• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden med (vintage) tanks

Det är lite svårt att se detaljer på verket. Generellt sett har de bra/väldigt bra finish. Brukar vara LeCoultre- eller Piaget-verk har jag för mig. Samtidigt ser jag att det står Cartier Inc. på ett hjul, har för mig att bolaget var delat så att en bror hade amerikanska delen och en den Europeiska. Der kan ju vara en från den amerikanska delen? Jag är också nyfiken och hoppas någon har mer information.

Verkar stå Electroplated på baksidan, hade för mig att det bara Must-serien som körde guldplätterat 20 microns på 925 silver. Känns som att det saknas några stämplar på baklocket.
Dock är jag rudis på Cartier.

Det är lite svårt att se detaljer på verket. Generellt sett har de bra/väldigt bra finish. Brukar vara LeCoultre- eller Piaget-verk har jag för mig. Samtidigt ser jag att det står Cartier Inc. på ett hjul, har för mig att bolaget var delat så att en bror hade amerikanska delen och en den Europeiska. Der kan ju vara en från den amerikanska delen? Jag är också nyfiken och hoppas någon har mer information.
Tack för input! Jag är också väldigt nyfiken. Hoppas vi har en cartier-expert i krokarna!

De har använt en hel del eta-verk med, bla. det verket du citerar. Däremot brukar det se lite bättre ut.
Tack för input! Jag är också väldigt nyfiken. Hoppas vi har en cartier-expert i krokarna!
Finns en hel del av dessa och jag förutsätter att de är kopior. Mycket sämre än vermeil-tankerna på alla sätt. Däremot har jag inte koll på alla varianter men kan inte tänka mig att man släppte ifrån sig en så simpel modell som denna.

De har använt en hel del eta-verk med, bla. det verket du citerar. Däremot brukar det se lite bättre ut.

Finns en hel del av dessa och jag förutsätter att de är kopior. Mycket sämre än vermeil-tankerna på alla sätt. Däremot har jag inte koll på alla varianter men kan inte tänka mig att man släppte ifrån sig en så simpel modell som denna.
Tack för svar! Då känns det som att jag ska utgå från att den är falsk. Dum, okunnig och novis som jag är köpte jag den utan att blunda och trodde jag gjort ett kap!

Nytt i lådan! Och jo, bandet skall bytas!

Jim

9C0999FA-9083-4366-BE91-67C6E01B5A24.jpeg

En vattentät gammal tank med lite speciell boettkonstruktion med en boett i boetten :D
263EF6FD-6173-4A81-B672-FEFF64B54E7A.jpeg

E12F03CA-DCB4-414F-834E-CC978F6F3FD4.jpeg
5F2BB21A-6EE9-4AEE-BBEF-707EF2271EB4.jpeg
7DE0D575-5BC8-494B-8B3E-26FEA71F3A1B.jpeg

497BEFA2-6100-4F46-B1FE-CDBFA53B5CA5.jpeg
Tyvärr är ”överboetten” gjord i fulmetall och ser ut som den gör samt att glaset är sprucket.
Hade varit riktigt skoj att hitta en donator av yttre boett och försöka byta glaset men känns svårt att hitta något som passar tyvärr.
Eftersom den blanksvarta tavlan ser helt felfri ut lever dock hoppet! :)

Tillbaka
Topp