• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Stefan S

Patek
2-Faktor
Och så här ser 38.5 mm ut, provade både 41 o 38.5 innan köp. Storleksmässigt fungerar båda väldigt bra, egentligen blev det 38:an för att jag inte riktigt gillade de ljusblå detaljerna på visare o tavla.
at_200206.jpg
Som allmän upplysning så har dom i tysthet släppt en blå 41mm utan ljusblå detaljer.
upload_2020-2-6_23-10-4.png
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Som allmän upplysning så har dom i tysthet släppt en blå 41mm utan ljusblå detaljer.
upload_2020-2-6_23-10-4.png
Ohfan, det hade jag inte sett. Ser ut att ha samma blå nyans på tavlan som 38an (inte den gråare versionen av blå som den med helblå visare har tex).

En annan som jag precis upptäckte nu när jag var inne på omegas hemsida är en grön! (hade iaf inte jag sett förut).
Screenshot_20200207_073212.jpg
 

levman

Cartier
Tjabba,

Ute efter att utöka min samling med eventuellt en Aqua Terra. Har fått möjlighet och köpa en AT från 2010 med den gamla, blanka blåa tavlan. Vad säger ni om den modellen?

Omega-Seamaster-Aqua-Terra-Blue-Dial-Steel-Mens.jpg


Gillar ju även AT-modellerna med teak-tavlorna men hade varit kul att få folks input. Skulle kunna få klockan ovan för cirka 24'.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tjabba,

Ute efter att utöka min samling med eventuellt en Aqua Terra. Har fått möjlighet och köpa en AT från 2010 med den gamla, blanka blåa tavlan. Vad säger ni om den modellen?

Omega-Seamaster-Aqua-Terra-Blue-Dial-Steel-Mens.jpg


Gillar ju även AT-modellerna med teak-tavlorna men hade varit kul att få folks input. Skulle kunna få klockan ovan för cirka 24'.
Klockan på bilden är quartz-versionen så du får förtydliga exakt vad du är erbjuden (priset alldeles för högt för den). Automatversionen har texten Co-Axial Chronometer på tavlan (2500-verk).
 

levman

Cartier
Klockan på bilden är quartz-versionen så du får förtydliga exakt vad du är erbjuden (priset alldeles för högt för den). Automatversionen har texten Co-Axial Chronometer på tavlan (2500-verk).

sorry, ville bara visa tavlan. Här är samma fast med vit tavla.

63AEC9BE-0085-48D5-8DB3-4E586C2248F9.jpeg


Så cirka 23-24 skulle jag kunna få betala för den på länk och bra skick. Kommer med box men inget cert.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
sorry, ville bara visa tavlan. Här är samma fast med vit tavla.

63AEC9BE-0085-48D5-8DB3-4E586C2248F9.jpeg


Så cirka 23-24 skulle jag kunna få betala för den på länk och bra skick. Kommer med box men inget cert.
Börja med att läs det här:
https://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-aqua-terra-8500.2776/
Men tycker man skall välja den modell man gillar. Tycker dom här tidigare AT är jättetrevliga, speciellt den blåa. Priset är väl inget att orda om ifall det är från en handlare men är det privatperson så bör man kunna påvisa att den blivit servad någon gång (iofs också om det är från en handlare). Som recensionen skriver är AT med 8500 på en annan nivå men man kan jämföra med Planet Ocean där den äldre 2500-versionen stigit och i vissa fall kosta lika mycket som en med 8500, det beror mycket på att 8500-versionen blivit fetare. Nu är AT 8500 ingen tjockis som PO men lite samma sak kanske, den här är ganska klart smäckrare och tidiga beg 8500-versioner är väl oftast i den större storleken 41,5mm?
 

levman

Cartier
Börja med att läs det här:
https://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-aqua-terra-8500.2776/
Men tycker man skall välja den modell man gillar. Tycker dom här tidigare AT är jättetrevliga, speciellt den blåa. Priset är väl inget att orda om ifall det är från en handlare men är det privatperson så bör man kunna påvisa att den blivit servad någon gång (iofs också om det är från en handlare). Som recensionen skriver är AT med 8500 på en annan nivå men man kan jämföra med Planet Ocean där den äldre 2500-versionen stigit och i vissa fall kosta lika mycket som en med 8500, det beror mycket på att 8500-versionen blivit fetare. Nu är AT 8500 ingen tjockis som PO men lite samma sak kanske, den här är ganska klart smäckrare och tidiga beg 8500-versioner är väl oftast i den större storleken 41,5mm?

