• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

SCM

Cartier
2-Faktor
Jag funderar på en AT med läderarmband. Visst passar det bättre med svart istället för brunt? Brukar det vara dyrare med stållänk? Tänker på värdet.

Beror på färg på tavlan tycker jag. Blå eller vit/silver tavla passsar bra med ett brunt band men en svart tavla kanske är bättre på ett svart band. Ja, en med länk brukar vara lite dyrare.
 

mr_logd

Omega
Jag funderar på en AT med läderarmband. Visst passar det bättre med svart istället för brunt? Brukar det vara dyrare med stållänk? Tänker på värdet.
Det är ju väldigt upp till en själv alltså, det armbandet som min för tillfället sitter på är mörkblått, riktigt mörk blå som nästan är svart. Och det funkar väldigt bra tycker jag till min svarta tavla.
Värdet på hela pjäsen blir definitivt bättre om man har orginalstållänken, speciellt när den blir lite till åren. Så jag rekommenderar att köpa den på det, sen sätta dit det armband man önskar
 
Senast ändrad:

Micral

Omega
Beror på färg på tavlan tycker jag. Blå eller vit/silver tavla passsar bra med ett brunt band men en svart tavla kanske är bättre på ett svart band. Ja, en med länk brukar vara lite dyrare.
Behöver lite råd här. Jag är nära att slå till på en AT 2500 från 2005 för ca 24 via en tysk AD på Chrono24. Den är från 2005 och saknar originalbox. Den har ett tygarmband men läderarmband (brunt eller svart) ingår. Blå tavla. Jag har förhandlat att frakten ska ingå i priset och att han ska lämna in den på service hos Omega. Jag betalar först en deposition och sen hela beloppet när klockan blivit servad och jag fått dokumentation. Låter det rimligt? Känns lite läskigt att handla på nätet.
 

jodan75

Omega
2-Faktor
Behöver lite råd här. Jag är nära att slå till på en AT 2500 från 2005 för ca 24 via en tysk AD på Chrono24. Den är från 2005 och saknar originalbox. Den har ett tygarmband men läderarmband (brunt eller svart) ingår. Blå tavla. Jag har förhandlat att frakten ska ingå i priset och att han ska lämna in den på service hos Omega. Jag betalar först en deposition och sen hela beloppet när klockan blivit servad och jag fått dokumentation. Låter det rimligt? Känns lite läskigt att handla på nätet.
Hej, jag tycker du bör ta en rejäl funderare. 24000:- för en 14 år gammal klocka utan varken box eller stållänk. Du bör kunna hitta en nyare för ca 30000:- i Sverige där box, stållänk, certifikat och inköpskvitto ingår. Kan vara värt att spara lite till så du slipper göra ett köp du ångrar. Oavsett vilket du gör så får du en fantastiskt fin klocka som du kan bära o många många år. Lycka till!
 

SCM

Cartier
2-Faktor
Håller med ovanstående. Personligen hade jag sparat några månader till och köpt en av de senare generationerna av AT, på länk, och kompletterat med läder efteråt.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Behöver lite råd här. Jag är nära att slå till på en AT 2500 från 2005 för ca 24 via en tysk AD på Chrono24. Den är från 2005 och saknar originalbox. Den har ett tygarmband men läderarmband (brunt eller svart) ingår. Blå tavla. Jag har förhandlat att frakten ska ingå i priset och att han ska lämna in den på service hos Omega. Jag betalar först en deposition och sen hela beloppet när klockan blivit servad och jag fått dokumentation. Låter det rimligt? Känns lite läskigt att handla på nätet.
Är cert med då? Hade du bara fått med en länk så... kanske... men tycker du skall hoppa denna.
 

