• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden med (vintage) tanks

Inget inlägg i tråden sen november:eek:
Det måste fixas:)
919833A8-8F58-4576-8004-B43ADA1BE971.jpeg
Den Tissot:en...wow

Hej alla!
Försöker mig på mitt första inlägg här på forumet, hoppas det blir rätt!
Jag är helt ny inom klockvärlden och har förälskat mig i vintage tanks, men känner ännu inte till så många olika modeller och märken än exempelvis den klassiska Cartier tanken. Vilka är era favoriter som ni tycker man ska känna till?

Hej alla!
Försöker mig på mitt första inlägg här på forumet, hoppas det blir rätt!
Jag är helt ny inom klockvärlden och har förälskat mig i vintage tanks, men känner ännu inte till så många olika modeller och märken än exempelvis den klassiska Cartier tanken. Vilka är era favoriter som ni tycker man ska känna till?

Svårt att inte nämna Jaeger LeCoultre Reverso i tank-sammanhang. I övrigt finns det många trevliga vintagetanks från de flesta tillverkare. En del riktigt udda fåglar också. Några märken att spana in skulle kunna vara Eterna, Movado och Vulcain.

Svårt att inte nämna Jaeger LeCoultre Reverso i tank-sammanhang. I övrigt finns det många trevliga vintagetanks från de flesta tillverkare. En del riktigt udda fåglar också. Några märken att spana in skulle kunna vara Eterna, Movado och Vulcain.
Ja det finns ju så himla mycket fint så man vill ju inte missa något :) Ska kolla in dessa märken genast, tusen tack!

Jag är ny husse till den här rackaren som tidigare varit uppe här i tråden. Den med Bilen på baksidan.
IMG_20200527_154023.jpg

IMG_20200527_162043.jpg

Vissa klockslag är lite svåra att se, så jag har jagat fram några nya diskar. I övrigt försöker jag hitta ett lämpligt band att bära den på.
Det som satt på vid köpet från @EHedin är lite för dressigt för mig.
Som jag ser det är det här en stenhård klocka som kräver ett grövre armband.:)

Håller på och testar lite med en bit läder. Tror att det kan bli bra med ett bund...
IMG_20200527_104426.jpg

Någon som har ett Bamboo liggande förresten?
Det är ju en mer klassisk look...

Jag är ny husse till den här rackaren som tidigare varit uppe här i tråden. Den med Bilen på baksidan.
IMG_20200527_154023.jpg

IMG_20200527_162043.jpg

Vissa klockslag är lite svåra att se, så jag har jagat fram några nya diskar. I övrigt försöker jag hitta ett lämpligt band att bära den på.

Håller på och testar lite med en bit läder. Tror att det kan bli bra med ett bund...
IMG_20200527_104426.jpg

Bamboo är koolt, även tidiga oysterliknande länkar. Broblemet med stål är ju att det inte riktigt matchar i färgtonen. Naturfärgad gris är även det riktigt fint. Gillade inte ditt bund.

IMG_20200527_154023.jpg

IMG_20200527_162043.jpg

IMG_20200527_104426.jpg

Cool klocka! Håller med att den förtjänar ett ordentligt band, typ kalv eller gris.

Bamboo är koolt, även tidiga oysterliknande länkar. Broblemet med stål är ju att det inte riktigt matchar i färgtonen. Naturfärgad gris är även det riktigt fint. Gillade inte ditt bund.
Haha
Visste att du inte skulle gilla mitt bund!:)
Kan trösta dig med att det är långt ifrån det färdiga resultatet på fotot.;)
Tanken är att det ska se ut såhär när jag är färdig.
tumblr_mxtcduaBim1sp0dz4o1_1280.jpg

IMG_20200527_154023.jpg

IMG_20200527_162043.jpg

IMG_20200527_104426.jpg

Har säkert en Bamboo-länk liggandes. Vad är det för bandbredd du ska ha?

Testade att fästa tanken på ett MN med några skinbitar och lite garn.
Får sitta såhär tillsvidare tror jag.:)
IMG_20200528_140628.jpg
IMG_20200528_140305.jpg

Inväntar lite material för mitt bund-projekt. Nu går den iallafall att bära till kamouflagebyxor.:D:p

Jag tenderar att snöa in på grejer. Just nu handlar hela min tillvaro om att ta reda på mer om min tank.:)

Gravyren på baksidan föreställande Malcolm Campbells Bluebird från 1933 är det som gör just den här tanken lite speciell och det är där jag börjat gräva.

Jag har nu gått med i en fb-grupp som bara är intresserade av hastighetsrekord. Där finns en tjomme som har en kompis som har en likadan. Hoppas att han kan komma med någon matnyttig information.

Jag har även kontaktat konservatorn på Ruskin Museum, som har en stor Bluebird-utställning, med förhoppning att han har sett denna klocka tidigare och vet något som inte framkommit tidigare. På grund av pesten är dock museet stängt, så jag kommer inte få svar förrän tidigast första veckan i juli.:(
IMG_20200529_182521.jpg

Det jag vet änsålänge är att verket (och eventuellt även boetten) tillverkades av A Schild någon gång i början av 30-talet.
Bilen som avbildas i gravyren byttes mot en modernare variant till nästa rekordförsök 1935, så antagligen är klockan ungefär samtida med Bluebirdversionen på baksidan. Det kan ju varit en gammal klockmodell som graverades 1933, men antagligen inte med tanke på att det finns fler än en.

Hoppas få reda på mer om boetten och om historien bakom gravyren.

Det finns foto på en identisk klocka här på forumet som @grodslukarenx laddade upp i samband med hans efterforskningar får något år sedan. Lägg därtill den från facebookgruppen och vi har 3 kända exemplar.
Hoppas att det går att få fram hur många som ska finnas.:)

Tillbaka
Topp