Det där är riktigt nära perfektion i mitt tyckeOch på gummi kan man bada
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det där är riktigt nära perfektion i mitt tyckeOch på gummi kan man bada
![]()
Jo tack, riktigt lyckad kombo tycker jagDet där är riktigt nära perfektion i mitt tycke
Ligger väl 2 på k&s?Hej!
Jag har precis inlett jakten på en beggad blå eller svart AT med teaktavla. 38mm.
Har ni några tips på var jag bör hålla utkik? Usual suspects som chrono24 fattar jag men kanske finns andra ställen jag inte tänkt på.
Kanske nån i tråden som är intresserad av att sälja?
Hej!
Jag har precis inlett jakten på en beggad blå eller svart AT med teaktavla. 38mm.
Har ni några tips på var jag bör hålla utkik? Usual suspects som chrono24 fattar jag men kanske finns andra ställen jag inte tänkt på.
Kanske nån i tråden som är intresserad av att sälja?
Vad är det för gummi du har?Jo tack, riktigt lyckad kombo tycker jag![]()
Ett omärkt från eBay, ser likadant ut som ett planet ocean gummi men är 19mmVad är det för gummi du har?
Vad kostar gummit separat? Behöver man köpa till spänne?
Det är ett standard Omega viklås 18mm, det måste man ha. Alla delar ihop (gummi, viklås och metalländlänkar) listar väl bortåt 7,5K. Ja, det är dyrt.Vad kostar gummit separat? Behöver man köpa till spänne?
Hm fasen, har ju viklås till Speedyn men det smalnar av till 16 tror jagDet är ett standard Omega viklås 18mm, det måste man ha. Alla delar ihop (gummi, viklås och metalländlänkar) listar väl bortåt 7,5K. Ja, det är dyrt.
Hm fasen, har ju viklås till Speedyn men det smalnar av till 16 tror jag![]()
Man kanske kan använda ett spänne eller ett viklås som inte är från Omega? Jag vet inte för jag har inte forskat i det, jag köpte klockan på länk och samtidigt alla delar som ingår på samma klocka på gummi. Paketpris.Det är ett standard Omega viklås 18mm, det måste man ha. Alla delar ihop (gummi, viklås och metalländlänkar) listar väl bortåt 7,5K. Ja, det är dyrt.
Hej,
Denna klocka verkar ha helborstad länk, är detta original eller har den blivit borstad i efterhand?
Någon som vet om man kan byta till en blå tavla i denna?
https://mobil.blocket.se/annons/alvsborg/omega_seamaster_aqua_terra_38_5mm_co_axial/84123819
Tyvärr borstad i efterhand och inte på ett snyggt sätt.Hej,
Denna klocka verkar ha helborstad länk, är detta original eller har den blivit borstad i efterhand?
Någon som vet om man kan byta till en blå tavla i denna?
https://mobil.blocket.se/annons/alvsborg/omega_seamaster_aqua_terra_38_5mm_co_axial/84123819
Hmm okej, menar du att klockan från början var med polerad mittdel och att man borstat den eller att den blivit polerad/borstad för att bättre på finishen?Tyvärr borstad i efterhand och inte på ett snyggt sätt.
Den hade ursprungligen polerade mittlänkar som har blivit dåligt borstade i efterhand. För övrigt fel låda, rätta mig om jag har fel men tror aldrig att den modellen såldes med den gamla röda boxen, men det där är väl Jälmers ur och han är väl erkänd för att inte vara så nog nogräknad.Hmm okej, menar du att klockan från början var med polerad mittdel och att man borstat den eller att den blivit polerad/borstad för att bättre på finishen?
Jag kan också tycka att det på någon bild ser väldigt grovt ut, tänker främst på denna bild:
![]()
Intressant, det är ju extremt tacksamt att ha detta forum att bolla emot när man tittar på begagnat, hade t.ex ingen aning om boxen.Den hade ursprungligen polerade mittlänkar som har blivit dåligt borstade i efterhand. För övrigt fel låda, rätta mig om jag har fel men tror aldrig att den modellen såldes med den gamla röda boxen, men det där är väl Jälmers ur och han är väl erkänd för att inte vara så nog nogräknad.
Blev lite osäker på länken faktiskt, den ser rimligare ut på andra bilder än den första. Men den där tavlan fanns inte 2011 så vetetusan vad fasen Jälmer gör för något. Något är väldigt fel här, antingen är klockan inte alls från 2011 och att den således har fel box och Cert eller så är klockan verkligen från den tiden men har fel urtavla. Datumramen var i silver 2011.Intressant, det är ju extremt tacksamt att ha detta forum att bolla emot när man tittar på begagnat, hade t.ex ingen aning om boxen.
Hmm detta blir ju mer och mer spännande, jag får väl helt enkelt fråga honom och se vad han säger, det är väl inte något fel i att ifrågasätta det tänker jag?Blev lite osäker på länken faktiskt, den ser rimligare ut på andra bilder än den första. Men den där tavlan fanns inte 2011 så vetetusan vad fasen Jälmer gör för något. Något är väldigt fel här, antingen är klockan inte alls från 2011 och att den således har fel box och Cert eller så är klockan verkligen från den tiden men har fel urtavla. Datumramen var i silver 2011.
Fast problemet är att klockan hade en silverram runt datumfönstret 2011. Dessutom fanns inte master co-axialverket i Aqua Terra 2011, detta lanserades runt 2014 i Aqua Terra. Med andra ord fanns inte den där klockan 2011.Länken är borstad från början, tror det gäller alla AT med datumram. Ser ut som att den är silvrig? Röd box är väl också standard om uret är från '11, trälåda dök upp först 2015 om jag minns rätt.
Så då kan vi alltså utgå från att klockan är korrekt vad gäller tavla,år,box och cert?Fast problemet är att klockan hade en silverram runt datumfönstret 2011. Dessutom fanns inte master co-axialverket i Aqua Terra 2011, detta lanserades runt 2014 i Aqua Terra. Med andra ord fanns inte den där klockan 2011.
EDIT: Såg fel, står ej master coaxial på urtavlan.
Det är alltså jag som svamlar, såg inte datumramen på bilden i tråden, klockan sett korrekt ut![]()
Yes!Så då kan vi alltså utgå från att klockan är korrekt vad gäller tavla,år,box och cert?
Härligt.
Såvitt jag förstår så tillåter inte Omega det, så alternativet är isåfall att försöka sourca en klocka från annat håll. Isåfall är det bättre att du letar reda på en klocka med rätt urtavla istället.Härligt.
Vad tror du om möjligheten att byta tavla på den, brukar det vara genomförbart på Omega precis som på t.ex Rolex?
Tavelbyte har avhandlats i tråden, läs i nederdelen på sid 5 och vidare lite. Glöm det maoHärligt.
Vad tror du om möjligheten att byta tavla på den, brukar det vara genomförbart på Omega precis som på t.ex Rolex?