• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Kessler

Rolex
2-Faktor
Trist att inte Skyfall tillverkas längre :( Har lite svårt för horisontella linjerna. Men jag kanske har fel? Det kanske funkar kanon med horisontellt?

Edit: Eller vänta nu. Skyfall är färgen? Trodde skyfall enbart var vertikala. Förvirrande.

Är alltså denna jag söker och undrar över:
Screenshot_20190610_031028.jpg
 
Senast ändrad:

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Trist att inte Skyfall tillverkas längre :( Har lite svårt för horisontella linjerna. Men jag kanske har fel? Det kanske funkar kanon med horisontellt?

Edit: Eller vänta nu. Skyfall är färgen? Trodde skyfall enbart var vertikala. Förvirrande.

Är alltså denna jag söker och undrar över:
Screenshot_20190610_031028.jpg
Jag har inte järnkoll på just Aqua Terra, så jag avskriver mig eventuella misstag.
Men Skyfall är såvitt jag vet den äldre referensen med blå, vertikal tavla, datumram och helborstad länk. Alltså en referens som senare uppdaterades till PCL-länk och utan datum ram.

Den referensen som du länkar till är den senaste referensen, med horisontella linjer och METAS-certifierat verk. Om du går tillbaka i tråden kommer du hitta inlägg som jag skrev när den släpptes där jag inte var särskilt imponerad över den senaste referensen. Men nu har jag ändrat åsikt och jag hade helt klart kunnat tänka mig den referensen som du länkade till. :)
 
Trist att inte Skyfall tillverkas längre :( Har lite svårt för horisontella linjerna. Men jag kanske har fel? Det kanske funkar kanon med horisontellt?

Edit: Eller vänta nu. Skyfall är färgen? Trodde skyfall enbart var vertikala. Förvirrande.

Är alltså denna jag söker och undrar över:
Screenshot_20190610_031028.jpg

"Skyfall" är den blå med datumram och borstad länk.

Gällande den senaste generationen AT så var det nästan ramaskri när den kom. Nu skulle jag påstå att alla generationer är väldigt omtyckta men väldigt många har skyfall som favorit. Själv anser jag att "Bumblebee" från 2014-isch är den roligaste AT.
uft59533d7111.jpg
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
"Skyfall" är den blå med datumram och borstad länk.

Gällande den senaste generationen AT så var det nästan ramaskri när den kom. Nu skulle jag påstå att alla generationer är väldigt omtyckta men väldigt många har skyfall som favorit. Själv anser jag att "Bumblebee" från 2014-isch är den roligaste AT.
uft59533d7111.jpg
Jag håller absolut med dig här, 15'000 GAUSS (som den väl också hette?) hade helt klart karaktär och jag är faktiskt också lite såld på den.

För övrigt tycker jag om de pollerade mittlänkarna :bag:
 
Jag håller absolut med dig här, 15'000 GAUSS (som den väl också hette?) hade helt klart karaktär och jag är faktiskt också lite såld på den.

För övrigt tycker jag om de pollerade mittlänkarna :bag:

Jag diggar också de polerade
mittlänkarna :D

Jag ser dock problemet att hålla dem fina...
"Problemet" med 15000 Gauss är ju fock att nu har ju alla samma resistans så som specialmodell är den ju lite småonödig:/
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag har inte järnkoll på just Aqua Terra, så jag avskriver mig eventuella misstag.
Men Skyfall är såvitt jag vet den äldre referensen med blå, vertikal tavla, datumram och helborstad länk. Alltså en referens som senare uppdaterades till PCL-länk och utan datum ram.

Den referensen som du länkar till är den senaste referensen, med horisontella linjer och METAS-certifierat verk. Om du går tillbaka i tråden kommer du hitta inlägg som jag skrev när den släpptes där jag inte var särskilt imponerad över den senaste referensen. Men nu har jag ändrat åsikt och jag hade helt klart kunnat tänka mig den referensen som du länkade till. :)
Stämmer bra och den skall vara i 38,5mm dessutom, ingenting annat (det finns en större 41,5mm också). Det är alltså denna klocka (denna ref) som Daniel Craig bar i filmen Skyfall. Det är inte Omega som kallar den Skyfall, för filmen tog dom fram en Planet Ocean LE men Craig tyckte den var klumpig och bar på eget bevåg också denna Aqua Terra i filmen.
upload_2019-6-10_8-27-26.png
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Tack för svar. Kallas den nyare för något? Trodde först att nya 41an var Spectre men det är tydligen en Sjömästare 300m som kallas så.

