Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hade gått på 45cl munblåsta. 41cl maskingjorda upplever jag för tjocka. Borde dessutom tåla maskindisk.Sugen på att införskaffa nya champagneglas. Lehmanns champagneglas blev jag lite kär i efter jag såg ett par bilder på dem här i tråden för ett år sen. Nu är det hög tid att införskaffa ett set. Jag är inte petig med att de måste vara supertunna, utan vill gärna ha något som inte går sönder av att man mer eller mindre kollar på dem. Använder Spigelaus champagneglas i dagsläget, så antar att det blir en uppgradering oavsett. Hur som helst, detta är de två modellerna jag kollar på just nu i sexpack:
1. 45cl och munblåsta.
2. 41cl, ej munblåsta.
Är de munblåsta känsliga? Vore uppskattat ifall de tål maskindisk. Tror ni de mindre kan räcka gott och väl för mig? Vilken skulle ni välja?
Tack. Ser nu att butiken ovan har sjukt höga fraktkostnader. Hittar inte heller de i sexpack hos någon annan butik. De enda munblåsta jag hittar är de ultratunna som går för över 2000kr. Någon annan som vet om de går att hitta på annat håll?Hade gått på 45cl munblåsta. 41cl maskingjorda upplever jag för tjocka. Borde dessutom tåla maskindisk.
Absolut 45cl, och så tunna som möjligt! jag maskindiskar mina Lehmann Jamesse UL och även mina Zalto Universal (som oxå är supertunna), hittills inte pajjat ett enda.Tack. Ser nu att butiken ovan har sjukt höga fraktkostnader. Hittar inte heller de i sexpack hos någon annan butik. De enda munblåsta jag hittar är de ultratunna som går för över 2000kr. Någon annan som vet om de går att hitta på annat håll?
Kommer köra på alternativ ett. Blir ett bra mellanting mellan de maskintillverkade samt de ultratunna. Får se om jag hittar de någon annanstans än butiken jag länkade till ovan, med tanke på frakten.Absolut 45cl, och så tunna som möjligt! jag maskindiskar mina Lehmann Jamesse UL och även mina Zalto Universal (som oxå är supertunna), hittills inte pajjat ett enda.
Riedel Veritas Champagne.Sugen på att införskaffa nya champagneglas. Lehmanns champagneglas blev jag lite kär i efter jag såg ett par bilder på dem här i tråden för ett år sen. Nu är det hög tid att införskaffa ett set. Jag är inte petig med att de måste vara supertunna, utan vill gärna ha något som inte går sönder av att man mer eller mindre kollar på dem. Använder Spigelaus champagneglas i dagsläget, så antar att det blir en uppgradering oavsett. Hur som helst, detta är de två modellerna jag kollar på just nu i sexpack:
1. 45cl och munblåsta.
2. 41cl, ej munblåsta.
Är de munblåsta känsliga? Vore uppskattat ifall de tål maskindisk. Tror ni de mindre kan räcka gott och väl för mig? Vilken skulle ni välja?
Tack. Ser nu att butiken ovan har sjukt höga fraktkostnader. Hittar inte heller de i sexpack hos någon annan butik. De enda munblåsta jag hittar är de ultratunna som går för över 2000kr. Någon annan som vet om de går att hitta på annat håll?
Tack, men det där är ju ännu dyrare än länken jag bifogade.Wines We Want
Wines we want customer portal for ordering wines directly from your favorite producer. Here you can find wines from the heart of champange to all around the world.shop.wineswewant.com
Trevliga och hållbara.Riedel Veritas Champagne.
Riedel Veritas Champagne.
Det är något särskilt med Lehmans. Riedel i all ära, men formen på dem tidigarenämnda har fått mig att falla totalt för dem.Trevliga och hållbara.
Klarar maskindisk utan problem och har hållit även när jag råkar välta omkull ett (fast det kanske bara var ren tur att det höll!!!)….
Kan bara hålla med. Jag köpte för några månader sedan tvåpack Riedel Veritas både champagne o rödvin för att jämföra med mina Lehmanns och Zalto och för mig blir det Lehmann och Zalto alla dagar i veckan.Det är något särskilt med Lehmans. Riedel i all ära, men formen på dem tidigarenämnda har fått mig att falla totalt för dem.
Vad är din budget?Funderar på att potentiellt "up my game" inom en snar framtid och köpa ett vinlagringsskåp/kyl. Som nämnt tidigare i tråden förvaras mina flaskor för tillfället på ett IKEA-ställ i ett källarförråd. Om jag tar steget mot införskaffandet av ett vinlagringsskåp, hur mycket måste man vara beredd att lägga för att få ett bra sådant för långförvaring? Läst att kylen måste vara vibrationsfri för att vinerna ska lagras på optimalt vis. Antar att jag skulle behöva satsa på en större kyl, då den angivna storleken vanligtvis indikerar antalet flaskor innehållandes stilla viner.
