Helvete. Ingen dålig start! Hur var den?Firade in semestern med denna igår. Mkt bra
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Helvete. Ingen dålig start! Hur var den?Firade in semestern med denna igår. Mkt bra
Och så här drygt ett år senare har jag ännu inte fått tummen ur och fyllt iEnda lagliga. Fyll i deras formulär så får du en uppskattning.
Dessa, som är prissatta emellan de maskintillverkade samt de dyrare munblåsta, verkar endast vara tillgänglig hos länkad butik. Jag gissade (när jag bifogade länken tidigare) att de är ett mellanting kvalitetsmässigt (rättare sagt sett till tunnheten), men stämmer det? Konstigt att de inte saluförs genom några andra butiker.Jag kör oftast Lehmann, de är 45cl och supertrevliga att dricka ur. Väldigt tunna men hög kvalité så inget som gått sönder trots maskindisk varje vecka
Klotet mina glas här:
Lehmann Jamesse Grand champagne Ultralight 45 cl - Champagneglas - Barshopen.com
Lehmann Jamesse Grand Ultralight Champagneglas 45 cl har en speciell utformning med sin spetsiga nedre del som gör att drycken virvlar runt och öppnar upp smakerna mot öppningen.barshopen.com
Ser nu att det står att det är uppdaterad design från nov 22…vet inte vad det innebär men mina ser tunnare ut än på den bilden i länken. Jag köpte mina innan nov 22Dessa, som är prissatta emellan de maskintillverkade samt de dyrare munblåsta, verkar endast vara tillgänglig hos länkad butik. Jag gissade (när jag bifogade länken tidigare) att de är ett mellanting kvalitetsmässigt (rättare sagt sett till tunnheten), men stämmer det? Konstigt att de inte saluförs genom några andra butiker.
Har fortfarande inte beställt ett set ännu. Funderar på att möjligtvis börja med de maskintillverkade, även om de är åt det tjockare hållet. Jag är ju nöjd med mina nuvarande från Spiegelau. Lehman lär inte vara sämre än dem...
Tror det har mest med tempen att göra.När det gäller maskindisk av munblåsta glas så är det generellt ett lotteri. Ja, många tillverkare (inkl Lehman ser jag) markerar att de tål maskindisk och det gör de. Oftast.
Att de ska slås sönder i en modern diskmaskin är osannolikt, större chans att klirra under handdisk i en balja. Men man ska vara jävligt (JÄVLIGT) ordentlig med att inte överdosera tvättmedel och köra skonsamma lågtemperatur-program för annars är det som kommer hända att man kör 99 diskar utan problem men på den hundrade (eller 23e av 100....) så öppnar man luckan och hela skiten är mjölkig och flammig och då är det bara att kasta och köpa nya. Ingen aning varför det är så, har väl bara med egenskaperna på glasmassan att göra. Vissa maskinglas är likadana (Iittala Kartio t.ex) Och även om man gör allt rätt så kan det hända om man har otur. Jobbigt men så är verkligheten. Men som sagt oftast funkar det fint, det är bara frågan hur sugen man är på att gambla.
Det är nog det tillverkare tror på också eftersom de länge försökt pusha lågtemp i sina rekommendationer även för vardagsglas. Rosendahl tex som haft jätteproblem. Men moderna maskindiskmedel är inte snälla heller.Tror det har mest med tempen att göra.
Jag har kört våra intermezzo-glas i maskinen i 10 år, inget har blivit flammigt.
Normal mängd medel, men aldrig varmare än 50 grader.
Nä, det är nog lite combo där.Det är nog det tillverkare tror på också eftersom de länge försökt pusha lågtemp i sina rekommendationer även för vardagsglas. Rosendahl tex som haft jätteproblem. Men moderna maskindiskmedel är inte snälla heller.
Brukar köpa den när jag är hemma i fjällen för att utbudet är inte så mycket större än den. Tycker den är helt ok, och absolut för pengen. Största minus för mig är att den är så kortlivad i smakenHaters going to hate….
