• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

AT kanske är mer eftertraktad än SMP?! 😉
Högst tveksamt, men tillgången på AT kanske var låg då så han kände att de han väl fick in behövde han göra pengar på.
Det är en fri marknad med fri prissättning och jag är absolut inte bitter över det, men det blev heller ingen affär där och då.

Ni som säljer era AT’s, ( eller andra klockor) hur brukar ni göra för att göra smidiga affärer? Funderar på att sälja min AT 41 som jag köpte i januari till förmån för en seamaster diver på svart gummi och guld.

Kikar in och säger hej med min vita 38,5:) god jul!
FFADBA76-2C13-4B74-A964-3E0E61B7E319.jpeg

Måste passa på att dela brorsans grymma AT även här när jag lyckades knäppa en snabb bild på julafton. Tycker det är den i särklass snyggaste kombinationen och tyvärr en tavla som inte tillverkats på många är. Den grå är verkligen perfekt GADA och så använder han den också sen drygt 7 år tillbaka.

För övrigt går den fortfarande perfekt också, 8500-verket är magiskt.

f8d3e761-de24-4e58-a1b5-b4077452a87f-jpeg.1949099

Hej alla,
Hoppas ni har en fin julhelg.
Jag har bevakat tråden under flera år och nu börjar det närma sig ett köp!

Har som flera andra pendlat mellan en blå AT 8500 38,5 mm (efter 2013) och en 8800/8900 38 mm. Otroligt fina båda generationerna men har hela tiden landat i att 8500 tilltalar mig lite mer till utseendet (vertikal rand, datumplac, skulptering av länk och boett). Det som får mig att inte helt släppa den nyare är nyköpskänsla/garanti/ trygghet osv. För visst är det så att 8500 inte alls kan köpas ny längre?

Vid beg köp av 8500 så är jag mån om en så ny som möjligt med full set. Om klockan slutade tillverkas runt 2017 så börjar väl garantin på de flesta gå ut också? Det är isf min enda huvudvärk vid beg köp som gör att jag inte helt bestämt mig…

All vägledning/tips är välkommen 😊

Är det någon som funderar på att sälja sin blåa 8500 38,5 mm (2013-2017) så får ni mer än gärna hojta till!

Önskar er en fortsatt trevlig julhelg!

Hej alla,
Hoppas ni har en fin julhelg.
Jag har bevakat tråden under flera år och nu börjar det närma sig ett köp!

Har som flera andra pendlat mellan en blå AT 8500 38,5 mm (efter 2013) och en 8800/8900 38 mm. Otroligt fina båda generationerna men har hela tiden landat i att 8500 tilltalar mig lite mer till utseendet (vertikal rand, datumplac, skulptering av länk och boett). Det som får mig att inte helt släppa den nyare är nyköpskänsla/garanti/ trygghet osv. För visst är det så att 8500 inte alls kan köpas ny längre?

Vid beg köp av 8500 så är jag mån om en så ny som möjligt med full set. Om klockan slutade tillverkas runt 2017 så börjar väl garantin på de flesta gå ut också? Det är isf min enda huvudvärk vid beg köp som gör att jag inte helt bestämt mig…

All vägledning/tips är välkommen 😊

Är det någon som funderar på att sälja sin blåa 8500 38,5 mm (2013-2017) så får ni mer än gärna hojta till!

Önskar er en fortsatt trevlig julhelg!
Det är denna som är intressant av AT 8500, den s k Skyfall med datumram och helt borstad lånk. Den ersattes 2015 av modellen utan datumram och PCL, men den är mindre rolig och skulle då klart hellre välja 8800-modellen.
90E99E9E-E222-4CAF-A03B-5B6157F701D9.jpeg

Det är denna som är intressant av AT 8500, den s k Skyfall med datumram och helt borstad lånk. Den ersattes 2015 av modellen utan datumram och PCL, men den är mindre rolig och skulle då klart hellre välja 8800-modellen.
90E99E9E-E222-4CAF-A03B-5B6157F701D9.jpeg
För gällande länken och den utsidiga designen i övrigt skiljer det väl inget mellan gamla 8500 och nya 8800? Då bortsett från att länken är helt borstad och ev lite på storleken.

För gällande länken och den utsidiga designen i övrigt skiljer det väl inget mellan gamla 8500 och nya 8800? Då bortsett från att länken är helt borstad och ev lite på storleken.
Kanske inte förstår frågan men det skiljer en hel del i detaljer som horisontella linjer på tavlan på dom nya, annan krona, annat baklock samt olika urverk. 8800 är mindre i storlek så tror man har slimmat lite på höjden också.

Kanske inte förstår frågan men det skiljer en hel del i detaljer som horisontella linjer på tavlan på dom nya, annan krona, annat baklock samt olika urverk. 8800 är mindre i storlek så tror man har slimmat lite på höjden också.
Jag tänkte huvudsakligen på klockans "utsida" (delar man kan ta på) men det svarade du också på! Tack!

Jag tänkte huvudsakligen på klockans "utsida" (delar man kan ta på) men det svarade du också på! Tack!
Kan tänka mig den utan datumram också, då skyfallen dessvärre känns tuff att få tag på.

Instämmer med dig Stefan att 8500 skiljer sig en del mot 8800. Det som även skiljer är fonten på siffrorna, boettens asymmetri och de något längre och rakare/kantigare bandhornen som ger en helhet som jag tilltalas av. 8800 ser ju ut att ha lite mjukare linjer överlag. En smaksak såklart.

Tackar för inspel!

Kanske en dum fråga men visst kan man ändra datum oavsett tid på dygnet på 8900-verken? Eftersom man bara ändrar tiden (timmar)…

Tja!

Vad är rimligt att betala för en vit Aqua Terra beggad i fint skick? Med eller utan box och låda? Jag är sugen på min första Omega, och lite kär i den vita AT:n med rails..

Tycker verkligen Omega AT är så snygg! Lite nyfiken och tänkte fråga er proffs här inne, vet ni vilket år man slutade göra AT i quartz? Vilken modell är den nyaste så att säga? Det verkar som att en Quartz begagnat går att få för runt 20k? Sen är jag lite förvirrad kring storlekarna som finns, finns en AT modell runt 40mm? Eller är det 38,5 eller 41 mm som gäller? Inget mitt emellan? :) Tack alla!

Är det nån som sitter på en AT annual calender från förra generationen? Är lite sugen men dom tillverkas som jag förstår det inte längre.

Vore kul att se om det är någon som har en. Tror dom ska vara lite tjockare, servicen kanske blir lite mer komplex?

Tycker verkligen Omega AT är så snygg! Lite nyfiken och tänkte fråga er proffs här inne, vet ni vilket år man slutade göra AT i quartz? Vilken modell är den nyaste så att säga? Det verkar som att en Quartz begagnat går att få för runt 20k? Sen är jag lite förvirrad kring storlekarna som finns, finns en AT modell runt 40mm? Eller är det 38,5 eller 41 mm som gäller? Inget mitt emellan? :) Tack alla!
Tror inte att det finns någon närmare 40mm men den senaste (lilla) AT är 38,0mm.

Tillbaka
Topp