• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Andreas8701

Breitling
Funderar starkt på att skaffa mig en Aqua Terra. Har dock en fundering som jag inte besitter svar på. Vad tål de egentligen, hur använder folk här på forumet sin Aqua Terra. Jag köper inte en klocka för att inte använda den. Jag vill ha den till mer eller mindre allt, självklart inte vad som helst, brukar ta av klockorna om jag springer hinderbana såklart =)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Funderar starkt på att skaffa mig en Aqua Terra. Har dock en fundering som jag inte besitter svar på. Vad tål de egentligen, hur använder folk här på forumet sin Aqua Terra. Jag köper inte en klocka för att inte använda den. Jag vill ha den till mer eller mindre allt, självklart inte vad som helst, brukar ta av klockorna om jag springer hinderbana såklart =)
Inga problem. Bara att slå till när du bestämt dig för vilken referens och färg.
 

Andreas8701

Breitling
Det trodde jag inte heller =)
Är under uppfattningen att det är en tålig klocka för vardagsbruk. Men känns som det kommer till flera skolor när det kommer till klockor. Vissa säger att det förbjudet att åka bergochdalbana och andra cyklar inte ens med klockan på armen. Hade varit kul att höra folks syns på AT
 
Funderar starkt på att skaffa mig en Aqua Terra. Har dock en fundering som jag inte besitter svar på. Vad tål de egentligen, hur använder folk här på forumet sin Aqua Terra. Jag köper inte en klocka för att inte använda den. Jag vill ha den till mer eller mindre allt, självklart inte vad som helst, brukar ta av klockorna om jag springer hinderbana såklart =)
Jag har på min AT vad jag än gör. Den åker på på morgonen och sedan får den hänga med på det jag gör under dagen. Lever väl inget extremt liv men jag badar, åker skidor, spelar racketsporter m.m. med min på handleden. Enda anledningen till att jag inte skulle ha den på mig är om jag heller vill bära någon annan klocka just den dagen. Har aldrig avstått från att ha den på mig p.g.a. att den inte skulle tåla det.
 

Andreas8701

Breitling
Jag har på min AT vad jag än gör. Den åker på på morgonen och sedan får den hänga med på det jag gör under dagen. Lever väl inget extremt liv men jag badar, åker skidor, spelar racketsporter m.m. med min på handleden. Enda anledningen till att jag inte skulle ha den på mig är om jag heller vill bära någon annan klocka just den dagen. Har aldrig avstått från att ha den på mig p.g.a. att den inte skulle tåla det.
Precis vad jag ville höra =)
Jag brukar använda grejerna till det mesta, dock hade jag nog tagit av den om jag skulle spelat tennis eller liknande. Tack för svaren.
 

Zelot

Omega
Precis vad jag ville höra =)
Jag brukar använda grejerna till det mesta, dock hade jag nog tagit av den om jag skulle spelat tennis eller liknande. Tack för svaren.
På Omegas hemsida belyser de att, i vart fall AT 38 mm med 8800 ur, att de ska vara mycket tåliga för stötar. Har för mig att de även skrev att det gick bra att t.o.m. Golfa med klockan, vilket annars är mycket riskabelt för andra märken.

En AD berättade för mig en gång, då diskuterade vi Rolex OP, att de var så känsliga att man egentligen inte ens borde klappa händerna med klockan på...men då är o andra sidan urverket i OPn från 80-talet vad jag hört.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
På Omegas hemsida belyser de att, i vart fall AT 38 mm med 8800 ur, att de ska vara mycket tåliga för stötar. Har för mig att de även skrev att det gick bra att t.o.m. Golfa med klockan, vilket annars är mycket riskabelt för andra märken.

En AD berättade för mig en gång, då diskuterade vi Rolex OP, att de var så känsliga att man egentligen inte ens borde klappa händerna med klockan på...men då är o andra sidan urverket i OPn från 80-talet vad jag hört.
Rätt skall vara rätt, Rolex 3132-verk som finns i OP 39mm må bygga på en äldre konstruktion men är ett enormt bra och lika modernt urverk vad gäller stötkänslighet, jag har samma verk i min Explorer 39mm. Omegas 8800 har en på pappret betydligt högre motståndskraft mot magnetism men betydelsen av det i verkliga livet är lite överdrivet tycker jag. Min uppfattning är att både Rolex och Omega AT är så tåliga som mekaniska klockor öht blir.
 

Tidur

Omega
Aqua Terran är snyggast i skyltfönstren och är man inte försiktig så kan man lätt få märken och repor på bandhornen som är liksom vridna så att man får en vass kant uppåt, snyggt men känsligt och ringen runt glaset är också lätt att repa upp. För att inte tala om polerade mitt länkarna. Jag insåg tidigt i ägandet av AT att den får bli fin klocka så att jag inte skulle sabba upp den. Klocka av submariner typ, vridning med keramisk insert och raka bandhorn är mera tåliga.
 

