• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora paketöppningstråden

ZtaFfaN

Panerai
2-Faktor
Tack så mycket! Ja, det känns väldigt rätt på alla sätt och vis =) Grattis till dig med! Det är ju verkligen en dinka med dignitet! Frågan är ju inte om det är bättre att pruta ändå ;) det lyckades jag istället INTE med... Iofs första klockan jag köper av dem så kanske har det med saken att göra.. Fick du med DeepBlue-boken??
Japp,. Kan allt om Challenger nu, inkl allt om dinkan:cigar:. Japp 2, prutmån hänger ofta med antal köp. Se sid 180 i denna tråd.
 

Dr.Rolex

Omega
Japp,. Kan allt om Challenger nu, inkl allt om dinkan:cigar:. Japp 2, prutmån hänger ofta med antal köp. Se sid 180 i denna tråd.
Kul att höra. Jag har sett Camerons film om dyket. Och läst det som finns på hela internet förstås ;) på bilderna från ditt inlägg ser jag dock inte den speciella "The Last Frontier"-boken, men du kanske fick den med? För det är ju annars den specifika boken just för Deep blue. Läst på andra forum att vissa fått med den och andra inte.. Jag fick ingen och glömde faktiskt fråga när jag var i butiken för jag var så uppspelt inför köpet! Får helt enkelt köpa fler klockor så man får börja pruta :D
 

kbw

Omega
2-Faktor
Blev en paketöppning innan helgen trots allt!
DSC_0314.JPG
DSC_0315.JPG
DSC_0317.JPG
DSC_0318.JPG


Är så otroligt nöjd, hoppas (som många gånger innan...) att detta blir klockan som stannar hos mig!

Snygg!

Får man fråga vad du fick ge?
 

Dronten

Cartier
Hej!

För er som läste denna tråd: https://klocksnack.se/threads/dilemma-subc-och-eller-dssd.44560/ kommer här upplösningen på "dilemmat".

Vet inte om det finns regler för hur bildtunga inläggen här får vara, men här kommer ett rätt saftigt inlägg som jag hoppas inte är för mycket.

I måndags då jag var ute och reste kom smset från den lokala AD:n. "Klockan du står i kö på har kommit". Helvete, tänkte jag. Min AD tillämpar först till kvarn och någon handpenning går inte att betala, trots att jag önskat få göra det flera gånger. Hur som helst, snabbt som tusan svarade jag och sa att jag inte hinner in idag men att det vore toppen om dom kunde hålla den ett dygn. Snabbt svar, vi håller den! Pust, vilken tur för mig.,

Gick in på stan dagen därpå. In till AD, dom plockade fram den. Satt och myste med klockan en stund, drack espresso, tittade och klämde, och trots att jag mer eller mindre bestämt mig sedan länge ville jag ändå dra ut på det lite just för att insupa känslan att sitta där. Hur som helst, när jag suttit där tillräckligt länge så klippte jag till. Resultatet blev att jag kom hem med denna kasse:

image.jpeg


Jahaja, blev det ingen klocka utan bara en vanlig handling på Ica?
Nä, vänta nu, vad är det där?
image.jpeg


Ser ut som något annat döljer sig där inne.

image.jpeg


Yes! En påse från Bergströms Ur!!

Och till på köpet fick jag en ny jacka och en plånbok:
image.jpeg


image.jpeg


Det tackar vi för! Och vidare....

image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Yes! En Deepsea D-Blue som håller tätt ner till 3900 meter! Kan inte säga annat än att jag är otroligt nöjd med klockan. Man kan sitta och titta på bilder på denna tavla hur länge som helst och tänka fram o tillbaka, men när man väl har den på armen framkommer det hur otroligt vacker den är. Måste därför ses i verkligheten.

Har inte burit klockan sedan köpet, då jag fortfarande funderar på om den ska få ligga i vapenskåpet till min examen i januari 2016... Känns i nuläget väldigt jobbigt och vi får se hur det blir med det. Samtidigt en riktigt god karamell att suga på...

Så just nu har jag både en SubC och en DSSD, där den tidigare ligger ute till försäljning:
image.jpeg


Kan dock inte riktigt bestämma mig för om Subben ska få stanna eller inte... Har länge funderat på om dessa är tillräckligt olika för att spara båda och det vet jag banne mig inte än.. Olika är de ju uppenbarligen, men samtidigt inte. Jaja, det får vi se. Just nu är jag i alla fall otroligt nöjd och glad att jag lyckats bärga hem en av de värsta djuphavsfiskarna någonsin!

