Min första riktiga paketöppning! Den här gången är det en modell jag spanade in direkt när den presenterades på Baselmässan i mars i år.
I morse var det dags! Ska faktiskt erkänna att hjärtat slog några extra slag när jag körde hem glad ihågen och packade upp denna skönhet
Jo då. Den nya Oyster Perpetual. Endast det. med grå tavla. Men innan vi förhastar oss så tar vi lite enkel historia om denna modell.
Den första modellen släpptes 1926 (hette endast Oyster) och var den första modellen som var vattentät. Den har endast en enda viktig funktion: att visa tiden, och det gör den elegant. Satan vilken elegans!
Perpetual las till i namnet 1931 då Rolex uppfann det första mekaniska urverket med en Perpetual-rotor
Nåväl. Det här ska inte bli en allt för lång text. Jag slängde dock ihop ett snabbt kollage så man kan se hur just BARA Oyster Perpetual har utvecklats genom åren:
Ni ska inte behöva läsa så mycket. Titta på bilderna istället! Jag ber om ursäkt på förhand om två saker på bilderna.
1. Plasten är kvar på vissa bilder
2. Damm. Jag har katt och barn. Men mest damm.
Några tankar om den:
Jag var väldigt nervös innan jag fick hem den. Jag köpte den osedd. Jag var nervös för storleken. Jag hade lovat mig själv att aldrig köpa en klocka under 40mm. Sen var jag även nervös lite för färgen, skulle jag valt en blå? När jag såg den i solljus idag hittade jag mitt absolut starkaste argument för nej. Jag tycker tavlan är helt magnifik.
Den sitter mycket lätt på handleden och smiter stiligt och smidigt under manschetten som ni ser på bilderna. Den bygger precis lagom på höjden.
Oyster-länken känns dock lite ranglig. Det är den så klart inte, men den känns det. Jag är verkligen ett fan av länk. Denna känns dock inte alls lika välbyggd som de länkar jag har erfarenhet av tidigare. (Brukar Rolex-länkar gnissla?) Dock jag glömmer bort det varje gång hon likt en strömming i Östersjön förför mig med sitt skimmer.
Tack för att ni tog er tid att läsa detta om min FÖRSTA Rolex och verkligen, tack, Nicklas.S för en utmärkt affär!
På återseende.
// Viktor
(som druckit vin och skriver detta över en knackig GSM-lina på ett SJ-tåg så ha överseende)
Ps. Observera att jag inte skapade en egen tråd nu. Sluta skapa egna trådar. Det blir bättre för alla. Ds.
Fakta:
Modell: Rolex Oyster Perpetual
Diameter: 39 mm
Tavla: Dark rhodium (grå, stål. EfRhodium efter grundämnet )
Caliber: 3132 Rolex
Gångreserv: 48 timmar.
Länk: Oyster 904L stål.
Vikt: Knappt.
Funktioner: Den visar tiden och du kan typ duscha med den. Kanske bad men det kanske blir dyrt. Man kan få kramp och så.
Är denna klockan ny? Den ser helt oanvänd ut, vad är det för årtal på den? Får man fråga vad en sådan kostar?
Hur som helst, den är ju så sjukt fin, stort grattis.