Micral

Omega
Hej, jag tycker du bör ta en rejäl funderare. 24000:- för en 14 år gammal klocka utan varken box eller stållänk. Du bör kunna hitta en nyare för ca 30000:- i Sverige där box, stållänk, certifikat och inköpskvitto ingår. Kan vara värt att spara lite till så du slipper göra ett köp du ångrar. Oavsett vilket du gör så får du en fantastiskt fin klocka som du kan bära o många många år. Lycka till!
Ok, tack för rådet. Men undrar om jag kan ngt under 25 tkr (har inte tänkt att lägga mer på en klocka, handlar inte om likvider här och nu för det har jag) nyservat och med originallåda?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Inte nu men nyss, korspost från Dagens Klocka. Tråden behöver lite bilder.
E3056970-D63E-455B-9EB2-82B8FBDD968F.jpeg
 

jodan75

Omega
2-Faktor
Ok, tack för rådet. Men undrar om jag kan ngt under 25 tkr (har inte tänkt att lägga mer på en klocka, handlar inte om likvider här och nu för det har jag) nyservat och med originallåda?
Ok jag förstår om du vill sätta en gräns. Hittade annars en fin från en säljare i Sverige. Från 2014 med alla handlingar. Lite dyrare än vad du tänkt dig men det är möjligt att priset är förhandlingsbart.

https://www.chrono24.se/omega/seamaster-aqua-terra-co-axial--id12605312.htm
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ok, tack för rådet. Men undrar om jag kan ngt under 25 tkr (har inte tänkt att lägga mer på en klocka, handlar inte om likvider här och nu för det har jag) nyservat och med originallåda?
Hade köpt den senare generationen alla dagar före 2500-versionen, natt och dag mellan dessa generationer.
Du bör kunna få en på länk utan tillbehör för runt 25k, har själv sålt en del för dessa priser.
 

Micral

Omega
Ok jag förstår om du vill sätta en gräns. Hittade annars en fin från en säljare i Sverige. Från 2014 med alla handlingar. Lite dyrare än vad du tänkt dig men det är möjligt att priset är förhandlingsbart.

https://www.chrono24.se/omega/seamaster-aqua-terra-co-axial--id12605312.htm
Stort tack för för tipset men jag hittar massor av de i 30 tkr-klassen. Har igentligen satt en gräns på 20 men nu utökat till 25 vilket absolut är det högsta min fru kan tänka sig. Ska bli min 40 års present. Generellt är jag lite rädd att köpa från privata pers utan garanti mm. Men jag kollar annonsen :)
 

Micral

Omega
Tackar er alla för råd o tips :) Då tror jag avvaktar med köpet fr Tyskland. Önskar gärna fler tips om ni råkar se några annonser i min budget :) Jag stressar inte med köpet. Är det generell bättre att köpa fr en privatperson i Sverige än en AD utomlands?
 

Micral

Omega
Hade köpt den senare generationen alla dagar före 2500-versionen, natt och dag mellan dessa generationer.
Du bör kunna få en på länk utan tillbehör för runt 25k, har själv sålt en del för dessa priser.
Menar du att 2500 generellt är dåliga eller är det mer en smaksak? Jag har googlat en del men får bara positiva omdömen.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Menar du att 2500 generellt är dåliga eller är det mer en smaksak? Jag har googlat en del men får bara positiva omdömen.
Sjukt stor skillnad i upplevd kvalite på 8500> modellen jämfört med 2500 modellen, både verket som har avsevärt mycket bättre specs.
Men framförallt länk, boett och tavla är ljusår bättre och mer genomarbetad.
 
Får man fråga, vad är det för fel med 2892? Går de sämre?
Inget fel alls på 2892, men 2500 är i princip ett sådant med coaxial inklämt i ett hörn. 8500 är å sin sida konstruerat kring George Daniels uppfinning. Utöver detta bättre finish, dubbla huvudfjädrar för jämnare kraft under gångreserven, balansbrygga, balansfjäder i kisel, quick-set av timvisare. Säkert något mer jag glömt.