Tack för att ni tog er tid att läsa och titta!

Grattis till klockan. Riktigt läcker!
 

joca

Patek
2-Faktor
Har inte burit klockan sedan köpet, då jag fortfarande funderar på om den ska få ligga i vapenskåpet till min examen i januari 2016... Känns i nuläget väldigt jobbigt och vi får se hur det blir med det. Samtidigt en riktigt god karamell att suga på...


Kan dock inte riktigt bestämma mig för om Subben ska få stanna eller inte... Har länge funderat på om dessa är tillräckligt olika för att spara båda och det vet jag banne mig inte än.. Olika är de ju uppenbarligen, men samtidigt inte. Jaja, det får vi se. Just nu är jag i alla fall otroligt nöjd och glad att jag lyckats bärga hem en av de värsta djuphavsfiskarna någonsin!

Tack för att ni tog er tid att läsa och titta!
What, hur lyckas man med att INTE bära ett nyköp? Själv är jag så ivrig så jag bär mina nya saker direkt, spelar ingen roll om det gäller klockor eller kalsonger :D

Jag tycker absolut din sub ska få stanna, kompletterar riktigt bra :)

Garttis till en fin klocka!
 

N.Bathes

Cartier
What, hur lyckas man med att INTE bära ett nyköp? Själv är jag så ivrig så jag bär mina nya saker direkt, spelar ingen roll om det gäller klockor eller kalsonger :D

Jag tycker absolut din sub ska få stanna, kompletterar riktigt bra :)

Garttis till en fin klocka!
Så var det min tur:). I tisdags beställde jag hos Nymans Ur en 116660 Rolex Deepsea Blue. I fredags eftermiddag kunde jag få komma och hämta den (det har sina fördelar att vara en bra kund ibland, och kanske lite tur).
44 mm i diameter, 17,7 mm tjock, 220 gram tung, konvext safirglas 5,5 mm tjockt, huset i 904L stål, baksida i titan, vattentät till 3.900 m (vad man nu gör där?).
Den gröna Deepsea-texten på tavlan som flera här på KS har synpunkter på, är en hyllning till James Camerons specialbyggda ubåt Deepsea Challenger från 2012 vars färg är exakt samma.
Intressant är att han i sitt dyk den 26e mars 2012 ner till Marianergravens botten 10.908m nedåt, identifierade för människan 68 nya marina arter. Allt från räkliknande kryp till sjögurkor och mikrober. Alla prover som togs har analyserats av biologer och geologer över hela världen. Ubåten var 7,3 m lång och formad som en vertikal torped. Under de nästan 7 timmar Cameron var nere i plurret kunde han knappt röra sig i ubåten, som endast hade en inre diameter på 107 cm. Måste känts som ståplats i Nybroviken. Burrr...
Med sig ned på en av ubåtens armar hade Cameron en specialbyggd Deepsea vid namn Deepsea Challenge. Trycket på klockan var vid botten otroliga 12,35 tons tryck.
Stolt sponsor för expeditionen; Rolex såklart.
Inte så mycket info om själva klockan kanske, men det finns så mycket om den här på KS ändå.

Lite shots.
image.jpg

image.jpg

image.jpg

Mummms...
image.jpg

image.jpg

image.jpg

Å så ett Wristshot.
image.jpg


Tack för mig!
What, hur lyckas man med att INTE bära ett nyköp? Själv är jag så ivrig så jag bär mina nya saker direkt, spelar ingen roll om det gäller klockor eller kalsonger :D

Jag tycker absolut din sub ska få stanna, kompletterar riktigt bra :)

Garttis till en fin klocka!
är det inte den grövsta typen av misshandel att bli inlåst sådär utan anledning???
 

Dr.Rolex

Omega
What, hur lyckas man med att INTE bära ett nyköp? Själv är jag så ivrig så jag bär mina nya saker direkt, spelar ingen roll om det gäller klockor eller kalsonger :D

Jag tycker absolut din sub ska få stanna, kompletterar riktigt bra :)

Garttis till en fin klocka!

Ja det kan man ju undra, har visserligen plockat fram den ett flertal gånger och tittat på den, tagit på den, burit den en liten stund men sen tänkt att just det, det var ju min examenspresent... Och lagt tillbaka den. Dock blir frekvensen allt tätare och just nu råkar jag ha den på mig :D
Visserligen är det ett bra komplement men tror den får gå ändå, vet inte riktigt i vilken situation jag skulle välja subben istället..

