• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har ni någon erfarenhet av att polera bort en repa på en AT? Se nedan bild.
Vet ni om denna har AR på utsidan och insidan?

20200112_204103.jpg
Har för mig att Omega rent generellt brukar köra AR på både utsida och insida. Är nog en repa i AR-behandlingen och inte safirglaset. Vet inte om det går att ta bort AR-behandlingen och applicera en ny.... kanske är så pass dyrt att det är billigare att bara byta glaset. Hör med en AD!
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Trist! Jag har aldrig hört att man polerat glas. Jag trodde att man bara bytte ut glaset?!

Har för mig att Omega rent generellt brukar köra AR på både utsida och insida. Är nog en repa i AR-behandlingen och inte safirglaset. Vet inte om det går att ta bort AR-behandlingen och applicera en ny.... kanske är så pass dyrt att det är billigare att bara byta glaset. Hör med en AD!

AD rekommenderar byte av glas men tänkte kolla om nån här råkat ut för samma sak och fixat det utan att byta glas.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
AD rekommenderar byte av glas men tänkte kolla om nån här råkat ut för samma sak och fixat det utan att byta glas.
Tror det var någon i Sinn-tråden som själv försökte ta bort AR-behandlingen. Minns jag rätt var det ganska omständigt och blev inte jättebra. Kommer inte ihåg hur det slutade dock.
 

TompaC

Rolex
2-Faktor
Har för mig att Omega rent generellt brukar köra AR på både utsida och insida. Är nog en repa i AR-behandlingen och inte safirglaset. Vet inte om det går att ta bort AR-behandlingen och applicera en ny.... kanske är så pass dyrt att det är billigare att bara byta glaset. Hör med en AD!
Man ska kunna ta bort AR genom att en AD kan polera glaset. Dock kan ingen ny AR appliceras efteråt.
 
530743CA-E409-4C4E-9014-335F8CD649B0.jpeg
E3C5A091-6B05-4F17-A961-6CA2BE57CAD1.jpeg
Tjenare på er! För er som kanske inte sett mig här på KS innan så är jag en 100%ig Omega-kille som för tillfället har en SMP och en Speedmaster i min samling.

Denna samling tänker jag inom en förhoppningsvis snar framtid utöka med en Aqua Terra. Detta blir lite av en korspostning då jag la upp detta i en annan tråd, men idag var jag på Jarl Sandin och testade de 2 klockorna som det står mellan, en vit 38mm (ref 220.10.38.20.02.001) och en blå 41,5mm (ref 220.10.41.21.03.001). I dagsläget skulle jag luta åt den blå, men samtidigt så är det något speciellt med den vita urtavlan, men storleken gör mig osäker. Vad tycker ni? Vilken är finast? Vad är era preferenser när det kommer till storlek? Vad gillar ni mest med AT? Många frågor nu, men ni vet bäst;)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
530743CA-E409-4C4E-9014-335F8CD649B0.jpeg
E3C5A091-6B05-4F17-A961-6CA2BE57CAD1.jpeg
Tjenare på er! För er som kanske inte sett mig här på KS innan så är jag en 100%ig Omega-kille som för tillfället har en SMP och en Speedmaster i min samling.

Denna samling tänker jag inom en förhoppningsvis snar framtid utöka med en Aqua Terra. Detta blir lite av en korspostning då jag la upp detta i en annan tråd, men idag var jag på Jarl Sandin och testade de 2 klockorna som det står mellan, en vit 38mm (ref 220.10.38.20.02.001) och en blå 41,5mm (ref 220.10.41.21.03.001). I dagsläget skulle jag luta åt den blå, men samtidigt så är det något speciellt med den vita urtavlan, men storleken gör mig osäker. Vad tycker ni? Vilken är finast? Vad är era preferenser när det kommer till storlek? Vad gillar ni mest med AT? Många frågor nu, men ni vet bäst;)
Det jag gillar mest med AT är gummit. 41mm är en väldigt bra storlek då modellen inte bärs så stort (rätt korta luggar och rätt branta ändlänkar). 38mm blir mer dressad, tycker modellen skall vara lite mer sportig.
 

jodan75

Omega
2-Faktor
Har exakt den ena modell som du funderar på. Om du inte har väldigt smala handleder så tycker jag du ska satsa på 41 mm då storleken känns väldigt smidig att bära pga de korta luggarna. Min ligger för tillfället och vilar då jag varvar med några andra, bifogar en bild från lådan.
A673AB83-3CB9-43CC-8EB8-31FB2DB97BE6.jpeg


530743CA-E409-4C4E-9014-335F8CD649B0.jpeg
E3C5A091-6B05-4F17-A961-6CA2BE57CAD1.jpeg
Tjenare på er! För er som kanske inte sett mig här på KS innan så är jag en 100%ig Omega-kille som för tillfället har en SMP och en Speedmaster i min samling.

Denna samling tänker jag inom en förhoppningsvis snar framtid utöka med en Aqua Terra. Detta blir lite av en korspostning då jag la upp detta i en annan tråd, men idag var jag på Jarl Sandin och testade de 2 klockorna som det står mellan, en vit 38mm (ref 220.10.38.20.02.001) och en blå 41,5mm (ref 220.10.41.21.03.001). I dagsläget skulle jag luta åt den blå, men samtidigt så är det något speciellt med den vita urtavlan, men storleken gör mig osäker. Vad tycker ni? Vilken är finast? Vad är era preferenser när det kommer till storlek? Vad gillar ni mest med AT? Många frågor nu, men ni vet bäst;)
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Har exakt den ena modell som du funderar på. Om du inte har väldigt smala handleder så tycker jag du ska satsa på 41 mm då storleken känns väldigt smidig att bära pga de korta luggarna. Min ligger för tillfället och vilar då jag varvar med några andra, bifogar en bild från lådan.
A673AB83-3CB9-43CC-8EB8-31FB2DB97BE6.jpeg
Och så här ser 38.5 mm ut, provade både 41 o 38.5 innan köp. Storleksmässigt fungerar båda väldigt bra, egentligen blev det 38:an för att jag inte riktigt gillade de ljusblå detaljerna på visare o tavla.
at_200206.jpg
 
Topp