• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

_DSC5525.jpeg

Igår hade vi en spännande liten miniprovning med en trio Piper-Heidsieck. Vinerna var Pipers vanliga brut, deras 2012:a och deras 1979:a! Två av vinerna påminde såklart väldig mycket om varandra, liknande toner och fräschör men där 2012:an hade lite mer kött på benen och en snyggare palett. Framförallt utvecklades 2012:an bättre i glaset medans non vintage brut:en var godast när man just hällt på den. 85 respektive 94 poäng till fördel för det äldre vinet. Men hur var det med den riktiga gamlingen då? Ja den var nått helt annat. Tyvärr inget pys när korken togs ut, men man kunde känna en mäktig doft redan innan vinet lämnat flaskan.. vilken bomb. Nästa intryck var färgen, vackert djup bärnsten. Till sist var det dags att lukta och smaka, jäklar i min låda. Visst saknades bubblorna, men vinet var inte mindre intressant för det. Mycket russin, torkad frukt och brynt smör, men med en riktigt bra syra! Vinet lämnade oss faktiskt lite mållösa, är det bra? Är det dåligt? Vi var och hämtade doftprover på sherry och madeira och jämförde.. nix. Bara väldigt mycket mognadstoner. Till sist tog vi och fuskade och kolla Juhlins smaknoter, och där kom den.. Apelsinchoklad.. i mängder! Nå hur bra var det, i ärlighetens namn föredrog vi dom unga vinerna till att börja med, friskheten och bubblorna gör sitt till. Men efter 40 minuter så hade det verkligen svängt, 79:an var intressant på en helt annan nivå. Vi enades till sist om att den förtjänar 96 poäng, vilket tar den en bra bit upp på topplistan, både som vin och som upplevelse. Piper-Heidsieck är verkligen ett underskattat champagnehus och vinerna blir uppenbarligen bara bättre med tiden.
_DSC5531.jpeg

_DSC5525.jpeg

Igår hade vi en spännande liten miniprovning med en trio Piper-Heidsieck. Vinerna var Pipers vanliga brut, deras 2012:a och deras 1979:a! Två av vinerna påminde såklart väldig mycket om varandra, liknande toner och fräschör men där 2012:an hade lite mer kött på benen och en snyggare palett. Framförallt utvecklades 2012:an bättre i glaset medans non vintage brut:en var godast när man just hällt på den. 85 respektive 94 poäng till fördel för det äldre vinet. Men hur var det med den riktiga gamlingen då? Ja den var nått helt annat. Tyvärr inget pys när korken togs ut, men man kunde känna en mäktig doft redan innan vinet lämnat flaskan.. vilken bomb. Nästa intryck var färgen, vackert djup bärnsten. Till sist var det dags att lukta och smaka, jäklar i min låda. Visst saknades bubblorna, men vinet var inte mindre intressant för det. Mycket russin, torkad frukt och brynt smör, men med en riktigt bra syra! Vinet lämnade oss faktiskt lite mållösa, är det bra? Är det dåligt? Vi var och hämtade doftprover på sherry och madeira och jämförde.. nix. Bara väldigt mycket mognadstoner. Till sist tog vi och fuskade och kolla Juhlins smaknoter, och där kom den.. Apelsinchoklad.. i mängder! Nå hur bra var det, i ärlighetens namn föredrog vi dom unga vinerna till att börja med, friskheten och bubblorna gör sitt till. Men efter 40 minuter så hade det verkligen svängt, 79:an var intressant på en helt annan nivå. Vi enades till sist om att den förtjänar 96 poäng, vilket tar den en bra bit upp på topplistan, både som vin och som upplevelse. Piper-Heidsieck är verkligen ett underskattat champagnehus och vinerna blir uppenbarligen bara bättre med tiden.
_DSC5531.jpeg
Härligt. Jag körde nyligen också en Piper-provning fast med Essentiel BdB, Essentiel BdN och Prohibition. Dåligt med mognadstoner då dock…
IMG_8754.jpeg

Har också lite nyinkommet.. Jag beställde två Chétillons men fick tyvärr bara en, hatar sånt.. nu vet man ju inte när man ska våga öppna den. Rosén å andra sidan tror jag inte riktigt på då 2017 var en minst sagt knepig årgång, i sånna fall räcker det gott och väl med en flaska.
IMG_8847.jpeg

2013 Louis Roederer Rosé
Magnum. Aningen mindre koncentrerad än förra besöket. Jordgubbar, hallon, citrus, äpplen, brioche, vispgrädde och röd grapefrukt. Bra struktur och balans, hög syra och lång eftersmak. Mycket bra överlag!

