• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden med (vintage) tanks

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Någon som hade kunnat tänka sig bjuda på lite bilder på någon fin tank i gulguld?
Vet inte om den räknas som vintage eller fin men här är min.

53D9EA70-88F9-4A13-BD3D-343420F77C6E.jpeg

(även i Cartier-tråden)

/B
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Personligen tycker jag att denna är minst lika bra som en Cartier och nu när de stuckit iväg i pris på senare tid kanske det kan vara ett alternativ? Tyvärr verkar de flesta äldre likt min (fruns) ha problem med att guldbeläggningen på visarna släppt.

48B8622A-C8D5-498A-83D5-75567BF1A2C0.jpeg
är det samma boett som cartier:en?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Personligen tycker jag att denna är minst lika bra som en Cartier och nu när de stuckit iväg i pris på senare tid kanske det kan vara ett alternativ? Tyvärr verkar de flesta äldre likt min (fruns) ha problem med att guldbeläggningen på visarna släppt.

48B8622A-C8D5-498A-83D5-75567BF1A2C0.jpeg
Nja, känns mer som en lite tråkig kopia. Däremot jättefina klockor och samma verk som vissa Tanks. Du har däremot rätt i att man nu verkar kunna få guldur från AP, VC och JLC för samma peng så det kan vara värt att kolla på.
 

JohanHLM

Rolex
Nja, känns mer som en lite tråkig kopia. Däremot jättefina klockor och samma verk som vissa Tanks. Du har däremot rätt i att man nu verkar kunna få guldur från AP, VC och JLC för samma peng så det kan vara värt att kolla på.
Visst finns det likheter men det är väll inte mycket mer än att valfri dykare med vridning skulle vara en kopia av en Rolex?
Boetten är väll både smalare och tunnare eller finns det någon 70-tals Cartier som jag inte känner till som den a delar boett med?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Visst finns det likheter men det är väll inte mycket mer än att valfri dykare med vridning skulle vara en kopia av en Rolex?
Boetten är väll både smalare och tunnare eller finns det någon 70-tals Cartier som jag inte känner till som den a delar boett med?
Rätt uppenbart vad man tittat på om du tänker efter. Rolex uppfann inte vridringen så förstår inte den liknelsen. Cartier har aldrig delat boett med Piaget vad jag vet. Däremot haft deras verk. Vet inte riktigt hur tunn den tunnaste Tanken är.
 

JohanHLM

Rolex
Rätt uppenbart vad man tittat på om du tänker efter. Rolex uppfann inte vridringen så förstår inte den liknelsen. Cartier har aldrig delat boett med Piaget vad jag vet. Däremot haft deras verk. Vet inte riktigt hur tunn den tunnaste Tanken är.
Visst finns det stora likheter men det finns ex. mängder av vintage tank med arabiska siffror, rektangulär subsekund nertill och likvärdig boettform.

Nåja, oavsett om det är en kopia av en Cartier eller ej var tanken med mitt inlägg främst att vidga vyerna och titta på andra varumärken som kan anses vara mer prisvärda för tillfället.
 

PeterLu

Omega
2-Faktor
Vet inte om den räknas som vintage eller fin men här är min.

53D9EA70-88F9-4A13-BD3D-343420F77C6E.jpeg

(även i Cartier-tråden)

/B
Absolut vintage! Vad jag förstår bör ”Paris”-tavla indikera sjuttiotal. Referensen kom 1973 och hängde med långt in på 1980. Dock hade Paris-tavlorna försvunnit till förmån för Swiss efter att versamheterns i Paris, New York och London slagits ihop. Från Cartiers tidiga år drev de tre brödern Louis, Pierre och yngste brodern, ????, separata verksamhet som iofs samarbetade. Bl a sattes klockor ihop i NY.

Det var många fina ur i tråden, men personligen kallar jag enbart ”Tanks” för ”Tanks”. Precis som med submarinare.....

(Får se om det skapar storm i tråden;))
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Absolut vintage! Vad jag förstår bör ”Paris”-tavla indikera sjuttiotal. Referensen kom 1973 och hängde med långt in på 1980. Dock hade Paris-tavlorna försvunnit till förmån för Swiss efter att versamheterns i Paris, New York och London slagits ihop. Från Cartiers tidiga år drev de tre brödern Louis, Pierre och yngste brodern, ????, separata verksamhet som iofs samarbetade. Bl a sattes klockor ihop i NY.[...]
Tack. Det är ett rätt brett spann och frågan är så klart då även var gränsen för vintage går, hur långt ett snöre är osv. Och nej, jag vill inte ta upp det temat igen.

/B
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Precis, så hette han nog!. Man får gräva rätt så djupt för att hitta bra (korrekt) information på nätet om Cartier generellt och Tank Louis Cartier speciellt. Vet du om tavlan är en emaljtavla? Har sett flera bilder med det som på rolexspråk kallas "spiderdials" (vilket iofs är en reaction av färgen)
Inte emalj men emaljfärg. Ger samma effekt dock.
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Precis, så hette han nog!. Man får gräva rätt så djupt för att hitta bra (korrekt) information på nätet om Cartier generellt och Tank Louis Cartier speciellt. Vet du om tavlan är en emaljtavla? Har sett flera bilder med det som på rolexspråk kallas "spiderdials" (vilket iofs är en reaction av färgen)

Inte emalj men emaljfärg. Ger samma effekt dock.
Är nog emaljfärg, men ingen "spiderdial" (än?).

/B
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ville bara säga att min inte är krackelerad. Om min har emalj- eller tavellack eller något annat är jag inte kompetent nog att uttala mig om.

/B
Sorry, tappade sammanhanget lite där. Klart du syftade på din egen fina Paris-tank. Den har vit emaljlack eller vad man vill kalla den, blank och lättstädad men kan också skavas lite fult där den ligger mot boetten. Hade en likadan tidigare.
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Sorry, tappade sammanhanget lite där. Klart du syftade på din egen fina Paris-tank. Den har vit emaljlack eller vad man vill kalla den, blank och lättstädad men kan också skavas lite fult där den ligger mot boetten. Hade en likadan tidigare.
Tack, jag trivs mycket bra med den. Det var när jag missade att köpa din som jag insåg att den var en sån jag "behövde", så tack inspirationen.

/B
 
Topp