Bryr mig inte ett dugg om vad Bond har på sig precis som att jag inte bryr mig om att Speedy (påstås det) har varit på månen. För Omegas skull känns dock Bond som en succé. Men kan vara kul att veta smeknamn.

Spontant då jag aldrig sett live under längre tid så gillar jag Skyfall bättre än nya, av samma anledningar som de flesta andra verkar tycka, främst pga. linjerna och så pga. länken även om jag tycker nya länken är estetiskt snyggare. Tycker bättre om att datumet är kl6.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
...................
Gällande den senaste generationen AT så var det nästan ramaskri när den kom. Nu skulle jag påstå att alla generationer är väldigt omtyckta men väldigt många har skyfall som favorit. Själv anser jag att "Bumblebee" från 2014-isch är den roligaste AT.
uft59533d7111.jpg
Ja, skall inte säga att jag starkt övervägde köpa "bumblebee" för en 3,5 år sedan men tyckte den var kul. Hustrun tyckte dock inte det så det blev en vanlig blå. Men när denna modell är definitivt utgången (finns fortfarande kvar i prislistan) så tror jag den får ett samlarvärde och fina exemplar blir eftertraktade. Notera att den har ett eget urverk, cal 8508 även om det är helt identiskt med 3:e gen 8500 (vad jag förstår).
upload_2019-6-10_9-11-55.png
 
Ja, skall inte säga att jag starkt övervägde köpa "bumblebee" för en 3,5 år sedan men tyckte den var kul. Hustrun tyckte dock inte det så det blev en vanlig blå. Men när denna modell är definitivt utgången (finns fortfarande kvar i prislistan) så tror jag den får ett samlarvärde och fina exemplar blir eftertraktade. Notera att den har ett eget urverk, cal 8508 även om det är helt identiskt med 3:e gen 8500 (vad jag förstår).
upload_2019-6-10_9-11-55.png

Jag tror samma (ang. Urverket), tror just att det ör certifieringen för magnetism som skiljer.

Jag övervägde att klippa en men prisskillnaden till SMP kombinerat med att alla andra AT hade samma magnetiska skydd gjorde den tråkigare för mig:/. Det vore kul om de släppte en "Ingenuer" (stavning?) -Modell av AT :)
 

LI0N

Panerai
Någon som sitter på en 220.10.38.20.01.001 (38 mm) och vill posta några bilder? :)

@chogge du verkar sitta på en? Vad har du för handledsomkrets?
 
Senast ändrad:

Martin2000

Breitling
Snyggare, billigare, bekvämare, funkar på både länk, gummi och läder, bättre verk.
Typ :)
Det måste jag ändå ge Omega, den känns mer robust. Men Oysterlänken är så galet bekväm och trevlig att titta på. Däremot är "claspen" något undermålig (fram till 214270).
Hur är serviceintervallet på Co-Axial-verket?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Det måste jag ändå ge Omega, den känns mer robust. Men Oysterlänken är så galet bekväm och trevlig att titta på. Däremot är "claspen" något undermålig (fram till 214270).
Hur är serviceintervallet på Co-Axial-verket?
Co-axial verken har inte varit i bruk så länge så svårt att sia om de verkliga serviceintervallerna. Omega ger iallafall 4års världsgaranti på dem och skulle säga att det är jämförbart med Rolex som ger 5år.
Jag har ägt 4-5st AT från 2010-2018 och ingen av dem har vad jag vet blivit servad någon gång och alla hållit tiden väl inom spec. Vet inte vad det säger men någonting säger väl de ändå att de är bra verk :)
 

Martin2000

Breitling
Co-axial verken har inte varit i bruk så länge så svårt att sia om de verkliga serviceintervallerna. Omega ger iallafall 4års världsgaranti på dem och skulle säga att det är jämförbart med Rolex som ger 5år.
Jag har ägt 4-5st AT från 2010-2018 och ingen av dem har vad jag vet blivit servad någon gång och alla hållit tiden väl inom spec. Vet inte vad det säger men någonting säger väl de ändå att de är bra verk :)
Tack för infon! Hur är din upplevelse kring hur de bärs i storlek?
 

LI0N

Panerai
Otroligt nöjd! Den får i princip all armledstid. Smidig, lätt, bekväm och jag ledsnar aldrig heller att titta på den...åtminstone inte än i varje fall :hungry:.
Håller f.ö. med i det @hejsam säger ovan.

Låter bra. Funderar på att komplettera mina vita 114300 med en AT, känns som att det kan bli en riktigt bra kombo! Behöver något som kan tävla om handledstiden :D
 
Topp