är det inte den grövsta typen av misshandel att bli inlåst sådär utan anledning???
Det är inte omöjligt.. Som du ser ovan har den i alla fall fått komma ut och lufta sig ;)

Whaaat!? Sån där självdiciplin skrämmer mig....rejält :nailbiting:

Hehe, som sagt, bär den nu ;)
 

jabla

Sarlacc
Lunchsnabböppning.
Kunde såklart inte hålla mig borta från Magnussons rea, trots mitt kalasfynd i Stockholm häromveckan.
Mycket fint fanns det, men jag måste säga att en av baksidorna med att sitta och titta på klockbilder på klocksnack är att jag blir lite mätt på snygga dykare, rena urtavlor och kronografer, trots att det är något av det bästa jag vet egentligen. Inte ens en månfas från Frederic Constant kändes lockande, trots bra pris.
Det som fick mig att gå igång var att de hade halva priset på en knasig quartz-Alpina som jag tittat på förut, men som jag inte tyckte var värd att betala fulllpris för.
En snabb googling på modellen visade att första gången den nämndes i litteraturen var 2013 då en ägare på en amerikansk site försökte dumpa priset ett antal gånger utan att få sålt den. Jag tippar därför att den funnits sen 2011-12ish.
Och modellen då? Alpina Avalanche Extreme. Jättekonstigt namnval då klockan varken utstrålar avalancher eller extremitet på något vis.
Jag vet faktiskt inte varför jag föll för den. Gummiband, glittrande stenar, grön pärlemor och kantig logga på kronan. Den ser helt enkelt odefinierbar ut, och jag förstår inte riktigt vad man hade i huvudet när man designade den, men den tilltalar mig definitivt, trots att jag inte är en glittrandestenarmänniska.
Och här är låda och klocka.
Men nu har jag belagt mig med köpförbud på överskådlig framtid.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Grattis! Kul klockval, man tittar gärna två gånger på den.
 

ZtaFfaN

Panerai
2-Faktor
Kul att höra. Jag har sett Camerons film om dyket. Och läst det som finns på hela internet förstås ;) på bilderna från ditt inlägg ser jag dock inte den speciella "The Last Frontier"-boken, men du kanske fick den med? För det är ju annars den specifika boken just för Deep blue. Läst på andra forum att vissa fått med den och andra inte.. Jag fick ingen och glömde faktiskt fråga när jag var i butiken för jag var så uppspelt inför köpet! Får helt enkelt köpa fler klockor så man får börja pruta :D
:cigar:
image.jpg

Jag tycker du ska gå tillbaka och be om den.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Paketdags!
En Seioko SRP 637,även kallad Baby Tuna blev det. Är riktigt nöjd med köpet, trodde att klockan skulle kännas större på handleden än vad den faktiskt gör.
I den här skapelsen sitter 4R36 verket. Vilket har funktionerna hack & wind, vilket jag tycker är trevligt! En liten uppgradering från min andra klocka, en Seiko SNZH 53.

Specs saxade från nätet:
Stainless Steel Case
Stainless Steel Bracelet
Automatic Movement
Caliber 4R36
Hardlex Crystal
Black Dial
Luminous Hands And Markers
One Way Rotating Elapsed Timing Bezel
Day And Date Display
Screwdown Crown
Deployment Clasp
200M Water Resistance
Approximate Case Diameter: 47mm
Approximate Case Thickness: 14mm

Satte på ett olivgrönt nato tillsvidare, ska se till att korta till länken och även skaffa mig ett bra gummi till den framöver.


Nu bilder!
IMG_1960.JPG
IMG_1963.JPG
IMG_1964.JPG
IMG_1965.JPG
IMG_1966.JPG


Sjukt imponerad av leveransen från CW, beställde i lördags natt och hämtade vid lunch idag.
Riktigt nice. Jag beställde själv en likadan för någon vecka sedan från en Singapore-handlare på Ebay. Lär få vänta lite till. Beställde också ett grönt nato, men med pvd, hoppas det gör sig bra. Och att man kan bära upp denna stora pjäs överhuvudtaget.
 

Loshin

Panerai
Vad fick ni ge? Finns det kvar?
Jag betalade 11800 kr, 50% på gamla listpriset. Den som @Dr Puh köpte, låg på samma pris om jag inte minns fel.