Zelot

Omega
Rätt skall vara rätt, Rolex 3132-verk som finns i OP 39mm må bygga på en äldre konstruktion men är ett enormt bra och lika modernt urverk vad gäller stötkänslighet, jag har samma verk i min Explorer 39mm. Omegas 8800 har en på pappret betydligt högre motståndskraft mot magnetism men betydelsen av det i verkliga livet är lite överdrivet tycker jag. Min uppfattning är att både Rolex och Omega AT är så tåliga som mekaniska klockor öht blir.
Jag menar inte att "smutskasta" Rolex OP, vilket egentligen är en klocka som jag är mycket fascinerad av, jag avsåg inte heller "magnitismen" utan jag syftar på texten nedan som är hämtad från Omegas hemsida avs AT 8800:
"SHOCK-RESISTANCE
A selection of test watches face shock-resistance examinations that are equivalent to 5,000 g (1 g is equal to the force of gravity at the Earth's surface) to ensure our complex mechanical mechanisms are also extraordinarily robust. Not just for everyday use but for active sports such as golf and sailing."
 

Misery9

Breitling
Vad kör ni för armband till era AT 8500? Kört helt och hållet stållänken tills nu, ca 8 månader. Beställde hem ett blått krokodil läderband, får se hur det blir.
Väldigt avis på de gummiband som finns till AT 8800
 

mr_logd

Omega
Vad kör ni för armband till era AT 8500? Kört helt och hållet stållänken tills nu, ca 8 månader. Beställde hem ett blått krokodil läderband, får se hur det blir.
Väldigt avis på de gummiband som finns till AT 8800

37737BC3-D603-45A0-A270-0E7D01C81610.jpeg

Jag byter ofta armband, nu sitter den på ett mörkblått läderband. Men det blir länken, Nato och silikon/gummi också. Det är det roliga med AT:n, att den passar på så många olika armband. Jag tycker personligen inte att en renodlad dykare passar så bra på skinn, men den här alltså, helt perfekt.
Det är bara att låta fantasin flöda, satte den på ett svart silikon här om dagen https://www.bartonwatchbands.com/co...lack-top-pumpkin-orange-bottom-elite-silicone
men det blev lite för dystert så här års när det mest är gråväder. Ja, jag är en armbandsnörd
 

Misery9

Breitling
37737BC3-D603-45A0-A270-0E7D01C81610.jpeg

Jag byter ofta armband, nu sitter den på ett mörkblått läderband. Men det blir länken, Nato och silikon/gummi också. Det är det roliga med AT:n, att den passar på så många olika armband. Jag tycker personligen inte att en renodlad dykare passar så bra på skinn, men den här alltså, helt perfekt.
Det är bara att låta fantasin flöda, satte den på ett svart silikon här om dagen https://www.bartonwatchbands.com/co...lack-top-pumpkin-orange-bottom-elite-silicone
men det blev lite för dystert så här års när det mest är gråväder. Ja, jag är en armbandsnörd
Snyggt! Fick bli ett sånt gummi för min del nu också, testa till sommaren
 

jodan75

Omega
2-Faktor
Tack så mkt för tipset! Blir lite misstänksam då personen som säljer är i Tyskland via Chrono24 vill ha förskottsbetalning innan klockan skickas ut..Annars är klockan mkt fin (på bilderna iallafall) och priset 18 600 inkl frakt. En AT 2500.80.00 från 2008 med cert, box o länk. Men vågar man??
Har du köpt en AT ännu? Om inte så finns en på Tradera som ser ok ut till bra pris (annonsen går ut om några timmar).

https://www.tradera.com/item/190118/376000299/omega-seamaster-aqua-terra-2503-50-00
 

Zelot

Omega
Hallå forumet! Jag har en fråga som jag behöver hjälp med. Har en AT som är några månader gammal men jag är lite fundersam över en sak. När jag har "skruvat" upp den ordentligt går den för fort (jämför mot frokenur. com).
Jag tror att jag hört något om att de kan göra så när de är lite "nyare" och inte inkörda riktigt. Stämmer det? Hur mkt kan de diffa?
 

Micral

Omega

Andreas8701

Breitling
Har letat här på forumet utan att något om hur det ligger till med de faktiska priserna på en ny AT hos en AD: Är det listpriset som gäller rakt av eller finns det någon chans att man kan få dem några kronor billigare om man kommer in som en förstagångsköpare i butiken? Vill inte stå och göra någon enorm förhandling i butiken, men är det kutym att man kan få ned dem i pris är det bara tacksamt. Vad är folks erfarenheter?
 

