• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Firade in semestern med denna igår. Mkt bra 😊
IMG_1234.jpeg

Sugen på att införskaffa nya champagneglas. Lehmanns champagneglas blev jag lite kär i efter jag såg ett par bilder på dem här i tråden för ett år sen. Nu är det hög tid att införskaffa ett set. Jag är inte petig med att de måste vara supertunna, utan vill gärna ha något som inte går sönder av att man mer eller mindre kollar på dem. Använder Spigelaus champagneglas i dagsläget, så antar att det blir en uppgradering oavsett. Hur som helst, detta är de två modellerna jag kollar på just nu i sexpack:
1. 45cl och munblåsta.
2. 41cl, ej munblåsta.

Är de munblåsta känsliga? Vore uppskattat ifall de tål maskindisk. Tror ni de mindre kan räcka gott och väl för mig? Vilken skulle ni välja? :)

Sugen på att införskaffa nya champagneglas. Lehmanns champagneglas blev jag lite kär i efter jag såg ett par bilder på dem här i tråden för ett år sen. Nu är det hög tid att införskaffa ett set. Jag är inte petig med att de måste vara supertunna, utan vill gärna ha något som inte går sönder av att man mer eller mindre kollar på dem. Använder Spigelaus champagneglas i dagsläget, så antar att det blir en uppgradering oavsett. Hur som helst, detta är de två modellerna jag kollar på just nu i sexpack:
1. 45cl och munblåsta.
2. 41cl, ej munblåsta.

Är de munblåsta känsliga? Vore uppskattat ifall de tål maskindisk. Tror ni de mindre kan räcka gott och väl för mig? Vilken skulle ni välja? :)
Hade gått på 45cl munblåsta. 41cl maskingjorda upplever jag för tjocka. Borde dessutom tåla maskindisk.

Hade gått på 45cl munblåsta. 41cl maskingjorda upplever jag för tjocka. Borde dessutom tåla maskindisk.
Tack. Ser nu att butiken ovan har sjukt höga fraktkostnader. Hittar inte heller de i sexpack hos någon annan butik. De enda munblåsta jag hittar är de ultratunna som går för över 2000kr. Någon annan som vet om de går att hitta på annat håll?

Tack. Ser nu att butiken ovan har sjukt höga fraktkostnader. Hittar inte heller de i sexpack hos någon annan butik. De enda munblåsta jag hittar är de ultratunna som går för över 2000kr. Någon annan som vet om de går att hitta på annat håll?
Absolut 45cl, och så tunna som möjligt! :) jag maskindiskar mina Lehmann Jamesse UL och även mina Zalto Universal (som oxå är supertunna), hittills inte pajjat ett enda.

Absolut 45cl, och så tunna som möjligt! :) jag maskindiskar mina Lehmann Jamesse UL och även mina Zalto Universal (som oxå är supertunna), hittills inte pajjat ett enda.
Kommer köra på alternativ ett. Blir ett bra mellanting mellan de maskintillverkade samt de ultratunna. Får se om jag hittar de någon annanstans än butiken jag länkade till ovan, med tanke på frakten.

1. 45cl och munblåsta.
2. 41cl, ej munblåsta.

Riedel Veritas Champagne.

Det är något särskilt med Lehmans. ;) Riedel i all ära, men formen på dem tidigarenämnda har fått mig att falla totalt för dem.
Kan bara hålla med. Jag köpte för några månader sedan tvåpack Riedel Veritas både champagne o rödvin för att jämföra med mina Lehmanns och Zalto och för mig blir det Lehmann och Zalto alla dagar i veckan.

Jag ville mest jämföra smak o doft mellan glasen och rent doftmässigt kan man faktiskt märka skillnad på samma vin i olika glas vilket är rätt kul. Men kan inte säga att något glas doftade bättre eller sämre, bara annorlunda. Därför blir det upplevelsen som får styra för mig och då blir det som sagt Lehmann för champagne och Zalto för vin.

Funderar på att potentiellt "up my game" inom en snar framtid och köpa ett vinlagringsskåp/kyl. Som nämnt tidigare i tråden förvaras mina flaskor för tillfället på ett IKEA-ställ i ett källarförråd. Om jag tar steget mot införskaffandet av ett vinlagringsskåp, hur mycket måste man vara beredd att lägga för att få ett bra sådant för långförvaring? Läst att kylen måste vara vibrationsfri för att vinerna ska lagras på optimalt vis. Antar att jag skulle behöva satsa på en större kyl, då den angivna storleken vanligtvis indikerar antalet flaskor innehållandes stilla viner.

Har ni några modeller som ni rekommenderar? :)

Funderar på att potentiellt "up my game" inom en snar framtid och köpa ett vinlagringsskåp/kyl. Som nämnt tidigare i tråden förvaras mina flaskor för tillfället på ett IKEA-ställ i ett källarförråd. Om jag tar steget mot införskaffandet av ett vinlagringsskåp, hur mycket måste man vara beredd att lägga för att få ett bra sådant för långförvaring? Läst att kylen måste vara vibrationsfri för att vinerna ska lagras på optimalt vis. Antar att jag skulle behöva satsa på en större kyl, då den angivna storleken vanligtvis indikerar antalet flaskor innehållandes stilla viner.