Är man obrydd om det tekniska så spelar det ju mindre roll, men givet den ganska modesta prisskillnaden känns 8500 värt det. Boett, tavla och länk känns också mer påkostade i de senare versionerna.
 

Micral

Omega
Inget fel alls på 2892, men 2500 är i princip ett sådant med coaxial inklämt i ett hörn. 8500 är å sin sida konstruerat kring George Daniels uppfinning. Utöver detta bättre finish, dubbla huvudfjädrar för jämnare kraft under gångreserven, balansbrygga, balansfjäder i kisel, quick-set av timvisare. Säkert något mer jag glömt.

Är man obrydd om det tekniska så spelar det ju mindre roll, men givet den ganska modesta prisskillnaden känns 8500 värt det. Boett, tavla och länk känns också mer påkostade i de senare versionerna.
Ok då förstår jag. Intressant. Hade gärna haft en 8500 men det får förbli min dröm. Inget jag får för 25 vilket ändå känns svidande för mig och frugan.. Men o andra sidan är ju 2500 mycket fin den med. Att bara bära en Omega känns som en pojkdröm :)
 

Micral

Omega
Inget fel alls på 2892, men 2500 är i princip ett sådant med coaxial inklämt i ett hörn. 8500 är å sin sida konstruerat kring George Daniels uppfinning. Utöver detta bättre finish, dubbla huvudfjädrar för jämnare kraft under gångreserven, balansbrygga, balansfjäder i kisel, quick-set av timvisare. Säkert något mer jag glömt.

Är man obrydd om det tekniska så spelar det ju mindre roll, men givet den ganska modesta prisskillnaden känns 8500 värt det. Boett, tavla och länk känns också mer påkostade i de senare versionerna.
Vet du Ngt om de tidigare verken i AT innan co-axial kom i bilden. Intressant med lite historia :)
 
Får man fråga, vad är det för fel med 2892? Går de sämre?
Vet du Ngt om de tidigare verken i AT innan co-axial kom i bilden. Intressant med lite historia :)

AT har alltid varit co-axial. De övriga 2892-baserade Omegorna har kallats 1120.

För att illustrera "skillnaden mellan skillnaden" på verken kan du kolla på nedanstående bild.
Omega-Seamaster-Watch-Movements-compared-12.jpg

Skillnaden 8500 till 2500 är rätt markant, även om bägge har co-axial gång.

https://www.ablogtowatch.com/watchm...-timepieces-caliber-1120-2500-8500-movements/

Det här är bra läsning om dem. Annars skulle jag kolla igenom inlägg skrivna av @Undersköterskan , forumets lokala 8500-guru.
 

Micral

Omega
AT har alltid varit co-axial. De övriga 2892-baserade Omegorna har kallats 1120.

För att illustrera "skillnaden mellan skillnaden" på verken kan du kolla på nedanstående bild.
Omega-Seamaster-Watch-Movements-compared-12.jpg

Skillnaden 8500 till 2500 är rätt markant, även om bägge har co-axial gång.

https://www.ablogtowatch.com/watchm...-timepieces-caliber-1120-2500-8500-movements/

Det här är bra läsning om dem. Annars skulle jag kolla igenom inlägg skrivna av @Undersköterskan , forumets lokala 8500-guru.
Stort tack :) Jätteintressant att se skillnaden på bild även om jag inte förstår så mkt av det :) Råkar du kanske veta bra ställen man kan få tag på beg 2500? Förutom Här och Chrono förstås.
 
Stort tack :) Jätteintressant att se skillnaden på bild även om jag inte förstår så mkt av det :) Råkar du kanske veta bra ställen man kan få tag på beg 2500? Förutom Här och Chrono förstås.

Amerikanska forum men jag skulle undvika det, dollarn är skyhög mot kronan sen tillkommer tull etc.

Har du testat en köpesannons? Skriv vad du är villig att betala och för vad, se om någon nappar.
 
Topp