FreddeM

Panerai
2-Faktor
Har letat här på forumet utan att något om hur det ligger till med de faktiska priserna på en ny AT hos en AD: Är det listpriset som gäller rakt av eller finns det någon chans att man kan få dem några kronor billigare om man kommer in som en förstagångsköpare i butiken? Vill inte stå och göra någon enorm förhandling i butiken, men är det kutym att man kan få ned dem i pris är det bara tacksamt. Vad är folks erfarenheter?
Min egen erfarenhet av Omega är att priset går att få ner. Enklast är att fråga och se vad dom kan göra med priset. :)
 

Micral

Omega
Har letat här på forumet utan att något om hur det ligger till med de faktiska priserna på en ny AT hos en AD: Är det listpriset som gäller rakt av eller finns det någon chans att man kan få dem några kronor billigare om man kommer in som en förstagångsköpare i butiken? Vill inte stå och göra någon enorm förhandling i butiken, men är det kutym att man kan få ned dem i pris är det bara tacksamt. Vad är folks erfarenheter?
På Franks i Sthlm föreslog handlaren själv att ‘diskutera’ priset på en AT 8900 som jag tittade på. Så visst finns det förhandlingsutrymme även hos en vanlig återförsäljare.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Blåtavlade AT är ju populära... kom på att vad som inte har uppmärksammats är att det kommit en ny utgåva i 41mm, en blåtavlad som verkar identisk med 38mm. Innan fanns det bara versionen i blått med texten "Seamaster" i ljusblått och ljusblå tip på sekundvisaren, den finns också kvar.
upload_2019-12-14_1-6-59.png
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Blåtavlade AT är ju populära... kom på att vad som inte har uppmärksammats är att det kommit en ny utgåva i 41mm, en blåtavlad som verkar identisk med 38mm. Innan fanns det bara versionen i blått med texten "Seamaster" i ljusblått och ljusblå tip på sekundvisaren, den finns också kvar.
upload_2019-12-14_1-6-59.png
De ljusblå detaljerna nästan försvinner på den ”gamla”. På besök hos pappa ikväll som har den.

57D994A1-F7DC-4200-BC1A-49F8283B67BB.jpeg
 

Tärnan

Cartier
Efter att ha harvat runt i klockträsket i rätt många år nu, mestadels haft Omega Planet Oceans o även tudors (som jag förvisso varit nöjd med) så tror jag mig nu ha hittat hem. I 5 år så har jag haft sikte på en Skyfall i 41 mm storleken o äntligen har jag tryckt på köp-knappen. Mer bilder kommer från själva uret när det landat, så länge får ni hålla tillgodo med en googlebild...
9557ba59fc1f65a01684d5932bf7af5c.jpg
 

AlexLindh

Cartier
Efter att ha harvat runt i klockträsket i rätt många år nu, mestadels haft Omega Planet Oceans o även tudors (som jag förvisso varit nöjd med) så tror jag mig nu ha hittat hem. I 5 år så har jag haft sikte på en Skyfall i 41 mm storleken o äntligen har jag tryckt på köp-knappen. Mer bilder kommer från själva uret när det landat, så länge får ni hålla tillgodo med en googlebild...
9557ba59fc1f65a01684d5932bf7af5c.jpg
Snyggt!
Grattis, tror du kommer bli grymt nöjd! :)
 

Rilleman

Breitling
Tjenare, har under 1,5 års tid letat efter en ”anabola skyfall” 41 mm här på klocksnack men börjar fundera på om man helt enkelt ska ge upp. Såg att det låg en 8500 41 vit ute på köp & sälj med lite skadad tavla. Är det möjligt att få en AD att byta mot den blå(med datumlisten)? hört att Omega är skeptiska till att ”ändra ref”. Säkert dum fråga, sorry om så är fallet :angel:
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tjenare, har under 1,5 års tid letat efter en ”anabola skyfall” 41 mm här på klocksnack men börjar fundera på om man helt enkelt ska ge upp. Såg att det låg en 8500 41 vit ute på köp & sälj med lite skadad tavla. Är det möjligt att få en AD att byta mot den blå(med datumlisten)? hört att Omega är skeptiska till att ”ändra ref”. Säkert dum fråga, sorry om så är fallet :angel:
För några år sedan var det tydligen möjligt men med en prislapp som fick dom som frågade att tänka om. Idag är jag säker på att Omega och därmed AD säger blankt nej. En chansen är att hitta en tavla på andra vägar, men hur skulle det gå till?
 
Senast ändrad:
Topp