Sist jag var inne så hade de inga kronografer från St Imier-serien med svart tavla och på läder kvar. Dock en del ljustavlade modeller på länk. Tycker dock att modellen passar mycket bättre på läder, gillar inte utseendet på länken till dessa modeller. Sen så var rabatten lägre på modellerna med länk, 30% tror jag.
longines-saint-imier-column-wheel-chronograph-watch.jpg

De hade även denna inne från Heritage serien, den är trevlig.
longmonopush1.jpg

Det var dock några dagar sen jag var inne. Så de modeller jag nämner kanske redan är sålda.
 

par

Patek
2-Faktor
Jag betalade 11800 kr, 50% på gamla listpriset. Den som @Dr Puh köpte, låg på samma pris om jag inte minns fel.

Sist jag var inne så hade de inga kronografer från St Imier-serien med svart tavla och på läder kvar. Dock en del ljustavlade modeller på länk. Tycker dock att modellen passar mycket bättre på läder, gillar inte utseendet på länken till dessa modeller. Sen så var rabatten lägre på modellerna med länk, 30% tror jag.
longines-saint-imier-column-wheel-chronograph-watch.jpg

De hade även denna inne från Heritage serien, den är trevlig.

longmonopush1.jpg
Ok, tack iaf! Riktigt snygg modell
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Riktigt nice. Jag beställde själv en likadan för någon vecka sedan från en Singapore-handlare på Ebay. Lär få vänta lite till. Beställde också ett grönt nato, men med pvd, hoppas det gör sig bra. Och att man kan bära upp denna stora pjäs överhuvudtaget.
Gött! Tror absolut du kommer bli nöjd! Tycker inte att det känns så stor som den faktiskt är. Jag har typ 17 cm runt handleden har jag för mig, så jättegrov är jag inte direkt, som lite referens!
 

Dr Puh

Audemars
2-Faktor
Jag betalade 11800 kr, 50% på gamla listpriset. Den som @Dr Puh köpte, låg på samma pris om jag inte minns fel.

Sist jag var inne så hade de inga kronografer från St Imier-serien med svart tavla och på läder kvar. Dock en del ljustavlade modeller på länk. Tycker dock att modellen passar mycket bättre på läder, gillar inte utseendet på länken till dessa modeller. Sen så var rabatten lägre på modellerna med länk, 30% tror jag.
longines-saint-imier-column-wheel-chronograph-watch.jpg

De hade även denna inne från Heritage serien, den är trevlig.
longmonopush1.jpg

Det var dock några dagar sen jag var inne. Så de modeller jag nämner kanske redan är sålda.
@par401 Tror jag knep den sista med läderband, var där strax efter lunch i fredags. Det stämmer att jag gav 11800.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Nyinkommet. Men vad är det för grön plastgrej som sitter på baksidan av boetten? Klockan är ju ändå 16 år gammal … Tidigare ägare måste nog ha glömt att pilla bort den :)
Daytona.jpg


Vill inte ens tänka på mängden hudavlagringar som ligger där under och myser. Eller, vi kikar.
Daytona_(2).jpg


Ugh :eek: Nej, bort med den.
Daytona_(3).jpg


Ah, mycket bättre!
Daytona_(4).jpg


Vi avslutar med en wristie.
Daytona_(5).jpg
Det brukar räknas som lite premium att den gröna stickern är kvar på gamla rollar. Nog därför ingen tagit bort den innan :D
 

Parkbank

Omega
Så var det äntligen dags för mig att få posta i denna tråd . Min första "riktiga" klocka. Blev en Rolex Datejust 1601 med svart tavla inköpt via Chrono24 hos Eora/Stroppiana. Gick snabbt och smidigt. Jättefint skick och min lokala urmakare mätte upp amplituden till ca 290 så verkar gå som den ska... Här kommer lite bilder

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Var lite sugen på att flippa min GMTc till förmån för en årsklocka (GMT från -89).
Något otålig som man är samt efter en spontanare till Bo Berggren med
@romanov så blev suget efter en Big Bang lite för stort.

Kunde hålla mig en vecka innan jag klippte till på en 41mm från 2014 :)

IMG_2461.JPG
IMG_2464.JPG
IMG_2465.JPG
IMG_2467.JPG
IMG_2468.JPG
IMG_2452.JPG
najs :D
 
Topp