• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden med (vintage) tanks

Wizzo

Panerai
Länge sen sist :)
24A343FA-69ED-4A4F-9A33-A91EBDC9FB14.jpeg
 

Larry Sanders

Breitling
Funderar på denna, om ingen hinner före. Har inte hunnit kolla var gränsen går för "vintage" men denna är säkert från förra seklet fast med JLCs egna kvartsverk som jag har väldigt goda erfarenhet av.
Är den för liten för grova handleder?
https://www.ebay.com/itm/Jaeger-Le-...=item2f180d1d64:g:1x0AAOSwKyRaq~kK:rk:14:pf:0

JLC tillverkar/tillverkade ju mekaniska o quartz för alla legendarer i Schweiz så de har ju varit med om att skapa "tanken" mfl

Larry
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Funderar på denna, om ingen hinner före. Har inte hunnit kolla var gränsen går för "vintage" men denna är säkert från förra seklet fast med JLCs egna kvartsverk som jag har väldigt goda erfarenhet av.
Är den för liten för grova handleder?
https://www.ebay.com/itm/Jaeger-Le-...=item2f180d1d64:g:1x0AAOSwKyRaq~kK:rk:14:pf:0

JLC tillverkar/tillverkade ju mekaniska o quartz för alla legendarer i Schweiz så de har ju varit med om att skapa "tanken" mfl

Larry
Känns som att det finns roligare saker att bränna 18kkr på än en kvartsdriven cartierwannabe. Tror inte den är för liten, men det är helt klart en vanesak. :)
 

Larry Sanders

Breitling
Känns som att det finns roligare saker att bränna 18kkr på än en kvartsdriven cartierwannabe. Tror inte den är för liten, men det är helt klart en vanesak. :)
Visst kan man se det som en wannabe men jag ser JLC som grundbulten till tankar, reversor, många PPs, Vacherons, APs mfl så det namnet på en urtavla skäms jag inte för men hustrun håller med dig om priset...
Tror också att storleken växer med tiden.
Larry
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Visst kan man se det som en wannabe men jag ser JLC som grundbulten till tankar, reversor, många PPs, Vacherons, APs mfl så det namnet på en urtavla skäms jag inte för men hustrun håller med dig om priset...
Tror också att storleken växer med tiden.
Larry
Jovisst, JLC är en fantastisk tillverkare, men det hindrar inte just den klockan från att kapa hela designen från Cartier. :)
 

Larry Sanders

Breitling
Jovisst, JLC är en fantastisk tillverkare, men det hindrar inte just den klockan från att kapa hela designen från Cartier. :)
Alla och då menar jag alla har gjort en tank eller många (som man kan se I den här tråden), ofta bättre än Cartier men de gjorde designhistoria. Den första välkända handledsklockan var fyrkantig, vem kunde ha anat det på fickurstiden?
Fördelen med quartz är att man vågar betala så mycket för en gammal guldklocka utan servicehistorik. Vem reparerar en mekanisk dito?
Tack för inputen dock! Den har legat där minst ett halvår, så många håller med dig...
Larry
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Alla och då menar jag alla har gjort en tank eller många (som man kan se I den här tråden), ofta bättre än Cartier men de gjorde designhistoria. Den första välkända handledsklockan var fyrkantig, vem kunde ha anat det på fickurstiden?
Fördelen med quartz är att man vågar betala så mycket för en gammal guldklocka utan servicehistorik. Vem reparerar en mekanisk dito?
Tack för inputen dock! Den har legat där ett halvår, så många håller med dig...
Larry
Finns massor med människor som reparerar gamla mekaniska klockor, så där förstår jag faktiskt inte vad du menar. Ett så pass gammalt och udda kvartsverk torde nästan vara jobbigare att hantera, om det nu, som du säger, är ett JLC inhouse. Jag vet att de flesta tillverkare har gjort tanks, men alla valde inte att sno Cartiers design rakt av, finns ju massor av alternativ, både mekaniskt och kvarts från Omega, JLC, Chopard mfl. där designen inte är stulen rakt av. Nu har jag själv ägt ett par Cartierwannabees, men skulle aldrig drömma om att pröjsa 18kkr för en, oavsett tillverkare. För den slanten kan man ju få äkta vara med lite tålamod.

Edit: Med det sagt, dina stålars - bränn dem på vad du vill.
 

