• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Flaco

Cartier
Välkomnar mig själv till denna tråd med en något äldre AQ!
IMG_20191122_010929.jpg
 

Micral

Omega
Hej AT folket!
Är det sannolikt att 8500 att går något bättre (+/-sek/dag) än en äldre 2500a? Jag har en 2500 och 8500 på g. 2500 är servad och 8500 ngt dyrare oservad men alla papper ingår från en privatperson.
 

Micral

Omega
8500 är sannolikt bättre men om bägge är i gott skick och reglerade, väldigt liten skillnad.
Tack, då kanske det inte är lönt att lägga på så mkt mer om urverken håller nästan samma kvalitet. Det kostar dessutom ngt mer att serva en 8500. Men jag tyckte att jag läste nånstans att skillnaden var stor, med bl a längre service intervall, kanske missförstod :)
 

JPSwe

Omega
2-Faktor
Hej AT folket!
Är det sannolikt att 8500 att går något bättre (+/-sek/dag) än en äldre 2500a? Jag har en 2500 och 8500 på g. 2500 är servad och 8500 ngt dyrare oservad men alla papper ingår från en privatperson.
Kolla in detta från våran "Omega Ambassadör" @Undersköterskan https://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-aqua-terra-8500.2776/#post-43506
Den kanske ger dig lite mer kött på benen ang. skillnaden på de olika verken från Omega.
Min röst är: 8500 för att få minsta avvikelse baserad på sannolikhet, men jag tycker du ska välja det som känns bäst för dig.
 
Tack, då kanske det inte är lönt att lägga på så mkt mer om urverken håller nästan samma kvalitet. Det kostar dessutom ngt mer att serva en 8500. Men jag tyckte att jag läste nånstans att skillnaden var stor, med bl a längre service intervall, kanske missförstod :)

Skillnaden mellan urverken är enorm, 8500 är i mångt och mycket samma urverk som nuvarande 8900 Master Chronometer, den skillnaden har jag och fler redan illustrerat. Skillnaden i tidshållning är inte enirm förutsatt att bägge verk är i bra skick, min 2500 håller ex. +1 per dag.
 

Micral

Omega
Kära kollegor,
Jag har ett litet dilemma ;) Jag har äntligen hittat två st 8500 or jag överväger att köpa. Båda säljs av privata personer;

Den ene en italienare via Chrono; 8500 fr 2010 cert, box länk och kvitto på service hos en cert urmakare i Milano 2019, en ägare. (28 tkr)

Den andre från Sverige (vi kan mötas); 8500 fr 2014 inköpt sv ägaren på Tradera för några mån sedan. Oservad men med alla dokument, box, cert, länk. (26 tkr)

Spontant skulle jag föredra att se klockan i verkligheten men tanken på att klockan är tidigare inköpt på Tradera utan ngn historik skrämmer mig lite. Någon som kan ge mig ngt råd gällande detta?
Tänker att det vore klokt att mötas hos ngn urmakare o göra en snabb koll på klockan om den är äkta osv. Men finns det urmakare som kan åta sig detta och i så fall till vilket pris?
 

blyton

Cartier
2-Faktor
Kära kollegor,
Jag har ett litet dilemma ;) Jag har äntligen hittat två st 8500 or jag överväger att köpa. Båda säljs av privata personer;

Den ene en italienare via Chrono; 8500 fr 2010 cert, box länk och kvitto på service hos en cert urmakare i Milano 2019, en ägare. (28 tkr)

Den andre från Sverige (vi kan mötas); 8500 fr 2014 inköpt sv ägaren på Tradera för några mån sedan. Oservad men med alla dokument, box, cert, länk. (26 tkr)

Spontant skulle jag föredra att se klockan i verkligheten men tanken på att klockan är tidigare inköpt på Tradera utan ngn historik skrämmer mig lite. Någon som kan ge mig ngt råd gällande detta?
Tänker att det vore klokt att mötas hos ngn urmakare o göra en snabb koll på klockan om den är äkta osv. Men finns det urmakare som kan åta sig detta och i så fall till vilket pris?
Skräms du av en service på en begagnad klocka skulle jag rekommendera att köpa en ny alt lägga pengarna på en klocka du har råd att serva. Räkna alltid med en service på en begagnad klocka så blir du aldrig besviken:)
 

Micral

Omega
Skräms du av en service på en begagnad klocka skulle jag rekommendera att köpa en ny alt lägga pengarna på en klocka du har råd att serva. Räkna alltid med en service på en begagnad klocka så blir du aldrig besviken:)
Inga problem för mig att serva en klocka :) men det är snarare den okända historiken som skrämmer mig, varför jag skulle vilja kolla upp klockan innan jag köper den. Men min fråga är om ngn urmakare kan åta sig detta??. Men om det inte går är klockan från Italien ett allternativ som endast haft en ägare.
 

jodan75

Omega
2-Faktor
Kära kollegor,
Jag har ett litet dilemma ;) Jag har äntligen hittat två st 8500 or jag överväger att köpa. Båda säljs av privata personer;

Den ene en italienare via Chrono; 8500 fr 2010 cert, box länk och kvitto på service hos en cert urmakare i Milano 2019, en ägare. (28 tkr)

Den andre från Sverige (vi kan mötas); 8500 fr 2014 inköpt sv ägaren på Tradera för några mån sedan. Oservad men med alla dokument, box, cert, länk. (26 tkr)

Spontant skulle jag föredra att se klockan i verkligheten men tanken på att klockan är tidigare inköpt på Tradera utan ngn historik skrämmer mig lite. Någon som kan ge mig ngt råd gällande detta?
Tänker att det vore klokt att mötas hos ngn urmakare o göra en snabb koll på klockan om den är äkta osv. Men finns det urmakare som kan åta sig detta och i så fall till vilket pris?
Det finns en AT från 2017 på Blocket för 25' som kanske kan vara intressant för dig? (Göteborg)
 

jodan75

Omega
2-Faktor
För bra för att vara sant, ngt ör skumt med den där klockan! Om du förstorar upp ser du ett kraftigt slagmärke strax vid kronan...Men tack iallafall.
Det ser märkligt ut det håller jag med om. Har du skickat meddelande till säljaren och frågat? Det står "vardagligt slitage" och kan vara smuts på bilden. Kolla bilden snett underifrån, där syns nämligen inget.
 

kbw

Omega
2-Faktor
Någon här som har haft Aqua Terran i (rött) guld? Cal 8500. Vet någon om det finns flera varianter av samma (endast datum)? Har lite svårt för att förstå Omegas modellnummer.
 

Engi

Omega
[QUOTE = "NickL, post: 3104398, membro: 8985"] Corrisponde oggi al blu e al blu. :)

[ATTACH = full] 1291027 [/ attach] [/ QUOTE]

Perfect jacket-AT match, compliments !
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Har länge suktat efter en Omega AT 38mm med svart tavla. Den nya modellen. Fått pris hos Little Switzerland på St:Martin på 3800 usd. Ny såklart.
Finns någon risk att köpa därifrån? Kommer man ifrån momsen, eller hur funkar det om man köper på plats, och bär den på vägen hem?.
Ligger det inte en svart på köp o sälj. Med både gummi o länk tror jag...
 
Topp