IMG_8813.jpeg

Senast ändrad:
IMG_0976.jpeg

Alla hjärtans dag och allt det där, så namnet sålde den väl mer än något annat när jag tog den sista flaskan på hyllan.

Men den var faktiskt väldigt trevlig i sin karaktär. Frun, som inte alls brukar vara någon fantast, gillade också - Så det fick bli att beställa hem en till.

Lite nyinkommet, Chardonnay från Bonnaire, Pinot Rosé från Paul Bara och slutligen en härlig blandning med basår 2019 från Jacquesson. Jag har höga förväntningar på samtliga.
IMG_8975.jpeg
Paul Bara SC Rosé har jag varit sjukt sugen på en längre tid. Var handlade du? Tror den finns på franska vinlistan iaf.

Paul Bara SC Rosé har jag varit sjukt sugen på en längre tid. Var handlade du? Tror den finns på franska vinlistan iaf.
Handlade från Premier Grand Cru, har handlat därifrån flera gånger. Dom har hyggliga priser och snabb frakt. Dessutom gratis frakt om man får ihop vin för 300euro, vilket inte brukar vara så svårt när det kommer till champagne.

Handlade från Premier Grand Cru, har handlat därifrån flera gånger. Dom har hyggliga priser och snabb frakt. Dessutom gratis frakt om man får ihop vin för 300euro, vilket inte brukar vara så svårt när det kommer till champagne.
Wow, de kunde ta betalt för prestiger iallafall… :nailbiting:

Wow, de kunde ta betalt för prestiger iallafall… :nailbiting:
Jo, vissa grejer far iväg, speciellt prestige. Men jag tycker det skiljer mindre nu när systement också skruvat upp priserna. Men till senaste laddningen fick jag nån rabattkod på 10% för att det var alla hjärtans dag så med sånt blir priserna absolut överkomliga. Men vill man göra fynd så är catawiki nog bäst, men det känns också som lite mer av en chansning. Något jag gillar med premier grand cru är att dom har flaskorna liggande i ett temperaturreglerat lager, det är mer än vad systemet mäktar med.

Båda ser goda ut 👌 VP säljs ju lite extra lagrad, och Juhlin verkar tycka att dom är drickklara när dom släpps.. men mår säkert inte dåligt av mer tid heller.. jag hade nog satsat på VP:en och försöka få ytterligare ett par år på den andra.

Senast ändrad:
_DSC5525.jpeg

_DSC5531.jpeg
Kul att du tagit dig tid att berätta om champagnen. Superkul och mer givande än att bara skriva att den var god! Uppskattar det.

Det blev Vignes de Bisseuil. Bedömde den som mer drickklar plus att jag har en i reserv samt knep ytterligare en idag på släppet.
Fantastiskt bra champagne. Kraftig och komplex doft med ek som formligen hoppar ur glaset (me like). Honung, tropisk frukt, gula äpplen, ingefära och vit choklad.
Lätt oxidativ i stilen. Väl balanserad och lång eftersmak. Otroligt gott. Dricker kanonbra nu men håller säkert fem år till. Francis behärskar uppenbarligen chardonnay lika bra som pinot noir. Givet köp i framtiden för mig. För info om deg osv se bild några inlägg ovan.
1000010482.jpg

Kul, jag beställde också en sån idag. Har 25an men 26 ska visst vara ännu vassare 👍
Bra val! Jag har några 26 nu men aldrig provat. Har druckit några 25 som varit superbra så 26 känns som ett säkert kort om man ser till alla betyg och recensioner.
Grand Siècle är nog en av de mest prisvärda prestiger jag druckit. Löljigt bra balanserad och en stil jag verkligen uppskattar.

• Like
Reactions: JVP
Söker tips på födelsedagspresent.
Någon champagne som är värt att titta lite extra på i spannet 600-900kr som kan köpas på bolaget?

Tillbaka
Topp