• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Stefan S

Patek
2-Faktor
AT i Piemonte
57AA168E-4AEC-454A-BABC-79BD4EB75609.jpeg
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Mycket fin!
Mellan vilka år fanns AT med ram runt datumfönstret? Och har nån koll på ref på den blå i sådana fall?
Datumram fanns med från början i AT med 8500 vilket väl var 2009 men den blåa kom senare, 2012 tror jag. I samma veva som den blå kom blev 8500-verket uppdaterat med kiselspiral. Ersättaren utan datumram släpptes iaf 2015.
 

PabbaSparxx

Breitling
Tjenare gänget. Jag har kontakt med en kille som säljer en AT full set. Hur kan jag kontrollera att cert och klocka hör ihop? Jag är nybörjare på detta :)
Är det det lilla röda numret bakom glaset på baksidan jag skall kolla, så det stämmer överens med certifikatet och kvittot?
Tack för expertisen :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tjenare gänget. Jag har kontakt med en kille som säljer en AT full set. Hur kan jag kontrollera att cert och klocka hör ihop? Jag är nybörjare på detta :)
Är det det lilla röda numret bakom glaset på baksidan jag skall kolla, så det stämmer överens med certifikatet och kvittot?
Tack för expertisen :)
Serienummer, åtta siffror finner du på certet och ingraverat rätt smått på ett av bandhornens baksida.
 
Serienummer, åtta siffror finner du på certet och ingraverat rätt smått på ett av bandhornens baksida.
Tack för info.
Ska iväg och eventuellt köpa en AT på måndag. Är serienummer läsligt med bara ögat eller behöver jag något hjälpmedel för att se den?
Något annat jag kan kolla för att veta att klockan är vad den sägs vara?
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tack för info.
Ska iväg och eventuellt köpa en AT på måndag. Är serienummer läsligt med bara ögat eller behöver jag något hjälpmedel för att se den?
Något annat jag kan kolla för att veta att klockan är vad den sägs vara?
Serienumret inringat i rött. Sen vet jag inget specifikt, bara kolla att allt verkar OK? Om du säger exakt vilken AT det är eller länkar till annons kanske man kan kommentera lite mer.
upload_2019-10-19_17-22-3.png
 
Serienumret inringat i rött. Sen vet jag inget specifikt, bara kolla att allt verkar OK? Om du säger exakt vilken AT det är eller länkar till annons kanske man kan kommentera lite mer.
upload_2019-10-19_17-22-3.png

Det är en 220.10.38.20.03.001 för att vara exakt.

https://www.rydbergsur.se/sv/artikl...-terra-150-m-co-axial-master-chronometer.html

Uttagen hos svensk AD. Annonsen är tyvärr nedtagen och jag tog aldrig någon skärmdump.
Är inga stora pengar ner från att köpa en ny från Monaco, enda fördelen är väl då uttagen hos svensk AD i närheten.
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Det är en 220.10.38.20.03.001 för att vara exakt.

https://www.rydbergsur.se/sv/artikl...-terra-150-m-co-axial-master-chronometer.html

Uttagen hos svensk AD. Annonsen är tyvärr nedtagen och jag tog aldrig någon skärmdump.
Är inga stora pengar ner från att köpa en ny från Monaco, enda fördelen är väl då uttagen hos svensk AD i närheten.
Är väl bara skicket (spåren av användning) kontra pris att bedöma på den. 3 kort skall vara med, International Warranty (stämplat/daterat av AD), Pictograms och Master Chronometer (METAS) + alla länkbitar förstås och i träfärgad box. Svensk AD är ingen egentlig fördel, korrekt stämplad av en AD ger världsgaranti. Uttagen efter 1 Juli 2018 (var det väl?) ger längre garanti, 5 år mot 4 innan. Ett mervärde IMO.
 
Är väl bara skicket (spåren av användning) kontra pris att bedöma på den. 3 kort skall vara med, International Warranty (stämplat/daterat av AD), Pictograms och Master Chronometer (METAS) + alla länkbitar förstås och i träfärgad box. Svensk AD är ingen egentlig fördel, korrekt stämplad av en AD ger världsgaranti. Uttagen efter 1 Juli 2018 (var det väl?) ger längre garanti, 5 år mot 4 innan. Ett mervärde IMO.

Ok, tack! Klockan ska vara två veckor gammal så rimligen är den i absolut nyskick. Tänkte åka och kika på den på måndag och stämmer allt blir jag Omega-ägare.
 
Ok, då vet du vad som passar din handled bäst. Jag tycker personligen att 41 mm är riktigt behaglig att bära och upplevs mindre än andra jag har i 41 mm.
Lycka till med ditt eventuella köp!
Ja, det är nästan hugget som stucket faktiskt. Nu dök det upp en 38 under rätt förutsättningar så det får bli så, får väl se det som ett tecken :)
Skulle jag ångra mig så får jag väl lägga ut den och slanta upp mellanskillnaden till en helt ny.
 
Tack!

Känns väldigt bra. Var en äldre herre som sålde den och han var mycket trevlig. Satt och pratade om allt möjligt i samband med affären.
Nu är den inne på Huke för att förlänga länken, var lite väl tajt.
 
Topp