Men jag gillar den
Endast flaskan. Boxarna är en styggelse som borde avskaffas för övrigt. Brukar slänga mina 9 fall av 10.Ni som har vinlagringsskåp - hur gör ni med cuvéer som har en medföljande box/etui? Stoppar ni in hela boxen i kylen, eller endast flaskan?
Håller med. Det är nog att hålla reda på alla klockboxar...Endast flaskan. Boxarna är en styggelse som borde avskaffas för övrigt. Brukar slänga mina 9 fall av 10.
På https://www.finewines.se/forums/lanseringar-fran-systembolaget.51/Om man vill testa en champagne gjord på druvor från så kallade ungrafted vines, finns det några alternativ utöver Bollinger Vieilles Vignes Francaises?
Finns det något nyhetsbrev eller liknande som handlar om champagne, särskilt med nyheter kring nysläpp hos Bolaget?
Blev rekommenderad av er i tråden för ett litet längre tag sedan att kika in Comptoir de Millésimes för snäppet billigare champagne jämfört med Bolaget. Beställt därifrån kort efter er rekommendation och var mycket nöjd över leveransen. De har dock slutat saluföra Bollinger N.V. Har ni några liknande webbutiker att tipsa om? Nu är dock kronkursen åt helvete, så det kanske inte är superlönt att köpa från utlandet...
Tack. Kostar dock mer än vad det gör på Bolaget (verkar vara slut i lager också). Satans SEK...Plus de Bulles : Achat / Vente de Champagne en Ligne
Elu Meilleur site de vente de Champagne par Gault et Millau | Plus de 1272 champagnes au meilleur prix | Livraison 24/48H | Frais de Port offerts dès 199 euroswww.plus-de-bulles.com
Plus de Bulles har jag oxå handlat från utan problem.Blev rekommenderad av er i tråden för ett litet längre tag sedan att kika in Comptoir de Millésimes för snäppet billigare champagne jämfört med Bolaget. Beställt därifrån kort efter er rekommendation och var mycket nöjd över leveransen. De har dock slutat saluföra Bollinger N.V. Har ni några liknande webbutiker att tipsa om? Nu är dock kronkursen åt helvete, så det kanske inte är superlönt att köpa från utlandet...
Jag hade länge tänkt köpa Riedels men inte riktigt klickat med dem.Sugen på att införskaffa nya champagneglas. Lehmanns champagneglas blev jag lite kär i efter jag såg ett par bilder på dem här i tråden för ett år sen. Nu är det hög tid att införskaffa ett set. Jag är inte petig med att de måste vara supertunna, utan vill gärna ha något som inte går sönder av att man mer eller mindre kollar på dem. Använder Spigelaus champagneglas i dagsläget, så antar att det blir en uppgradering oavsett. Hur som helst, detta är de två modellerna jag kollar på just nu i sexpack:
1. 45cl och munblåsta.
2. 41cl, ej munblåsta.
Är de munblåsta känsliga? Vore uppskattat ifall de tål maskindisk. Tror ni de mindre kan räcka gott och väl för mig? Vilken skulle ni välja?
Johan Lidby som tidigare var leverantör, kanske kan lösa privatimport. Förmodligen inte.Finns det någon importör av Salon i Sverige? Vad jag har sett har SB inte fått tilldelning de senaste åren?
Det är Lidby. Släpps nog bara till deras vinklubb tror jag. Jag har en låda -96 till salu om du är sugen.Finns det någon importör av Salon i Sverige? Vad jag har sett har SB inte fått tilldelning de senaste åren?
Köpte två nollåttor från samma producent för några år sedan dock ej sc. Drack en för ett år sedan och den var kanon. Kommer definitivt köpa mer av herr Rémy om det släpps.Denna var riktigt bra, tillfälligt sortiment från maj 2022, 100% PN, 5g dosage, röda äpplen, mandel, bra syra och lång eftersmak .