Har ni några modeller som ni rekommenderar?
Mycket bra fråga. Om vi vänder på frågan - hur stor budget bör man ha för att få något relativt kvalitativt och rymligt? Jag antar att en budget på drygt 10 000kr (typ 12-13k) kan vara lite för lågt satt?Vad är din budget?
Mycket bra fråga. Om vi vänder på frågan - hur stor budget bör man ha för att få något relativt kvalitativt och rymligt? Jag antar att en budget på drygt 10 000kr (typ 12-13k) kan vara lite för lågt satt?
Om man bara har i champagne - hur många flaskor tror du man får plats med då?Jag har det nedan. Har bara gott att säga om det. Väldigt tyst vilket var den avgörande faktorn. Valde solid dörr för noll ljusinsläpp och mindre energiåtgång = kompressorn får jobba mindre = tystare. Ev borde jag valt med glas för att det är snyggare. Rymmer ca 190 flarror varav ~ 50 skumpa. Håller ~ 50-60 i luftfuktighet med det antalet flarror. Bortse från att hälla ett glas vatten längst ner vid uppstart dock, blir alldeles för fuktigt. Behövs inget kolfilter heller
Artevino Oxygen - 230 flaskor - 1 zon - Solid dörr - Svart - FRI FRAKT!
Starkt vinskåp för 230 flaskor. Artevino är hög stabilitet, kapacitet och låg energi. Världens bästa producent, franska EuroCave, står bakom och det kan ses!www.wineandbarrels.se
Tyvärr lite väl för hög prislapp gentemot vad jag är villig att lägga ut nu. Känns som att 15 000 till och med är lite för lågt lagt för ett bra lagringsskåp. Är det kring 20 000 som man måste upp till för att hitta något fint?Jag har detta hemma och är nöjd med det.
ps köper du ett sådant köp det inte i Sverige finns för förmånligare pris i Europa.
Jadu. Flaskorna kan ju variera rätt mycket i form tyvärr. Kanske 150-170st.Om man bara har i champagne - hur många flaskor tror du man får plats med då?
Tyvärr lite väl för hög prislapp gentemot vad jag är villig att lägga ut nu. Känns som att 15 000 till och med är lite för lågt lagt för ett bra lagringsskåp. Är det kring 20 000 som man måste upp till för att hitta något fint?
Det tror jag räcker nog för min del. Tack! Får hålla utkik ifall den hamnar på rea inom sinom tid.Jadu. Flaskorna kan ju variera rätt mycket i form tyvärr. Kanske 150-170st.
Brukar cirkulera rabattkoder. Jag mailade när jag köpte min och fick 10%.Det tror jag räcker nog för min del. Tack! Får hålla utkik ifall den hamnar på rea inom sinom tid.
Hade fem år på rygg räddat den tror du?Denna poppades med rimliga förväntningar. Dessa infriades tyvärr icke. Snygg doft av brioche och äpple. Tyvärr är syran alldeles för hög, klart obalanserad. Behöver mer socker. Noll komplexitet och extremt kort finish. Tummen ner.
Nix.Hade fem år på rygg räddat den tror du?
Håller helt med. Hade inga direkta förväntningar heller men blev tyvärr missnöjd på grund av illa balanserat vin...Denna poppades med rimliga förväntningar. Dessa infriades tyvärr icke. Snygg doft av brioche och äpple. Tyvärr är syran alldeles för hög, klart obalanserad. Behöver mer socker. Noll komplexitet och extremt kort finish. Tummen ner.
När det gäller maskindisk av munblåsta glas så är det generellt ett lotteri. Ja, många tillverkare (inkl Lehman ser jag) markerar att de tål maskindisk och det gör de. Oftast.Sugen på att införskaffa nya champagneglas. Lehmanns champagneglas blev jag lite kär i efter jag såg ett par bilder på dem här i tråden för ett år sen. Nu är det hög tid att införskaffa ett set. Jag är inte petig med att de måste vara supertunna, utan vill gärna ha något som inte går sönder av att man mer eller mindre kollar på dem. Använder Spigelaus champagneglas i dagsläget, så antar att det blir en uppgradering oavsett. Hur som helst, detta är de två modellerna jag kollar på just nu i sexpack:
1. 45cl och munblåsta.
2. 41cl, ej munblåsta.