• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora paketöppningstråden

Odishon

Friends of KS
Hurra!! Slutet på 60-talet föddes en liten Rolex. Den ville växa upp och bli en fin day date men tyvärr - en "enkel 1500" modell blev han som stor. Ett slitet liv utan TLC där allt försvann.. papper, box, länk... Men efter 40 års ensamhet så hittade den till Sverige. Nu lite renoverad med en ny urtavla, armband och lite putsning. Den är nästan lika gammal som mig så förhoppningsvis kommer vi bli äldre tillsammans.

Paketet kom idag och det är förhoppningsvis en helt äkta Rolex - men även om det är ett "hemgjort" klock-pass så kommer jag nog ändå göra en "second opinion" på värderingen. En 1500 är ju inte den mest "attraktiva" vintage-klockan så det känns inte så nojjigt att vara utan cert o box mtp åldern. Inte heller att "antikviteten" är o original - vill ha en ljus blå boett och detta är helt ok. Kommer säkert uppdatera med en till bild senare.. från "utomhus" med direkt solljus. Hoppas min 70-tals Jaeger inte blir allt för syrak nu.


1.jpg 3.jpg 5.jpg 7.jpg 9.jpg
Storleksmässigt känns 35mm rätt för mina taniga handleder även om den sitter fel på bilden - min Fitbit är bara där för att få en referens på storleken och en sån där.. Åh.. tekniken från 1969 vs 2015..
 

Wemb

Cartier
God eftermiddag KS:are

Har spanat efter en Rolex Day-Date ett tag och nu äntligen slagit till så här kommer en paketöppning.

Gjorde en liten utflykt och hämtade den en bit utanför Venedig i Italien..passade på att bada en hel del i samband med detta också så nöje och nöje :) Skoj att åka och hämta den på plats och träffa handlaren. Enda ägaren före mig är en herre på 69 år från Treviso i Italien som arbetade i Schweiz på 90-talet och då köpte denna där i december 1997.

Klockan är en Rolex oyster perpetual Day-Date 18238 från 1997 med box, certifikat och böcker. Den har en vit tavla med romerska siffror. Tycker den är jätte fin så mycket nöjd!

När året började hade jag en DW för 1k som jag alltid bar, sen fick jag upp ögonen för riktiga klockor och sen dess har den inte sett dagens ljus. DD:n blir klocka nummer 4 år i år efter Rolex 114060, Rolex 16613 och AP RO 15189ST, dock har stålsubben lämnat och det får nog antagligen AP:n eller 16613 också göra nu efter detta nya köp, men svårt att skilja sig från någon, alla är ju så trevliga på sitt sätt.

Ha en fortsatt bra dag vänner!

P1020105.JPG
P1020107.JPG
P1020109.JPG
P1020110.JPG
P1020114.JPG
P1020116.JPG
P1020126.JPG
Sjukt fin!
En riktig drömklocka!
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Måste du skicka tillbaka den? Eller skickar dom en länk och låter dig behålla bandet som kompensation?

Jag ringde dom och föreslog just detta. Men det gick dom inte med på utan bad mig skicka tillbaka allt för att sen göra samma beställning på nytt.

Vilket gjorde mig så arg så jag skickar tillbaka klockan och ber dom låta det vara så. Jag vill inte ge dom mina pengar så får hitta klockan någon annanstans.

Edit: Dom har alltså erkänt misstaget men vill inte kompensera.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Jag ringde dom och föreslog just detta. Men det gick dom inte med på utan bad mig skicka tillbaka allt för att sen göra samma beställning på nytt.

Vilket gjorde mig så arg så jag skickar tillbaka klockan och ber dom låta det vara så. Jag vill inte ge dom mina pengar så får hitta klockan någon annanstans.

Edit: Dom har alltså erkänt misstaget men vill inte kompensera.
Vafan, det är ju riktigt dålig service. Du gör rätt i att beställa från annat håll. Hoppas du hittar den.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag ringde dom och föreslog just detta. Men det gick dom inte med på utan bad mig skicka tillbaka allt för att sen göra samma beställning på nytt.

Vilket gjorde mig så arg så jag skickar tillbaka klockan och ber dom låta det vara så. Jag vill inte ge dom mina pengar så får hitta klockan någon annanstans.

Edit: Dom har alltså erkänt misstaget men vill inte kompensera.

Vilket företag var detta? Om det inte är villiga att kompensera dig så åter det inte som någon man vill göra affärer med, framförallt efter att de erkänt sitt misstag. Kanske är fel plats att skriva detta men, du kan ju skriva några rader om säljaren i vettigt tråd.
 

jhm

Panerai
Hurra!! Slutet på 60-talet föddes en liten Rolex. Den ville växa upp och bli en fin day date men tyvärr - en "enkel 1500" modell blev han som stor. Ett slitet liv utan TLC där allt försvann.. papper, box, länk... Men efter 40 års ensamhet så hittade den till Sverige. Nu lite renoverad med en ny urtavla, armband och lite putsning. Den är nästan lika gammal som mig så förhoppningsvis kommer vi bli äldre tillsammans.

