Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fantastiskt fin bild. Man blir omedelbart sugen på att dra korken ur något gott!
Gårdagens
Då kommer lite mer på samma tema...Fantastiskt fin bild. Man blir omedelbart sugen på att dra korken ur något gott!
GM -06 var fantastiskt prisvärd innan de höjde den rejält, från ca 400kr som de låg på för inte längesedan. Fortfarande god dockGlömde skriva detta, men köpte hem tre flaskor Guy Michel 2006 och provade en flaska under föregående vecka tillsammans med ett par vänner. Första gången vi drack mogen champagne. Det var otroligt gott. Kan vara så att mogen champagne är min grej. Synd att utbudet av färdigmogen champagne inte är så stor. Beställde hem ett gäng Guy Michel Rosé Brut (som jag tror inte är årsmärkt, men ska bestå av champagne från 2008). Ska kanske beställa hem något äldre från Driant-Valentin också.
Tyvärr har allt blivit dyrt nu för tiden…GM -06 var fantastiskt prisvärd innan de höjde den rejält, från ca 400kr som de låg på för inte längesedan. Fortfarande god dock
Deras 1996 är oxå riktigt bra.
Problemet när man börjar uppskatta äldre viner är att man inte längre uppskattar de vanliga NV lika mycket längre vilket gör att det kostar mer o mer ju längre man går den vägen. Men det är det oftast värt
Billecart-Salmon kallas ibland utmanare till just Krug. Otroligt välgjord champagne till mer överkomligt pris.Har velat testa Krug eller Dompa (särskilt förstnämnda), men backar alltid tillbaka när jag ser vad en flaska kostar i nuläget. Finns det något närmre 1000-strecket som påminner om någon utav dem? Tänker mig att jag initialt kan testa något billigare, för att se om stilen faller mig i smaken. Vet att Krug finns i halvflaska, men över 1000 spänn för 375ml känns inte helt rätt. Kommer säkert ändra mig och spendera dem pengarna senare, om det visar sig att jag gillar stilen. Vill dock vara försiktig fram tills dess att giftet tar mig...
Tack! Är det denna vintage man bör testa på i så fall?Billecart-Salmon kallas ibland utmanare till just Krug. Otroligt välgjord champagne till mer överkomligt pris.
Kör på den eller deras Sous Bois. Har inte provat någon av dem men däremot deras BdB och en non vintage från sent 70-tal eller tidigt 80.Tack! Är det denna vintage man bör testa på i så fall?
Jag gillar verkligen Billecart-Salmon, har rätt många av deras prestiger i källaren och några "vanliga" vintage och vanliga NV. Tycker deras standard vintage som du länka till är riktigt bra och även deras standard NV är jättefin och prisvärd och deras NV rose så klart (Billecart-Salmon är ju lite kända för sitt rose bubbel).Tack! Är det denna vintage man bör testa på i så fall?
Tack!Jag gillar verkligen Billecart-Salmon, har rätt många av deras prestiger i källaren och några "vanliga" vintage och vanliga NV. Tycker deras standard vintage som du länka till är riktigt bra och även deras standard NV är jättefin och prisvärd och deras NV rose så klart (Billecart-Salmon är ju lite kända för sitt rose bubbel).
Sen kan jag inte uttala mig om hur pass lik de ev är Krug, har bara provat Krug en gång tidigare och de flaskor Krug jag har i källaren har jag inte hunnit/viljat öppna än.
jag skulle säga att de tål det, tänk på de månader som de säkert fått tillbringa på en lastbilsdepå eller lager ngnstans innan du fått dem i handen. Så en månad eller två i 25 är inte hela världen. Sen ska de säkert inte vara där under en längre tid eller flera gånger under sin "livstid" men vid ett tillfälle så där skulle jag säga inte påverkar kvaliten nämnvärt.När ändå lagring nämns, är mellan bostäder och har magasinerat mina saker. När jag kom till förrådet var det 19 grader, tänkte att det får duga några månader för mina flaskor. Men nu har tempen krupit upp mot 25 och verkar ligga där stabilt. Hade ni flyttat flaskorna till något svalare eller låtit dem härda ut 1,5 månad till?
Håller med. Vet ju inte vad det är för viner men är de inte väldigt väldigt ömtåliga så ska det inte vara problem. Stora variationer och skarpt solljus är värre skulle jag säga.jag skulle säga att de tål det, tänk på de månader som de säkert fått tillbringa på en lastbilsdepå eller lager ngnstans innan du fått dem i handen. Så en månad eller två i 25 är inte hela världen. Sen ska de säkert inte vara där under en längre tid eller flera gånger under sin "livstid" men vid ett tillfälle så där skulle jag säga inte påverkar kvaliten nämnvärt.
Min favorit < 1000 är Egly-Ouriet, men om den påminner om ovan vet jag inte. Mycket PN vilket jag brukar gilla och det verkar vara stor andel blåa druvor i Guy Michel som du verkade uppskatta? https://www.systembolaget.se/produkt/vin/egly-ouriet-7756501/Har velat testa Krug eller Dompa (särskilt förstnämnda), men backar alltid tillbaka när jag ser vad en flaska kostar i nuläget. Finns det något närmre 1000-strecket som påminner om någon utav dem? Tänker mig att jag initialt kan testa något billigare, för att se om stilen faller mig i smaken. Vet att Krug finns i halvflaska, men över 1000 spänn för 375ml känns inte helt rätt. Kommer säkert ändra mig och spendera dem pengarna senare, om det visar sig att jag gillar stilen. Vill dock vara försiktig fram tills dess att giftet tar mig...
Tack! Vet ej om jag har någon reell druvpreferens ännu. Tror det var åldern som fick mig att gilla GM -06.Min favorit < 1000 är Egly-Ouriet, men om den påminner om ovan vet jag inte. Mycket PN vilket jag brukar gilla och det verkar vara stor andel blåa druvor i Guy Michel som du verkade uppskatta? https://www.systembolaget.se/produkt/vin/egly-ouriet-7756501/
Vad är det för basår på Magnumen?Firar in helgen. Paul Clouet var riktigt fin och klart bäst med sina tydliga mognadstoner. Komplex och välbalanserad.
Bra klipp, gillar Konstantin Baum, tycker han blandar detaljerad info o kul provningar på ett bra sätt.Håller med. Vet ju inte vad det är för viner men är de inte väldigt väldigt ömtåliga så ska det inte vara problem. Stora variationer och skarpt solljus är värre skulle jag säga.
Här mer i ämnet:
Hittar ingen sån info, tyvärr. Vore kul om de skrivit ut det på flaskan, men ickeVad är det för basår på Magnumen?
Haha vilken tajming, var just AC 1911 som provades tillsammans med Egly-Ouriet.Den här är jäkligt bra <1000kr. Är väl att betrakta som en NV prestige. Skulle nog bli helt suverän efter några år på rygg. https://www.systembolaget.se/produkt/vin/andre-clouet-7414501/