• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

dempha

Rolex
2-Faktor
Och på gummi kan man bada ;)
7c39e18e-a548-4187-8a97-338aa5841008-jpeg.1122460
Det där är riktigt nära perfektion i mitt tycke
 

AndersEd

Omega
Hej!
Jag har precis inlett jakten på en beggad blå eller svart AT med teaktavla. 38mm.
Har ni några tips på var jag bör hålla utkik? Usual suspects som chrono24 fattar jag men kanske finns andra ställen jag inte tänkt på.
Kanske nån i tråden som är intresserad av att sälja?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hej!
Jag har precis inlett jakten på en beggad blå eller svart AT med teaktavla. 38mm.
Har ni några tips på var jag bör hålla utkik? Usual suspects som chrono24 fattar jag men kanske finns andra ställen jag inte tänkt på.
Kanske nån i tråden som är intresserad av att sälja?
Ligger väl 2 på k&s? :)
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Om du menar just 38mm dvs 8800 så finns det ju minst en på KS.

Annars är nog köpes här bäst. C24 är dyrt med svag krona

Hej!
Jag har precis inlett jakten på en beggad blå eller svart AT med teaktavla. 38mm.
Har ni några tips på var jag bör hålla utkik? Usual suspects som chrono24 fattar jag men kanske finns andra ställen jag inte tänkt på.
Kanske nån i tråden som är intresserad av att sälja?
 

Fredrik77

Omega
Vad ligger bra beg exemplar på just nu? 8900/8500, 41,5mm, vit el svart. Sett en del runt 37-38tkr på c24 men osäker på om de faktiskt går för de priserna (vissa andra klockor som jag har bättre koll på är rätt optimistiskt prissatta på just c24). Ber om ursäkt om fel tråd att fråga i.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Det är ett standard Omega viklås 18mm, det måste man ha. Alla delar ihop (gummi, viklås och metalländlänkar) listar väl bortåt 7,5K. Ja, det är dyrt.
Man kanske kan använda ett spänne eller ett viklås som inte är från Omega? Jag vet inte för jag har inte forskat i det, jag köpte klockan på länk och samtidigt alla delar som ingår på samma klocka på gummi. Paketpris.
 

Alpftr

Omega
2-Faktor
Tyvärr borstad i efterhand och inte på ett snyggt sätt.
Hmm okej, menar du att klockan från början var med polerad mittdel och att man borstat den eller att den blivit polerad/borstad för att bättre på finishen?
Jag kan också tycka att det på någon bild ser väldigt grovt ut, tänker främst på denna bild:
upload_2019-6-9_12-6-31.png
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hmm okej, menar du att klockan från början var med polerad mittdel och att man borstat den eller att den blivit polerad/borstad för att bättre på finishen?
Jag kan också tycka att det på någon bild ser väldigt grovt ut, tänker främst på denna bild:
upload_2019-6-9_12-6-31.png
Den hade ursprungligen polerade mittlänkar som har blivit dåligt borstade i efterhand. För övrigt fel låda, rätta mig om jag har fel men tror aldrig att den modellen såldes med den gamla röda boxen, men det där är väl Jälmers ur och han är väl erkänd för att inte vara så nog nogräknad.
 

Alpftr

Omega
2-Faktor
Den hade ursprungligen polerade mittlänkar som har blivit dåligt borstade i efterhand. För övrigt fel låda, rätta mig om jag har fel men tror aldrig att den modellen såldes med den gamla röda boxen, men det där är väl Jälmers ur och han är väl erkänd för att inte vara så nog nogräknad.
Intressant, det är ju extremt tacksamt att ha detta forum att bolla emot när man tittar på begagnat, hade t.ex ingen aning om boxen.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Intressant, det är ju extremt tacksamt att ha detta forum att bolla emot när man tittar på begagnat, hade t.ex ingen aning om boxen.
Blev lite osäker på länken faktiskt, den ser rimligare ut på andra bilder än den första. Men den där tavlan fanns inte 2011 så vetetusan vad fasen Jälmer gör för något. Något är väldigt fel här, antingen är klockan inte alls från 2011 och att den således har fel box och Cert eller så är klockan verkligen från den tiden men har fel urtavla. Datumramen var i silver 2011.
 

Alpftr

Omega
2-Faktor
Blev lite osäker på länken faktiskt, den ser rimligare ut på andra bilder än den första. Men den där tavlan fanns inte 2011 så vetetusan vad fasen Jälmer gör för något. Något är väldigt fel här, antingen är klockan inte alls från 2011 och att den således har fel box och Cert eller så är klockan verkligen från den tiden men har fel urtavla. Datumramen var i silver 2011.
Hmm detta blir ju mer och mer spännande, jag får väl helt enkelt fråga honom och se vad han säger, det är väl inte något fel i att ifrågasätta det tänker jag?
Jag har ingen erfarenhet av honom men man blir ju något nervös när du skriver detta, det känns inte särskilt tryggt eller seriöst.
 
Länken är borstad från början, tror det gäller alla AT med datumram. Ser ut som att den är silvrig? Röd box är väl också standard om uret är från '11, trälåda dök upp först 2015 om jag minns rätt.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Länken är borstad från början, tror det gäller alla AT med datumram. Ser ut som att den är silvrig? Röd box är väl också standard om uret är från '11, trälåda dök upp först 2015 om jag minns rätt.
Fast problemet är att klockan hade en silverram runt datumfönstret 2011. Dessutom fanns inte master co-axialverket i Aqua Terra 2011, detta lanserades runt 2014 i Aqua Terra. Med andra ord fanns inte den där klockan 2011.

EDIT: Såg fel, står ej master coaxial på urtavlan.

Det är alltså jag som svamlar, såg inte datumramen på bilden i tråden, klockan sett korrekt ut :oops:
 
Senast ändrad:

Alpftr

Omega
2-Faktor
Fast problemet är att klockan hade en silverram runt datumfönstret 2011. Dessutom fanns inte master co-axialverket i Aqua Terra 2011, detta lanserades runt 2014 i Aqua Terra. Med andra ord fanns inte den där klockan 2011.

EDIT: Såg fel, står ej master coaxial på urtavlan.

Det är alltså jag som svamlar, såg inte datumramen på bilden i tråden, klockan sett korrekt ut :oops:
Så då kan vi alltså utgå från att klockan är korrekt vad gäller tavla,år,box och cert?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Härligt.
Vad tror du om möjligheten att byta tavla på den, brukar det vara genomförbart på Omega precis som på t.ex Rolex?
Såvitt jag förstår så tillåter inte Omega det, så alternativet är isåfall att försöka sourca en klocka från annat håll. Isåfall är det bättre att du letar reda på en klocka med rätt urtavla istället.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Härligt.
Vad tror du om möjligheten att byta tavla på den, brukar det vara genomförbart på Omega precis som på t.ex Rolex?
Tavelbyte har avhandlats i tråden, läs i nederdelen på sid 5 och vidare lite. Glöm det mao
https://klocksnack.se/threads/den-stora-omega-aqua-terra-tråden.73124/page-5
Sen är det väl pre-Skyfall och första versionen av 8500 utan kiselspiral på denna från 2011? Den blå var ju inte släppt då ens.
Priset hos Jälmers känns lite väl saftigt kanske även om han skriver att den är fin?
 
Senast ändrad:
Topp