Paketet kom idag och det är förhoppningsvis en helt äkta Rolex - men även om det är ett "hemgjort" klock-pass så kommer jag nog ändå göra en "second opinion" på värderingen. En 1500 är ju inte den mest "attraktiva" vintage-klockan så det känns inte så nojjigt att vara utan cert o box mtp åldern. Inte heller att "antikviteten" är o original - vill ha en ljus blå boett och detta är helt ok. Kommer säkert uppdatera med en till bild senare.. från "utomhus" med direkt solljus. Hoppas min 70-tals Jaeger inte blir allt för syrak nu.


1.jpg 3.jpg 5.jpg 7.jpg 9.jpg
Storleksmässigt känns 35mm rätt för mina taniga handleder även om den sitter fel på bilden - min Fitbit är bara där för att få en referens på storleken och en sån där.. Åh.. tekniken från 1969 vs 2015..

Jättefin! Grattis till nyförvärvet. :)
 

Odishon

Friends of KS
Jättefin! Grattis till nyförvärvet. :)
Thx. I solen syns i alla fall den duvblå (eller annan valfri blå nyans) boetten. Älskar den ljusblå och har man inte råd med den nya fina ice blue Day Date får man snika. Tror jag är ganska nöjd.
 

Bilagor

  • WP_20150725_10_08_24_Pro.jpg
    WP_20150725_10_08_24_Pro.jpg
    113.3 KB · Visningar: 163

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Okej... Då va det värre!

Måste du skicka tillbaka den? Eller skickar dom en länk och låter dig behålla bandet som kompensation?

Fan va trist! Och dålig service också.

Då har jag som sagt försökt få dom (och mig) att lösa det på smidigast sätt. Dvs skicka bara länken till mig så kan jag behålla läderbandet som kompensation för misstaget eller skicka tillbaka bara bandet.

Men nej, det går de inte med på.

Så jag kan säga att det gäller Uret.se, och är förvånad över deras dåliga servicetänk.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Så fick jag äntligen tag i en efter långt sökande.
Paket från en kanadensisk gentleman.
IMAG1189.jpg

En ordinär japanare?
IMAG1190.jpg

Inte riktigt
IMAG1193.jpg

En ovanligare brasilianare
IMAG1207.jpg


Alltså en Orient Poseidon.
Tillverkad i Brasilien enbart för brasilianska marknaden.
 

Bilagor

  • IMAG1194.jpg
    IMAG1194.jpg
    91.1 KB · Visningar: 51
  • IMAG1196.jpg
    IMAG1196.jpg
    144 KB · Visningar: 49

Onlywinston

Breitling
Efter att ha lovat mig själv att inte köpa fler klockor på ett tag råkade jag av en slump (nåja) trilla över en annons på WUS. Klockan i annonsen gick inte att motstå för mig som har en fäbless för matematik såväl som för tillverkaren i fråga.
Tre dygns svärande över postens långsamma hantering (paketet har enligt spårningstjänsten legat på terminalen i Malmö sedan i fredags morse, och gör så fortfarande) gjorde att jag idag blev glatt överraskad av att mötas av en avi på hallgovet när jag kom hem.

Paketet var väl frankerat, här i sällskap med BC4
2015-07-27 17.37.13.jpg


Väl emballerat med såväl bubbelplast som en samling danska plastkassar
2015-07-27 17.39.52.jpg


Efter att ha öppnat den ganska anonyma ytterboxen börjar vi ana vad som gömmer sig där inne
2015-07-27 17.41.09.jpg


Mer bubbelplast!
2015-07-27 17.41.26.jpg


Här har vi så skönheten: En Oris Leonhard Euler
2015-07-27 17.43.11.jpg

2015-07-27 17.43.23.jpg
2015-07-27 17.48.35.jpg


Detta är alltså en Limited Edition i 1707 exemplar som släpptes vid 300-årsjubileet av Leonhard Eulers födelse. Urverket som sitter i är ett Oris 733, alltså samma som sitter i Aquis. Boetten är helt kvadratisk och mäter in på 35x35 mm, vilket känns mycket rimligt på armen.
Tavlan i form av ett sudoku är ett kapitel för sig. Den är inte lättläst, men satan i gatan vad den är cool. ;)

Mer info om klockan finns hos Oris; den som vill läsa mer om den fantastiske Euler gör det med fördel på Wikipedia.


Känns som att jag har snöat in på Oris nu. Det hade jag inte alls tänkt när jag inledde mitt klockintresse med min Aquis för ett knappt år sedan. Framförallt trodde jag att en klocka skulle vara mer än tillräckligt, men det tog intensiv klocksnackläsning snabbt ur mig... :(
2015-07-27 18.02.55.jpg
 

Biffbert

Cartier
Då var det dags igen! Hade planer på att köpa denna godingen ny hos rob eller i malmö nu i sommar men fick ett erbjudande på en blott 6 månader gammal historia här på forumet som jag inte kunde neka!
Nå, till bilderna:

Välvaddat
20150727_180420.jpg


Och inuti mer plastaskit
20150727_180615.jpg


Snabbspolning förbi ytterbox där en glansig Tudorlåda visar sig
20150727_180745.jpg


Och om vi gräver lite djupare kommer en BB som suttit på livets minsta handled tidigare:
20150727_180827.jpg


Operationsbordet framme
20150727_185551.jpg


Och så vips så satt den som en smäck
20150727_182500.jpg


Dubbelskott:
20150727_190405.jpg


Vågar nog nästan säga att jag aldrig varit så nöjd med en klocka, går inte släppa blicken från den. Helt olik sig själv beroende på ljus men alltid lika vacker.
Köp om du får läge!
 
Topp