• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Har en Aqua Terra 38 mm med blå urtavla uttagen 2020. Köpte den på stållänk och har under året kompletterat med ett läderband från Molequin (fantastiskt hantverk, kan rekommenderas). Nu till våren är jag lite sugen på att klä den med ett blått gummiarmband, någon som har några tips? Jag har sneglat lite på Watchwear och Barton Bands, men det är svårt att uppfatta nyanser på det "blåa" för att matcha urtavlan.

23E3E0D6-825A-4453-A18D-94C6BFACA9F0.jpeg

Supersnyggt! Att köpa ett originalarmband (vilket jag förmodar att det är) går väl loss på typ 6000 med armband och spänne, det känns lite väl saftigt. Hade inte tänkt mig att lägga så mycket mer än 1000.

Supersnyggt! Att köpa ett originalarmband (vilket jag förmodar att det är) går väl loss på typ 6000 med armband och spänne, det känns lite väl saftigt. Hade inte tänkt mig att lägga så mycket mer än 1000.
Ja, 6 lax är tom lite i underkant. Men armbandet är snyggt, sitter bra och funkar till det mesta. Ett minus dock. När det blir tre lager (gummi+Clasp+gummi) blir bandet lite onödigt tjockt vid spännet, och man tappar lite av stilen och smidigheten. Det smidigaste och skönaste bandet är därför stålbandet. Gummi blir mer till sommaren. Läderband är också snyggt men då rekommenderar jag ett vanligt spänne med ett hirschband eller motsvarande.

Bärs "nya" Aqua Terra 38mm större än 38mm eller är den true to size?
Hur upplever ni tjockleken på 41mm? Bärs den mer slimmat än vad måtten säger?
Lägg gärna upp bild på er klocka om ni har 18-19 cm handled :)

Jag upplever att 38 mm är true size. Den sitter väldigt skönt på handleden. Jag har 17mm handled. Har bara provat 41mm några gånger. Den känns bra och inte klumpig. Men för mig är 38 mm den perfekta storleken. AT är föv en perfekt och tålig klocka som funkar till allt. Blir bra oavsett om du har stål-, gummi- eller läderband.

Nu har jag inte riktigt din handled, min ligger runt 17,5-18, men bif. bilder ändå för lite input på min 38.a och 41.an som jag provade innan köpet. Supernöjd med valet av 38.an. Håller med @Selamb ovan.
20190419_194714.jpg

20180609_160425.jpg

Nu har jag inte riktigt din handled, min ligger runt 17,5-18, men bif. bilder ändå för lite input på min 38.a och 41.an som jag provade innan köpet. Supernöjd med valet av 38.an. Håller med @Selamb ovan.
20190419_194714.jpg

20180609_160425.jpg

Tack så mycket! Jag har 18 cm och tror jag kan bära upp båda två men om man ska ha det som sin enda klocka kanske 38mm är mer klassiskt. Visst är den nästan 1mm tunnare också än 41mm?

Tack så mycket! Jag har 18 cm och tror jag kan bära upp båda två men om man ska ha det som sin enda klocka kanske 38mm är mer klassiskt. Visst är den nästan 1mm tunnare också än 41mm?
Du bör försöka prova. Klart du kan bära bägge utan problem men beror på vad du är ute efter. 38 blir mer dressat och bäst på länk medans 41 blir sportigare och bäst på gummi (min åsikt). Själv finner jag 38 lite för liten för min smak (18cm). Ja, 38 är tunnare då den har tunnare urverk (8800) men kanske inte så mycket som 1mm?

Du bör försöka prova. Klart du kan bära bägge utan problem men beror på vad du är ute efter. 38 blir mer dressat och bäst på länk medans 41 blir sportigare och bäst på gummi (min åsikt). Själv finner jag 38 lite för liten för min smak (18cm). Ja, 38 är lägre då den har tunnare urverk (8800) men kanske inte så mycket som 1mm?

Jag har tänkt att ha den på gummi i första hand och läderband ibland, länken är inget för mig då jag inte gillar polerade mittlänkare eller länkar utan mikrojustering.
Då kanske 41 mm är bättre. Jag får åka till en butik och prova. Du har ingen bild på klockan på dina 18cm?

Äger tyvärr ingen AT (ännu) men såhär ser den nya modellen på 41.5 mm ut på 18.5 cm handled :)
Tog tyvärr aldrig någon bild på den mindre varianten men personligen gillar jag denna bättre.
802FA2E8-2B51-400B-8554-566A9ECB787A.jpeg

Fattar absolut att man inte gillar polerad mittlänk. Det är ju dessutom en scratch-magnet. Men vad jag har märkt att att den polerade mittlänken lyfter boetten på ett annat sätt. Tror inte det skulle bli så bra om man hade samma länk som till Railmastern. Men som vanligt - smaksak.
Du har helt rätt i detta.

Det är ingen som sitter med en AT 220.10.41.21.06.001, dvs. den med stålgrå tavla och blå index, 41mm. Och kan skicka några "vardagsbilder".
Är väldigt förtjust i den tavlan.

Ni som har 41mm modellen, vad har ni för mått på era handleder och längd på länken? Jag funderar starkt på att köpa en 41mm och har ca 17cm handled, också osäker på vilken längd länken skall vara? Vill inte att klockan skall se för stor ut för handleden.

Ni som har 41mm modellen, vad har ni för mått på era handleder och längd på länken? Jag funderar starkt på att köpa en 41mm och har ca 17cm handled, också osäker på vilken längd länken skall vara? Vill inte att klockan skall se för stor ut för handleden.
Har den gamla 41,5an och tror jag har ca. 17cm handled. Visst är den stor men verkligen inte så att det stör :)

16112653856299158403724355512492.jpg

Har vi några kvinnor (eller män för den delen) med 34 mm Aqua Terra i tråden? Jag kikar på en med pärlemortavla och diamantindex till min sambo och det vore kul att få lite inspo :)
21B7C95F-12BD-4BB3-95C2-633C85A377C1.jpeg

Ute och rekade lite i helgen för min del kikar jag vidare efter 41,5mm 17,5cm handled. Håller ögonen öppna på Köp & Sälj....

Tillbaka
Topp