Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Om man är lite funktionsnörd är det tråkigt att upptäcka att modellen/urverket man valt inte har det Omega kallar timezone-funktion. Kika på videos för tex 8500 verket så ser du att man kan hoppa timvisaren i steg om 1h utan att stanna verket.Tja,
Tänkt mig en Aqua terra som nästa, är det något speciellt man ska tänka på ang denna serie?
Stämmer bra det, 8900 är METAS-certifierad version av 8500. En fördel om man reser mellan tidszoner, en nackdel när man skall stega datum 20+ dagar.Om man är lite funktionsnörd är det tråkigt att upptäcka att modellen/urverket man valt inte har det Omega kallar timezone-funktion. Kika på videos för tex 8500 verket så ser du att man kan hoppa timvisaren i steg om 1h utan att stanna verket.
Tror bestämt att nya 38mm modellernas 8800 (?) verk inte har den komplikationen, medan 41mm 8900 verk har det. Med reservation för verknummer där, skriver från minnet bara![]()
Just det, 8800 lär väl ha ett vanligt datum-hopp antar jag (?), vilket 8500 o 8900 inte har, man måste härja med timvisaren 2 varv för att flytta datumet en position. Kan ju helt klar finnas de som inte uppskattar det jaStämmer bra det, 8900 är METAS-certifierad version av 8500. En fördel om man reser mellan tidszoner, en nackdel när man skall stega datum 20+ dagar.
Edit: 8900 har också ett plus i längre gångreserv, 60tim mot 55tim för 8800. Rent tekniskt har den dubbla fjäderhus som bidrar till det.
Standard quickset datum på 8800 ja, ett läge ut och snurra moturs så stegar det. Samma läge som att snurra timvisaren på 8900.Just det, 8800 lär väl ha ett vanligt datum-hopp antar jag (?), vilket 8500 o 8900 inte har, man måste härja med timvisaren 2 varv för att flytta datumet en position. Kan ju helt klar finnas de som inte uppskattar det ja![]()
Hade några svettiga observations-midnätter av 8500 verket i min förra AT, efter att jag jetlaggad hade stegat fram timmen när verket var under datumväxling, kommit på blundern, stegat tillbaka, och sen stannet verket och rullat det över datumväxlingen istället. Det höllStandard quickset datum på 8800 ja, ett läge ut och snurra moturs så stegar det. Samma läge som att snurra timvisaren på 8900.
Man kan backa datum då man kan snurra timvisaren åt bägge hållen men jag vågar inte göra det, stegat hela vägen runt om det ex står på 6 och skall till 3.
Äger bägge verken, 8900 i AT och 8800 i SMP. Är ju bara min känsla men 8900 *känns* ändå lite mer hightech och hade hellre sett det även i nya SMP, det borde ha fått plats.
Du har med allra största sannolikhet alldeles rätt i din iakttagelse. Den är polerad.Inbillar jag mig att denna är polerad? Om den är det är det onekligen väldigt lätt men jag tycker mig att kanten mellan de polerade ytorna på bandhornen och sidorna är något mjukare än vanligt, men det är verkligen diskret isåfall.
Polerad ja. Dom har även gått över länken. Förstår den initiala besvikelsen men den går kanske över?Inbillar jag mig att denna är polerad? Om den är det är det onekligen väldigt lätt men jag tycker mig att kanten mellan de polerade ytorna på bandhornen och sidorna är något mjukare än vanligt, men det är verkligen diskret isåfall.
De tar tillbaka den utan kostnad, misstänkt glad över att jag vill skicka tillbaka så tror de kommer lägga ut den igen till högre pris. Har inte bestämt mig än, känns så jävla jobbigt att skicka tillbaka också.Polerad ja. Dom har även gått över länken. Förstår den initiala besvikelsen men den går kanske över?
Tror du kommer ångra dig. Jättefin klocka men är du inte 100% nöjd kommer du störa dig och till sist kanske byta.De tar tillbaka den utan kostnad, misstänkt glad över att jag vill skicka tillbaka så tror de kommer lägga ut den igen till högre pris. Har inte bestämt mig än, känns så jävla jobbigt att skicka tillbaka också.
Ja den ser lite väl mjuk ut tyvärr, dock är det ju en klocka som är svår att få tag på igen.De tar tillbaka den utan kostnad, misstänkt glad över att jag vill skicka tillbaka så tror de kommer lägga ut den igen till högre pris. Har inte bestämt mig än, känns så jävla jobbigt att skicka tillbaka också.
Då är min på väg, svart 8900, 41mm![]()
Får posta denna bilden här också! Haft min AT i ett par dagar nu, grym GADA klocka. Extremt nöjd
![]()
Riktigt snygg
Tack!Riktigt snygghojta till om du blir sugen på att sälja
Skriv till mig ocksåNågon som vill sälja en 38.5 med datumram får gärna hojta till![]()
Är det 8500 verket i denna?
Det är 8500-verket både i denna och generationen efter som ej har datumram samt pcl.Är det 8500 verket i denna?
Annars vad får man betala för en fin sån här, eller ännu hellre en utan ram runt datumfönstret? (Fullset och 38.5mm )
Mvh Roffe