en lagom stor boett för everyday use, jämfört med en lite dressigare DJ eller nån viktigare "beatermodell" som sin eller GMT (om man håller sig till Rolex modeller)
Men det kanske får bli en AT i framtiden, även om det skulle bli en Explorer framöver, för den är jävligt fin :)

Hur känns gummilänken ni som har Aqua Terran? Bättre än stållänken?
Annorlunda förstås. Gummit är framför allt jäkligt snyggt och detsitter bra. Bättre? tja, det tyckte jag väl initialt men jag gillar länken bättre än väntat faktiskt. Glad jag har bägge. Men gummit är ändå ”grejen” med nya AT.

Annorlunda förstås. Gummit är framför allt jäkligt snyggt och detsitter bra. Bättre? tja, det tyckte jag väl initialt men jag gillar länken bättre än väntat faktiskt. Glad jag har bägge. Men gummit är ändå ”grejen” med nya AT.
Gummit är jäkligt snyggt med de där ändlänkarna(?) Som får boett och rem att "flyta ihop", lite som Nautilus på läder/gummi. Ingick gummit eller får man köpa det på sidan? Om det inte ingår,
Vad kan man räkna med att få betala om man köper klockan på länk och köper till ett gummi på samma gång? Listpris på klocka på länk + gummi? Sen får jag väl räkna bort "personlig" rabatt i procent och komma fram till ett ungefärligt pris.
Nu hade jag personligen nog valt 38mm, då 41 verkar i största laget. Men hur som helst, det lär väl inte vara någon brist på dessa hos ADs och således borde "normal" prutmån vara möjlig, eller har jag fel?
Iom att jag säljer av en massa nu, så kommer jag sakna just en "lite större" edc/GADA som sagt kan fylla utrymmet mellan dykare/beaters och en 116234 på jubilee, som iofs är en bra klocka för och till det mesta om man inte använder en dykare. Men den kan vara aningen glittrig/dressin till slitna jeans och en blekt tisha. Och det känns som en hygglig investeringar fylla rummet däremellan ist för att alltid släpa på två el fler klockor så fort man ska bort över en helg.

ÅT har intemintresserat mig alls tidigare, men på senaste, sen jag insåg att jag kommer behöva en (typ) Explorer så slog tanken mig att det juh finns fler märken än Rolex och att Just ÅT kan vara ett väldigt bra alternativ. :) Din bild här, med gummit på (haha) gjorde den än mer intressant.

Mvh Roffe

Min klocka på länk listar 49.100:-, på gummi listar den 48.100:-, själva gummit med viklås och ändlänkar listar 7484:- (den uppgift jag fick från AD). Länken skall lista en tusing mer så den gamla regeln att det är dyrare att komplettera med länk i efterhand gäller inte riktigt. Rabatter är ju individuellt och efter egen förhandling. Men ja, det går att få till hos en svensk AD.

Min klocka på länk listar 49.100:-, på gummi listar den 48.100:-, själva gummit med viklås och ändlänkar listar 7484:- (den uppgift jag fick från AD). Länken skall lista en tusing mer så den gamla regeln att det är dyrare att komplettera med länk i efterhand gäller inte riktigt. Rabatter är ju individuellt och efter egen förhandling. Men ja, det går att få till hos en svensk AD.
Ok så ca 55k - personlig %rabatt, det var hyggligt med både länk och oroginalgummi!
Tack för hjälpen!

/Travis Bickle

Jodå, jag är en av dem, och tycker mig ha sett ett par till i alla fall. Bjuder på en gammal bild som jag har laddat upp förut eftersom det är svårt att få en bra bild i nattljuset. Har dock inget gummi till min, men vem vet, det kanske kommer.
Rob brukar ju köra 25% off i december på Omega om man nu orkar vänta så länge. Finns det förresten någon på forumet med den nya AT:n i 38mm-utförandet? :)

IMG_3035.jpg

Någon som provat denna kombon? Kliar i fingret att beställa ett
Hirsch_Voyager_calf_blueblue_2400x.jpg

3dit: då det blåa bandet till blåa dinkan. Inte svarta.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Kai
Den nya AT ser riktigt bra ut. Dom horisontella linjerna med datum kl. 6 medför perfekt symmetri.
Läcker, och ser jäkligt bra ut ! Vilken armledsstorlek/omkrets har du ? Börjar funderar om man ska sikta på en 38 el. 41 mm ?
Jag har själv ca. 17,5-18 cm.

Tackar. Jag har ca 17 cm och tycker 38 blev perfekt för den här typen av klocka med väldigt mycket tavla liksom. 41 tar över lire för mkt faktiskt anser jag. 38 mm är dessutom mer bekväm.

Den nya AT ser riktigt bra ut. Dom horisontella linjerna med datum kl. 6 medför perfekt symmetri.
Läcker, och ser jäkligt bra ut ! Vilken armledsstorlek/omkrets har du ? Börjar funderar om man ska sikta på en 38 el. 41 mm ?
Jag har själv ca. 17,5-18 cm.
Känns bra med 41, har 18cm. 38 känns lite liten. Haft föregångaren i 41,5 som kändes liiite stor. Sedan föredrar jag 8900-verket med att kunna snurra timvisaren. Du får prova.

Tillbaka
Topp