Larry Sanders

Breitling
Finns massor med människor som reparerar gamla mekaniska klockor, så där förstår jag faktiskt inte vad du menar. Ett så pass gammalt och udda kvartsverk torde nästan vara jobbigare att hantera, om det nu, som du säger, är ett JLC inhouse. Jag vet att de flesta tillverkare har gjort tanks, men alla valde inte att sno Cartiers design rakt av, finns ju massor av alternativ, både mekaniskt och kvarts från Omega, JLC, Chopard mfl. där designen inte är stulen rakt av. Nu har jag själv ägt ett par Cartierwannabees, men skulle aldrig drömma om att pröjsa 18kkr för en, oavsett tillverkare. För den slanten kan man ju få äkta vara med lite tålamod.

Edit: Med det sagt, dina stålars - bränn dem på vad du vill.
Isses vad du svarar snabbt. Tack än en gång för synpunkter! Jag köper bara klockor, har aldrig sålt nån för då hade gravyren på baksidan stört mig mer. Hade man hittat en Cartier, I guld, inte bara pläterad som dom ofta tycks vara, så hade den förhoppningsvis också haft quartz. Jag känner ingen urmakare i närheten som inte skulle skicka en mekanisk Cartier till hemlandet för reparation av gud vet vad och carte blanche. Säljaren svarade på fråga att det var inhouse. Jag har sen tidigare en rund JLC med inhouse Cal. 608 Quartz Movement, historiskt på sin tid, 1982, för att det var så himla tunt, 1.6 mm och den går perfekt. Har egentligen aldrig upplevt mankerande quartzur men jag kan ha haft tur. Nog dyra om man vill hitta ett gammal replacementverk, som du påpekar. Edit: Du kallar designen stulen men så nära och medberoende som dessa två företag var så kanske dom fick låna lite av varandra då o då? Många företag som ville ha JLC-verk bodde grannar I lilla byn , Le Sentier, Valleé de Joux (Valjoux), CH. Väldigt svårt att mönsterskydda 100 år gamla mönster hursomhelst. Dom satte ju dessutom sitt eget namn på den. En Cartier kan alla köpa som har råd men denna har jag aldrig sett förr, därför vill jag ha den men den är lite dyr som sagt.
Larry
 
Senast ändrad:

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Isses vad du svarar snabbt. Tack än en gång för synpunkter! Jag köper bara klockor, har aldrig sålt nån för då hade gravyren på baksidan stört mig mer. Hade man hittat en Cartier, I guld, inte bara pläterad som dom ofta tycks vara, så hade den förhoppningsvis också haft quartz. Jag känner ingen urmakare i närheten som inte skulle skicka en mekanisk Cartier till hemlandet för reparation av gud vet vad.
Larry
Sitter väl allt som oftast ETA-verk i de lite ”billigare” (nu har ju priserna stegrat så in i helvete) tanksen, så många fristående urisar hade nog löst det. F.Piguet/JLC-verk som också kan sitta i dem hade kanske varit en annan femma. Men ja, för det priset hade du fått räkna med quartz tror jag, om du inte har en väldans tur, har ju sålts några mekaniska för ~15 tidigare.

Återigen; finns tanks i guld som inte kapar design, hade satsat på en sådan istället. :)

Edit:
DC0DE76E-18B7-4852-86F3-44EF14B0F0C4.png
07D52842-0DA4-420F-98E1-C6619E2D96B7.png
F3166DC9-C18C-429E-BB47-B0073FDE6754.png
5654B838-E02E-44A3-870C-224E4328FB21.png
213C76E6-25CF-4274-B915-56F278119E67.png
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
Tackar!
Visst går det att ordna! I likhet med alla mina klockor så finns det mängder av bilder på mobilen.
Men eftersom man då måste scrolla igenom och hitta så valde jag den enklare vägen - knäppte några nya på kontoret! ;)

8D0BA0BC-54A7-4CCE-B3EA-6C37269EB9CC.jpeg


B2BA0801-D1DA-4E9C-AE39-E0523D2B0DEC.jpeg


9B6EF015-F57A-4C9C-9F6D-04DD6B1A4E2E.jpeg


F9D5E0A9-17BA-429A-BDD2-1707422B00C3.jpeg


7C2EB963-FA78-448A-AEC4-742AEFFCE1CE.jpeg
Vilket i sin tur resulterar i att man har 10k+ bilder i mobilen... :D

Förlåt man måste bidra oxå.. håller på att försöka baka ett eget plexi till en trevlig tank jag hoppas kunna få visa upp i någon form av framtid!
IMG_20190122_232907.jpg
 
Topp