Tack för ditt svar. Ska titta igenom detta :)
 

Zelot

Omega
530743CA-E409-4C4E-9014-335F8CD649B0.jpeg
E3C5A091-6B05-4F17-A961-6CA2BE57CAD1.jpeg
Tjenare på er! För er som kanske inte sett mig här på KS innan så är jag en 100%ig Omega-kille som för tillfället har en SMP och en Speedmaster i min samling.

Denna samling tänker jag inom en förhoppningsvis snar framtid utöka med en Aqua Terra. Detta blir lite av en korspostning då jag la upp detta i en annan tråd, men idag var jag på Jarl Sandin och testade de 2 klockorna som det står mellan, en vit 38mm (ref 220.10.38.20.02.001) och en blå 41,5mm (ref 220.10.41.21.03.001). I dagsläget skulle jag luta åt den blå, men samtidigt så är det något speciellt med den vita urtavlan, men storleken gör mig osäker. Vad tycker ni? Vilken är finast? Vad är era preferenser när det kommer till storlek? Vad gillar ni mest med AT? Många frågor nu, men ni vet bäst;)
Den vita är cool men jag gillar den blå aningen mer. Det händer lite mer i urtavlan tycker jag. I visst ljus kan den skimra och blänka medan i andra situationer så ser den nästan ut att vara svart! Sedna är jag visserligen en sucker för blå urtavlor
Jag har inte så grova handleder, så jag gillar 38 mm. Tycker inte att en klocka ska vara för stor, den ska vara perfekt! Men AT är nog bland det bästa man kan hitta i denna prisklass! Vet ingen annan klocka som har lika definitiv närvaro. Man tröttnar inte på den utan upptäcker ständigt nya detaljer!
 

GöranH

Omega
Jag har en relativt platt handled på 16,5 cm och tycker det är så svårt att avgöra om jag ska ha en 38:a eller 41:A.
Har en Seamaster 41 sedan tidigare som jag tycker känns bra. AT har ju kort lug to lug så jag ser egentligen inga hinder för att köpa en 41:a.
Blir mest tveksam eftersom när man söker råd i frågan får man många som menar att man hellre bör välja 38:a.
Har inte möjligheter att prova en AT innan köp så jag köper i blindo.
 

GöranH

Omega
Utöver storleksångesten tillkommer även ångest över om det ska vara blå eller svart tavla. Tänk alla dessa val.
Men så klart dagens ilandsproblem...
 

FreddeM

Panerai
2-Faktor
Jag har en relativt platt handled på 16,5 cm och tycker det är så svårt att avgöra om jag ska ha en 38:a eller 41:A.
Har en Seamaster 41 sedan tidigare som jag tycker känns bra. AT har ju kort lug to lug så jag ser egentligen inga hinder för att köpa en 41:a.
Blir mest tveksam eftersom när man söker råd i frågan får man många som menar att man hellre bör välja 38:a.
Har inte möjligheter att prova en AT innan köp så jag köper i blindo.
Jag har typ samma omkrets och min handled anser jag vara relativt platt. För mig blev 41mm för stort och därför köpte jag 38mm AT. Det handlar som alltid om vad man föredrar och jag gillar främst klockor som är max 40mm (med vissa undantag). Jag tycker dessutom att aqua terra passar sig bättre i 38mm än 41mm. Den känns möjligtvis lite mer dressad i mindre utförande.

