• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Gör sig verkligen i solsken! Även idag! Och även annars!
20180531_074217.jpg

Vad tycker ni? Ändrar Omega för mycket på AT från år till år och finns det för många varianter idag (mer än någonsin)? Måste ju säga att den första versionen är väldigt fin, skulle dom ha behållt den? (genomgående snodda bilder)
Första version:
5484999993_543318174d_b.jpg

Senaste version:
Omega-Seamaster-Aqua-Terra-blue-6-845x550.jpg

Och i ett otal varianter...
upload_2018-6-1_20-59-37.png

Senast ändrad:
Första generation är trevligast i utseende tycker jag. Dock har de andra versionerna bättre lume och urverk.... men AT 38mm med blå visare går helt bort dör mig, känns inte så tidlöst.

Första generation är trevligast i utseende tycker jag. Dock har de andra versionerna bättre lume och urverk.... men AT 38mm med blå visare går helt bort dör mig, känns inte så tidlöst.

Gillar andra generatiinen mest, true Skyfall.
Men den senaste generationen växer..
Jag gillade inte att dom ändrade till horisontella linjer när jag såg bilder från Basel -17. Jag har t o m uttryckt mitt missnöje i skrift här. Den helblå sekundvisaren skall vi inte tala om, inte bra alls. Svängde så gott som helt att dom var riktigt bra när jag klämde på ett flertal i Berlin i september men inte om den blå sekundvisaren (som jag iofs inte klämde på där och då). Senare var jag inne på Bergströms och klämde på just denna med blå sekundvisare på gummi och kom till insikt att den här är ju riktigt, riktigt bra! Nu sitter precis en sådan på min arm i skrivandes stund. 5+ månader efter det köpet har jag aldrig ångrat eller tänkt att jag skulle ha valt någon annan variant.

E7D74A4E-7D96-4683-A625-3279B8EC69A3.jpeg.jpg

Senast ändrad:
Vad tycker ni? Ändrar Omega för mycket på AT från år till år och finns det för många varianter idag (mer än någonsin)? Måste ju säga att den första versionen är väldigt fin, skulle dom ha behållt den? (genomgående snodda bilder)
Första version:

Senaste version:

Första generationen är riktigt bra, men den nya, wow! Tycker den är snäppet bättre designmässigt. Lite för bra/perfekt kanske så den inte sticker ut!?
Nu fick min gamla (iofs quartzare...) en fin fortsättning, men rackarns fina är dom och saknar den...
20170505_162213.jpg

Oavsett modell, AT rules, och visst måste man ha en på armen...någon med senaste ref. till salu :rolleyes:...

Jag tycker samtliga generationer är snygga, dock tycker jag det finns liite för många variationer på den nuförtiden!
Hade gott och väl räckt med svart,blå och vit tavla samt några gummi/läder att välja till! :)

Omega kunde varit lite mer konservativa och inte ändrat för mycket för snabbt för att istället skapa en tidlös klassiker, som AT har alla chanser att bli!

(Bifogar en bild på min, 2:a generation bara för att det blir roligare med bilder :D)
0C191273-E151-46FB-9F8F-EC59E39E9AE4.jpeg

Jag tycker samtliga generationer är snygga, dock tycker jag det finns liite för många variationer på den nuförtiden!
Hade gott och väl räckt med svart,blå och vit tavla samt några gummi/läder att välja till! :)

Omega kunde varit lite mer konservativa och inte ändrat för mycket för snabbt för att istället skapa en tidlös klassiker, som AT har alla chanser att bli!

(Bifogar en bild på min, 2:a generation bara för att det blir roligare med bilder :D)
0C191273-E151-46FB-9F8F-EC59E39E9AE4.jpeg
Räknas inte din till tredje generationen?

Useendemässigt 3:e, ja. 2:a hade datumram och inte PCL. Egentligen 4:e... För det är 3:e versionen av 8500 med 15K Gauss. Första 8500 hade inte kiselspiral (Si) och blå tavla kom först i 2:a versionen.
Hehe, jag räknar bara med 3 generationer, där utseendet ändrats totalt.
Men ja det finns ju 4 eller 5 generationer om man räknar dessa små ändringar :)

Hehe, jag räknar bara med 3 generationer, där utseendet ändrats totalt.
Men ja det finns ju 4 eller 5 generationer om man räknar dessa små ändringar :)
Ja, du har rätt så sett. Vi får väl kalla din 2.1 och dagens 3.0. Ang urverksversioner ändrades även 2500 under tiden det producerades utan att ref på klockan ändrades.

Första version:

Senaste version:

Det är lite klurigt tycker jag. Alla olika generationer är riktigt snygga, och på det sättet kanske det är bra att designen har ändrats, för annars hade vi inte fått se de senare generationerna, men det känns också som att man inte borde ändra på det vinnande koncept. Alltså borde man kanske inte ändra på den för mycket, men trots det har ändringarna i mitt tycke ändå medfört mest positivt.

Första version:

Senaste version:

Till Omegas försvar, Rolex har 400+ varianter av Datejust listad på hemsidan.

Jag tycker att de håller en lagom takt på förändringarna. Ogillade förra revideringen först men nu tycker jag den är bättre.

Jag tog era oerhört kloka ord på allvar och slog till. Tack för tips och uppmuntran.
Typ:
-Bara att slå till.
-inget att tveka om.
-du kommer inte att ångra dig.
etc.....
Så nu är jag nöjd och sover gott.
Tack KS.
Tänk om alla råd jag får i livet vore så kloka.:cigar::happyhappy:
IMG_20180602_151549348~2.jpg

Jag tog era oerhört kloka ord på allvar och slog till. Tack för tips och uppmuntran.
Typ:
-Bara att slå till.
-inget att tveka om.
etc.....
Tack KS.
Härligt :) Grattis !

Första klockan med polerade CL så jag har inget riktigt att jämföra med, men tycker att det är riktigt svårt att hålla dem i bra skick, dels att de blir flottiga men även repiga. Har dock slutat bry mig om dem, det blev alldeles för jobbigt:)

IMG_3217.jpg

Det låter som en bra lösning, strunt i det helt enkelt haha Så länge man är nöjd :)

Typ:
-Bara att slå till.
-inget att tveka om.
etc.....
Tack KS.
Mycket bra val, grattis! :)

Tillbaka
Topp