Har ni några modeller som ni rekommenderar? :)
Vad är din budget?

Mycket bra fråga. Om vi vänder på frågan - hur stor budget bör man ha för att få något relativt kvalitativt och rymligt? Jag antar att en budget på drygt 10 000kr (typ 12-13k) kan vara lite för lågt satt?
Oprutade/orabatterade priser.

Jag har det nedan. Har bara gott att säga om det. Väldigt tyst vilket var den avgörande faktorn. Valde solid dörr för noll ljusinsläpp och mindre energiåtgång = kompressorn får jobba mindre = tystare. Ev borde jag valt med glas för att det är snyggare. Rymmer ca 190 flarror varav ~ 50 skumpa. Håller ~ 50-60 i luftfuktighet med det antalet flarror. Bortse från att hälla ett glas vatten längst ner vid uppstart dock, blir alldeles för fuktigt. Behövs inget kolfilter heller 👍
Screenshot_20230715-151932.png

Senast ändrad:
Jag har det nedan. Har bara gott att säga om det. Väldigt tyst vilket var den avgörande faktorn. Valde solid dörr för noll ljusinsläpp och mindre energiåtgång = kompressorn får jobba mindre = tystare. Ev borde jag valt med glas för att det är snyggare. Rymmer ca 190 flarror varav ~ 50 skumpa. Håller ~ 50-60 i luftfuktighet med det antalet flarror. Bortse från att hälla ett glas vatten längst ner vid uppstart dock, blir alldeles för fuktigt. Behövs inget kolfilter heller 👍
Screenshot_20230715-151932.png
Om man bara har i champagne - hur många flaskor tror du man får plats med då?
Jag har detta hemma och är nöjd med det.
ps köper du ett sådant köp det inte i Sverige finns för förmånligare pris i Europa.
A94005F0-B63A-4789-A9CA-77D85EE479DD.png
Tyvärr lite väl för hög prislapp gentemot vad jag är villig att lägga ut nu. Känns som att 15 000 till och med är lite för lågt lagt för ett bra lagringsskåp. Är det kring 20 000 som man måste upp till för att hitta något fint?

Om man bara har i champagne - hur många flaskor tror du man får plats med då?

Tyvärr lite väl för hög prislapp gentemot vad jag är villig att lägga ut nu. Känns som att 15 000 till och med är lite för lågt lagt för ett bra lagringsskåp. Är det kring 20 000 som man måste upp till för att hitta något fint?
Jadu. Flaskorna kan ju variera rätt mycket i form tyvärr. Kanske 150-170st.

Denna poppades med rimliga förväntningar. Dessa infriades tyvärr icke. Snygg doft av brioche och äpple. Tyvärr är syran alldeles för hög, klart obalanserad. Behöver mer socker. Noll komplexitet och extremt kort finish. Tummen ner.
PXL_20230719_140710184.jpg
Hade fem år på rygg räddat den tror du?

Denna poppades med rimliga förväntningar. Dessa infriades tyvärr icke. Snygg doft av brioche och äpple. Tyvärr är syran alldeles för hög, klart obalanserad. Behöver mer socker. Noll komplexitet och extremt kort finish. Tummen ner.
PXL_20230719_140710184.jpg
Håller helt med. Hade inga direkta förväntningar heller men blev tyvärr missnöjd på grund av illa balanserat vin...

Bonnaire väldigt bra. Frisk, syrlig, typisk cramant. Några år till och den får de härliga mogna bdb-tonerna, även om den var bra nu. CDG i en klass för sig. Mogen men pigg. Källare, krut, rök och samtidigt citron. Bland de bättre jag provat och piskar RD 2008….
IMG_2465.jpeg
IMG_2471.jpeg

1. 45cl och munblåsta.
2. 41cl, ej munblåsta.

När det gäller maskindisk av munblåsta glas så är det generellt ett lotteri. Ja, många tillverkare (inkl Lehman ser jag) markerar att de tål maskindisk och det gör de. Oftast.
Att de ska slås sönder i en modern diskmaskin är osannolikt, större chans att klirra under handdisk i en balja. Men man ska vara jävligt (JÄVLIGT) ordentlig med att inte överdosera tvättmedel och köra skonsamma lågtemperatur-program för annars är det som kommer hända att man kör 99 diskar utan problem men på den hundrade (eller 23e av 100....) så öppnar man luckan och hela skiten är mjölkig och flammig och då är det bara att kasta och köpa nya. Ingen aning varför det är så, har väl bara med egenskaperna på glasmassan att göra. Vissa maskinglas är likadana (Iittala Kartio t.ex) Och även om man gör allt rätt så kan det hända om man har otur. Jobbigt men så är verkligheten. Men som sagt oftast funkar det fint, det är bara frågan hur sugen man är på att gambla.

Jag kör oftast Lehmann, de är 45cl och supertrevliga att dricka ur. Väldigt tunna men hög kvalité så inget som gått sönder trots maskindisk varje vecka :)

Klotet mina glas här:

IMG_6740.jpeg
IMG_7458.jpeg

Tillbaka
Topp