• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Tidur

Omega
Senast ändrad:

Kai

Rolex
Tre nyanser av blått.
20180619_075334.jpg
 
Enligt den info jag hittade på nätet skall både index och visare (samt datum-ramen på skyfall) vara 18k vitguld som är rhodium-pläterat! :)

Precis så; på automatmodellerna av andra generationen och senare (från år 2009, med kaliber 8500) är både visare och index i rhodiumpläterat solitt vitt 18k guld. På kvartsmodellerna är det stål som gäller. Lite guld hittar ni även i urverket, om än i försvinnande små mängder då de fyra viktskruvarna på balanshjulet likaledes är gjorda i solitt 18k vitt guld.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Precis så; på automatmodellerna av andra generationen och senare (från år 2009, med kaliber 8500) är både visare och index i rhodiumpläterat solitt vitt 18k guld. På kvartsmodellerna är det stål som gäller. Lite guld hittar ni även i urverket, om än i försvinnande små mängder då de fyra viktskruvarna på balanshjulet likaledes är gjorda i solitt 18k vitt guld.

Vänligen
Forumets undersköterska

Snyggt. Och välkommen tillbaka! :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Precis så; på automatmodellerna av andra generationen och senare (från år 2009, med kaliber 8500) är både visare och index i rhodiumpläterat solitt vitt 18k guld. På kvartsmodellerna är det stål som gäller. Lite guld hittar ni även i urverket, om än i försvinnande små mängder då de fyra viktskruvarna på balanshjulet likaledes är gjorda i solitt 18k vitt guld.

Vänligen
Forumets undersköterska
Välommen tillbaka :)
 

Tidur

Omega
Guld ger ju ett mervärde;). Det gäller att gripa varje halmstrå för att motivera för sig själv (och andra) att ett köp är ett sunt beslut:).:omega:
 
  • Like
Reactions: Kai

JPSwe

Omega
2-Faktor
Precis så; på automatmodellerna av andra generationen och senare (från år 2009, med kaliber 8500) är både visare och index i rhodiumpläterat solitt vitt 18k guld. På kvartsmodellerna är det stål som gäller. Lite guld hittar ni även i urverket, om än i försvinnande små mängder då de fyra viktskruvarna på balanshjulet likaledes är gjorda i solitt 18k vitt guld.

Vänligen
Forumets undersköterska
Äntligen, välkommen tillbaka!
 

UNO

Panerai
Precis så; på automatmodellerna av andra generationen och senare (från år 2009, med kaliber 8500) är både visare och index i rhodiumpläterat solitt vitt 18k guld. På kvartsmodellerna är det stål som gäller. Lite guld hittar ni även i urverket, om än i försvinnande små mängder då de fyra viktskruvarna på balanshjulet likaledes är gjorda i solitt 18k vitt guld.

Vänligen
Forumets undersköterska

Hej hopp !
Kul att se US inlägg igen, dom är alltid välskrivna och passionerade.
 
Senast ändrad:

NickG

Cartier
Jag har bestämt mig för att spara ihop till en klocka som går att använda i nästan alla lägen och har beslutat mig för en Aqua Terra. Men när jag kollar Chrono24 så är det lockande att kika på Quartzarna pga den enorma prisskillnaden. Är det ett tråkigt val? Utan någon särskilt stor klockkassa så kommer jag få vänta bra mycket längre med en icke-quartz.
 
  • Like
Reactions: Kai

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Jag har bestämt mig för att spara ihop till en klocka som går att använda i nästan alla lägen och har beslutat mig för en Aqua Terra. Men när jag kollar Chrono24 så är det lockande att kika på Quartzarna pga den enorma prisskillnaden. Är det ett tråkigt val? Utan någon särskilt stor klockkassa så kommer jag få vänta bra mycket längre med en icke-quartz.
Har själv gått samma bana och svaret är ja - vänta och spara ihop till en med mekaniskt ur, du kommer inte ångra dig.
 

Kai

Rolex
Jag har bestämt mig för att spara ihop till en klocka som går att använda i nästan alla lägen och har beslutat mig för en Aqua Terra. Men när jag kollar Chrono24 så är det lockande att kika på Quartzarna pga den enorma prisskillnaden. Är det ett tråkigt val? Utan någon särskilt stor klockkassa så kommer jag få vänta bra mycket längre med en icke-quartz.
Jag gjorde den resan. Köpte först AT Quartz med de snygga indexen. Var nöjd ett tag men kände sedan att jag ville ha mer.
Dagens AT Quartz ser tyvärr rätt trist ut med endast målade index.
Är supernöjd med min AT Skyfall som känns som en riktig keeper!
 

Kai

Rolex
Jag har bestämt mig för att spara ihop till en klocka som går att använda i nästan alla lägen och har beslutat mig för en Aqua Terra. Men när jag kollar Chrono24 så är det lockande att kika på Quartzarna pga den enorma prisskillnaden. Är det ett tråkigt val? Utan någon särskilt stor klockkassa så kommer jag få vänta bra mycket längre med en icke-quartz.
Alternativet är att finna den gamla fina quartzen köpa den och ha den så länge som du sparar vidare, flippar och köper automatisk.
Försöker övertala far min att flippa sin, min gamla, för att uppgradera honom =)
 

AE41500

Panerai
Jag gjorde den resan. Köpte först AT Quartz med de snygga indexen. Var nöjd ett tag men kände sedan att jag ville ha mer.
Dagens AT Quartz ser tyvärr rätt trist ut med endast målade index.
Är supernöjd med min AT Skyfall som känns som en riktig keeper!
Ha, har gjort precis samma resa. Min tidigare AT quartz sitter också nu på min fars armled :).
Äntligen är man dock nu i hamn:
https://klocksnack.se/threads/paketöppning-omega-at-231-10-39-21-03-001-skyfall.95009/#post-2385569
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Bra färgkombo på läder och klocka @Dbrasco!

AT är en riktigt fin klocka, så den åkte på efter @AE41500 s paketöppning!

20180703_073941.jpg

Tack!
Ångrar mig redan :)
Närå, jag var klar med modellen, haft 3 Aqua terra varav två skyfall. Den jag sålde nu var ett fantastiskt ex, grymt skick.
Förhoppningsvis blir de något nytt spännande inom kort. Synd bara att KS köp/sälj verkar ha tagit semester, riktigt dåligt utbud..
 

klak

Omega
Jag är höjdkänslig. Det gjorde att jag sålde min AT i (41.5mm versionen iofs) som jag upplevde för tjock och blockig men jag måste säga att jag är positivt överraskad av den senaste modellens låga höjd, upplever den i princip som de äldre generationerna med ETA-verk. Kul av Omega
tjock - 1.png
 

NickG

Cartier
Alternativet är att finna den gamla fina quartzen köpa den och ha den så länge som du sparar vidare, flippar och köper automatisk.
Försöker övertala far min att flippa sin, min gamla, för att uppgradera honom =)
Där sa du något! Att hitta en Quartz för väldigt rimliga pengar är inga problem, och känns inte som att det bör vara några problem att flippa den för liknande pengar efter något år.
 
  • Like
Reactions: Kai

Kai

Rolex
Där sa du något! Att hitta en Quartz för väldigt rimliga pengar är inga problem, och känns inte som att det bör vara några problem att flippa den för liknande pengar efter något år.
Kommer troligen gå att flippa lätt. Men satsa på quartz-versionen med ordentliga index, inte de påmålade.
 
Topp