Finns nog inget bra svar och synd att du inte har möjlighet att testa båda storlekarna och jämföra. :)

Slänger in en bild på min.
IMG_20200202_144523.jpg
 

Operator

Omega
Jag har en relativt platt handled på 16,5 cm och tycker det är så svårt att avgöra om jag ska ha en 38:a eller 41:A.
Har en Seamaster 41 sedan tidigare som jag tycker känns bra. AT har ju kort lug to lug så jag ser egentligen inga hinder för att köpa en 41:a.
Blir mest tveksam eftersom när man söker råd i frågan får man många som menar att man hellre bör välja 38:a.
Har inte möjligheter att prova en AT innan köp så jag köper i blindo.
Tycker det blir lite fel att jämföra dykare vs ”dressare” i samma diameter. Den vridbara dykringen är normalt betydligt tjockare än glasringen på en dressare- detta innebär att en dressare får större tavelyta. Beror ju sedan på vad man gillar så klart, men personligen gillar jag dressare 36-39 och dykare mellan 40-42
 

Adam3

Breitling
Testade en AT idag, blå 38 mm och blev ju genast förälskad. 60 papp känns dock mastigt, ser att dom gått på forumet för runt 40 och knappt det med både gummi och länk. Brukar det finnas prutmån eller är andrahandsvärdet så ”dåligt”?
Mvh
 

Zelot

Omega
Testade en AT idag, blå 38 mm och blev ju genast förälskad. 60 papp känns dock mastigt, ser att dom gått på forumet för runt 40 och knappt det med både gummi och länk. Brukar det finnas prutmån eller är andrahandsvärdet så ”dåligt”?
Mvh
Jag vet inte säkert men har hört talas om folk som förr prutat 10% på nypris. Men sedan höjde de ju priserna med ca 4kkr i höstas så nu kanske man kan pruta ännu mer?!
 

SCM

Cartier
2-Faktor
Jag har en relativt platt handled på 16,5 cm och tycker det är så svårt att avgöra om jag ska ha en 38:a eller 41:A.
Har en Seamaster 41 sedan tidigare som jag tycker känns bra. AT har ju kort lug to lug så jag ser egentligen inga hinder för att köpa en 41:a.
Blir mest tveksam eftersom när man söker råd i frågan får man många som menar att man hellre bör välja 38:a.
Har inte möjligheter att prova en AT innan köp så jag köper i blindo.

Jag har handled på ca 17 cm, platt med en liten kärringknöl på sidan. Testade stora och lilla på en flygplats och även om jag stundtals känner att 41,5 är stor, så gick den mindre definitivt bort vid testet då jag upplevde den lite feminin på mig. Kanske hade passat med knölen iofs... ;) Men, som många nämner, en smaksak. Därför är det bästa rådet att testa först. Sån panik att köpa en kan det väl inte vara? :)
 

SCM

Cartier
2-Faktor
Testade en AT idag, blå 38 mm och blev ju genast förälskad. 60 papp känns dock mastigt, ser att dom gått på forumet för runt 40 och knappt det med både gummi och länk. Brukar det finnas prutmån eller är andrahandsvärdet så ”dåligt”?
Mvh

Ja, viss prutmån brukar det finnas.
 

CeDDan

Omega
2-Faktor
Hej! Har varit och flaxat runt på forumet några månader nu. Har hittat nya klockor jag blivit förälskad i varje vecka till min gummas stora förtret. Nu tror jag däremot att klockan med stort K är hittad och då syftar jag på den vackra Omega AT 8900 med blå tavla.
Är rätt säker på att 41mm är en perfekt storlek då mina handleder är drygt 18cm. Ska iväg och prova hos en AD nästa vecka.
tittar på C24 och på forumet efter en begagnad men en ny är också aktuellt.

Nu till frågan. Är det något ni kan skicka med mig att tänka på innan ett köp? Ni som äger eller har ägt dom en längre tid. Vad säger ni? Fördelar/nackdelar. 8500/8900?
Vad anser ni är ett bra andrahandspris?
All info välkomnas.
Ha en fin helg

mvh Peter
 

SCM

Cartier
2-Faktor
Ser ut som 41,5 och priset verkar väl inte orimligt högt för en i riktigt fint skick tycker jag?

Grattis till köpet! :)
 
Topp